Spring naar bijdragen

Was Jezus een profeet?


Aanbevolen berichten

Als afsplitsing van de discussie \"Jezus God, Zoon of Beide\", schreef Nunc aldaar:

Quote:
Op maandag 19 mei 2008 10:15:52 schreef mohamed het volgende:

De Moslims worden stil en zwijgen is toestemmen. Tegen een ieder die geen zin heeft alles terug te lezen: de conclusie van deze discussie is
dat Jezus geen profeet was
, maar zowel de Zoon als de Vader is.

misschien een beetje te kort door de bocht, aangezien er in Handelingen 3 staat:

17 Volksgenoten, ik weet dat u uit onwetendheid hebt gehandeld, evenals uw leiders. 18 Zo heeft God echter in vervulling doen gaan wat hij bij monde van alle profeten had aangekondigd: dat zijn messias zou lijden en sterven. 19 Wend u af van uw huidige leven en keer terug tot God om vergeving te krijgen voor uw zonden. 20 Dan zal de Heer een tijd van rust doen aanbreken en zal hij de messias zenden die hij voor u bestemd heeft. Dat is Jezus, 21 die in de hemel moest worden opgenomen tot de tijd aanbreekt waarover God van oudsher bij monde van zijn heilige profeten heeft gesproken en waarin alles zal worden hersteld. 22 Mozes heeft al gezegd: “De Heer, uw God, zal in uw midden een profeet zoals ik laten opstaan; luister naar hem en naar alles wat hij u zal zeggen. 23 Wie niet naar deze profeet luistert, zal uit het volk gestoten worden.†24 Samuel en alle profeten na hem hebben deze tijd aangekondigd. 25 U bent de erfgenamen van de profeten; met uw voorouders heeft God zijn verbond gesloten toen hij tegen Abraham zei: “In jouw nageslacht zullen alle volken op aarde gezegend worden.†26 God heeft zijn dienaar allereerst voor u laten opstaan en hem naar u gezonden om ieder van u die zich afkeert van zijn slechte daden te zegenen.’

Petrus verwijst hier naar Deut.18:18 waar Mozes een profeet net als hij aankondigt, en Petrus betrekt dat op Jezus.

Wat betreft Zacheria 13: het is niet precies duidelijk op welke tijdsperiode dat slaat. Wel kun je daar als je verder leest in Zacharia iets over zeggen:

\"1 Profetie. De woorden van de HEER over Israël.

Zo spreekt de HEER, die de hemel heeft uitgespannen en de aarde heeft gegrondvest, die de mens het leven heeft gegeven: 2 Ik zal van Jeruzalem een beker wijn maken die de omringende volken bedwelmt. Als Jeruzalem wordt belegerd, zal ook Juda onder de voet gelopen worden. 3 Op de dag dat alle volken op aarde tegen Jeruzalem oprukken, zal ik van de stad een zware steen maken waaraan haar belagers zich vertillen. (..)

9 Op die dag zal ik alles in het werk stellen om de volken uit te roeien die Jeruzalem belagen. 10 Het huis van David en de inwoners van Jeruzalem echter zal ik vervullen met een geest van mededogen en inkeer. Ze zullen zich weer naar mij wenden, en over degene die ze hebben doorstoken zullen ze weeklagen als bij de rouw om een enig kind; hun verdriet zal zo bitter zijn als het verdriet om een oudste zoon. 11 Op die dag zal men in Jeruzalem zo luid weeklagen als er in de vlakte van Megiddo wordt geweeklaagd om Hadad-Rimmon. (..)

1 Op die dag zal er een bron ontspringen waarin de nakomelingen van David en de inwoners van Jeruzalem hun zonde en onreinheid kunnen afwassen.

2 Als die tijd aanbreekt – spreekt de HEER van de hemelse machten – zal ik alle afgoden uit het land laten verdwijnen; hun namen zullen niet meer worden genoemd. Ik zal ook de profeten uitbannen, en met hen de geest van onreinheid die het land bezoedelt. 3 Wanneer er dan nog iemand een profetie uitspreekt, zullen zijn eigen vader en moeder, die hem zelf hebben voortgebracht, tegen hem zeggen: ‘Jij moet sterven, want je verkondigt leugens in de naam van de HEER.’ Ze zullen hem doorsteken, zijn eigen vader en moeder, die hem zelf hebben voortgebracht, wanneer hij een profetie uitspreekt. 4 Dan zullen ze zelfs niet meer voor hun visioenen durven uitkomen, die profeten. Ze zullen de profetenmantel niet meer aantrekken om de mensen te bedriegen. 5 Ze zullen zeggen: ‘Ik ben helemaal geen profeet; al van jongs af aan bewerk ik als slaaf de grond.’ 6 En wanneer zo iemand gevraagd wordt: ‘Hoe kom je dan aan die striemen op je rug?’, dan zal hij antwoorden: ‘Die heb ik opgelopen in het huis van mijn meesters.’\" (Zach.12 en 13)

Het lijkt mij, dat wat Zacharia hier beschrijft, appocaliptisch is en niet iets wat al gebeurd is, hooguit misschien een zwakke afspiegeling hiervan. In de Openbaring van Johannes wordt over Jezus namelijk gezegd: \"7 Hij komt te midden van de wolken, en dan zal iedereen hem zien, ook degenen die hem doorstoken hebben. Alle volken op aarde zullen over hem weeklagen. Ja, amen. \". Dat is ten tijde van Johannes (eind eerste eeuw) nog toekomst, en dat is lange tijd na de generatie van Jezus.

Jezus is volgens Petrus (ook) gewoon profeet en er zijn meer profeten te vinden in het NT (Agabus uit Judea - Hand.21:10 en 11:27 waar ook andere niet bij name genoemde profeten voorkomen, Judas en Silas - Hand.15:32).

daarnaast is - vrees ik - het een beetje offtopic of Jezus nu wel of niet ook \"profeet\" genoemd kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 mei 2008 11:27:05 schreef mohamed het volgende:

Correctie: het is
jou
niet duidelijk over welke periode Zach 13 gaat. Doch was de joodse elite uit de eerste eeuw hier eensgezind over: een ieder die zich na Johannes generatie nog voordeed als een profeet werd conform Zach 13 gedood (oude geschiedenis v/d joden xx, 97-98,160,167-169,188)

Uit zach 13 wordt duidelijk dat geprofeteerd wordt over een tijd dat 'er een fontein geopend zijn voor het huis Davids....tegen
de zonde
en de onreinheid....' (zach 13,1-2)

Meen je nou serieus dat Johannes de joden nooit heeft gedoopt?

Quote:
Op maandag 19 mei 2008 11:46:32 schreef Nunc het volgende:

het is mij vrij duidelijk dat het rouwen om degene die ze doorstoken hebben, in de toekomst ligt (zoals ook in Opb.1 te zien is). Dat werpt de vraag op, of Zach.13 op de tijd van Jezus kan slaan. Je kunt dan heel arrogant stellen dat jij uiteraard gelijk hebt, en bot tegen anderen doen, maar voor een zo onduidelijke passage past meer bescheidenheid, lijkt me, zeker in het licht van bv. Hand.3 waar Jezus door Petrus als de door Mozes voorspelde profeet wordt geidentificeerd.

[...]

Jezus was
van
Johannes' generatie. Waarom kan Jezus dan niet de titel "profeet" dragen, als Petrus dat nota bene zelf ook aangeeft in Hand.3?

Daarnaast, de joodse elite dacht ook dat Jezus godslastering pleegde. Dat ze dat dachten, dat geloof ik wel.
Of ze er ook gelijk in hadden, is een heel andere vraag
.

Kun je me overigens een online verwijzing geven naar de betreffende passage van Josephus (?) "oude geschiedenis van de joden", want in de engelse vertaling "Antiquities of the Jews" (
) kom ik het in hoofdstuk XX niet tegen.

[...]

nee, maar evenmin denk ik dat jij serieus meent dat het "Hem zien die ze doorstoken hebben" (Zach.13, Opb.1) al heeft plaatsgevonden. We zitten dus met een stuk profetie wat niet zo makkelijk te duiden is, aangezien er veel dingen in beschreven staan, waaronder dingen die zeker nog niet gebeurd zijn, of in ieder geval ten tijd van Johannes' Openbaring (eind eerste eeuw) nog niet geschied waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 mei 2008 11:52:25 schreef mohamed het volgende:

[...]

wat wordt er bedoelt met de fontein tegen de zonde?


Samengevoegd:

Nee, ik heb de hardware uitvoering maar de verzen moeten overeen komen met de engelse. Ik heb nu geen pc en het overtikken op mn wii is niet te doen. In deze staat het (tip) isbn 9789026321009

Quote:
Op maandag 19 mei 2008 12:15:23 schreef Nunc het volgende:

[...]

offtopic:

en toch identificeert Petrus Jezus als de door Mozes aangekondigde profeet (Hand.3). Hoe dat kan, weet ik niet, maar ik was niet van plan feiten te laten vallen voor speculaties

[...]

offtopic: zover was ik ook al, maar in h.20 staat het niet, voor zover ik kan zien. Kun je me de
titel
(niet het nummer) van het hoofdstuk geven, en eventueel een naam van een persoon of een plaats ofzo, die genoemd wordt in de bewuste passage of een passage in de buurt. Dan kan ik e.v.t. daarop zoeken.

Of het stuk van Josephus hier citeren.
bedankt, met "Judas" kan ik wat. Ik ken die passage, maar wist niet dat je hierop doelde.

Quote:
Op maandag 19 mei 2008 12:18:53 schreef mohamed het volgende:

zie edit en Johannes was Elia (mat 11,14)


Samengevoegd:

[...]

Niet alleen die passage, maar mooi dat je t erbij pakt, zodat je bevestigt krijg dat ik niet loop te zwammen
knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 mei 2008 12:37:04 schreef Nunc het volgende:

offtopic:

[...]

Theudas is de eerste die genoemd wordt. Hij is een "magier" die zei dat hij profeet was en de rivier zou splitsen. De gouverneur (Fadas) nam hem gevangen en doodde hem.
Geen referentie aan profetieën
. Het was een romeinse heerser die deze "profeet" doodde. Daarnaast is er sprake van de zonen van Judas de Gallileër, die gedood worden vanwege een opstand (wellicht messias-pretendenten?)

Later is er sprake van roversbenden en bedriegers die mensen de wildernis in lokten met geruchten van wonderen. Stadhouder Felix strafte ze af. Toen kwam er "de egyptenaar" die zei dat hij profeet was en beloofde dat hij de muren van Jeruzalem zou laten omvallen. De
romeinse
stadhouder Felix ging er met troepen op af en doodde een paar honderd aanhangers. De "egyptenaar" verdween en werd niet meer teruggezien.

Even verder wordt geschreven over Jacobus (broer van Jezus, die Christus genoemd werd) en een paar anderen, die gedood werden door door de joden. Echter niet omdat ze profeten waren, maar omdat ze de joodse wetten braken.

Ik zie geen verwijzingen naar Zach.13 en evenmin de bewering dat deze profeten gedood werden omdat ze claimden profeet te zijn. Ze werden gedood omdat hun activiteiten problemen opleverden voor de romeinse overheersers (opstanden enzo) en ze werden gedood
door
de romeinse overheersers (met uitzondering van Jacobus)

Quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 15:38:29 schreef dialoog_zoeker het volgende:

[...]Hoe kan jij tot die conclusie komen? De christenen zelf zijn niet met elkaar eens over Jezus (vzmh). Met de bijbel in je hand beweer jij dat hij geen profeet was. Anderen beweren ook met de bijbel in hun hand dat hij wel een profeet was. Jij citeert Jesaja en anderen citeren openbaring, maar geen van jullie citeert wat Jezus (vzmh) ZELF zei toe hij hier op aarde rondliep.

Jezus zei zelf dat hij een profeet was:

Mat 13,57:
"En ze namen aanstoot aan hem. Maar Jezus zei tegen hen: ‘Nergens wordt een profeet zo miskend als in zijn eigen stad en in zijn eigen familie.’"

Anderen noemden hem een profeet:

“Allen werden vervuld van ontzag en loofden God met de woorden: ‘
Een groot profeet
is onder ons opgestaan,’ en: ‘God heeft zich om zijn volk bekommerd!â€
(Lucas 7: 16)

Mat 21,9

En de scharen, die vóór Hem uit gingen en die volgden, riepen, zeggende: Hosanna de Zoon van David, gezegend Hij, die komt in de naam des Heren; Hosanna in de hoogste hemelen! 10 En toen Hij Jeruzalem binnenging, kwam de gehele stad in rep en roer en zeide: Wie is dit? 11 En de scharen zeiden:
Dit is
de profeet, Jezus
, van Nazaret in Galilea
.

Hij gaf duidelijk aan dat hij door God met een bepaalde opdracht was gezonden:

Johannes 17:3
Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen,
de enige waarachtige God
, en Jezus Christus,
die Gij gezonden hebt
. 4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt. 5 En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was. 6
Ik heb uw naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld
gegeven hebt
.
Zij behoorden U toe en Gij hebt hen Mij gegeven en zij hebben uw woord bewaard. 7
Nu weten zij, dat al wat Gij Mij
gegeven hebt
, van
U komt
,

Johannes 6:29
Jezus antwoordde en zeide tot hen:
Dit is het werk Gods
, dat gij gelooft in Hem,
die Hij gezonden heeft
.

Om te bewijzen dat Jezus (vzmh) een belangrijke profeet van God was, hoeft een moslim niet een de Koran aan te halen. Dit kan hij makkelijk uit de Bijbel bewijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk was Jezus een profeet:

(Handelingen 3:22-23) . . . In feite heeft Mozes gezegd: ’Jehovah God zal uit het midden van UW broeders een profeet voor U verwekken gelijk mij. Naar hem moet GIJ luisteren overeenkomstig alles wat hij tot U spreekt. 23 Ja, elke ziel die niet naar die Profeet luistert, zal volledig worden verdelgd uit het midden van het volk.’ 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, het is vreemd voor mij mbt luk 7,28, maar ik geef het toe dat ik daarmee fout zat door te stressen dat Jezus geen profeet was. Aime en Henkg hebben mij hun visie op luk 7,28 gegeven, maar ik bedoel temeer: Jezus zegt dat Johannes de hoogste profeet was. Welke positie had Jezus dan als profeet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is de vleesgeworden God. Zoals eerder aangegeven kan er geen betere spreker namens God zijn dan God Zelf (profeet betekent, zoals eerder al aangegeven 'spreker namens'). Toch kent Jezus inderdaad Johannes een bepaalde eer toe als laatste (geheel menselijke) profeet in de lijn van de vooraankondigingen van de Heiland. Zijn eigen profeetschap is van een net iets andere orde, aangezien Hij niet puur menselijk is, maar God Zelf! En Zijn boodschap is niet meer die van de vooraankondiging van de Heiland, maar van het Koninkrijk Gods!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, het is vreemd voor mij mbt luk 7,28, maar ik geef het toe dat ik daarmee fout zat door te stressen dat Jezus geen profeet was. Aime en Henkg hebben mij hun visie op luk 7,28 gegeven, maar ik bedoel temeer: Jezus zegt dat Johannes de hoogste profeet was. Welke positie had Jezus dan als profeet?

Zet dat vers 28 ook niet los van 27, waarin geschreven staat dat Johannes de bode is die voor Jezus uitgezonden wordt. Die rol van bode maakt Johannes een grotere profeet dan andere.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, je gooit hier twee discussiepunten op een hoop die los staan van elkaar. De vraag tot WAAR de profeten gaan is off-topic mbt de discussie over Jezus' profeetschap waar we bovendien nu uit zijn. Maak dan niet alleen een topic om mijn misvatting te highlighten terwijl mijn andere punt vooralsnog niet is weerlegd. Besef de grote gevolgen van luk 16,16 voor hedendaagse profetien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou, je gooit hier twee discussiepunten op een hoop die los staan van elkaar. De vraag tot WAAR de profeten gaan is off-topic mbt de discussie over Jezus' profeetschap waar we bovendien nu uit zijn. Maak dan niet alleen een topic om mijn misvatting te highlighten

Het is niet de intentie geweest om een misvatting eruit te lichten, maar om een off-topic discussie te verwijderen/ verplaatsen.

Quote:
terwijl mijn andere punt vooralsnog niet is weerlegd. Besef de grote gevolgen van luk 16,16 voor hedendaagse profetien.

Dat kan dan verder uitgewerkt worden, daar waar het on-topic is. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het is niet de intentie geweest om een misvatting eruit te lichten, maar om een off-topic discussie te verwijderen/ verplaatsen. [...]Dat kan dan verder uitgewerkt worden, daar waar het on-topic is.
smile.gif

Nee? Jij was anders de eerste die reageerde, wees een vent en reageer ook op mijn andere stelling in een door jouw geopend topic. Moderators moeten rechtlijnig zijn in alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee? Jij was anders de eerste die reageerde, wees een vent en reageer ook op mijn andere stelling in een door jouw geopend topic. Moderators moeten rechtlijnig zijn in alles.

Waar ageer je nu tegen? Zou je even kunnen aantonen waar ik reageer op je stelling als eerste. Ik heb het andere topic geschoond en daarbij een nieuw topic geopend om niet de postings/ energie verloren te laten gaan. Voor feedback op mijn actie mag je een topic openen, hier gaan we verder waar het over hoort te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waar ageer je nu tegen? Zou je even kunnen aantonen waar ik reageer op je stelling als
eerste
. Ik heb het andere topic geschoond en daarbij een nieuw topic geopend om niet de postings/ energie verloren te laten gaan. Voor feedback op mijn actie mag je een topic openen, hier gaan we verder waar het over hoort te gaan.

Goed, ik wacht op je reactie!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus was geen profeet, geen god en ook geen zoon van god.

De enige vraag die overblijft is of hij ooit geleefd heeft...

In The Union Bible Companion schrijft S. Austin Allibone: „Sir Isaac Newton . . . was ook een uitstekend beoordelaar van oude geschriften, en hij heeft met grote zorgvuldigheid de Heilige Schrift onderzocht.

Hoe luidt zijn oordeel daarover?

’Ik ontdek’, zo zegt hij, ’overtuigender kentekenen van authenticiteit in het Nieuwe Testament dan in welke profane [wereldlijke] geschiedenis maar ook.’

Wij bezitten inderdaad veel meer bewijzen dat Jezus Christus op Golgotha is gestorven, zoals in de Evangeliën staat opgetekend, dan dat Julius Caesar in het Capitool is gestorven.

Vraag iedereen die zegt dat hij de waarheid van de Evangeliën in twijfel trekt, welke REDEN hij ervoor heeft te geloven dat Caesar in het Capitool is gestorven of dat keizer Karel de Grote in 800 door paus Leo III tot keizer van het Westen werd gekroond. . . .

Hoe weet u dat een man als Karel I ooit heeft geleefd en onthoofd werd, en dat Oliver Cromwell in zijn plaats begon te regeren? . . .

Aan Sir Isaac Newton wordt de ontdekking van de wet der zwaartekracht toegeschreven . . .

Wij geloven alle zojuist gedane beweringen betreffende deze mannen, en wel omdat wij GESCHIEDKUNDIGE bewijzen voor de waarheid ervan hebben. . . .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Esselamoen aleykoem,

Quote:
Was Jezus een profeet

We lezen in Johannes 14 het volgende:

24 Die Mij niet liefheeft, die bewaart Mijn woorden niet; en het woord dat gijlieden hoort, is het Mijne niet, maar des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

Jezus (vrede zij met hem) geeft aan dat hij slechts een boodschapper is. Hij zegt duidelijk dat de woorden niet van hem zijn maar van God, de Enige in hemel.

ook lezen we in Johannes 14:

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

Laten we nu analyseren wat de exacte definitie is van een profeet, uit Wikipedia, de vrije encyclopedie:

Een profeet spreekt de boodschap uit die hij op het spreekmoment zelf van een god of godin verkrijgt. Ook kan de profeet na het contact met de godheid verslag uitbrengen van wat hem door die godheid is opgedragen te zeggen aan de (geloofs)gemeenschap. Uit de aard der zaak verwijst zo'n boodschap naar verkeerde daden in het verleden, zegt wat er bijgevolg te doen staat en voorspelt wat er zal gebeuren als er niet gehandeld wordt zoals de godheid opdraagt via zijn profeet.

24 Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls. (Mathheus 15)

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid