Spring naar bijdragen

Wat is belangrijker?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo iedereen. Ik ben 16 jaar en nieuw hier, en ik heb een paar vraagjes.

Zou God mensen in de hemel toelaten als ze zichzelf niet als Christen beschouwen, maar wel goed leven?

(Dus zeg maar, aleen 5,6,7,8,9 en 10 van de 10 geboden volgen?)

Of vind Hij het belangrijker dat je Hem als enigste echte God beschouwt en Zijn naam niet ijdel gebruikt etc?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst welkom, ben zelf ook net nieuw.

Leuke naam. Hopelijk ben je hoe je heet... vast wel knipoog_dicht.gif

Christenen hebben ook elk van 10 geboden gebroken (ik kan wel voorbeelden noemen maar dat kun je vast ook wel zelf). Als je dat optelt bij het feit dat God alle mensen gemaakt heeft, heeft hij het recht om alles met ons te doen (een kapotte computer gooi je ook weg). Hij houdt echter van ons (ook niet-christenen, zelfs moordenaars). Daarom heeft Jezus voor onze zonden betaalt. Tot zover de basis van het geloof.

nu kun je je afvragen waarom niet iedereen in de hemel... denk je eens in dat iemand doodgaat en bij Jezus komt, die zegt tegen hem/haar:

'je hebt veel mensen pijn gedaan, mij beledigd en jezelf belangrijker gevonden dan anderen. Maar dat geeft niet op zich, daar ben ik voor gestorven.' De mens antwoordt vervolgens:'is er iemand voor mij gestorven, kom op zeg, dat had niet gehoeven man. Heh, nee joh zo slecht deed ik het niet op aarde.'

Het schoonwassen van de vieze mens heeft Jezus duur gekost. Als je dus wilt douchen moet je wel eerst erkennen dat je stinkt.

Hoeveel mensen erkennen dat ze stinken. Hoeveel mensen vinden zichzelf een slecht mens. Hoeveel mensen erkennen dat je pas een goed mens bent als je perfect bent.

Hoewel ik niet wil zeggen dat het perse zo zal gaan kan ik je wel vertellen hoe ik denk dat zal gaan.

wil je schoongewassen worden moet je erkennen dat je stinkt, je hoeft niet perse te weten dat er een douche is. Een persoon die weet dat hij stinkt zal echter wel de eerste douche pakken die hij tegen het lijf loopt.

met andere woorden.

Iemand die beseft dat hij slecht is zal in de hemel komen, ook als je Christus nog niet kent. Het aardse leven zal alleen wel heel vervelend voor zulke niet-christenen, dus het nieuws dat iemand waarvoor alleen perfectie goed genoeg is toch van hun houdt zal als muziek in de oren klinken.

er zitten wat gaten in het verhaal maar zo kijk ik er tegenaan.

PS je snapt denk ik zelf ook wel dat mensen overtuigen dat ze slecht zijn enigzins tactvol moet gebeuren

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo iedereen. Ik ben 16 jaar en nieuw hier, en ik heb een paar vraagjes.

Zou God mensen in de hemel toelaten als ze zichzelf niet als Christen beschouwen, maar wel goed leven?

(Dus zeg maar, aleen 5,6,7,8,9 en 10 van de 10 geboden volgen?)

Hoe graag Christenen het ook willen, wij kunnen niet bepalen op welke manier God bepaalt wie de Hemel zal binnengaan en wie niet. Het zou zomaar kunnen zijn dat er in de Hemel uiteindelijk meer niet-christenen verblijven dan christenen. Binnen de RKK is hierovereen leerstelling, maar ik weet niet precies meer hoe en wat.

Quote:
Of vind Hij het belangrijker dat je Hem als enigste echte God beschouwt en Zijn naam niet ijdel gebruikt etc?

God vind het belangrijk dat je Hem aanvaardt in je leven. Dat moment van aanvaarden kan mijns inziens ook op het allerlaatste moment gebeuren, het is niet een wet van meden en perzen dat het nu met veel tam-tam moet gebeuren. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het goed is om het goede te doen en het kwade te laten. In ieder mens ziet die notie van "goed/kwaad" en daar kan je naar leven. Je vasthouden aan leefregels aan de tien geboden, zou niet moeten gebeuren omdat je een plaatsje in de hemel "verdient", maar omdat je dat graag wilt doen voor God.

Ben je zelf gelovig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo iedereen. Ik ben 16 jaar en nieuw hier, en ik heb een paar vraagjes.

Zou God mensen in de hemel toelaten als ze zichzelf niet als Christen beschouwen, maar wel goed leven?

(Dus zeg maar, aleen 5,6,7,8,9 en 10 van de 10 geboden volgen?)

Of vind Hij het belangrijker dat je Hem als enigste echte God beschouwt en Zijn naam niet ijdel gebruikt etc?

Ik geloof dat God mensen die ALLE geboden volgen en dus zonder zonde zijn tot zich zal nemen in de hemel. Dat is zeker.

Het is alleen zeer de vraag wie houd zich volledig aan alle geboden. Zijn er mensen waarin er nooit één keer de gedachte om iets verkeerds te doen is opgekomen?

Romeinen 3: 10-12:

10 Zo staat er ook geschreven:

‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,

11 er is geen mens verstandig,

er is geen mens die God zoekt.

12 Allen hebben ze zich afgewend,

heel de mensheid is verdorven.

Er is geen mens die nog het goede doet,

er is er zelfs niet één.

Galaten 2: 21

21 Ik verwerp Gods genade niet; als we door de wet rechtvaardig zouden kunnen worden, zou Christus voor niets gestorven zijn.

Wij kunnen niet volgens de wet leven en dat was nou net dè manier tot de hemel.

En als je maar één klein dingetje verkeerd heb gedaan, verdien je straf.. Of je moet vergeving krijgen.

Gelukkig is er nog een weg… Christus! Wie in Hem gelooft kan tòch nog tot de hemel gaan, ondanks alle zonde die hij/zij doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp het nu wat beter smile.gif

Ik geloof zelf dat als je goed doet in dit leven, (dat houd in: jezelf en zoveel mogelijk andere mensen gelukkig maken en houden, verder geen andere regels), je ook goed terecht zult komen in wat hier ook na mag zijn.

En ik geloof dat er een kracht is die dingen kan laten gebeuren. Mischien is dat wat jullie als God/Krishna/Allah/Karma ervaren. Zelf vind ik het niet nodig om het een naam te geven en maar geloven dat het leefregels heeft opgesteld; maar ik kan me wel voorstellen dat dat stukken makelijker is voor de meeste mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joh. 3:36

Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Joh 14:6

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Joh. 3:18

Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

Joh. 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Door goed te doen of regels opvolgen, kun je niet worden gered. Iemand kan alleen worden gered door Jezus aan te nemen.

Rom. 10:9

Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geen enkele Christen kan jou vertellen of hij/zijzelf in de hemel zal komen.. laat staan dat ze dat over anderen weten.

Dit vind ik wel een mooie reactie. Een waar ikzelf ook nog een achter kan staan.

Te vaak zijn christenen bezig met anderen, wat anderen fout doen, wat anderen fout geloven en of anderen wel gered zullen zijn. Dat terwijl zij zelf allerminst zeker zijn van hun redding. Want ook over hun velt God het uiteindelijke oordeel. En omdat je jezelf christen noemt hoeft dat nog echt niet een gunstig oordeel te zijn.


Samengevoegd:

Edit: een moment ik heb een probleem met een super irritante bug die de tekst lichtelijk ver.... die de tekst op een foute manier aanpast.


Samengevoegd:

Quote:

Joh. 3:36

Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Joh 14:6

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Joh. 3:18

Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

Joh. 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Door goed te doen of regels opvolgen, kun je niet worden gered. Iemand kan alleen worden gered door Jezus aan te nemen.

Rom. 10:9

Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden

Matteüs 7

Valse profeten

15 Pas op voor de valse profeten, die naar jullie toe komen in schaapskleren, maar van binnen roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je ze kennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken en geen vijgen van distels? 17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de zieke boom brengt slechte vruchten voort. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een zieke boom geen goede. 19 Iedere boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur gegooid. 20 Aan hun vruchten zul je ze dus kennen. 21 Niet ieder die Heer! Heer! tegen Mij zegt, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar alleen hij die de wil doet van mijn Vader in de hemel. 22 Velen zullen Mij op die dag zeggen: “Heer! Heer! Hebben we niet in uw naam geprofeteerd, hebben we niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben we niet in uw naam veel machtige daden gedaan?†23 Maar dan zal Ik hun openlijk zeggen: “Nooit heb Ik u gekend. Verdwijn uit mijn ogen, overtreders van Gods wet!â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote: Wie in Hem gelooft kan tòch nog tot de hemel gaan, ondanks alle zonde die hij/zij doet.

Ik blijf dit soort uitspraken ongelofelijk en wel erg gemakkelijk vinden. Gewoon een vrijbrief voor een ieder die wil doen in het leven waar hij/zij zin in heeft en toch de garantie wil in de hemel te komen.

Maar zo zal het ook vast niet gaan.Wie goed doet, goed ontmoet en anders niet! Ook na dit leven..... Dat zou tenminste eerlijk zijn. Als er al iets is na dit leven, ik vraag het me af. Nog nooit enig bewijs gezien, gehoord of geroken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ef. 2

8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme. 10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

Rom 6,15

Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!

Hebr. 12

1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt.

Col. 2

13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold

1 Joh 1,9

Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit vind ik wel een mooie reactie. Een waar ikzelf ook nog een achter kan staan.

Te vaak zijn christenen bezig met anderen, wat anderen fout doen, wat anderen fout geloven en of anderen wel gered zullen zijn. Dat terwijl zij zelf allerminst zeker zijn van hun redding. Want ook over hun velt God het uiteindelijke oordeel. En omdat je jezelf christen noemt hoeft dat nog echt niet een gunstig oordeel te zijn.

Ik ben wel zeker van mijn redding, ik wou het je even mededelen...

gevolg:

Geen arrogantie of neerkijken op anderen, redding is niets om over op te scheppen, als iemand je redt van een groep agressievelingen ligt dat niet aan jou.

gevolg is wel dat ik meer liefde voel voor God en de mensen om mij heen. Allereerst voor God omdat hij mij geredt heeft en kennelijk van mij houdt. Ik weet ook dat ik geen haar beter ben dan de mensen om mij heen en ik weet dat God ook van hen houdt, daardoor groeit mijn liefde voor de mensen om mij heen, ookal ken ik ze soms niet, of soms zelfs ondanks dat ik ze ken.

heb nou wel erg de neiging om zo'n kots-smilie neer te zetten, die er gelukkig niet bij staat.

maar goed, ik ben ook een man, die kunnen niet zo goed omgaan met emoties (behalve woede en lust, daar zijn we goed in)

Edit: topic loopt wel een beetje uit de hand

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zou God mensen in de hemel toelaten als ze zichzelf niet als Christen beschouwen, maar wel goed leven?

(Dus zeg maar, aleen 5,6,7,8,9 en 10 van de 10 geboden volgen?)

Of vind Hij het belangrijker dat je Hem als enigste echte God beschouwt en Zijn naam niet ijdel gebruikt etc?

Even heel kort: God is onkwetsbaar, alwetend, almachtig etc etc. Ergo god heeft niets van ons nodig, maar andere mensen hebben ons wel nodig. Daarom zijn de laatste zes geboden imo belangrijker dan de eerste 4.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat het om hoeveel geboden je naleeft, of om welk gebod belangrijker is.

In Romeinen 10 staat in vers 9 en 10 een mooie richtlijn:

9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat alles samengevat is in het volgende.

Matth. 22

35 en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Ik denk dat hetzelde ook hier terugkomt:

Joh. 14

21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.

1 Joh. 4

20 Indien iemand zegt: Ik heb God lief, doch zijn broeder haat, dan is hij een leugenaar; want wie zijn broeder, die hij gezien heeft, niet liefheeft, kan (ook) God, die hij niet gezien heeft, niet liefhebben. 21 En dit gebod hebben wij van Hem: Wie God liefheeft, moet ook zijn broeder liefhebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik moet kiezen om een kind uit het water te redden of god te aanbidden, dan weet ik wel wat belangrijker is hoor. En dat zou ook zo zijn geweest als ik nu nog christen was.

Als mijn vriendin ongesteld is en ik wil iets met me maten doen zegt ze altijd: "wie is nou belangrijker, een beetje lol trappen of bij degene zijn waarvan je houdt"... Ze vergeet dan dat als ik die redenatie gebruik, dat ik dan wel erg veel bij haar ben.

OK, ik heb geen vriendin, maar het punt is duidelijk.

en dan nog, ik denk dat God eren belangrijker is dan je medemens eren. Ik denk alleen dat God toch van je verlangt dat je het kind redt omdat God ook van dat kind houdt. Indirect eer je God door het leven wat God gemaakt heeft te waarderen en daarom te redden.

Het eren van God hoeft echt niet door te zingen met trillende opgeheven handen. Die manier is denk ik de minst mooie om uit te kiezen (doe dat dan ook zelden).

In de post die ik geqoute had, had je best onzuiver geredeneerd, maar dat is vast niet omdat je dom bent (want je posts zijn vaak wel helder), wat zit je dwars dat je met emotie laat denken ipv met je hoofd (of sla ik nu de plank mis nosmile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hij gelooft dat hij dat zeker weet.

Jij hebt meer van mij gelezen big-smile.gif

De boodschap van de bijbel is genade, Rom 3:

Quote:
27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven.

Joh 3:

Quote:
14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

in de bovenstaande teksten blijkt dat het gaat om het geloof, en niet om eigen verdienste... Als je dan gaat denken "geloof ik wel goed" ben je toch wel weer bezig met je prestatie. Als het echt genade is wat ons redt ligt het dus niet aan Gods kant als wij na het oordeel niet bij hem kunnen zijn, dan komt dat omdat je Gods genade niet aan wilt nemen (omdat je het zelf wil verdienen).

In Johannes 3 zegt Jezus dat hij ons wil redden, en ik neem dat aanbod aan.

ja, dat plus dat ik God wel voel maar dat is natuurlijk geen fatsoenlijk argument

Link naar bericht
Deel via andere websites

gevolg:

Quote: Geen arrogantie of neerkijken op anderen, redding is niets om over op te scheppen, als iemand je redt van een groep agressievelingen ligt dat niet aan jou.

gevolg is wel dat ik meer liefde voel voor God en de mensen om mij heen. Allereerst voor God omdat hij mij geredt heeft en kennelijk van mij houdt. Ik weet ook dat ik geen haar beter ben dan de mensen om mij heen en ik weet dat God ook van hen houdt, daardoor groeit mijn liefde voor de mensen om mij heen, ookal ken ik ze soms niet, of soms zelfs ondanks dat ik ze ken.

heb nou wel erg de neiging om zo'n kots-smilie neer te zetten, die er gelukkig niet bij staat.

Vooral die laatste zin Jeroen, ben blij dat je het zelf zegt knipoog_dicht.gif Mooi voor je dat je van mening bent dat God je geredt heeft, maar geloof ook een heeeeel klein beetje dat je het misschien zelf wel hebt gedaan aub. Je kunt meer afdwingen in het leven dan je denk en met vooral ook vertrouwen in jezelf hebben. Zeker in deze tijd..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ja, dat plus dat ik God wel voel maar dat is natuurlijk geen fatsoenlijk argument

Ik ben het met je eens. Ik wil er alleen het volgende aan toevoegen.

Aan een buitenstaander kan iemand misschien niet 'bewijzen' op basis van gevoel dat iemand gered is. Iemand kan alleen zelf absoluut zeker weten dat iemand zelf gered is, omdat de Heilige Geest daarvan overtuigt. Als de Heilige Geest in het hart van iemand is, is diegene er zeker van dat diegene gered is.

God geeft zelfs drie keer in Zijn woord ongeveer dezelfde boodschap over de Heilige Geest als onderpand. Ik geloof dat God ergens de nadruk op legt, als Hij het drie keer zegt.

2 Kor 1,22

die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft.

2 Kor 5,5

God is het, die ons juist dáártoe bereid heeft en die ons de Geest tot onderpand gegeven heeft.

Ef 1

13 In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.

De Heilige Geest 'voel'/'ervaar' je ook in je hart en is in je hart een bevestiging van het woord dat je hoort. Door de Heilige Geest is er een overtuiging, een stellig weten. Het hoeft echt niet zo te zijn dat je je op ieder moment van de dag gered voelt. Als het buiten vriest en je nat geregend bent en honger hebt na een dag school/werk, kan het voorkomen dat je je zo voelt dat je op dat moment misschien niet in een Halleluja-stemming bent over je redding smile.gif

Maar over het algemeen weet je door een overtuiging in je hart, in aansluiting op het woord, dat je gered bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

gevolg:

Mooi voor je dat je van mening bent dat God je geredt heeft, maar geloof ook een heeeeel klein beetje dat je het misschien zelf wel hebt gedaan aub. Je kunt meer afdwingen in het leven dan je denk en met vooral ook vertrouwen in jezelf hebben. Zeker in deze tijd..

ik wil niet flauw doen maar... is zelfvertrouwen een goede eigenschap, behalve voor jezelf. Wat hebben anderen aan jouw zelfvertrouwen.

Sterker nog, wat voor goeds heeft de wereld er aan gehad dat Hitler genoeg zelfvertrouwen had om het zover te schoppen in de politiek dat hij op democratische wijze een dictatuur kon creëeren.

Ik snap dat jij als atheïst wijst op de redding zonder God, maar hoe definieer jij redding, als je daarbij Gods bestaan uitsluit. Als het een goed persoon worden is denk ik niet dat het te maken heeft met zelfvertrouwen.

Ik vind zelfvertrouwen overigens wel een goede eigenschap, als het echter niet gecombineerd wordt met andere goede eigenschappen ben jijzelf de enige die er wat aan heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid