Spring naar bijdragen

Handelingen 9:7 vs22:9


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik weet niet of iemand dit wel eens is opgevallen, maar wat heeft deze tegenstelling te maken?

Hand. 9

\"7 De mannen die met Saulus meereisden, stonden sprakeloos; ze hoorden de stem wel, maar zagen niemand\"

en

Hand. 22

\"9 De mensen die bij me waren, zagen wel het licht, maar hoorden niet de stem van hem die tegen me sprak.\"

In 9:7 zien die mannen die bij Saulus zien het licht niet en horen ze de stem wel en in 22:9 horen ze de stem niet, maar zien ze het licht wel?

Als het door verschillende auteurs was gemaakt, had ik het nog gesnapt, maar dit is dezelfde auteur! Iemand een verklaring voor dit?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

naja foutje foutje, ik vind dit nou niet echt te verwaarlozen. Als we zo gaan beginnen, wordt het helemaal niks meer lijkt me...Kijk ik snap dat het niet heel veel uitmaakt, maar aangezien het volgens mij van dezelfde schrijver in hetzelfde boek zou het kunnen zijn dat hier een reden achter schuilt. Dit omdat de kans klein is zo'n fout te maken volgens mij..

Wordt er nu in die link verteld dat er in het boek Handelingen twee auteurs zijn, namelijk Lucas en Paulus?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

het eerste (Hand.9) is een vertelling over hoe het gebeurd is. Het tweede (Hand.22, zie ook Hand.26) is wat Paulus ervan vertelt.

Het kan dus heel goed zijn, dat Paulus naar waarheid vertelt wat hem door z'n reisgenoten verteld is, namelijk dat ze echt niks gehoord hadden hoor..... Immer,s Paulus was op weg naar Damascus met een groep mannen, en die mannen waren er vast niet bij omdat ze van de toeristische route wilden genieten. Die mannen waren mee omdat de arrestatie van christenen met harde hand ging ("En Saulus, dreiging en moord blazende tegen de discipelen des Heren, Hand.9:1). Het lijkt me heel plausibel dat ze hebben geprobeerd de boel te ontkennen: Nee hoor, wij hoorden echt niks. Paulus je bent gek! Paulus heeft alleen dat (onbetrouwbare) getuigenverslag als hij zelf verder vertelt wat er gebeurd is. Lukas kan later (omdat hij bronnen naspeurde, zie Luk.1) ontdekt hebben dat die mannen wel degelijk wat gehoord hadden.

Of Paulus bedoelt dat ze de stem niet verstonden, terwijl Lukas als hij het in Hand.9 verhaalt, bedoelt dat ze de stem wel hoorden. Paulus gebruikt het woord "horen" dan anders (zoals bv. in "hoor het woord des HEREN" -- daar is "horen" ook bedoeld in de zin van "begrijpen" en zelfs "tot je nemen en doen")

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Soms denk ik dat God die foutjes er gewoon in heeft gestopt of heeft toegestaan om te zien wat een geweldige creativiteit dat losmaakt in de christen.
clown.gif

Hehe, inderdaad.

Mij interesseert het eigenlijk, net als pius, niet zo vreselijk veel. Het gaat niet om iets wezenlijks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ds. de Wit (Gereformeerde Gemeenten Rijssen-West) heeft dat twee weken geleden heel mooi omschreven. Het is hetzelfde als wanneer ik boven zit achter mijn computer en mijn moeder vraagt mij wat van beneden aan de trap, ik roep 'ja' en hoor haar stem, 2 seconden later bedenk ik mij dat ik helemaal niet verstaan heb wat ze zei.

Paulus hoorde en verstond de stem, de anderen hoorden slechts de stem. Zo is dat overigens ook in de kerk. Iedereen hoort de preek, lang niet iedereen hoort het evangelie op die manier dat ze God gaan zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid