Spring naar bijdragen

Competent gericht leren


Aanbevolen berichten

Bij ons op school hebben we competent gericht leren. Wij krijgen niet echt meer les van een docent. De lessen zijn om gegoten in vergaderingen. Wanneer jij wilt weten wat \"onbewuste manipulatie\" is dan zul je dat kunnen in brengen in de vergaderingen. Medestudenten proberen dat jouw dan uit te leggen. Er komt niet altijd helaas een concreet antwoord uit. Deze manier van leren vind ik wel erg interessant het houdt je goed bij. Alleen als dit te veel voorkomt vind ik dit minder leuk. Ik vind dat het van 2 kanten moet komen. Enerzijds de student die een begrip nader kan toelichten maar ook een deskundige die bij de vergadering zit om iets aan te vullen of helder te maken. Dat laatste gebeurd helaas niet. Je moet alles zelf uitzoeken. Ook erg leerzaam vind ik dat maar dat kost wel veel tijd.

Ik kan het vergelijken met dit:

70 plussers willen graag een computer cursus gaan volgen. Nu kun je er voor gaan kiezen dat er iemand is die het e.e.a. duidelijk gaat uitleggen zodat iedereen weet hoe hij/zij een e-mail moet versturen. Maar je kan ook de 70+ voor de pc laten zetten en zelf maar laten uitzoeken. Nu kunnen ze daar misschien wel achter komen maar bijvoorbeeld eerst de rekenmachine (even gek voorbeeld) gaan starten vervolgens outlook express en dan een e-mail versturen. Ik noem maar wat. Ze mogen dan trots zijn dat dit hun gelukt is. Maar de weg naar toe is wel een lange traject geweest. En dat is nu mijn punt. Het HBO onderwijs kent ook een bepaalde tempo waar in alles klaar moet zijn!

*= Nu wil ik geen vooroordelen hebben over mensen welke ouder zijn dan 70. Er zullen vast ook wel mensen zijn die 70+ zijn en misschien wel geen computer cursus nodig hebben. Het gaat mij puur om het voorbeeld!

En verder heeft de Bijbel ons iets te vertellen over de manier van les geven? Zo staat mij bij dat er ergens in de Bijbel iets wordt gezegd dat iemand iets over moest schrijven zodat hij het beter zou onthouden(?)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi IkbenBen.

Ik heb in de laatste periode van mijn HBO opleiding ook te maken gehad met competent gericht leren. De invulling daarvan is echter aan de school zelf om in te vullen. Dat jij geen les meer krijgt van een docent is dus niet noodzakelijkerwijs een gevolg van het verplicht invoeren van competentie gericht onderwijs. Voor zover ik weet hoor, ik kan er natuurlijk ook naast zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had in een leerboek gelezen dat het vergaderen effectief kan zijn als er ook reeds kennis aanwezig is. Dat was bij ons niet het geval bij de studenten. Nu we verder in het jaar zitten gaat het wel meer de goede kant op. Alleen vind ik dit wel erg vermoeiend 3 uren te vergaderen. Een docent van de school vond dat het op de NHL te ver doorgeschoten was van het een naar het ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hi IkbenBen.

Ik heb in de laatste periode van mijn HBO opleiding ook te maken gehad met competent gericht leren. De invulling daarvan is echter aan de school zelf om in te vullen. Dat jij geen les meer krijgt van een docent is dus niet noodzakelijkerwijs een gevolg van het verplicht invoeren van competentie gericht onderwijs. Voor zover ik weet hoor, ik kan er natuurlijk ook naast zitten.

Klopt. Wij kregen ook gewoon les van docenten, hoewel sommige docenten liever onszelf lieten lesgeven. Eén docent liet ons zelfs letterlijk in groepjes hele colleges verzorgen. Ja, zo kun je óók gemakkelijk je geld verdienen... Maar we hadden wel elke periode een groot project dat je met een projectgroep moest doen en andere vakken hadden ook weleens subprojectjes ernaast, die je vaak ook met meerdere mensen moest doen. Kortom, heel veel werk zowel op school als thuis.

Mijns inziens behoor je gewoon zowel degelijke hoorcolleges te krijgen als praktijkcolleges, waarin je vaardigheden oefent. En natuurlijk een flinke stageperiode om voldoende werkervaring op te doen en een afstudeeropdracht om je als professional te bewijzen. Dat is een natuurlijke gang van zaken en heeft altijd prima studenten afgeleverd. Al die vernieuwingen slaan nergens op, maken de boel alleen maar onoverzichtelijker, en blijken nog niet eens altijd te werken.

O ja, en langdurig vergaderen is iets vreselijks, ook typisch Hollands, en zouden ze juist eens af moeten leren...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Trouwens er is ook een HBO instelling waarbij je zelf je eigen competenties moest bedenken. Na afloop kreeg je te horen als ze ook goed waren. Terwijl het al bekend is welke competenties je onder de knie moet hebben! Ja, het is inderdaad wel goed om bij je zelf te rade te gaan als je iets doet welke competenties daarbij komt kijken. Maar waarom moet jij het wiel opnieuw uitvinden?! Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Huh dit is inderdaad wel heel erg ver doorgeschoten. Ik heb op het HBO gezeten, en wij kregen zeg maar hoorcolleges en tegelijkertijd moesten we een project doen en vergaderen etc.. en daarnaast moet je zo'n map bijhouden met je vaardigheden. Dat hele systeem vond ik al te weinig inhoud hebben en teveel praktijk. Maar dit lijkt me dus helemaal een ramp, ik zou dat echt niet volhouden. Je volgt dus helemaal geen colleges? En wel een beetje een rooster wat je moet voorbereiden enzo of moet je dat ook zelf uitzoeken? En heb je wel gewoon schriftelijke tentamens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

We hebben wel 1 H.C. in totaal. Soms hooguit 2. Maar het grootste deel bestaat uit vergaderen. En 1 W.C. (werk college)

Is wel vreemd hoor. Wat heb je nu aan urenlange vergaderingen? Helemaal niks. Beter kun je de nadruk gewoon op werken en leren leggen. We vergaderen al veel te veel in Nederland en niemand houdt ook eigenlijk van die lange en vaak matig voorgezeten vergaderingen. Mensen willen gewoon aan het werk, doen waarvoor ze betaald worden en wat ze ook leuk vinden, zonder al dat gedoe eromheen.

Maar in plaats dat we aan die ellendige en door weinigen echt gewaardeerde vergadercultuur nou eens paal en perk gaan stellen, gaan we studenten nota bene leren hoe goed en nuttig urenlange vergaderingen wel niet zijn! Beginnen we op de scholen al met urenlange vergaderingen zonder een echte agenda of een echt doel. Leveren we straks wederom een tros vergadertijgers af, waar niemand echt op zit te wachten...

Nee, ik vrees dat het nog wel even zal duren voordat ik begrijp wat mensen nu in vredesnaam bezield om zo dom te zijn. Om studenten iets aan te leren waar ze zelf helemaal niet op zitten te wachten. Of zouden de docenten daar ook wérkelijk gecharmeerd zijn van dagelijkse urenlange werkvergaderingen in de docentenkamers? Nou, dan begrijp ik wel waar dat lerarentekort vandaan komt zeg... yawnee.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt mij zoals ik het nu hoor IkbenBen dat je onderwijs krijgt wat beneden de maat is. Het lijkt mij dat je naar de verantwoordelijke van de opleiding kunt gaan om je punt (en je staat wat sterker als je een handtekeningen lijst maakt met al je klasgenoten) duidelijk te maken. Wil de opleiding hier niet serieus naar kijken dan wil de onderwijsinspectie dat vast en zeker wel.

Het kan denk ik sowieso geen kwaad om de onderwijsinspectie op de hoogte te stellen van het onderwijs wat je krijgt (of wat dus eigenlijk ontbreekt). Zij kunnen wellicht ook aangeven wat dan wel de eisen zijn waar die opleiding zich aan moet houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een idiote vorm van leren. Je moet eerst uitzoeken wat je voor een bepaald vak/beroep moet weten, erg lastig als je nog geen kennis van dat vak/beroep hebt. Vervolgens moet je dan weten, watje nog niet weet, daar leervragen uit destilleren en met die vragen moet je aan de slag gaan en kun je ( als je geluk hebt) aankomen met gerichte leervragen bij een docent.

Eigenlijk komt het er op neer dat je via zelfstudie er probeert achter te komen welke kennis je nodig hebt en via zelfevaluatie stel je dan vast wat je zwakke punten zijn en studeer je daar nog even over verder....en cursus bij de LOI wordt zo steeds aantrekkelijker smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik begin me nu aan het einde van het eerste jaar van m'n studie ook echt af te vragen of ik zo nog 3 jaar door wil. Dat competentie gericht leren is opzich niet zo'n slecht idee: wij hebben in ieder geval duidelijke competenties (als je de goede versie van de studiehandleiding hebt dan smile.gif ), maar moeten zo'n stomme portfolio schrijven.

Voor mij komt het er op neer dat ik 2 weken aan het begin van het blok geïnteresseerd ben in een vak, en vervolgens niks uitvoer tot de week dat m'n portfolio af moet, en dan even tot 2 uur doorwerken. Je mag 20 paginas lang ToVeRen (Toelichting, Verantwoording, Reflectie) en dan hoop je maar dat de docent het nog een beetje leest en je niet op gesprek hoeft te komen. Eigenlijk slaat het nergens op: vorig blok was er ook haast niemand die het in 1x haalde zonder gesprek, maar juist degene die niks uitvoerde wel... Om maar niet te beginnen over het feit dat je geen cijfers kan krijgen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, ik begin me steeds meer te ergeren. Mbo proeve van bekwaamheid. Opgezet als een simulatie van een werkelijke toestand zoals je die in je beroepsmatige leven kunt tegenkomen, maar school had geen zin om het geplande eerste gesprek (o.a. om de competentie gespreksvaardigheid te toetsen) daadwerkelijk uit te voeren met alle groepen.Dus krijgen ze daar een verslag van, zonder het gesprek te hebben gevoerd.Oh ja, ze houden ook nog eens die zeer beperkte schooltijden aan. Realistisch hoor, 3 dagen tot 12 uur, 1 dag tot 16.00 en één dag tot 14.00 uur smile.gif Vervolgens de uitleg dat bij elk onderdeel het werk in stukjes moet worden geknipt, zodat alle vijf leerlingen uit de groep er aan gewerkt hebben (een enorme versnippering, één keer brainstormen, aantekeningen en een gespreksverslag en één persoon het laten uitwerken is realistisch). Oh ja, bijna vergeten...er is een begeleider van het team, alleen heeft school nog niet bepaald wie welke begeleider krijgt en alle teams zijn dus maar begonnen zonder dat er een begeleider is diehet begin van dit groepsproces observeert en die mogelijk pas komt op hetmoment dat er problemen zijn en er een "zwarte piet" in de groep gevonden is.

Vandaag hoorde ik dat alle docenten aangesproken mogen worden als begeleider widegrin.gif Wow, de één ziet een stukje hier, de ander een stukje daar, terwijl de goedgekeurde eindopdracht duidelijk stelt dat ze één begeleider hebben (ze werken virutueel als een team van uitzendkrachten onder leiding van één begeleider)

Tjonge jonge, die proeve benadert de praktijk weer eens fantastisch knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid