Spring naar bijdragen

Grote materiële rijkdom


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 217
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Ik zou jouw mate van verdraagzaamheid wel eens willen weten waneer je zoon ten prooi valt aan hetgeen jij als een soort van sekte beschouwd.

Hmmm.. óf je leest m'n post niet goed, óf ik heb me beroerd uitgedrukt...

Ik bedoelde namelijk dat er verschillende onderzoeken zijn naar dhr Dollar en het me niet zou verbazen als er dáárom links zijn verwijderd, niet vanwege kritische zaken die over de man zijn geschreven zodat hij ze zélf weg heeft laten halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, ik Goldschmeding? Mocht ik willen smile.gif

Nee, ik ben maar een simpel bescheiden gemeentelid hier op aarde die steeds meer leert tijd, geld en energie op te geven voor de Heer Jezus Christus tot opbouw en uitbreiding van Zijn koninkrijk hier op aarde tot eer van God en tot redding van mensen in de wereld.

Gods zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Welvaartsevangelie

------------------------------------------------------------- -------------------

door Harry Sleijster

Door sommigen wordt veel ophef gemaakt over het zogenaamde "welvaartsevangelie". Deze negatieve term moet kennelijk iedereen waarschuwen voor een evangelie waarbij naast het goede evangelie, tevens gezegd wordt dat je Gods zegen mag verwachten als je Hem gehoorzaamt en als je geeft voor de evangelieverkondiging.

De term "welvaartsevangelie" suggereert dat hier een evangelie gebracht wordt dat alleen over uiterlijke welvaart gaat. En dat is natuurlijk absoluut niet het geval. Blijkbaar gaat het sommige mensen er juist om dat valse beeld te scheppen.

Welvaart wordt in de Statenvertaling letterlijk genoemd door Johannes (3Joh:2 - "ik wens dat gij welvaart en gezond zijt"). Welvaart is iets goeds, een zegen van God. We waren ook altijd blij met de welvaart die we hier in Nederland hebben. En welvaart heeft ook altijd een normale betekenis gehad, maar plotseling wordt het voorgesteld als iets slechts. Het is gewoon dwaas zoals men deze omkering tracht te bewerken.

Het zijn mensen die over het algemeen een goed salaris genieten, en zelf baden in welvaart, en waarvan je je maar af moet vragen of zij wel hun 'tienden' of meer geven, die nu met term "welvaartsevangelie" een hele groep bijbelgetrouwe evangelische predikers en zendingsorganisaties in een kwaad daglicht proberen te stellen.

Men stelt het voor alsof veel evangeliepredikers uit zijn op zelfverrijking. Het blijkt hen vooral te gaan om evangeliepredikers uit Amerika. Maar bij de critici zit iedere prediker die geld voor zijn bediening vraagt en daarbij wijst op God die de blijmoedige gever liefheeft in de beklaagdenbank.

Laten we eerst eens kijken wat de Bijbel zegt over "geven en ontvangen". Ja, inderdaad in die volgorde. Dan wordt al snel duidelijk dat de belofte van Gods zegen, gegeven wordt aan hen die geven. Paulus legt de verbanden heel direct: overvloedig zaaien heeft tot gevolg dat er overvloedig geoogst zal worden. En dan gaat het over geld geven voor zijn bediening. En ook de Heer Jezus sprak duidelijk over "Geef en u zal gegeven worden", ja, en als gevolg van het geven zelfs overvloedig zal terugontvangen!

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt nooit weten of de tegenstanders van het welvaartsevangelie wel of geen tienden geven. Er zijn zat mensen die genoeg geven en niet verwachten dat hun bankrekening volstromen en die geven omdat ze het kunnen missen. Het is ook niet waar dat we eerst moeten geven, voordat God ons wat gaat geven. Het geloof is tenslotte een genadegave van God en geen eigen verdienste.

En ik ken genoeg mensen (vooral in mijn kerk) die hun hele ziel en zaligheid hebben gegeven voor het evangelie en daar niet direct iets voor terug hebben gehad.

Kortom je legt verbanden die er niet zijn.

En het is over het algemeen zo dat als je dingen geeft om andere dingen te ontvangen dat dat ruilhandel wordt genoemd. Als jij naar de verjaardag van je vriend gaat met een cadeautje, dan doe je dat toch ook niet om een cadeautje van hem terug te krijgen op jouw verjaardag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Ik neem aan dat het niet je bedoeling is om aan te geven dat het eerste doel blijkbaar beter was dan het 2e...

Maar wat probeer je nu duidelijk te maken? Dat christenen meer geld nodig hebben om goede projecten te steunen (en dus meer welvaart zouden moeten binnen krijgen) of haak je eerder in bij de situatie en probeer je duidelijk te maken dat blijkbaar christenen niet altijd genoeg geven om het goede werk door te laten gaan...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoel inderdaad "Dat christenen meer geld nodig hebben om goede projecten te steunen (en dus meer welvaart zouden moeten binnen krijgen)".

Dat zou een van mijn grote wensen zijn. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar het vele nieuws dat er deze week was over protestantse en katholieke kerken waarvoor geen geld meer is om te onderhouden.

Maar belangrijker nog vind ik geld om het evangelie te verspreiden via tv, reclame en evangelisatie-acties enz. enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar valt wat voor te zeggen. Christenen zouden soms hun inkomen beter kunnen besteden. Maar als christenen wel veel geld zouden weggeven aan goede doelen, zou ik er geen moeite mee hebben als christenen daarnaast geld zouden uitgeven aan milieuvriendelijke auto's en gezond en kwalitatief goed voedsel enz. enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daar valt wat voor te zeggen. Christenen zouden soms hun inkomen beter kunnen besteden. Maar als christenen wel veel geld zouden weggeven aan goede doelen, zou ik er geen moeite mee hebben als christenen daarnaast geld zouden uitgeven aan milieuvriendelijke auto's en gezond en kwalitatief goed voedsel enz. enz.

Milieuvriendelijke auto's is een mooi woord voor minder maar nog altijd milieuverpestend. Naast kwalitatief beter voedsel zou het ook beter zijn geproduceerd onder mens en milieuvriendelijke omstanigheden.

Ik denk dat (bijna) iedereen in het westen zijn geld beter kan besteden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rijkdom verkregen op de wereldse manier is inderdaad diefstal van mensen en milieu.

Rijkdom verkregen van God is niet verkregen ten koste van mensen/milieu en kan juist worden gebruikt voor mensen en het milieu.

Dat is het verschil.

Rijkdom van de wereld kan zijn als een 50-miljard-piramidespel wat uit elkaar klapt en slachtoffers maakt. Rijkdom van God klapt nooit uit elkaar en is alleen maar een zegen voor de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Rijkdom verkregen op de wereldse manier is inderdaad diefstal van mensen en milieu.

Rijkdom verkregen van God is niet verkregen ten koste van mensen/milieu en kan juist worden gebruikt voor mensen en het milieu.

Dat is het verschil.

Rijkdom van de wereld kan zijn als een 50-miljard-piramidespel wat uit elkaar klapt en slachtoffers maakt. Rijkdom van God klapt nooit uit elkaar en is alleen maar een zegen voor de wereld.

Volkomen mee eens. Als iemand zegt dat God hem/haar gezegend heeft met rijkdom en die rijkdom leidt tot mens en/of milieuvernietiging dan is dat dus geen rijkdom van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, mee eens.

Maar er is nog een verschil. Rijkdom kan op een wereldse manier worden verkregen en/of op een Goddelijke/bovennatuurlijke manier.

Wereld is: hard werken in het zweet des aanschijns (Gen. 3:19) en/of manipuleren, overheersen, bedriegen, belastingontduiken, creatief boekhouden buiten de grenzen, witteboordencriminaliteit, onderdrukken armen.

Gods koninkrijk: werken vanuit een Goddelijke rust, het werk voor de baas verrichten als voor de Heer. Ook komt rijkdom op onvoorziene manieren en onverwachts naar je toe en de zegen en gunst van de Heer ligt op alle manieren op je leven. Mensen zegenen je aan alle kanten en je wordt langzamerhand steeds rijker.

Spr 10,22

De zegen des HEREN, die maakt rijk, zwoegen voegt er niets aan toe.

Deut. 8

18 Maar gij zult aan de HERE, uw God, denken, want Hij is het, die u kracht geeft om vermogen te verwerven, ten einde het verbond gestand te doen, dat Hij uw vaderen gezworen heeft zoals dit heden het geval is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Nigeriaan start christelijke radiozender

Tholen - Een Nigeriaanse bankier is een nieuwe radiozender gestart om de "godsvrucht" in het land te bevorderen. Dit doet hij ondanks een verbod op religieuze omroepen. Erastus Akingbola, de christelijke algemeen directeur van Intercontinental Bank richtte onlangs 'Inspiration FM' om op deze manier het verval van morele, sociaal-economische, politieke en religieuze waarden in Nigeria tegen te gaan. Akingbola zegt dat de olie-rijke natie kampt met problemen op het gebied van corruptie.

[...]

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Volkomen mee eens. Als iemand zegt dat God hem/haar gezegend heeft met rijkdom en die rijkdom leidt tot mens en/of milieuvernietiging dan is dat dus geen rijkdom van God.

Juist ja, zoals dit hieronder een mooie illustratie van is:

Jususcristo es el camino y yo soy el peaje!

Onder het motto: Jezus Christus is de weg en ik ben het tolhuis!

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Barbapapa

De centjes van dit Heerschap komen wel voort uit uitbuiting van mensen. Meer informatie over dit Heerschap:

link


Samengevoegd:

Quote:

[...]Dat is wel een beetje het soort woning wat een beetje past bij een kind van God. Als iemand een kind is van H.M. de Koningin woont iemand ook niet in een krot. Laat staan als je een kind bent van de Allerhoogste.

Het soort woning wat een beetje past bij een kind van God zeg je. Ook hier is een illustratie gepast, foto van de eigenaar van deze woning. Hij heeft/had in ieder geval een andere woning gekregen...

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aha, ok
smile.gif
Ja, ik ken die man en zijn ideeën niet, dus kan niet over hem oordelen.

Inderdaad, het wilt niet zeggen dat er onder dat kasteel een manneke met een bijbel in zijn hand staat, dat het een onschuldig wezentje is. Je kunt natuurlijk wel een oordeel geven in de positieve richting zoals je zegt: ‘Dat is wel een beetje het soort woning wat een beetje past bij een kind van God.’ Dat neemt de feiten natuurlijk niet weg dat de mannen die er in wonen ordinaire bedriegers kunnen zijn.

Verder zeg je niet te oordelen. Maar wat zegt dan dit citaat van jou? :

Barbapapa: Als iemand een kind is van H.M. de Koningin woont iemand ook niet in een krot. Laat staan als je een kind bent van de Allerhoogste.

Dat lijkt in te houden dat arme mensen die soms ook in krotten wonen geen kinderen van God kunnen zijn. Is dat geen oordeel?

Voorts is het een feit dat er meer praktiserende gelovige mensen zijn in arme landen dan in de rijke. Dat lijkt te impliceren dat er toch veel praktikerende gelovige mensen zijn die in krotten wonen. Dat laatste heb ik niet van horen zeggen. Maar dat heb ik met mijn eigen ogen gezien. (Ik reis soms wel eens wat)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat lijkt in te houden dat arme mensen die soms ook in krotten wonen geen kinderen van God kunnen zijn. Is dat geen oordeel?

Inderdaad líjkt het dat in te houden, want dat is niet wat ik zeg of geloof. Jezus neemt ieder mens aan zoals hij/zij is als iemand Jezus aanneemt als Redder. Of iemand arm of rijk is, of misdadiger of fatsoenlijk, man of vrouw en met wat voor huidskleur of uit wat voor land dan ook.

Maar als iemand eenmaal door Jezus is aangenomen en eeuwig leven heeft ontvangen, wil Jezus dat mensenleven helemaal veranderd zodat een mens helemaal voorspoedig en gezond wordt en rust, vrede, blijdschap, bescherming en vrijheid krijgt.

Quote:
Voorts is het een feit dat er meer praktiserende gelovige mensen zijn in arme landen dan in de rijke. Dat lijkt te impliceren dat er toch veel praktikerende gelovige mensen zijn die in krotten wonen. Dat laatste heb ik niet van horen zeggen. Maar dat heb ik met mijn eigen ogen gezien. (Ik reis soms wel eens wat)

Ik wil dat best van je aannemen dat zeer veel christenen in krotten wonen. Maar ik geloof ook dat God hen zeer voorspoedig wil maken. Het is zo dat vaak christenen uit het buitenland hen over Jezus vertellen en dat ze gered kunnen worden en deze mensen nemen dan Jezus aan als Redder, maar hen wordt niet verteld en onderwezen dat Jezus ook hun leven wil zegenen op financieel gebied, dat armoede een vloek is en dat Jezus ook voor hen het offer heeft gebracht, zodat ze vrij zouden zijn van financiële schuld. De mensen die hen het evangelie vertellen, weten dit vaak zelf niet eens, dus zullen ze het ook niet doorvertellen. Terwijl ze vaak zelf uit landen komen die eeuwenlang met rijkdom gezegend zijn, omdat er al eeuwenlang christenen wonen die de wijsheid uit de Bijbel dagelijks toepassen in hun leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid