Michiel 14 Geplaatst 15 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 15 februari 2009 Quote: Op zondag 15 februari 2009 16:22:57 schreef Pius_XII het volgende: mjah, je kunt het beter met elkaar laten communiceren. (maar goed, ik heb dan ook niet zoveel op met alles waar 'sola' voor staat ) De sola's staan dan ook niet los, maar dat heb ik je al vaker gezegd. Link naar bericht Deel via andere websites
Ds Dre 0 Geplaatst 15 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 15 februari 2009 Quote: Op vrijdag 22 februari 2008 15:43:10 schreef Marlies het volgende: Mijn geloofsbeleving is de beste manier om God te ervaren. Mijn kerk heeft als enige de juiste liturgie. In hoeverre is de liturgie van jouw kerk heilig? Goddank niet. T zou wat, allemaal Ds Dre kloontjes = einde van de wereld. Dat heb ook weer zijn voordeel. Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 15 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 15 februari 2009 Quote: Op zondag 15 februari 2009 16:22:57 schreef Pius_XII het volgende: [...] mjah, je kunt het beter met elkaar laten communiceren. (maar goed, ik heb dan ook niet zoveel op met alles waar 'sola' voor staat ) Tenzij het Sola Magisterium is natuurlijk. Link naar bericht Deel via andere websites
audacity 0 Geplaatst 15 februari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 15 februari 2009 Quote: Op zondag 15 februari 2009 16:21:41 schreef Pius_XII het volgende: [...]Weet ik niet. Daar zijn, voorzover ik goed geluisterd heb, ook weer verschillende antwoorden op mogelijk.[...]Ja nu ja, het is de diagnose, niet de oplossing zeg maar. Sowieso, het eerste is interessant, maar het gaat om het tweede. klopt uiteindelijk wel en dat heb ik gelukkig een uur geleden in de kerk ook weer mogen horen. Quote: [...]Al het goede komt van God. dat is absoluut waar Quote: Voor de rest hou ik me niet zo met predestinatiekwesties bezig in het hier en nu. Want daar kun je je helemaal in verliezen. Dus ik zou zeggen dat ik, vanuit ons oogpunt, uit vrije wil de Kerk ben binnengestapt. en dat is een discussie voor een ander topic. Quote: [...]Eens hoor, alleen wat is gelof he? Een werkwoord? [...] ook waar Quote: Om eens een voorbeeld te geven van potentialiteit; voorop gesteld dat je ook de wilsbeslissing maakt om jezelf te vergeven, zou je in de katholieke situatie kunnen biechten. En dan is het ook klaar (ik heb het domweg zelf ervaren). Maar goed, de katholieke leer zegt alleen iets over het 'wél', niet over het 'niet'. Goed, even proberen te vertalen; Je kunt altijd in algemenere termen vragen om vergeving en leiding he? Zo van: "Lieve Heer, ik vraag vergeving voor al mijn fouten, die ik gezien heb en niet gezien heb. En dat U mij maar wil helpen om te zien wat ik fout doe, en wat Uw wil is. Opdat Uw wil ook geschiedde". nu mezelf nog vergeven.....(maar dat is ook een ander topic denk ik) Quote: (vrouwmensch! weer eens mij op het verkeerde been zetten door een emotioneel probleem rationeel te verpakken ) meneer pius, ik heb een grijze massa in mijn schedel enne een leuk papiertje op zak...... enne emoties kunnen soms door hele rare kronkels veroorzaakt worden, dusseh. God heeft niet voor niets die grijze massa geschapen he..... Link naar bericht Deel via andere websites
audacity 0 Geplaatst 15 februari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 15 februari 2009 Quote: Op zondag 15 februari 2009 16:47:39 schreef RobertF het volgende: Je moet het misschien, simpel gezegd, zo zien: de Kerk, gegrond op de Rots, is de peiler als het gaat om de Leer en is niet gebonden aan welke geloofsbeleving ook. Maar zonder beleving blijft de Leer dood en de Kerk biedt alle ruimte en hulp om je beleving blijvend te richten op God. Leer en beleving vullen elkaar als het goed is aan, ze beïnvloeden elkaar, maar ze máken elkaar niet. ik snap dat de Leer de Leer blijft, met of zonder beleving en de Leer vrij doods is als er geen beleving, maar hoe bedoel je dan dat ze elkaar aanvullen en elkaar niet maken, als ze niet zonder elkaar kunnen. Quote: Eén van de grote fouten die een kerkgemeenschap denk ik kan maken, is leer en beleving tot één geheel willen maken, zodat je enkel op de Gergem bent aangewezen als je meer de mystieke weg op wilt gaan, terwijl je misschien helemaal niets kan met de dubbele predestinatie. Of dat je aangewezen bent op het baptisme of het evangelische geloof als je de geloofsdoop aanhangt, terwijl je juist qua beleving misschien weer veel van "hoge liturgie" houdt. maar predestinatie is niet los verkrijgbaar van de mystieke beleving van gergem. Net als een liturgische beleving met orgel en psalmen niet samen te krijgen is met volwassen doop. Het christendom is geen supermarkt. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 15 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 15 februari 2009 Quote: Op zondag 15 februari 2009 18:03:43 schreef Michiel het volgende: De sola's staan dan ook niet los, maar dat heb ik je al vaker gezegd. Ik weet, en ik kan me ook nog wel herinneren dat ik uitgebreid heb lopen oreren dat het me ergens toch een soort tegenspraak lijkt; sola's die je niet los van elkaar moet zien. Ik weet wel wat er bedoelt wordt hoor. Quote: Op zondag 15 februari 2009 18:34:18 schreef Machiavelli het volgende: Tenzij het Sola Magisterium is natuurlijk. Is ook niet goed. Quote: Op zondag 15 februari 2009 19:21:39 schreef Marlies het volgende: nu mezelf nog vergeven.....(maar dat is ook een ander topic denk ik) Mjah... Zou ik ook maar aan God vragen. Quote: meneer pius, ik heb een grijze massa in mijn schedel enne een leuk papiertje op zak...... enne emoties kunnen soms door hele rare kronkels veroorzaakt worden, dusseh. God heeft niet voor niets die grijze massa geschapen he..... Link naar bericht Deel via andere websites
popje 0 Geplaatst 16 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2009 Quote: Op vrijdag 22 februari 2008 19:38:07 schreef HenkG het volgende: De kerk is mijn hart, de eredienst mijn leven. En dat is de mooiste liturgie ik heb liever Jezus in mijn hart dan de kerk... Link naar bericht Deel via andere websites
JoostG 27 Geplaatst 16 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2009 Quote: Op maandag 16 februari 2009 16:10:31 schreef popje het volgende: [...] ik heb liever Jezus in mijn hart dan de kerk... Denk je dat beide ook mogelijk is? Of sluit het één het ander uit? Link naar bericht Deel via andere websites
Ds Dre 0 Geplaatst 16 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2009 Quote: Op maandag 16 februari 2009 16:10:31 schreef popje het volgende: [...] ik heb liever Jezus in mijn hart dan de kerk... Geen van beide, ik heb geen hartklachten en dat wil ik zo houden. Link naar bericht Deel via andere websites
popje 0 Geplaatst 16 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2009 Quote: Op maandag 16 februari 2009 16:14:31 schreef JoostG het volgende: [...] Denk je dat beide ook mogelijk is? Of sluit het één het ander uit? het een sluit het ander niet uit maar je gaat naar de kerk om Hem te aanbidden en niet om de kerk te aanbidden, neem ik aan Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 16 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2009 Quote: Op maandag 16 februari 2009 17:03:00 schreef popje het volgende: [...] het een sluit het ander niet uit maar je gaat naar de kerk om Hem te aanbidden en niet om de kerk te aanbidden, neem ik aan Ik neem ook aan dat geen enkele persoon op Credible een kerkgebouw aanbid. Daarnaast maakt het wel degelijk uit naar welke kerk je gaat, de kerk is ook belangrijk Link naar bericht Deel via andere websites
JoostG 27 Geplaatst 16 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2009 Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe popje er bij komt dat mensen een kerk aanbidden. (en we hebben het natuurlijk niet over scientology ) Link naar bericht Deel via andere websites
popje 0 Geplaatst 16 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2009 ik leg het inderdaad misschien een beetje raar uit ik bedoel niet zo zeer dat er mensen zijn die de kerk aanbidden maar er zijn mensen die gaan naar de kerk om de kerk ze klampen zich vast aan de regels van de kerk en de dominee ze onderzoeken zelf helemaal niks meer van Gods woord want volgens de kerk hoort dat zo en de dominee zegt dat zo ik denk dat een relatie met Jezus het allerbelangrijkst is Link naar bericht Deel via andere websites
JoostG 27 Geplaatst 16 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2009 En wanneer heb je dan een relatie met Jezus? zou het niet zo kunnen zijn dat God tot ons spreekt door/via de kerk? buiten de kerk een relatie met Jezus hebben klinkt leuk maar is natuurlijk niet erg rationeel. Link naar bericht Deel via andere websites
popje 0 Geplaatst 17 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 17 februari 2009 Quote: Op maandag 16 februari 2009 22:24:47 schreef JoostG het volgende: En wanneer heb je dan een relatie met Jezus? zou het niet zo kunnen zijn dat God tot ons spreekt door/via de kerk? buiten de kerk een relatie met Jezus hebben klinkt leuk maar is natuurlijk niet erg rationeel. Jezus zegt immers zelf: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. Johannes 14:6 Waarom is een relatie met Jezus hebben, buiten de kerk niet rationeel? Zonder Jezus in mijn leven, zou ik mijn eigen leven gaan leidden, mijn eigen weg kiezen. Zonder Jezus ben ik helemaal niks. Link naar bericht Deel via andere websites
JoostG 27 Geplaatst 17 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 17 februari 2009 Quote: Op dinsdag 17 februari 2009 09:40:22 schreef popje het volgende: [...] Jezus zegt immers zelf: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. Johannes 14:6 Heel fijn, maar dit beantwoordt mijn vraag natuurlijk niet Ik gaf net al aan dat Jezus en 'de kerk' bij elkaar horen, waarom maak jij er dan een tegenstelling van? Quote: Waarom is een relatie met Jezus hebben, buiten de kerk niet rationeel? Zonder Jezus in mijn leven, zou ik mijn eigen leven gaan leidden, mijn eigen weg kiezen. Doe je dat nu niet dan? Als jij Jezus en de kerk van elkaar losmaakt, maak je dan niet gewoon je eigen visie op Jezus? Hoe zie je Jezus dan eigenlijk? Quote: Zonder Jezus ben ik helemaal niks. Vreemd, veel mensen die wél waarde hechten aan de kerk denken er net zo over. Link naar bericht Deel via andere websites
popje 0 Geplaatst 17 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 17 februari 2009 Quote: Op dinsdag 17 februari 2009 09:46:32 schreef JoostG het volgende: [...] Heel fijn, maar dit beantwoordt mijn vraag natuurlijk niet Ik gaf net al aan dat Jezus en 'de kerk' bij elkaar horen, waarom maak jij er dan een tegenstelling van? [...] Doe je dat nu niet dan? Als jij Jezus en de kerk van elkaar losmaakt, maak je dan niet gewoon je eigen visie op Jezus? Hoe zie je Jezus dan eigenlijk? [...] Vreemd, veel mensen die wél waarde hechten aan de kerk denken er net zo over. het eerste snap ik niet helemaal het is niet mijn bedoeling om er een tegenstelling van te maken ik wil ook Jezus niet van de kerk los maken en ik zeg ook zeker niet dat ik geen waarde hecht aan de kerk een goede gemeente is zeker belangrijk Voor mij persoonlijk staat het zoeken van Jezus nu op de eerste plek en geloven in je eentje gaat niet echt en daarom is een goede gemeente belangrijk Link naar bericht Deel via andere websites
JoostG 27 Geplaatst 17 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 17 februari 2009 Quote: Op dinsdag 17 februari 2009 11:45:36 schreef popje het volgende: [...] het eerste snap ik niet helemaal het is niet mijn bedoeling om er een tegenstelling van te maken Ik begreep dat jij van mening was dat je Jezus prima kunt volgen zonder kerk. In dat opzicht is het dus een tegenstelling. Quote: ik wil ook Jezus niet van de kerk los maken Maar Jezus volgen gaat prima zonder kerk, toch? Uit je eerdere posting haalde ik dat je geen waarde hecht aan de kerk.... Quote: en ik zeg ook zeker niet dat ik geen waarde hecht aan de kerk ... maar dat had ik dus fout. Quote: een goede gemeente is zeker belangrijk Een 'kerk' is voor jou een gemeente? Een plaats om mede-christenen te ontmoeten? Dat kan, hoor. Alleen verschilt onze visie van 'kerk' dan Quote: Voor mij persoonlijk staat het zoeken van Jezus nu op de eerste plek Dat lijkt me niet meer dan normaal. Een kerk (even in het midden latend welke kerk) lijkt me hier echter onmisbaar, óók (of misschien 'vooral') als je een kerk als meer ziet dan alleen een ontmoetingsplaats. Link naar bericht Deel via andere websites
popje 0 Geplaatst 17 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 17 februari 2009 ik ben wel heel benieuwd hoe jij de kerk ziet dan oh ik zie de kerk trouwens niet (alleen) als ontmoetingsplaats dan zou ik net zo goed naar de plaatselijke kroeg kunnen gaan om mensen te ontmoeten bij wijze van Link naar bericht Deel via andere websites
audacity 0 Geplaatst 17 februari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 februari 2009 zullen we het over de kerk verder in een ander topic gaan hebben en hier bij geloofsbeleving blijven? Natuurlijk zijn beide onderwerpen aan elkaar verwant, maar let alsjeblieft wel op dat we in dit topic bij geloofsbeleving blijven. Alvast bedankt. Link naar bericht Deel via andere websites
JoostG 27 Geplaatst 17 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 17 februari 2009 Quote: Op dinsdag 17 februari 2009 12:18:21 schreef Marlies het volgende: zullen we het over de kerk verder in een ander topic gaan hebben en hier bij geloofsbeleving blijven? Ja hoor, als jij me het verschil uitlegt in deze context. Als je even terug leest dan gaat het tot nu toe namelijk over de geloofsbeleving van 'popje', die in dit topic zelf begint over het feit dat haar beleving zo is dat er geen kerk nodig is. Tenminste, zo had ik het begrepen. Of ik dat goed begrepen had weet ik niet, dus stel ik wat vragen. Dat is toch ontopic? Quote: Natuurlijk zijn beide onderwerpen aan elkaar verwant, maar let alsjeblieft wel op dat we in dit topic bij geloofsbeleving blijven. Deden we ook. Buiten dat staat er iets in de OP over 'liturgie'. Hoe maak je dat los van 'kerk'? Als jij me op bovenstaande vragen antwoord geeft dan zal ik me daaraan aanpassen en ontopic blijven. Quote: Alvast bedankt. idem. Link naar bericht Deel via andere websites
audacity 0 Geplaatst 17 februari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 februari 2009 natuurlijk is visie op de kerk nauw verwant met geloofsbeleving en beleving van de liturgie, maar laten we het niet gaan hebben over het nut van de kerk..... Link naar bericht Deel via andere websites
JoostG 27 Geplaatst 17 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 17 februari 2009 Misschien verwoord ik het dan wat beroerd, maar het ging tot nu toe met name om de beleving van popje mbt het nut van de kerk ('liturgie' zal dan eventueel pas later in het gesprek aan bod komen). Maar goed, ik begrijp al dat ik me beter stil kan houden, dus daar geef ik dan wel gehoor aan Link naar bericht Deel via andere websites
audacity 0 Geplaatst 17 februari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 februari 2009 Joost zo was het niet bedoeld hoor, maar als ik vragen over visies op kerken zie, dan heb ik toch zoiets van mensen letten we even op dat we niet te ver gaan afdwalen. Twas niet rot bedoeld hoor. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten