Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Misschien een zustertopic van dit topic. Maar wij lazen vanavond aan tafel dit stuk uit Ezechiël 18

Quote:
1 De HEER richtte zich tot mij: 2 ‘Waarom gebruiken jullie in Israël toch het spreekwoord: Als de ouders onrijpe druiven eten, krijgen de kinderen stroeve tanden? 3 Zo waar ik leef – spreekt God, de HEER –, nooit meer mag iemand bij jullie in Israël dit spreekwoord in de mond nemen! 4 Weet dat alle mensenlevens mij toebehoren: zowel het leven van de ouders als dat van hun kinderen ligt in mijn hand, en alleen wie zondigt zal sterven.

5 Stel, iemand is rechtvaardig. Hij is mij trouw en doet het goede. 6 Aan de offermaaltijden op de bergen neemt hij niet deel en hij vereert de afgoden van het volk van Israël niet; hij onteert de vrouw van een ander niet, hij maakt haar niet onrein, en met een vrouw die ongesteld is heeft hij geen gemeenschap; 7 hij buit niemand uit, geeft de schuldenaar zijn onderpand terug en besteelt niemand. Hij deelt zijn brood met al wie honger heeft, wie naakt is geeft hij kleren; 8 hij vraagt geen rente wanneer hij geld uitleent of toeslag wanneer hij het terugkrijgt; hij begaat geen onrecht en geeft een eerlijk oordeel bij onderlinge geschillen; 9 hij houdt zich aan mijn geboden en leeft werkelijk naar mijn voorschriften. Zo iemand is rechtvaardig en zal zeker in leven blijven – spreekt God, de HEER.

10 Maar stel, hij krijgt een gewelddadige zoon, een moordenaar, die alles doet 11 wat zijn vader nooit heeft gedaan. Hij neemt wel deel aan de offermaaltijden op de bergen en maakt de vrouw van een ander onrein; 12 wie misdeeld en arm is buit hij uit, hij steelt en geeft wat hij als onderpand heeft gekregen niet terug; hij vereert de afgoden, misdraagt zich gruwelijk, 13 vraagt rente vooraf en toeslag achteraf – moet zo iemand in leven blijven? Nee, hij zal niet in leven blijven: na zo veel wandaden zal hij zeker sterven, hij heeft zelf de dood over zich afgeroepen.

14 En ook hij krijgt weer een zoon, en deze zoon ziet alle misstappen die zijn vader begaan heeft. Hij ziet ze allemaal, maar volgt ze niet. 15 Aan de offermaaltijden op de bergen neemt hij niet deel, de afgoden van de Israëlieten vereert hij niet en ook maakt hij de vrouw van een ander niet onrein; 16 hij buit niemand uit, hij vraagt geen onderpand wanneer hij iets uitleent en hij besteelt niemand. Hij deelt zijn voedsel met al wie honger heeft, wie naakt is geeft hij kleren, 17 wie misdeeld is doet hij geen kwaad, hij vraagt vooraf geen rente, of toeslag achteraf. Hij leeft naar mijn voorschriften en houdt zich aan mijn geboden. Zo iemand zal zeker in leven blijven, en niet sterven vanwege de schuld van zijn vader. 18 Maar zijn vader – die een uitbuiter is geweest, die anderen bestolen heeft en zijn eigen familie heeft benadeeld –, zijn vader zal sterven, door zijn eigen schuld. 19 “Maar,†vragen jullie, “waarom hoeft de zoon niet te boeten voor de schuld van zijn vader?†Die zoon is mij trouw geweest en heeft het goede gedaan, hij heeft zich aan al mijn geboden gehouden en ze nageleefd, dus zal hij zeker in leven blijven! 20 Iemand die zondigt zal sterven, maar een zoon hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn vader, en een vader hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn zoon; wie rechtvaardig is wordt als een rechtvaardige behandeld, en een slecht mens wordt voor zijn slechte daden gestraft.

21 Wie goddeloos leeft, maar zich afkeert van de zonden die hij heeft begaan, zich houdt aan al mijn geboden, mij trouw is en het goede doet, zal zeker in leven blijven en niet sterven. 22 De misdaden die hij heeft begaan zullen hem niet worden aangerekend; door zijn rechtvaardige daden zal hij in leven blijven. 23 Denken jullie dat ik het toejuich als een slecht mens sterven moet? – spreekt God, de HEER. Nee, ik wil dat hij tot inkeer komt en in leven blijft.

24 En wie goed heeft geleefd, maar niet langer rechtvaardig is, onrecht doet en alle wandaden begaat van een slecht mens – moet die in leven blijven? Al zijn goede daden zullen niet langer tellen; omdat hij mij ontrouw is geworden en zonden heeft begaan, zal hij sterven.

25 Nu zeggen jullie: “De wegen van de Heer zijn onrechtvaardig!†Maar luister, Israëlieten! Ben ik het die onrechtvaardig is? Gaan júllie niet eerder onrechtvaardige wegen? 26 Iemand die rechtvaardig was maar dat niet langer is en onrecht begaat, sterft omdat hij onrecht heeft begaan. 27 Iemand die goddeloos leefde maar dat niet langer doet, mij trouw is en het goede doet, zal in leven blijven. 28 Als hij tot inzicht en inkeer is gekomen en niet langer misdaden begaat, zal hij zeker blijven leven en niet hoeven sterven. 29 De Israëlieten zeggen: “De wegen van de Heer zijn onrechtvaardig!†Ben ik onrechtvaardig, Israëlieten? Zijn júllie het niet die onrechtvaardig zijn?

30 Ik zal iedereen beoordelen naar de weg die hij gegaan is – spreekt God, de HEER. Kom tot inkeer, bega geen misdaden meer, anders brengt jullie schuld je ten val. 31 Breek met het zondige leven dat jullie hebben geleid, en vernieuw je hart en je geest. Dan hoeven jullie niet te sterven, Israëlieten! 32 Want de dood van een mens geeft me geen vreugde – spreekt God, de HEER. Kom tot inkeer en leef!

Hier staat dus in dat de zonden van de vader niet overgaan op de zoon en die van de zoon niet op de vader.

Maar is dat dan niet in tegenspraak met exodus 20?

Quote:
4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten;

Link naar bericht
Deel via andere websites

hier zijn denk ik al wat topics over. Volgens mij zijn deze twee teksten wel met elkaar te rijmen als je een voorbeeld gebruikt.

Stel er zijn een man en vrouw, beide hebben een slechte jeugd gehad, die met elkaar trouwen. Beiden hebben nooit goede voorbeelden gehad. Dit echtpaar krijgt kinderen. Het huwelijk wordt minder, man gaat vreemd, vrouw heeft de broek aan in huis en de kinderen groeien op in een gezin vol met spanning, waarbij de kinderen ook niet terug kunnen vallen op opa's en oma's omdat deze ook in spanning met elkaar leven en gescheiden zijn. Uiteindelijk scheidden pa en ma ook na een lang en bitter gevecht dat zich tot ver na de scheiding zal voortzetten. Dikke kans dat de kinderen later ook moeilijke huwelijken gaan krijgen.

Exodus 20 gaat over het proces en de gevolgen van zonden. Als er consequent gezondigd wordt, heeft dit effect op het gezin, waarvan de kinderen dit zondige gedrag gaan overnemen en het kan bij heftige zonden 3 tot 4 generaties in beslag nemen voor het effect weg is. Ik heb persoonlijk last van de ernstige zonden die een van opa's heeft gedaan, want het heeft een van mijn ouders gevormd, die mij weer gevormd hebben. Waarschijnlijk zijn mijn kinderen de eersten die dat niet of nauwelijks meer zullen merken. Ezechiël 18 gaat over individuele verantwoordelijkheid binnen het gezin. Wat de ouders ook doen, kinderen zijn niet verantwoordelijk voor het gedrag van hun ouders en vice versa. Die verantwoordelijkheid maakt dat het bovenstaand zondeproces doorbroken kan worden. Ezechiel 18 en Exodus 20 gaan over hetzelfde thema maar belichten gewoon andere stukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde,
wanneer ze mij haten
;

zoals ik dit lees gaat het over het haten van god. ik kan hier niet uit opmaken dat (alle) andere zonden ook over geerfd worden.

verder kan ik wel iets vinden in de omschrijving van marliesje. het klinkt in elk geval logisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien interressant om Psalm 51 erbij te nemen? Vooral vers 7.

51: 1-8

1 Voor de koorleider. Een psalm van David, 2 toen de profeet Natan hem had bezocht, nadat hij met Batseba geslapen had.

3 Wees mij genadig, God, in uw trouw,

u bent vol erbarmen, doe mijn daden teniet,

4 was mij schoon van alle schuld,

reinig mij van mijn zonden.

5 Ik ken mijn wandaden,

ik ben mij steeds van mijn zonden bewust,

6 tegen u, tegen u alleen heb ik gezondigd,

ik heb gedaan wat slecht is in uw ogen.

Laat uw uitspraak rechtvaardig zijn

en uw oordeel zuiver.

7 Ik was al schuldig toen ik werd geboren,

al zondig toen mijn moeder mij ontving,

8 maar u wilt dat waarheid mij vervult,

u leert mij wijsheid, diep in mijn hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

wel ik kan je wel meer uitspraken geven die tegen de erfzonde ingaan: verbaasd.gif

MAT 12.36 Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. 37 Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.

Jak:2.24 U ziet dus dat iemand rechtvaardig wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof.

Eze 18.18 Maar zijn vader – die een uitbuiter is geweest, die anderen bestolen heeft en zijn eigen familie heeft benadeeld –, zijn vader zal sterven, door zijn eigen schuld. 19 “Maar,†vragen jullie, “waarom hoeft de zoon niet te boeten voor de schuld van zijn vader?†Die zoon is mij trouw geweest en heeft het goede gedaan, hij heeft zich aan al mijn geboden gehouden en ze nageleefd, dus zal hij zeker in leven blijven!

Joh5.28 Wees hierover niet verwonderd, er komt een moment waarop alle doden zijn stem zullen horen 29 en uit hun graf zullen komen: wie het goede gedaan heeft staat op om te leven, wie het slechte gedaan heeft staat op om veroordeeld te worden.

Misschien is het beter de vraag te stellen vanwaar die erfzonde eigenlijk komt , is dat niet interessanter om te weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid