Morphogenesis 4 Geplaatst 28 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 28 maart 2009 Quote: In het algemeen (dus ook bij het wel/niet geven van tienden) geloof ik dat mensen geen schuldgevoel ergens over hoeven te hebben. De duivel probeert altijd schuldgevoel aan mensen te geven met het doel om mensen bij God weg te halen. De Heilige Geest kan met overtuiging van zonde komen met het doel dat mensen zich bekeren, zodat ze bij God kunnen komen of Hem nog meer gaan dienen. De Heilige Geest wil alleen maar dat mensen tot herstel en zegen komen en wil de liefde van de Vader openbaren. Ieder mens is er vrij in om wel of niet tienden te geven. De Heilige Geest wil mensen graag leren of het wel of niet goed is om tienden te geven. Dat heeft echt te maken met wat ik eerder poste.. Niet (alleen) wat de HG je in geeft, alhoewel dat wel een rol kan spelen.. Link naar bericht Deel via andere websites
Kyron 0 Geplaatst 29 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 29 maart 2009 Quote: Op zaterdag 28 maart 2009 19:17:06 schreef Barbapapa het volgende: Het is juist de rijkdom die God je geeft die je dankbaar maakt naar Hem. Economische welvaart is geen synoniem van geestelijke zegening, vriend. Samengevoegd: Quote: Op zaterdag 28 maart 2009 16:47:03 schreef Barbapapa het volgende: Ieder mens is er vrij in om wel of niet tienden te geven. De Heilige Geest wil mensen graag leren of het wel of niet goed is om tienden te geven. Voor het gemak ga ik er vanuit dat de heilige geest ook in de oorspronkelijke Kerk van de eerste christenen aanwezig was. En dan kom ik op het zoveelste argument, ook eerder geschreven en dat ik ook hier weer voor u knip en plak: De primitieve kerk bracht de 10 % wekelijks van het salaris niet in rekening De geschiedschrijvers van de kerk zetten het erg duidelijk neer, de primitieve gemeenschap niet men financierde met tiende van geen enkele soort. Het woordenboek “hasting†zegt van de primitieve kerk: “Men aanvaard in het algemeen dat de betaling van tienden of tiende deel van de bezittingen, voor heilige bedoelingen niet plaats vond binnen de Christelijke Kerk gedurende de bezadigde leeftijd door de apostelen en zijn onmiddellijke opvolgersâ€. (vertaald) Op dezelfde manier in een ander encyclopedie. “De primitieve kerk had geen systeem van tienden… Hij had geen enkele behoefte het te behouden. Noch bestond het of was herkend in de Kerk, maar de andere middelen schenen te volstaan. (vertaald) Zo te zien de promotoren van de tienden (10%) lezen niet dezelfde geschiedenis van de primitieve christendom. Als iemand het wil geven voor de lol, traditie of persoonlijke beslissing, ieder is vrij geld uit te geven, maar dat niemand u doet geloven dingen die de Bijbel niet onderwijst. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 29 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 29 maart 2009 Quote: Op zondag 29 maart 2009 04:00:02 schreef Kyron het volgende: [...] Economische welvaart is geen synoniem van geestelijke zegening, vriend. In de Griekse grondtekst staat in 2 Kor. 9:11 en panti ploutizomenoi eis pasan aploteta etis katergazetai di emoon eucharistian too theoo 'Ploutizomenoi' is 'verrijkt' en er is geen onderscheid in dit Griekse woord tussen geestelijke of materiële rijkdom. Volgens de Bijbel is een zegening geestelijk en materieel (o.a. Deut. 28). Quote: Op zondag 29 maart 2009 04:00:02 schreef Kyron het volgende: Voor het gemak ga ik er vanuit dat de heilige geest ook in de oorspronkelijke Kerk van de eerste christenen aanwezig was. En dan kom ik op het zoveelste argument, ook eerder geschreven en dat ik ook hier weer voor u knip en plak: De primitieve kerk bracht de 10 % wekelijks van het salaris niet in rekening De geschiedschrijvers van de kerk zetten het erg duidelijk neer, de primitieve gemeenschap niet men financierde met tiende van geen enkele soort. Het woordenboek ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>?hasting?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'> zegt van de primitieve kerk: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>?Men aanvaard in het algemeen dat de betaling van tienden of tiende deel van de bezittingen, voor heilige bedoelingen niet plaats vond binnen de Christelijke Kerk gedurende de bezadigde leeftijd door de apostelen en zijn onmiddellijke opvolgers?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â. (vertaald) Op dezelfde manier in een ander encyclopedie. ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>?De primitieve kerk had geen systeem van tienden?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>¦ Hij had geen enkele behoefte het te behouden. Noch bestond het of was herkend in de Kerk, maar de andere middelen schenen te volstaan. (vertaald) Zo te zien de promotoren van de tienden (10%) lezen niet dezelfde geschiedenis van de primitieve christendom. Als iemand het wil geven voor de lol, traditie of persoonlijke beslissing, ieder is vrij geld uit te geven, maar dat niemand u doet geloven dingen die de Bijbel niet onderwijst. Ik ga er ook vanuit dat de Heilige Geest altijd in de Kerk is geweest. Dat wil niet zeggen dat elke gelovige of de kerk altijd de volledige openbaring had. De kerk heeft wel meer missers gemaakt in de geschiedenis. Matth. 15 1 Toen kwamen uit Jeruzalem Farizeeën en schriftgeleerden tot Jezus en vroegen: 2 Waarom overtreden uw discipelen de overlevering der ouden? 3 Immers, zij wassen hun handen niet, wanneer zij brood eten. Hij antwoordde hun en zeide: Waarom overtreedt ook gij ter wille van uw overlevering (zelfs) het gebod Gods? 4 Want God heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder, en: Wie vader of moeder vervloekt, zal de dood sterven. 5 Maar gij zegt: Wie tot zijn vader of zijn moeder zegt: Het is offergave, al wat gij van mij hadt kunnen trekken, behoeft zijn vader of zijn moeder niet te eren. 6 Zo hebt gij het woord Gods van kracht beroofd ter wille van uw overlevering. 7 Huichelaars, terecht heeft Jesaja over u geprofeteerd, zeggende: 8 Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij. 9 Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn. Misschien zijn er mensen die vanuit menselijke tradities en overlevering geen tienden aan God teruggeven, maar volgens het oude en nieuwe testament worden tienden van het bruto inkomen aan God teruggegeven, evenals offers. Link naar bericht Deel via andere websites
Kyron 0 Geplaatst 30 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 30 maart 2009 Quote: Op zondag 29 maart 2009 14:48:07 schreef Barbapapa het volgende: Ik ga er ook vanuit dat de Heilige Geest altijd in de Kerk is geweest. Dat wil niet zeggen dat elke gelovige of de kerk altijd de volledige openbaring had. Je kunt natuurlijk een kerk / gemeente maken tot een stam waarbij het opperhoofd nog dagelijks nieuwe boodschappen doorkrijgt… Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 30 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 30 maart 2009 Quote: Op maandag 30 maart 2009 10:24:15 schreef Kyron het volgende: [...] Je kunt natuurlijk een kerk / gemeente maken tot een stam waarbij het opperhoofd nog dagelijks nieuwe boodschappen doorkrijgt… Hoe bedoel je dat? Link naar bericht Deel via andere websites
Kyron 0 Geplaatst 2 april 2009 Rapport Share Geplaatst 2 april 2009 Quote: Op maandag 30 maart 2009 13:02:23 schreef Barbapapa het volgende: [...] Hoe bedoel je dat? Omdat u naar mijn bescheiden interpretatie gewoon de (Amerikaanse) cultuur van deze tijd achter naholt, om het eens op een ander manier te zeggen. We leven in een cultuur die de waarde van een mens afmeet naar zijn welvaart en productiviteit. Onze prestaties en onze bekwaamheid gaan achtruit op allerlei terreinen, omdat we ons zwakker gaan voelen, kwetsbaarder, afhankelijker. Als we naar onszelf blijven kijken vanuit het oogpunt van welvaart, staan we er niet zo best voor. Doordat wij zo sterk cultureel bepaald zijn, is het voor ons een geweldige uitdaging om kwetsbaarheid niet als iets negatiefs te zien, maar als iets positiefs. Hebben we de moed om onze zwakheid te gaan zien als en mogelijkheid om vruchtbaarder te leven? Bij vruchtbaarheid in het geestelijk leven gaat het om liefde, en die vruchtbaarheid is iets totaal anders dan welvaart of productiviteit. Toen Jezus stierf aan het kruis, was Hij volkomen kwetsbaar. Hij had niets meer. Alles wat Hem ontnomen, inclusief zijn waardigheid, en volgens de heersende cultuur was Hij een mislukkeling. Maar in werkelijkheid was het moment van zijn dood aan het kruis het meest verheven moment van zijn leven, want toen werd zijn leven het vruchtbaarste in heel de geschiedenis. Jezus beschouwde zijn leven en dood als vruchtbaar. ‘Het is goed voor jullie dat Ik heenga. Ik zal jullie mijn Geest zenden. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 2 april 2009 Rapport Share Geplaatst 2 april 2009 Het was een plaatsvervangend lijden van Christus, wat inhoudt dat wij dat niet meer hoeven lijden. 2 Kor 8,9 Gij kent immers de genade van onze Here Jezus [Christus], dat Hij om uwentwil arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat gij door zijn armoede rijk zoudt worden. Rom 8,32 Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken? Wat verschrikkelijk dat Hij geleden heeft om ons alles te geven en dat wij het dan niet willen aannemen. Voor een deel zou je dan kunnen zeggen dat Hij het voor niets geleden heeft. Inderdaad is de mens volkomen afhankelijk in alle dingen van God. In niets kan de mens zelf rijkdom verwerven; het is de mens allemaal gegeven door God. Deut. 8 18 Maar gij zult aan de HERE, uw God, denken, want Hij is het, die u kracht geeft om vermogen te verwerven, ten einde het verbond gestand te doen, dat Hij uw vaderen gezworen heeft – zoals dit heden het geval is. Voor heel Deut. 8: link Het heeft niets met een (Amerikaanse) cultuur van deze tijd te maken. Het heeft met een judeo-christelijke cultuur te maken. Abraham was toch geen westerling/Amerikaan? Het is afkomstig van de cultuur uit het Midden-Oosten. De waarde van een mens staat los van welvaart en productiviteit. Het gaat alleen maar om welke waarde een mens in Jezus Christus heeft. 2 Kor 12,9 En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid. Zeer gaarne zal ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over mij kome. De kracht Christus openbaart Zich in de zwakte van de mens. Een zwak, arm mens is vermogend in Jezus Christus. De vrucht noem je wat anders dan welvaart/productiviteit. Maar waren mensen als Abraham en Job dan zo onvruchtbaar in hun geloofsleven? Abraham wordt juist als voorbeeld voor de mensheid genoemd als iemand met een zeer krachtig geloofsleven. Lees ook eens de Bijbelverhalen van alle Israëlische koningen. Als ze gehoorzaam waren, werden zij en het volk rijk en gezegend, als ze ongehoorzaam waren, werden ze arm en vervloekt. Ik heb altijd geschreven dat christenen zullen lijden omwille van het verbreiden van het evangelie. Dat lijden wil alleen niet zeggen dat het ook armoede inhoudt. Armoede is een vloek en een christen wordt juist uitermate gezegend door het lijden voor Jezus Christus. Link naar bericht Deel via andere websites
Nickname007 0 Geplaatst 8 april 2009 Rapport Share Geplaatst 8 april 2009 Quote: Op vrijdag 30 mei 2008 18:09:38 schreef Thorgrem het volgende: Momenteel ben ik student, maar als je me even de weg wijst dan moet dat toch geen probleem zijn. The proof of the pudding is inderdaad in the eating - een antwoord heb ik nog niet gezien. Gaat het er niet meer om wat je WILT geloven dan om wat je kunt beredeneren en combineren met je eigen ervaringen? Op basis van 1. de realiteit en 2. conflicterende/ nuancerende teksten in de Bijbel zou mi elke voorspoedsleeraanhanger zijn theorie moeten bijstellen (in de trant van: God wil weliswaar dat het goed gaat met Zijn kinderen, maar soms is er toch lijden wat God toestaat. We begrijpen dus niet alles, maar geloven wel dat Hij God is en liefde is etc). Dat bijstellen gebeurt echter niet (tenminste, niet bij iedereen, zoals Barbapapa). Terwijl ik niet twijfel aan de analytische vaardigheden van Barbapapa - Ook fascineert het me dat er bij de voorspoedsleer zo weinig ruimte is voor het erkennen van vragen/ onzekerheden en dergelijke. Zwart-wit denken. Terwijl wij nu toch nog nu "zien door een spiegel, in raadselen?" 1 Korintiers. Maar dat terzijde. - Er bestaat blijkbaar een reden om ondanks alles (= de realiteit in het eigen leven en de wat-naar-achter-gedrukte-maar-wel-in-de-Bijbel-staande-teksten ) toch de voorspoedsleer aan te blijven hangen. Ik vraag me af waar dat toe te herleiden is. Karakter? Behoefte aan non-nuance? Ik begrijp ook niet dat die tel-sell programma's echt iets verkopen, maar blijkbaar is daar ook een markt voor. Yeah mike it's amazing Hoezeer ik de moeite (voor onderbouwen) en geduld/ respect voor elkaar standpunt van de beide schrijvers waardeer, vraag ik me af of deze weg (bijbeltektsanalyse) ergens toe leidt. Ik ben benieuwd naar jullie mening mbt de vraag of het karakter/ behoefte van de voorspoedsleeraanhanger niet een betere verklaring biedt voor zijn 'aanhangen van de voorspoedsleer' dan zijn daadwerkelijke (persoonlijke!) exegese. Overigens zou dat helemaal niet vreemd of verwijtbaar zijn - ik zie in mijn eigen kerk ook wel een soort 'homogeniteit' van karakters. Tov de gemiddelde NL populatie een lichte oververtegenwoordiging van kritische, analytische karakters, wat voordelen maar zeker ook nadelen heeft. Een zekere naiviteit (die ik eerlijk gezegd in voorspoedskerken oververtegenwoordigd acht) heeft ook voordelen/ sterke punten. In zo'n minder kritische sfeer loop je minder snel het risico het kind met het badwater weg te gooien. Daartegenover staat wellicht het risico dat je het badwater sneller laat vervuilen met een grote voorspoedsworst die je je voor laat houden? (de worst = je zult voorspoedig en gezond in een koophuis wonen en een nieuwe mercedes rijden - citaat uit preek die ik live heb gehoord). Graag jullie mening mbt de vraag in welke mate het karakter de verklaring biedt voor het aanhangen van de voorspoedsleer. Nog een kleine aanvulling voor de liefhebber; naast karakter zou ook de persoonlijke omstandigheden een indicator kunnen zijn. Als je honger hebt is een worst aantrekkelijker dan als je je zaken al aardig op orde hebt. Voor die mensen die zelf zo'n worst al verdiend hebben zie ik de (aan die zelfverdiendeworstontleende) status in dergelijke kringen als een vervangende worst. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 8 april 2009 Rapport Share Geplaatst 8 april 2009 Het heeft er deels mee te maken wat je -wil- geloven. Wil je geloven dat de beloften in de Bijbel waar zijn en ook voor jou gelden? Of denk je dat het te mooi is om waar te zijn. Geloof je dat Jezus Christus door Zijn liefde het allerbeste aan de mens wil geven, op alle gebieden van het leven? Rom. 4 16 Daarom is het (alles) uit geloof, opdat het zou zijn naar genade, en dus de belofte zou gelden voor al het nageslacht, niet alleen voor wie uit de wet, maar ook voor wie uit het geloof van Abraham zijn, die de vader van ons allen is, 17 gelijk geschreven staat: Tot een vader van vele volken heb Ik u gesteld voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet zijnde tot aanzijn roept. 18 En hij heeft tegen hoop op hoop geloofd, dat hij een vader van vele volken zou worden, volgens hetgeen gezegd was: Zo zal uw nageslacht zijn. 19 En zonder te verflauwen in het geloof heeft hij opgemerkt, dat zijn eigen lichaam verstorven was, daar hij ongeveer honderd jaar oud was, en dat Sara's moederschoot was gestorven; 20 maar aan de belofte Gods heeft hij niet getwijfeld door ongeloof, doch hij werd versterkt in zijn geloof en gaf Gode eer, 21 in de volle zekerheid, dat Hij bij machte was hetgeen Hij beloofd had ook te volbrengen. 22 Daarom [ook] werd het hem gerekend tot gerechtigheid. 23 Echter niet om zijnentwil alleen werd geschreven: het werd hem toegerekend, 24 maar ook om onzentwil, wie het zal worden toegerekend, ons, die ons geloof vestigen op Hem, die Jezus, onze Here, uit de doden opgewekt heeft, 25 die is overgeleverd om onze overtredingen en opgewekt om onze rechtvaardiging. Kijk naar Abraham. De realiteit was dat hij geen zoon had en dat hij ook te oud was geworden om nog vader te worden. En tóch had hij de belofte. Geloofde hij dat de belofte groter was dan de omstandigheden? Sommige religieuze kerkleden zouden dan misschien zeggen: 'Ach, God zal er vast wel een bedoeling mee hebben dat ik kinderloos blijf'. Maar God wil dat we aan de zegen blijven vasthouden en Hem houden aan Zijn woord. Rom 9,13 gelijk geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad, maar Esau heb Ik gehaat. God had Jakob lief, omdat Jakob de hele geschiedenis liet zien dat hij op jacht was naar de zegen en niet losliet, tot hij gezegend werd. (En ondertussen moest hij het bedriegen nog even afleren.) Gen 32,26 Toen zeide hij: Laat mij gaan, want de dageraad is gekomen. Maar hij zeide: Ik laat u niet gaan, tenzij gij mij zegent. Jakob liet niet los totdat hij werd gezegend. Deze houding moet elke gelovige hebben. Gal. 3 13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt. 14 Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof. De zegen van Abraham is tot de heidenen gekomen. Wat is de zegen van Abraham? God laat geen lijden toe. Er is alleen een lijden wat elke gelovige ondergaat als het evangelie wordt verkondigd. Maar armoede en ziekte zijn vloeken en die vloeken heeft Christus gedragen. (Zie de tekst hierboven; Gal. 3:13.) Dat wij nu zien door een spiegel in raadselen, heeft er mee te maken dat wij nu ook niet van alles weten hoe het zit. Pas aan het eind van de tijden zullen wij terugzien en snappen waarom alle dingen zo zijn gebeurd. Ook achteraf zagen de discipelen dat Christus wel moest sterven en dat het geen nederlaag was, maar juist de overwinning. Zo zijn er nu ook dingen die een nederlaag lijken, maar in feite de overwinning zijn. Maar over armoede en ziekte bestaan geen raadselen. In de Bijbel staat duidelijk of God wil dat Zijn kinderen arm en ziek zijn, of rijk en gezond. Welke vader wil nu zieke, arme kinderen? Elke ouder wil de beste school, de beste vriendjes, de beste kleren enz. voor het kind. Geen ouder maakt het kind ziek om het iets te leren. Ook ik nuanceer. Ik laat zien dat het bovenal om God gaat en niet om rijkdom en dat de zucht naar geld een pijnlijke valstrik is. Zoek eerst het koninkrijk van God. De mensen die juist achter geld aangingen, zitten nu in een financiële crisis. Maar de mensen die leefden voor God, zitten er nu gezegend bij, net als Isaak. Gen. 26 1 Eens kwam er een hongersnood in het land, behalve de eerste hongersnood, die er geweest was in de dagen van Abraham; en Isaak ging naar Abimelek, de koning der Filistijnen, naar Gerar. [...] 12 En Isaak zaaide in dat land en oogstte in dat jaar honderdvoudig; want de HERE zegende hem. Het karakter heeft er niets mee te maken. Ja, het vergt juist karakter om God te geloven op Zijn woord en niet naar de omstandigheden te kijken. De behoefte zegt er ook weinig over. Ieder mens heeft dezelfde behoeften. Ieder mens heeft de zegen van God hard nodig. Ja, er zijn ook mensen die Zijn zegen minder hard nodig denken te hebben en die vertrouwen meer op hun eigen kunnen. Er zijn gezonde mensen en rijken die meer vertrouwen op hun onbetrouwbare gezondheid en rijkdom dan hun God. Kijk nogmaals naar de financiële wereld. Deze vertrouwde op geld in plaats van God en hun huis bleek niet te zijn gebouwd op de rots, maar op zand. En de regen kwam en het huis storte in. Wie het vertrouwen stelt op de rots Jezus Christus, komt niet beschaamd uit. Stormen [omstandigheden, crisissen, epidemieën] kunnen komen, maar het huis blijft staan (Ps. 91). Moet je een zekere naïviteit hebben? Ja, je moet net zo naïef zijn als Abraham, die de vader der gelovigen wordt genoemd. Hij hield zijn ogen gericht op de belofte in plaats van de omstandigheden. Alle gelovigen moeten hun ogen op de beloften houden om ze te kunnen ontvangen. Rom 12,2 En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene. Gelovigen moeten worden hervormd door de vernieuwing van hun denken. De duivel en de wereld leren aan de mensen dat de duivel vrij spel heeft en dat hij mensen arm en ziek kan maken, maar als je je gedachten laat hervormen, leer je te vertrouwen op Jezus die je gezond en voorspoedig maakt. Link naar bericht Deel via andere websites
Nickname007 0 Geplaatst 8 april 2009 Rapport Share Geplaatst 8 april 2009 Bedankt voor je snelle reactie. "Sommige religieuze kerkleden zouden dan misschien zeggen: 'Ach, God zal er vast wel een bedoeling mee hebben dat ik kinderloos blijf'" - dat wordt inderdaad misschien wel eens te snel gezegd. Helemaal met je eens en iets wat 'mijn' kerk zeker kan leren van meer voorspoedsevangelie gerichte kerken. Ik doe mijn uiterste best het kind niet met het badwater weg te gooien "Deze houding moet elke gelovige hebben" - Natuurlijk, altijd iedereen in elke situatie. En het werkt!? It's amazing. Zwart-wit...? Ik kan daar weer andere dingen tegenover zetten maar dat is nu juist waarvan ik denk dat het weinig zin heeft. Daar zijn al genoeg pagina's credible mee gevuld ik merk evenwel dat het moeilijk is om daar niet in te vervallen "Gelovigen moeten worden hervormd door de vernieuwing van hun denken" - deze tekst wordt mi vaak misbruikt om op dat punt waar een redenering niet meer klopt, de logica buiten spel te zetten. Als beroep op geestelijk niveau. Dat helpt niet echt. Als ik in je reactie zoek naar een antwoord op mijn vraag, klopt het dat je dan zegt dat mijn hypothese niet klopt; karakter en omstandigheden hebben er niets mee te maken? Ik kan die gedachte nog niet helemaal loslaten, maargoed laten we meer reacties afwachten. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 8 april 2009 Rapport Share Geplaatst 8 april 2009 Quote: Op woensdag 08 april 2009 14:23:42 schreef Nickname007 het volgende: Als ik in je reactie zoek naar een antwoord op mijn vraag, klopt het dat je dan zegt dat mijn hypothese niet klopt; karakter en omstandigheden hebben er niets mee te maken? Ik kan die gedachte nog niet helemaal loslaten, maargoed laten we meer reacties afwachten. Ik wil daar ook geen stelligheid in nemen hoor In zekere zin zou ik ook het volgende kunnen zeggen, wat ook weer aansluit bij de vastberadenheid die Jakob liet zien in het verkrijgen van de zegen. Mat 9,12 Hij hoorde het en zeide: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. Hand. 3 2 En een man, die verlamd was van de schoot zijner moeder aan, zodat hij gedragen moest worden, zetten zij dagelijks bij de poort van de tempel, genaamd de Schone, om een aalmoes te vragen van de tempelgangers. 3 Toen deze zag, dat Petrus en Johannes de tempel zouden binnengaan, verzocht hij om een aalmoes. 4 En Petrus zag hem scherp aan, met Johannes, en zeide: Zie naar ons. 5 En hij hield zijn blik op hen gevestigd in de verwachting iets van hen te ontvangen. Mat 9,21 Want, zeide zij bij zichzelf, indien ik slechts zijn kleed aanraak, zal ik behouden zijn. Dit zijn allemaal mensen die iets nodig hebben van God en klaar zijn om iets van Hem te ontvangen. Mensen die Hem niet nodig hebben, kunnen ook moeilijk ontvangen. In Joh. 5:5 is een man al achtendertig jaar ziek en hij heeft niemand die hem kan helpen. Zo iemand kan alleen worden geholpen door Jezus. Er zijn ook mensen die meer vertrouwen op de medische wetenschap. Maar er zijn ziekten die volgens de medische wetenschap niet te genezen zijn. Zulke mensen kunnen alleen door Jezus worden geholpen en Hij is hun enige hoop. Zulke mensen kunnen soms ook makkelijker de bovennatuurlijke genezing van God ontvangen. Andere mensen hebben soms meer hun hoop op de medische wetenschap en andere oplossingen. Ik schreef over de ijver van Jakob, maar daar tegenover staat de onverschilligheid van Esau. Hebr. 12 16 Laat niemand een hoereerder zijn, of onverschillig als Esau, die voor één spijze zijn eerstgeboorterecht verkocht. 17 Want gij weet, dat hij later, toen hij (toch) de zegen wilde erven, afgewezen werd, want toen vond hij geen plaats voor berouw, hoewel hij het onder tranen zocht. Het was een eerstgeboorterecht, een recht om zegen te krijgen. Ook nu hebben gelovigen op basis van de belofte recht op de zegen. Maar er zijn mensen die onverschillig zijn ten opzichte van genezing en voorspoed. Voor Esau was er geen plaats voor berouw, maar dankzij het offer van Jezus Christus kunnen wij ons tegenwoordig bekeren en alsnog de beloften van Jezus in ontvangst nemen. Quote: Op woensdag 08 april 2009 14:23:42 schreef Nickname007 het volgende: "Gelovigen moeten worden hervormd door de vernieuwing van hun denken" - deze tekst wordt mi vaak misbruikt om op dat punt waar een redenering niet meer klopt, de logica buiten spel te zetten. Als beroep op geestelijk niveau. Dat helpt niet echt. Ik snap wat je bedoelt, maar toch zit er een kern van waarheid in. 1 Kor 1,18 Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. Over water lopen? Maar dat kan helemaal niet. Door de Rode Zee lopen? Dat kan helemaal niet. Vader worden terwijl je honderd bent? Gezond worden terwijl je ongeneeslijk ziek bent? Voorspoedig worden terwijl je in de schulden zit? Dit zijn allemaal dingen die volgens de wereld helemaal niet kunnen. Ef 4,20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen. Luc 18,27 Hij zeide tot hen: Wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God. Nog meer bizarre dingen die eigenlijk niet kunnen, maar toch mogelijk zijn bij God (op het gebied van voorziening en genezing) staan in 1 Kon. 17 . Tot slot haal ik nog even een hele arrogante gast in de Bijbel aan. 1 Kron 4,10 Jabes nu riep de God van Israël aan met de woorden: Wil mij toch overvloedig zegenen en mijn gebied vergroten; laat uw hand met mij zijn; weer van mij het kwade, zodat mij geen smart treft! En God schonk wat hij had gevraagd. *Bleg* wat een arrogantie. "Wil mij toch overvloedig zegenen en mijn gebied vergroten". "En God schonk wat hij had gevraagd." Ps 37,4 verlustig u in de HERE; dan zal Hij u geven de wensen van uw hart. Joh 15,7 Indien gij in Mij blijft en mijn woorden in u blijven, vraagt wat gij maar wilt, en het zal u geworden. Luc. 15 31 Doch hij zeide tot hem: Kind, gij zijt altijd bij mij en al het mijne is het uwe. Link naar bericht Deel via andere websites
Nickname007 0 Geplaatst 8 april 2009 Rapport Share Geplaatst 8 april 2009 Hmm. Ik ben het in grote lijnen met je eens maar hou ergens op waar jij doorgaat Ook ik bid voor ('ongeneeslijk') zieken en heb soms wonderen zien gebeuren. Maar soms ook niet. En waarom? Ik weet het niet. Dat is blijkbaar niet aan mij. Ik geloof niet dat dat ligt aan een verkeerd uitgevoerd 1,2,3tje of het verkeerd 'staan op de beloften'. Niet alleen van de voorspoedclubs kan ik leren, ook van de GerGem-kringen. Het respect en ontzag voor God daar, is mi leerzaam voor in ieder geval mijzelf, maar breder ook voor de meer evangelische kringen (beetje aanmatigend en generaliserend, pardon). De kracht van het persoonlijke geloof (Abba) maakt van God snel een 'vriendje', een Sinterklaas zo je wilt. Een verwenpapa die als pedagogisch dramatische suikeroom alle ellende uit je leven haalt. Ik geloof niet dat God ellende stuurt om iets te leren, maar wel dat er dingen gebeuren die Hij niet wilt. Hij wilt niet dat een van ons verloren gaat. Toch gebeurt dat wel. De val van Lucifer met 1/3e (!) van de engelen lijkt mij ook niet deel van Zijn plan. Dat rijmt echter ingewikkeld met de almacht van God... Die almacht wordt volgens mij verkeerd geinterpreteerd en gaat al snel voorbij aan de verantwoordelijkheid van de mensheid zelf. Maar ik dwaal af. NOg meer reacties op karakter vs. exegese als oorzaak van aanhangen voorspoedsleer? Link naar bericht Deel via andere websites
MarinusCopy 0 Geplaatst 8 april 2009 Rapport Share Geplaatst 8 april 2009 Quote: Op woensdag 08 april 2009 19:34:54 schreef Nickname007 het volgende: Een verwenpapa die als pedagogisch dramatische suikeroom alle ellende uit je leven haalt. Nou, dan hoop ik voor je dat je niet in de hemel gelooft, want dat is de apotheose van: "Een verwenpapa die als pedagogisch dramatische suikeroom alle ellende uit je leven haalt." Link naar bericht Deel via andere websites
Nickname007 0 Geplaatst 8 april 2009 Rapport Share Geplaatst 8 april 2009 Quote: Op woensdag 08 april 2009 19:40:57 schreef MarinusCopy het volgende: [...] apotheose Wel een heel mooi woord. Ik had echter niet verwacht dat het bij mijn post nodig zou zijn om daarbij op te merken dat ik verwacht dat er verschil is tussen het aardse leven en het leven in de hemel. Bij deze alsnog, speciaal voor jou Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 8 april 2009 Rapport Share Geplaatst 8 april 2009 Quote: Op woensdag 08 april 2009 19:34:54 schreef Nickname007 het volgende: Hmm. Ik ben het in grote lijnen met je eens maar hou ergens op waar jij doorgaat Ook ik bid voor ('ongeneeslijk') zieken en heb soms wonderen zien gebeuren. Maar soms ook niet. En waarom? Ik weet het niet. Dat is blijkbaar niet aan mij. Ik geloof niet dat dat ligt aan een verkeerd uitgevoerd 1,2,3tje of het verkeerd 'staan op de beloften'. Niet alleen van de voorspoedclubs kan ik leren, ook van de GerGem-kringen. Het respect en ontzag voor God daar, is mi leerzaam voor in ieder geval mijzelf, maar breder ook voor de meer evangelische kringen (beetje aanmatigend en generaliserend, pardon). De kracht van het persoonlijke geloof (Abba) maakt van God snel een 'vriendje', een Sinterklaas zo je wilt. Een verwenpapa die als pedagogisch dramatische suikeroom alle ellende uit je leven haalt. Ik geloof niet dat God ellende stuurt om iets te leren, maar wel dat er dingen gebeuren die Hij niet wilt. Hij wilt niet dat een van ons verloren gaat. Toch gebeurt dat wel. De val van Lucifer met 1/3e (!) van de engelen lijkt mij ook niet deel van Zijn plan. Dat rijmt echter ingewikkeld met de almacht van God... Die almacht wordt volgens mij verkeerd geinterpreteerd en gaat al snel voorbij aan de verantwoordelijkheid van de mensheid zelf. Maar ik dwaal af. NOg meer reacties op karakter vs. exegese als oorzaak van aanhangen voorspoedsleer? Nou, dan verschillen wij misschien niet eens zo heel veel van mening Inderdaad genezen mensen soms niet, net zoals er mensen zijn die niet gered worden. Mijn stelling is 'God geneest altijd, mensen genezen niet altijd'. Net zoals ieder mens gered kán worden, maar niet iedereen wordt gered, kán ook iedereen worden genezen, terwijl niet iedereen geneest, om verschillende redenen. Maar die hindernissen voor genezing kunnen worden opgeruimd. Ook kán iedereen rijk worden, maar niet iedereen wordt rijk. In de Bijbel staat hoe je rijk kan worden op Gods manier. Inderdaad zijn er meerdere kringen waar wat van kan worden geleerd. Maar over genezing en voorspoed is maar weinig bekend bij anderen. Zelf reken ik mij niet tot degenen die de 'evangelischen' worden genoemd. Jouw reactie over almacht en verantwoordelijkheid kan ik met je delen. Ook noem ik God geen " 'vriendje', een Sinterklaas [...] Een verwenpapa die als pedagogisch dramatische suikeroom alle ellende uit je leven haalt." Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 14 augustus 2009 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2009 Hier een voorbeeld van het egoïsme van de miljonair Creflo Dollar: link en link . Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 14 augustus 2009 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2009 Quote: Op vrijdag 14 augustus 2009 14:44:39 schreef Barbapapa het volgende: Hier een voorbeeld van het egoïsme van de miljonair Creflo Dollar: link . Wat een goed mens Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 19 augustus 2009 Rapport Share Geplaatst 19 augustus 2009 Welvaartsevangelie - 1 door Harry Sleijster Ophef Door sommigen wordt veel ophef gemaakt over het zogenaamde "welvaartsevangelie". Deze negatieve term moet kennelijk iedereen waarschuwen voor een evangelie waarbij naast het goede evangelie, tevens gezegd wordt dat je Gods zegen mag verwachten als je Hem gehoorzaamt en als je geeft voor de evangelieverkondiging. Suggestie De term "welvaartsevangelie" suggereert dat hier een evangelie gebracht wordt dat alleen over uiterlijke welvaart gaat. En dat is natuurlijk absoluut niet het geval. Blijkbaar gaat het sommige mensen er juist om met hun artikelen dat valse beeld te scheppen. Welvaren en gezondheid Welvaart wordt in de Statenvertaling letterlijk genoemd door Johannes in zijn 3e brief: In 3 Johannes:2 staat: "ik wens dat gij welvaart en gezond zijt. Welvaart is iets goeds, een zegen van God. We waren ook altijd blij met de welvaart die we hier in Nederland hebben. En welvaart heeft ook altijd een normale betekenis gehad, maar plotseling wordt het voorgesteld als iets slechts. Het is gewoon dwaas zoals sommigen deze omkering tracht te bewerken. Over het algemeen zijn dit mensen die een goed salaris genieten en zelf baden in een zekere welvaart. Geven deze critici zelf wel hun 'tienden' (of meer)? Of trachten zij alleen maar op een goedkope wijze, zonder Bijbelse argumentatie, met de term "welvaartsevangelie" een hele groep bijbelgetrouwe evangelische predikers en zendingsorganisaties in een kwaad daglicht te stellen? Zelfverrijking Men stelt het voor alsof veel evangeliepredikers uit zijn op zelfverrijking. Het blijkt de critici vooral te gaan om evangeliepredikers uit Amerika, maar in feite zetten zij iedere prediker die geld voor zijn bediening vraagt en daarbij wijst op God die de blijmoedige gever liefheeft in de beklaagdenbank. In 1Tim.6:17 lezen we over God, die ons alles rijkelijk geeft. Paulus spreekt tot de rijke gelovigen. Die zijn er dus. En vanzelfsprekend wordt dat niet afgekeurd. God heeft het hun gegeven. Zij moeten alleen hun hoop niet op die rijkdom zetten, maar op God. En let op dat het God is die hun de rijkdom geeft, ten eerste om daar gewoon zelf van te genieten, dat mag dus ook, en ten tweede om wel te doen. NB: om dus vrijgevig en meededeelzaam te kunnen zijn is het blijkbaar goed om rijk en welvarend te zijn. Bijbels Laten we eens verder kijken wat de Bijbel zegt over "geven en ontvangen". Ja, inderdaad in die volgorde. Het wordt al snel duidelijk dat de belofte van Gods zegen, gegeven wordt aan hen die geven. Paulus legt de verbanden heel direct: overvloedig zaaien heeft tot gevolg dat er overvloedig geoogst zal worden (2 Kor.9 - dus dit is een bijbelse belofte). En dan gaat het over geld geven voor zijn bediening. Ja, blijkbaar was ook Paulus zo iemand, die geld vroeg voor zijn eigen bediening. Maar ook de Heer Jezus sprak duidelijk over geven en dan pas ontvangen: "Geef en u zal gegeven worden", ja, als gevolg van dat geven zelfs overvloedig(!) terugontvangen. link Samengevoegd: Het Bijbelse welvaartsevangelie (Prosperity gospel) Wat zegt de Bijbel? - Is het waar dat in de Bijbel nergens een rijke zegen beloofd wordt als reactie op geloof? - Is het terecht om de term "welvaartsevangelie" als een scheldwoord te gebruiken? - Wat zegt de Bijbel, en dan met name het Nieuwe Testament, over financiële zegening, welvaart en overvloed (=prosperity!)? Zaaien en vervolgens méér oogsten is een Bijbels principe - Lukas 6:38: "Geef en u zal gegeven worden... een overlopende maat". Dat geldt zowel voor geestelijke als voor natuurlijke en financiële zaken (waarover Luk.6:38 gaat). - Markus 10:30: Nu of straks? Nú in deze eeuw honderdvoudig terugontvangen + in de toekomst het eeuwige leven. - Gal.6:7 zegt: Wat een mens zaait zal hij ook oogsten. Wat geldt voor de boer die zaait (Gen.26:12), geldt ook voor de gelovige die geld geeft. - 2Kor.9:6 gaat over geld: "Wie karig zaait, zal karig oogsten, en wie overvloedig zaait zal ook overvloedig oogsten". N.B.: Overvloedig! En let op, Paulus spreekt hier over geld en over rijk worden om vrijgevig te zijn (2Kor.9:11) Welvaren - gezondheid - overvloed - 3Joh:2 - Voor alles wens ik, dat gij welvaart en gezond zijt, gelijk uw ziel welvaart... (Statenvertaling). NB: welvaart en gezondheid !!! wenst Johannes ons toe. - 1Tim.6:17,18 - God geeft ons rijkelijk om zelf te genieten en om wel te doen en vrijgevig te zijn. - Lees Joh.10:10: Wie komt er om te verdelgen? Wie komt er om leven en overvloed te geven?! NB: overvloed ! OT - Deuteronomium 28:2-14 - Zo leerde ook het Oude Testament het al, bijvoorbeeld, dat wie gehoorzaam is gezegend zal worden. Lees in dit gedeelte maar eens waarmee hij zal gezegend worden! En dat overvloedig !!! (:11). En blijkbaar geldt dit in het Nieuwe Testament nog steeds precies net zo. Hoe ga je ermee om? - Lk.12:21 Wie rijk is in God, geeft niet om rijk te worden, maar geeft om meer te kunnen geven. - 2Kor. 8 en 9 gaan helemaal over geld en overvloed hebben. En de geldelijke zegening wordt er zelfs "genade" genoemd (9:8). Overvloedig zaaien en overvloedig oogsten horen bij elkaar. Paulus spoort ons aan om rijk te worden om vrijgevig te zijn (9:11). Dát is het ware Welvaartsevangelie ! Als God je zegent met inkomsten, vraagt Hij een deel terug en zal dat weer zegenen. Een lening aangaan om te kunnen geven is m.i. geen bijbelse opdracht. Geven doe je van je inkomsten. Niet van je schulden. Een hypotheek op je huis is normaal. Dan kun je nog steeds een deel geven van je inkomsten. God wil ons voorspoedig maken zodat we anderen kunnen zegenen. Dit zei de Heer tegen Abraham: "Ik zal... u zegenen, en uw naam groot maken, en wees een zegen". Genesis 12:2. Let op het doel. De Heer zegende Abraham zodat hij een zegen kon zijn. Voor wie? Het Bijbelse "welvaartsevangelie" geldt voor iedereen! Niet alleen voor Europeanen en Amerikanen die het al goed hebben. Maar het geldt ook voor bijvoorbeeld armen, en voor Afrika. Overal waar mensen de handen uit de mouwen steken en naar Gods Woord gaan leven en handelen, zullen zij door God gezegend worden. link Samengevoegd: Welvaartsevangelie - 2 Benny Hinn Welvaren en voorspoed zijn in de Schrift het deel van hen die God op het oog heeft. We zien in de Schrift een aantal keren dat grote voorspoed overgedragen wordt. Genesis 12:10-13:2 - Abram Abraham zei tegen zijn vrouw Saraï aan de Farao van Egypte te vertellen dat zij zijn zuster was omdat hij bang was. De Farao behandelde Abraham goed vanwege Saraï en gaf hem "schapen, runderen... (Gen.12:16). God zond vervolgens plagen om Farao te waarschuwen en hij gaf Saraï terug. Maar Farao vroeg nooit de overvloedige giften terug. Toen Abraham en Saraï vertrokken "ging Abram op uit Egypte, hij en zijn vrouw, en alles wat hij had.... (Genesis 13:1-2). Dit is de eerste vermogensoverdracht die in de Schrift vermeld is. Genesis 26 - Izaäk De tweede overdracht van welvaart is opnieuw als er een hongersnood in het land is. Hongersnood heeft geen effect op Gods Woord. Let op dat er beide keren een tijd van nood is. Uw voorspoed hangt niet af van de toestand van de wereld. Het is afhankelijk van het Woord van God. Alles wat we te doen hebben is Hem vertrouwen, rusten in Hem, geloven in Hem en zijn beloften, en Hem gehoorzamen. Omdat er een hongersnood in het land was, ging Izaäk naar Abimelech van de Filistijnen. Daar zien we dat Izaäk in dat land zaaide en een honderdvoudige oogst ontving, zo veel dat de Filistijnen jaloers op hem werden (Gen. 26:12-14). Niet alleen erfde Izaäk de rijkdom van zijn vader Abraham, maar ook ontving hij de grote voorspoedige opbrengst van Abimelech toen de Filistijnen hem wegzonden (Genesis 26:16) Genesis 31:6-9 - Jakob De volgende grote overdracht van voorspoed is beschreven in Gen. 31:6-9 als Jakob zijn vrouwen Lea en Rachel vertelt hoe God de rijkdom van hun vader nam en aan hem gaf, zelfs als Laban zijn afspraken tien keer veranderde: "Maar God heeft de kudde van uw vader weggenomen en aan mij gegeven" (vs.9). Een bovennatuurlijke overgang van welvaart van Laban naar Jacob. Genesis 41 - Jozef Daarna zien we in Gen. 41 de vierde overdracht van rijkdommen. God beloonde Jozef voor zijn gehoorzaamheid en gaf hem de rijkdom van Egypte. Farao maakte Jozef de tweede machthebber in zijn land (vs.44). Jozef werd verantwoordelijk voor de economie van het hele land. God gaf de rijkdom van een natie aan zijn dienstknecht Jozef. Exodus 12:35-36 - Israël De volgende grote overdracht van rijkdommen vond plaats toen God de rijkdommen van de Egyptenaren aan Israël gaf: "En de Israëlieten vroegen de Egyptenaren zilveren en gouden voorwerpen en klederen. En de Heer bewerkte dat zij het volk gunstig gezind waren zodat zij hun verzoek inwilligden... (Exodus 12:35-36). Aan de Israëlieten werden alle rijkdommen van Egypte gegeven met de bedoeling Gods tabernakel te bouwen. Het Woord van God verklaart later dat de kinderen Israëls aan Mozes 1400 kilo goud en bijna 5000 kilo zilver voor de tabernakel gaven. In de tegenwoordige economie is dat goud en zilver meer dan 50 miljoen dollar waard. Later werd veel van dat goud in de tempel van Salomo gebruikt. Israël werd machtig gezegend door deze welvaartsoverdracht toen zij Egypte verlieten. 1 Koningen 10:23 - Salomo De zesde overdracht van rijkdom ging naar koning Salomo. God beloonde en zegende hem zo veelbetekenend voor zijn toewijding en gehoorzaamheid dat hij de welvarendste koning op aarde werd: "Koning Salomo overtrof alle koningen der aarde in rijkdom en wijsheid (1Koningen 10:23). Zijn jaarlijkse inkomen aan goud was meer dan 200 miljoen dollar. Spreuken 13:22 - Wij De volgende bovennatuurlijke overdracht van rijkdom is ook bestemd voor ons. De Bijbel zegt heel duidelijk: "De rijkdom van de zondaar wordt bewaard voor de rechtvaardige". Ware Bijbelse voorspoed is niet iets dat per ongeluk gebeurt. Het is iets waar we ons op moeten voorbereiden, omdat voorspoed het resultaat van waarheid is: geliefde, ik wens dat gij welvaart en gezond zijt (3Johannes:2-3 SV). En deze overdracht is ophanden. (Vertaald uit de nieuwsbrief van Benny Hinn - mei 2008) link Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten