Spring naar bijdragen

Het echte katholieke geloven


Aanbevolen berichten

Quote:
[...]Maar ik ben het wel met je eens dat de overstap naar katholiek wel groter is. Ervanuitgaande dat we praten over
echt intens katholiek geloven.
Niet datgene wat ik ook vaak zie: katholiek zijn, omdat het voor sommigen een \"makkelijk\" geloof is. (iets waar ik het overigens absoluut niet mee eens ben, for the record\".

Dit stukje geeft denk ik precies weer op welke vraag ik nu eigenlijk precies antwoord wil hebben wb het katholieke geloof. Ik stel van allerlei vragen maar krijg eigenlijk nooit een bevredigend antwoord omdat dat uiteindelijk niet de vraag is waar ik antwoord op wil, maar slechts een deelvraag. Waar ik dus eigenlijk naar op zoek ben is het echte, intense katholieke geloven. Wat is dat nu precies? Ik zie het wel, bij mijn vader, bij vrienden, maar wat is het precies? Wat ik bij hen zie lijkt namelijk vér boven de beste, grootste en mooiste charismatisch-evangelische manifestatie uit te stijgen namelijk.

Wie verteld mij wat het is? Het 'echte' katholieke geloven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het Duits wordt dat met drie kernbegrippen omschreven: "eucharistisch, marianisch, papsttreu" - leven met de H. Eucharistie als middelpunt, met Maria als weg naar Christus als Verlosser en trouw aan de paus. Dit alles als "typisch katholieke" elementen, ter aanvulling van dat wat, als het goed is, aan de basis ligt van het geloof van álle Christenen, namelijk de tien geboden en het geloof in Jezus als Verlosser. De combinatie van die elementen beschouw ik ook als het echte katholieke geloven. Meer wellicht op een later tijdstip.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom annzie,

Het echte katholieke geloven is heel moeilijk uit te leggen. Ten eerste omdat het katholicisme vooral ook een cultuur, een levenswijze is, waarin ook best los met het geloof an sich kan worden omgegaan. En ten tweede omdat er enorm veel vormen van spiritualiteit en geloofsbeleving is binnen het katholieke domein. Er is niet één modelkatholiek die de toon aangeeft. Het katholicisme is een boeiend mengsel van mystiek en volksvermaak, van liturgie en volksdevotie.

Je zou kunnen zeggen dat de katholieke omgang met zaken als de sacramenten en de geboden wat losser is, wat ontspannender. Maar wel dat gehoorzaamheid belangrijker wordt geacht dan het per se zoeken naar de Waarheid. En ook dat voor de gemiddelde katholiek er géén onderscheid is tussen "kerk en wereld." Je moet dus niet raar opkijken als je in katholieke dorpjes het café netjes naast of tegenover de kerk ziet staan. Of dat er heel veel tradities en gebeden zijn die thuis of juist midden op straat (denk aan processies) worden gevierd.

Als je het katholieke geloof in al haar kleuren en geuren op straat wilt zien, dan moet je naar katholieke landen als Brazilië of Spanje gaan. Daar gaat het héél anders aan toe dan in het relatief zakelijke katholieke Nederland. Als daar de dag van een belangrijke heilige wordt gevierd, dan worden ook alle registers opengetrokken. Of natuurlijk naar Rome, waar natuurlijk Vaticaanstad ligt, de plaats waar de pauselijke macht zetelt en zo het centrum van het katholieke bestuur op aarde.

Of ga eens voor een weekje een klooster in. Dan kom je gegarandeerd het hart van het hele katholieke geloof tegen: leven vanuit gebed, werk en de sacramenten, in het bijzonder de Eucharistie. Ieder op zijn eigen wijze, zodat er ook van kloosters veel verschillende soorten zijn. Hoewel de monastieke traditie natuurlijk heel anders is dan het leven buiten de kloosters, is het wel heel inspirerend en doordrenkt met het mystieke, katholieke geloof.

Hopelijk maakt dit het één en ander ietsjes meer duidelijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Luxuria,

Voornamelijk dat er minder in de Schrift wordt gezocht naar wat nu precies hoe uitgelegd moet worden, maar dat gewoon de traditie wordt gehoorzaamd, hoewel dan wel op typisch katholieke, dus ontspannen wijze. Dat heeft vooral natuurlijk te maken met het gegeven dat de katholieke Kerk hiërarchisch is en de Waarheid van bovenaf wordt verkondigt, zeg maar. Ik bedoel er dus geenszins iets negatiefs mee, mocht dat zo overkomen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie verteld mij wat het is? Het 'echte' katholieke geloven?

Mat. 7:21 niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

Dat is de kern. Niet zozeer het 'aannemen van Jezus als je verlosser' alswel het navolgen van Christus, en dan als in een liefdesband. Dát is het 'echte' katholieke geloven.

Nu valt dat op zich nóg heel breed te definiëren, maar één van de meest aangrijpende aspecten daarvan, het mede-lijden (compassie) met Christus, heb ik hier eens tegenover de 'voor wat hoort wat' gebedsgenezingsmentaliteit gezet, dat maakt het misschien wat duidelijker.

Maar goed, dat verklaart misschien ook waarom ik me toen zo verdrietig voelde toen jij werd overgedoopt. Niet om hier verder op door te gaan, dat ligt achter ons, maar misschien kan je, met dat op de achtergrond, er een voorstelling van maken? smile.gif Het lijden van Christus eigen maken, niet omdat lijden fijn is, of omdat je ook maar een beetje kan dragen wat Hij kan dragen, maar uit liefde. Niet omdat je moet, maar mag. smile.gif

Zeker nog wat onduidelijk he? bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zeker nog wat onduidelijk he?
bloos.gif

Ja, maar ik had ook geen antwoord verwacht dat het gelijk hélemaal duidelijk zou maken hoorsmile.gif Ik had al wel zo'n vermoeden dat dit een vraag zou zijn waar niet zo makkelijk het antwoord op te vinden iswidegrin.gif Maar ik ga je post, en die van Robert, eerst nog maar eens een keer lezen en op me in laten werken voor ik vervolgvragen ga stellen.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid