Spring naar bijdragen

Telekinese, feit of fictie?


Aanbevolen berichten

Ik ben het boek 'Eindeloos bewustzijn' van Pim van Lommel aan het lezen over Bijna-dood-ervaringen. Op zich biedt het me in elk geval genoeg stof om eens nader uit te zoeken. In één kader heeft hij het over telekinese, ik zal het hier letterlijk, inclusief noten posten (voor zover mogelijk heb ik ook de online versie van artikelen erbij gezocht):

De invloed van bewustzijn op materie: psychokinese, telekinese en teleportatie

In hoofdstuk 9 is geschreven dat door gedachtekracht vanuit het bewustzijn een actieve invloed kan worden uitgeoefend op de anatomie en de functie van de hersenen (neuroplasticiteit). Dat het bewustzijn invloed kan uitoefenen op het lichaam weet men uit het feit dat angst of seksuele opwinding duidelijke lichamelijke reacties kan veroorzaken. Zou het dan ook mogelijk zijn dat bewustzijn invloed uitoefent op 'dode' materie door processen op kwantumniveau te beïnvloeden?

Psychokinese of telekinese betekent dat geconcentreerde aandacht de zichtbare, uiterlijke vorm van voorwerpen verandert, zoals herhaaldelijk ook onder gecontroleerde omstandigheden is aangetoond, tot zelfs in het U.S Capitol Building in aanwezigheid van een officiële militaire delegatie. (1) Teleportatie betekent het verplaatsen van materiële voorwerpen, soms op grote afstand, door onbekende fysische krachten die door het bewustzijn worden opgeroepen. Psychokinese en telekinese worden tegenwoordig ook wel abnormale of non-lokale verstoring genoemd, omdat er daarbij sprake is van een directe invloed van bewustzijn op materie zonder tussenkomst van enige bekende fysische energie. Het onderzoek dat is verricht om aan te tonen dat gerichte aandacht inderdaad het verloop van kansprocessen kan veranderen is recent uitvoerig samengevat.(2) Het lijkt allemaal sciencefiction, maar de Amerikaanse inlichtingendienst en het Amerikaanse leger besteden veel geld en onderzoek aan deze verschijnselen, zoals blijkt uit het openbare rapport van de Amerikaanse luchtmacht, dat is opgesteld door een fysicus met als titel: 'Tèleportation Physics Study'.(3) In dit rapport verwijst de auteur naar de vele wetenschappelijke studies die erop wijzen dat deze verschijnselen ook op macroscopisch en niet alleen op kwantumniveau mogelijk zijn. Hij doelt hierbij onder andere op de kwantumfysicus Anton Zeilinger, die in zijn boek: 'Tèleportatie, en andere mysteries van de kwantummechanica' schrijft dat kwantumteleportatie definitief is aangetoond.(4) Het artikel van de Amerikaanse luchtmacht geeft een uitgebreid overzicht van alle studies over waarneming op afstand en teleportatie, en biedt een mogelijke wetenschappelijke verklaring voor dit soort verschijnselen op basis van de kwantumfysica, onder andere het concept van de nulpuntfluctuaties ofwel de informatie die opgeslagen ligt in golffuncties in de non-lokale ruimte. Het boeiendst zijn de hier beschreven Chinese studies, die goed gecontroleerd, blind en dubbelblind zijn uitgevoerd in het Aerospace Medicine Engineering Institute in Peking. De artikelen zijn alle uit het Chinees in het Engels vertaald door de Defence Intelligence Agency (DIA). Er zijn experimenten uitgevoerd met intuïtief begaafde kinderen en jonge volwassenen.

Teleportatie is over tientallen meters aangetoond voor kleine radiotoestellen, fotogevoelig papier, mechanische horloges en insecten,(5) en later zijn deze proeven herhaald onder vastlegging van de verplaatsing door videoregistratie en ultrasnelle fotografie.(6),(7) De beschreven bevindingen lijken werkelijk spectaculair: voorwerpen als noten, lucifers, pillen, sponzen, levende insecten en dergelijke werden verplaatst door de wand van verzegelde enveloppen, de wand van verzegelde glazen flessen en vanuit buizen met verzegelde doppen, zonder dat de wand van een van deze opbergplaatsen brak of scheurde. De instantane verplaatsing werd vastgelegd op video, waarbij gefilmd werd dat het voorwerp plotseling verdween uit de opbergplaats en op een ander locatie verscheen. Soms leek het dat het voorwerp versmolt met de wand van de container of opbergplaats. Insecten bleven in leven, maar het uitgezonden radiosignaal van kleine radiozenders die verplaatst werden, veranderde tijdens de teleportatie van amplitude en frequentie en was op het moment van verplaatsing zelfs even niet waarneembaar, alsof de zender zich tijdelijk in een andere dimensie bevond, waarna het stabiele signaal weer verscheen zodra de radiozender was verplaatst. De proefpersonen waren altijd geblinddoekt en hadden geen idee van het voorwerp dat ze met hun bewustzijn moesten verplaatsen. Er waren altijd objectieve toeschouwers en militaire waarnemers om te controleren dat er geen bedrog plaatsvond. Volgens de auteur van het Amerikaanse militaire overzichtsartikel is het duidelijk dat het bewustzijn in combinatie met theorieën uit de kwantumfysica een sleutelrol moeten spelen om dit soort verschijnselen te kunnen verklaren. In zijn recente boek 'Entangled Minds' beschrijft Dean Radin veel goed onderzochte en gedocumenteerde verschijnselen van een non-lokale samenhang van bewustzijn tussen mensen onderling en van bewustzijn met materie, waarbij ook hij een kwantummechanisch verklaringsmodel hanteert.(8) Ook de kwantumfysicus Amit Goswami heeft de causale invloed van bewustzijn op materie uitvoerig beschreven en theoretisch verklaard.(9),(10)Het concept van non-lokaal bewustzijn lijkt ook hier een essentiële rol te spelen om dit soort ongebruikelijke verschijnselen te kunnen verklaren.

bron: Eindeloos bewustzijn van P. van Lommel

noten:

1. Alexander, J.B. (1996), \'Uri\'s Impact on the U.S. Army\'

2. Jahn, R., Dunne, B. (1987). Margins of Reality: The Role of Consciousness in the Physical W0rld. Hartcourt Brace Jovanovich, New York.

3. Davis, E.W (2006). Teleportation Physics Study (Air force Research Laboratory, Air Force Material Command, Edwards Air Force Base CA 93524-7048).

4. Zeilinger, A. (2006). Teleportatie, en andere mysteries van de kwantummechanica. Veen Magazines, Rotterdam. Vertaling van: (2005). Einsteins Spuk. Bertelsmann, München.

5. Shuhuang, L., et al. (1981), 'Some Experiments on the Transfer of Objects Performed by Unusual Abilities of the Human Body,' Nature Journal (Peoples Republic of China) 4, no. 9, 652. [Defense Intelligence Agency Requirements and Validation Branch, DIA Translation LN731c83, Intelligence Information Report No. 6010511683 (1983)]

6. Kongzhi, S., Xianggao, L., Liangzhong, Z. (1990). 'Research into Paranormal Ability to Break Through Spatial Barriers,' Chinese Journalof Somatic Science. First Issue, 22.[translated into English by the Defense Intelligence Agency]

7. Banghui, W (1990). Evidence of the Existence of Abnormal States of Matter. Chinese Journal of Somatic Science. First Issue, 36. [translated into English by the Defense Intelligence Agency]

8. Radin, D. (2006). Entangled Minds. Extrasensory Experiences in a Quantum Reality. Paraview Pocket Books, a division of Simon & Schuster, Inc. New York.

9. Goswami, A., Reed, R.E., Goswami, M. (1993). The self-Aware Universe: How consciousness creates the Material World. New York: Jeremy Tarcher/Putman, a member of Penguin Putman Inc. New York.

10. Goswami, A. (2001). Physics of the Soul. The Quantum Book of Living, Dying, Reincarnation and Immortality. Hampton Roads Publishing Company Inc. Charlottesville, USA.

Mijn eerste reactie:

Wel, dat is er een niet gespeend van een zeker scepticisme. Maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar een weerlegging hiervan. Het eerste artikel in de noten linkt door naar de site van Uri Geller, wat al verdacht klink in mijn oren, maar het artikel is wel geschreven door een hoge Amerikaanse militaire functionaris. Wat ik wel indrukwekkend vind, is de verwijzing naar Amerikaanse en Chinese militaire onderzoeken. Juist deze sectoren, en al helemaal de Chinezen, zijn zeer resultaatgericht, die hebben geen tijd en er geen geld en/of moeite voorover om zich met iets bezig te houden waarvan ze zeker weten dat het onzin is. Dat maakt het allemaal nog niet waar, maar het maakt me wél nieuwsgierig. Het is helaas inhoudelijk weer veel te béta voor me, dus als er hier nog mensen zijn die inhoudelijk wat kritiek willen geven; gráág. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet helemaal niets van experimenten die het bestaan van psychokinese en telepathie bevestigen. Teleportatie kan wel, maar alleen op het niveau van fotonen en elementaire deeltjes. Degene die op structurele wijze paperclips etc. laat teleporteren kan direct naar Stockholm om zijn nobelprijs op te halen.

Het lijkt me logisch dat militairen geïnteresseerd zijn in dit soort krachten als ze bestaan. Ik weet niet of zij de beste observators zijn om in de gaten te hebben wanneer er sprake is van gegoochel en wanneer niet. De goochelaar James Randi heeft al opgemerkt dat bij dit soort experimenten het noodzakelijk is dat er goochelaars bij zitten, hun aanwezigheid is belangrijker dan die van standaard wetenschappers. Uri Geller is bijvoorbeeld niet gesnapt door wetenschappers, maar Randi bleek hem wel door te hebben. Geller bleek een gewone goochelaar te zijn, die beweerde dat het esp-krachten waren.

Natuurlijk wordt quantummechanica er weer met oren bijgesleept om te laten zien dat psychokinese e.d. mogelijk is, maar hierover heeft 't Hooft een leuk artikel geschreven om dat te weerleggen: link

Dat boek Eindeloos Bewustzijn is overigens in het universiteitsblaadje van de UvA, de Folia, verschrikkelijk afgekraakt o.a. door Robbert Dijkgraaf en Dick Schwaab. Zie pagina 20 van deze link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ik er niet al te uitgebreid naar gekeken, ik zie al wel de naam Puthoff voorbijkomen, als één van de 'wetenschappers' die geconstateerd heeft dat Geller psi-krachten heeft. Ik zet wetenschappers tussen aanhalingstekens, want Puthoff is een pseudowetenschapper, naar wiens artikelen wel vaker op dit forum is verwezen om de oerknal te ontkrachten. Zie hier een artikel op Skepsis.nl over de ontmaskering van Geller door Randi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid