Spring naar bijdragen

Liefde waarnaar jij verlangt


Aanbevolen berichten

Quote:

Raidi, wat maakt die onconditionele liefde eng dan? Ik vind conditionele liefde pas eng. Dan ligt het namelijk aan jou als persoon wanneer je geliefd bent / wordt.

Ik noem het 'eng' omdat ik geen ander woord heb. Ik heb wel eens een soort van hilarisch stuk gelezen over man en vrouw. Die man frustreert zich enorm dat die vrouw gewoon altijd van hem houdt, dat alles wat hij doet goed is, of het nou een spijker scheef in de muur slaan, knoflookscheten laten of aardig zijn is. Alles wat hij doet is goed. Dat vind ik 'eng' of hoe je dat ook wilt benaderen.

Gods gehele uitgangspunt is liefde, niet dat wat wij mensen daarvan maken. Uit liefde liet Hij Zijn Zoon doden. Stel je eens voor dat jij je zoons keel zou doorsnijden en aan de wolven voeren zodat jullie met de Trojka de stad zouden bereiken. Ik denk dat je vrouw op dat moment toch wat andere gevoelens kan gaan krijgen voor jou. Elke liefde in menselijk perspectief is conditioneel. Tja, die condities houden de meeste mensen vanzelfsprekend omdat ze van elkaar houden. Dat hoeft echter niet.

Misschien komt het ook dat ik ben groot gebracht met de Yir' at' Adonai... De Vreze des Heeren. Het uitgangspunt in de orthodox-christelijke godsdienst is de 'vreze' het ontzag en zelfs een beetje angst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is vooral de totale perfectie van Gods liefde en wat die Liefde van God allemaal inhoud. We weten allemaal door de Schrift dat wij de Genade (ook een uiting van Gods Liefde) nodig hebben. Toch, geen mens verlangt daar na, ook dat lezen we in de Schrift..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is vooral de totale perfectie van Gods liefde en wat die Liefde van God allemaal inhoud. We weten allemaal door de Schrift dat wij de Genade (ook een uiting van Gods Liefde) nodig hebben. Toch, geen mens verlangt daar na, ook dat lezen we in de Schrift..

Waar dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik las de vraag en tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik als eerste nee dacht. Waarom heb ik Gods liefde nodig als God mij liefde van mensen geeft, mensen die me aanraken, een mens dat me knuffelt, me kust en zegt dat hij van me houd. Ja, ik heb God nodig, ja, ik heb Gods vaderlijkheid nodig, zijn geborgenheid, trouw en wijsheid. Maar ik vind dat iets anders als liefde?

Volgens mij hebben die dingen die jij noemt hun basis in liefde, zonder liefde heb je die dingen niet. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

In johannes 6 staat toch niet dat geen mens verlangt naar Gods genade/liefde?

Er staat juist vaker iets in de bijbel over wie zoekt zal vinden enzo. (1 Kron 16:10, ps 64, lucas 11..) Kun je echt die tekst uit Romeinen zomaar even gebruiken om te zeggen dat geen mens verlangt naar Gods genade/liefde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er staat dat er niemand verstandig is en niemand God zoekt en dat niemand uit zichzelf tot de Zoon zal komen tenzij de Vader hem trekt dan kun je één conclusie trekken...

God bewerkt mensen met de Heilige Geest zodat ze in de Bijbel dingen met de ogen van de ziel gaan zin, ze God gaan zoeken... Zoals ik al zei 'van nature zoekt niemand God' of zoals je wilt 'van nature wil niemand de liefde van God'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van nature weten we dat we de liefde van God al hebben. Goed, dat vergeten we dan weer, al opgroeiende in deze maatschappij en dan is God zo vriendelijk om je een tikje op je schouder te geven. Vervolgens kijken we dan de verkeerde kant op en begint het zoeken puh2.gif en als we dan ophouden te zoeken en stil worden dan zien/ervaren we dat we altijd al hadden wat we zochten. En dan begint pas de echte zoektocht. Hoe te antwoorden, want onvoorwaardelijke liefde, dat is een zeldzaam goed. Hoe doe je dat...door te oefenen, door jezelf en je naaste lief te hebben, door te oefenen in het niet oordelen en daar ben je meestal vele jaren zoet mee knipoog_dicht.gif

En overigens, als je ontdekt dat je altijd had wat je zocht, maar dat het nogal overweldigend is, dan is God in al zijn onvoorwaardelijke liefde ook zo goed om het te doseren, als je daarom vraagt en als je een poosje weer de net geopende deur dicht doet,dan blijft hij wachten. Wij maken het onszelf vaak moeilijk door zelf hele hoge eisen te stellen in de veronderstelling dat God dit van ons wil. Welnee, de meeste van zijn profeten hadden ook zo hun makkes, maar daarom hebben we die vrije wil, om te onderzoeken, de weg te lopen, af te dwalen en te ervaren en weer terug te keren te reflecteren om weer verder te gaan. God stuurt richtingaanwijzers op je pad, eerst langs de weg en als je ze negeert op je weg en als je ze blijft negeren plant ie ze recht op je tenen puh2.gif En als je zegt, hou daar eens mee op, ik heb geen zin om die weg te lopen, ook best. God zal zich niet opdringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Iedereen, zelfs zij die in de hel zitten. En toch kunnen we het niet aan.

Heeft iemand bewustzijn in de 'hel' (hades,sjeool)?

(Prediker 9:10) . . . Alles wat uw hand te doen vindt, doe dat met uw krácht, want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool, de plaats waarheen gij gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjeool is niet de hel, maar het dodenrijk/graf (de plaats waar zowel de rechtvaardige als de zondaar naar toe gaat na de dood).

Precies! Ook wel het Limbus patrum genaamd, waar Jezus na z'n dood het Evangelie kwam prediken en dat gesloten werd toen de hemel werd geopend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Als er staat dat er niemand verstandig is en niemand God zoekt en dat niemand
uit zichzelf
tot de Zoon zal komen tenzij de Vader hem trekt dan kun je één conclusie trekken...

God bewerkt mensen met de Heilige Geest zodat ze in de Bijbel dingen met de ogen van de ziel gaan zin, ze God gaan zoeken... Zoals ik al zei 'van nature zoekt niemand God' of zoals je wilt 'van nature wil niemand de liefde van God'.

Oke, interessante zienswijze. Lijkt me toch wel moeilijk om daarin te geloven, de hele vrije wil bestaat dan niet meer in feite .. Je kunt namelijk niet eens zelf God gaan ZOEKEN. En hoe verklaar je dan dat mensen God zoeken maar niet in het Christendom belanden? Ze logen allemaal dat ze Hem wilden vinden ofzo?

Is jou conclusie de algemeen geaccepteerde uitleg? Of 'verzin' je dat -even bot gezegd- zelf? Want ik kan dus zelf ook wel een andere conclusie trekken uit die tekst zo even op het oog, heb me er dus niet echt in verdiept. Maar bijv. dat God uiteindelijk de mens tegemoet komt en dan in samenhang met het 'wie zoekt, zal vinden'. Dus je komt niet tot God uit jezelf, maar je kan wel de wil hebben om tot God te komen uit jezelf.

En er staat dus wel in de bijbel dat er mensen zijn die God zoeken, en er staat niet bij 'nadat de HG ze heeft bewerkt' ofzo dus ik snap niet helemaal waarom je die tegenstrijdige teksten waarin staat dat mensen NIET zoeken perse voor laat gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als er staat dat er niemand verstandig is en niemand God zoekt en dat niemand
uit zichzelf
tot de Zoon zal komen tenzij de Vader hem trekt dan kun je één conclusie trekken...

God bewerkt mensen met de Heilige Geest zodat ze in de Bijbel dingen met de ogen van de ziel gaan zin, ze God gaan zoeken... Zoals ik al zei 'van nature zoekt niemand God' of zoals je wilt 'van nature wil niemand de liefde van God'.

Pffff, snapt niemand dat het een wisselwerking is en dat beide, de zoeker (de Zoon/Dochter) en het gezochte (God) hun rol moeten vervullen om een relatie tot stand te brengen en dat dit ook geldt voor de Verlossing en voor de Liefde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Pius_XII" schreef het volgende:

Ook wel het Limbus patrum genaamd, waar Jezus na z'n dood het Evangelie kwam prediken en dat gesloten werd toen de hemel werd geopend.

Ik kan het over het hoofd hebben gezien, maar ik kan me niet herinneren dat ik in de bijbel heb gelezen dat het dodenrijk werd gesloten en de hemel en hel werden geopend.

Quote:
"Anomalie" schreef het volgende:

Pffff, snapt niemand dat het een wisselwerking is en dat beide, de zoeker (de Zoon/Dochter) en het gezochte (God) hun rol moeten vervullen om een relatie tot stand te brengen en dat dit ook geldt voor de Verlossing en voor de Liefde?

Natuurlijk snapt iedereen dat, Anomalie. Maar niet iedereen gelooft dat. En dat is logisch, want de bijbel geeft genoeg reden om aan die redenering te twijfelen (zoals Raido al aangeeft).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Natuurlijk snapt iedereen dat, Anomalie. Maar niet iedereen gelooft dat. En dat is logisch, want de bijbel geeft genoeg reden om aan die redenering te twijfelen (zoals Raido al aangeeft).

Godzijdank prevaleert het gezonde verstand.

Wanneer we nu kijken naar de de door Raido geciteerde verzen, dan lijkt het me dat er in het eerste geval sprake is van een soort weemoed, een treuren, omdat niemand de weg van God bewandelt. Het lijkt mij hier een uiting van een gemoed waarin het lijkt alsof niemand meer geeft om het goede. Op een zelfde manier als ik net uiting gaf aan mijn gemoed door te zeggen "Pfff, snapt er niemand..."

In het tweede geval, Johannes 6:44, staat er:

"Niemand kan tot mij komen, tenzij de Vader, die mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongste dagen."

Imho is het nogal eenlijnig om hier in te lezen dat Gods verlossende werk slechts van zijn kant komt, temeer omdat Jezus na deze zinnen de vergelijking van het vlees en het bloed naar voren brengt, waarbij hij zegt: "Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem. Gelijk de levende Vader Mij gezonden heeft en Ik leef door de Vader, zo zal ook hij, die Mij eet, leven door Mij."

Dit is uiteraard geen pleidooi voor kannibalisme, maar hij zegt wel dat hij blijft in wie zijn vlees (wat dat ook moge zijn) eet. Wat blijft er dan van Jezus in ons? Niet zijn fysieke aanwezigheid, nee, zijn geestelijke overdracht. Het vlees is zijn geestelijke leringen, waardoor hij de Christus overdraagt aan de mensen. En als hij de Christus overdraagt aan ons, zodat die in ons verblijft, is het nog minder aannemelijk dat Gods verlossingswerk een kwestie van eenrichtingsverkeer is.

Wat mij betreft zijn dus de bijbelse grondslagen voor dit geloof erg zwak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je bij het bekijken van die teksten voornamelijk met het probleem zit dat sommige brieven in het NT een erg gnostische inslag hebben, terwijl andere brieven (samen met de evangeliën) juist een erg Christus-gerichte oplossing bieden. En natuurlijk, over het algemeen kan je zeggen dat de bijbel er duidelijk over is dat enkel door Christus redding te verkrijgen is. Maar je kent het he... eeuwenlang gezeur om niks. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid