Spring naar bijdragen

Wat zijn de grenzen van het toelaatbare?


Aanbevolen berichten

Ik vraag me eigen af waar de grens ligt bij de dingen die je voor de plezier doet af ik me eigen gelijk godeloos moet vinden als ik een gewelddadig computerspeletje doe of als ik heel lang of nooit meer naar de kerk ga af als ik een rap liedje zoals link

kijk of als ik een steven segal film kijk zoals deze link

wat vinden julie ervan waar ligt de grens en rekent de Here God mij dit dan zwaar toe en als ik om vergeving vraag is het dan al goed en als ik het dan weer doe is de Here dan nog boze en kan ik dan niet meer vergeving vragen ik voel me een zondaar. de rede dat ik niet naar de kerk ga is bang voor de mensen om me heen te druk wat denken julie hier over en wat denken julie wat de here god ervan vind ik lees de bijbel iedere avond vroeger en nu is het al zo erg dat het minder geworden is reden is moe in het hoofd af en toe lees ik wel de bijbel ik ben heel gelovig maar doe niet voldoenden de best

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je lijkt Paulus wel met die lange zinnen waar geen eind aan lijkt te komen knipoog_dicht.gif

Als ik het goed begrijp vraag je je de volgende dingen af

* mag ik plezier beleven aan dingen die ik eigenlijk niet zou moeten doen.

* is het erg dat ik soms lang niet naar de kerk ga omdat ik te druk ben en bang ben voor de mensen om heen

* vergeeft God mijn zonde als ik Hem er vergeving over vraag, ook wanneer ik het opnieuw doe

* is het erg dat ik tegenwoordig niet standaard meer elke avond Bijbel lees

Begrijp ik goed dat dit je vragen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kun je plezier beleven aan dingen die je eigenlijk niet zou moeten doen? Ja, dat kan. Maar het gaat er om of je plezier zou mogen beleven aan dingen die eigenlijk niet zouden kunnen. Soms zijn er dingen waarvan jij vindt dat je ze zou kunnen doen, terwijl een ander dit absoluut niet vindt kunnen. Je moet het zelf kunnen rechtvaardigen voor de Heer, dat kan een ander niet voor je doen. Het is je eigen verantwoordelijkheid. Op een dag zul je voor de Heer komen te staan, helemaal alleen en niemand om je heen, en dan zul je het zelf moeten kunnen verantwoorden.

Is het erg dat je soms lang niet naar de kerk gaat? Nee, ik denk niet dat dat erg is. Ik denk wel dat je iets mist als je niet gaat. Maar het probleem zit eerder in het feit dat je aangeeft te druk te zijn. Ben je echt te druk, of wil je er geen tijd voor vrij maken.

En waarom ben je bang voor de mensen. Bedenk dat je er in de eerste instantie heen gaat voor God en pas in de tweede plaats om medechristenen te ontmoeten. Waarom ben je bang voor de mensen om je heen, waar komt dat vandaan?

God vergeeft, Hij is een God van 7 maal 77 vergeven. Dit wil niet zeggen dat hij je 'slechts' 539 keer vergeeft, maar hij vergeeft je telkens wanneer je daarom vraagt. Dit is geen vrijbrief om willens en weten te zondigen. Er komt een moment waarop het tijd is om te stoppen met de bewuste zonde. Doe je dat niet, dan sla je feitelijk de spijker opnieuw in Christus.

Het is niet erg dat je niet standaard de Bijbel lees. Maar ook hier is het de vraag wat de reden daarvan is. Het is goed om de Bijbel te lezen om zo meer over God te leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je geeft aan dat je het gevoel hebt dat je mensen je aankijken. Maar is hier ook een reden voor. Zou het kunnen zijn dat het 'slechts' je gevoel is en niet zozeer de realiteit. Ik hoeverre komt je gevoel dus overeen met de werkelijkheid?

Wat kan helpen mbt de Bijbel lezen is dat je niet lukraak gaat lezen, maar dat je bij het begin begint en telkens een hoofdstuk verder gaat. Zo kun je stoppen wanneer je moe wordt en de volgende weer verder gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Beste Ghostface Killah, kan je proberen je posts wat overzichtelijker te maken door gebruik van interpunctie en zoveel mogelijk correcte spelling? Het kan misschien aanvoelen als huiswerk of dat ik loop te zeuren, maar ik denk dat het goed doet voor de duidelijkheid van je posts. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je probleem zit dit niet bij de kerk, wat dat betreft zie ik geen reden voor jou om niet naar de kerk te gaan. Ook kom je er niet meer op terug dat tijdgebrek een echte reden is om niet naar de kerk te gaan. Ik weet niet naar welke kerk je gaat en of je daar veel mensen kent?

Wat betreft je angst, wellicht zou je hiervoor met iemand over kunnen praten die daar verstand van heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja dat zal ik doen. even weer ontopic het is natuurlijk niet zo overdreven dat ik iedere keer als ik mensen zie neer val. Maar soms dan krijg ik een angst. maar ik ga de computer uitzeten


Samengevoegd:

ik bedoel niet dat ik te druk ben maar ik bedoel dat het in de kerk te druk is. Maar zoals ik al zij ik ga afsluiten en ik ga de volgende keer beter proberen op mij speling te leten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha Ghostface killah,

Geen probleem hoor, als je niet elke zondag naar de kerk gaat omdat je last hebt van een fobie/angststoornis. Wel zaak om daar aan te gaan werken, want het zal je ongetwijfeld ook in andere situaties dan de kerk overkomen. Lastig, maar niet onbehandelbaar.

Je vraagt je tenminste af hoe gezond sommige dingen zijn voor je geestelijk welzijn. Veel van die zaken zijn misschien gewoon een copingsmechanisme, een vlucht. Hoe meer inzicht je in jezelf krijgt over de redenen waarom je dingen doet, hoe makkelijker het zal zijn ze met de tijd te laten.

God ziet je streven, je worsteling, je gevoel van onveiligheid en heeft geduld.

Gebed, meditatie zijn misntens zo belangrijk als lezen in de bijbel.

Neem je tijd, ontwikkel je, daar heb je een heel leven voor gekregen. God kon ook heel geduldig wachten op de verloren zoon, die stapels ervaringen op deed in de wereld voo rhij weer naar huis terugkeerde.

De zoon, die de veilige weg koos en in vaders nabijheid bleef en keurig alle regeltjes opvolgde, werd er zelfs jaloers op hoe de vader zich verheugde op de terugkeer van de andere zoon.

Maar zoek iig goede hulp voor je angststoornis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ja dat zal ik doen. even weer ontopic het is natuurlijk niet zo overdreven dat ik iedere keer als ik mensen zie neer val. Maar soms dan krijg ik een angst. maar ik ga de computer uitzeten

Als je het eng vind dat je elke keer mensen ziet neer vallen ofzo, is het misschien een optie om een andere kerk te bezoeken? Er zijn er vast genoeg in jouw buurt waar dat soort dingen niet gebeuren. Meestal staat er in de plaatselijke krant op vrijdag of zaterdag een overzicht van kerkdiensten in en om je woonplaats. Misschien kan je dan eens langs een andere kerk. Je hoeft niet bang te zijn dat mensen je raar aankijken omdat je daar nog nooit geweest bent, en als je het toch eng vindt, is er misschien wel een vriend die met je mee wil.

En als je vooral bang bent omdat er veel mensen zijn, helpt het misschien ook om naar een doordeweekse dienst te gaan. Daar zijn meestal minder mensen aanwezig dan in een zondagsdienst. Zelf ben ik eens op vrijdagochtend naar een Mis geweest, en daar waren -mezelf en een kennis van mij meegerekend- een stuk of tien mensen. Dat zou te doen moeten zijn toch?

Overigens: als je niemand kent die met jou mee zou willen naar een andere kerk, zijn er op dit forum misschien wel mensen die bij je in de buurt wonen en jou eens kunnen vergezellen.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik ben bang voor de mensen om dat ik het gevoel heb dat ze me aankijken

Je kan je ook afvragen waarom mensen kijken. Ik zit bijvoorbeeld in een hele kleine gemeente in een veel te grote zaal. Iedereen kijkt als iedereen binnenkomt. Meestal groet ik gewoon iedereen die naar me zit te kijken of maak ik even kort oogcontact. Ze kijken niet naar me omdat ze me stom vinden ofzo, maar omdat het nou eenmaal stil is in de zaal en je als een reflex gewoon kijkt naar elke beweging en geluid dat iemand maakt. En het kan ook aan de opstelling van de stoelen/banken in de kerkzaal liggen of je onopvallend binnen kan komen. Bij grote drukke kerken is het makkelijker om net voor het begin van de dienst binnen te komen en in de achterste bank aan te schuiven.

Het is vervelend om op de een of andere manier op te vallen en het is mensen gewoon eigen om daar naar te kijken. Maar dat hoeft niet te betekenen dat al die mensen negatief over je denken. Probeer is oogcontact terug te maken. Mensen die echt negatief over je denken vinden het meestal veel te confronterend als terugkijkt.

Quote:
de bijbel lezen omdat ik me dan moe in het hoofd voel ik ga vanavond in iedergeval de bijbel lezen

Zijn er geen andere momentjes dat je bijbel kan lezen? 's Avonds voor het slapen gaan is het logisch dat je moe bent. Als je dat van jezelf weet, misschien moet je dan is proberen bijbel te lezen voor je aan je huiswerk begint ofzo. En je hoeft in het begin ook niet heel lang bijbel te lezen. Bijbellezen moet je ook leren hoor. Heb je een bijbels dagboekje? Een bijbels dagboekje heeft voor elke dag een stukje om te lezen + meestal een stukje uitleg. Zo'n dagboek kan je helpen om op een meer regelmatige basis de bijbel te lezen.


Samengevoegd:

Quote:

ik bedoel niet dat ik te druk ben maar ik bedoel dat het in de kerk te druk is. Maar zoals ik al zij ik ga afsluiten en ik ga de volgende keer beter proberen op mij speling te leten

Is jouw kerk druk omdat er veel mensen zijn of is jouw kerk druk omdat er op een luidruchtige manier muziek wordt gemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid