Spring naar bijdragen

New-Age, the secret, MKS


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, de secret en aanverwante boeken zijn tegenwoordig helemaal \"in\" en ik wilde iets vragen hierover. Voordat ik op dit forum kwam zat ik jaren lang in de secret/ New-agecult enzo. Ik weet daarom ook vrij veel ervan af. Heb zelfs tijden lang met een uitgever in de VS van dit soort boeken zitten mailen. Tevens is hij zelf ook coach van de Master Key system. In het oogpunt van de \"echte\" New-Agers is de secret zeer onvolledig. De secret vertelt 2/3 van wat het allemaal zou moeten zijn. Laat die overige 1/3 nou net het belangrijkste zijn van het geheel. Ik kan jullie vertellen dat ik al enige tijd ergens meezit omdat ik het gevoel heb dat sommige dingen van deze leer wel degelijk uitkomen wanneer je de oefeningen doet die je worden opgedragen (maandenlang elke dag gedaan). Dit zal een lang verhaal worden dus als je het niet interessant vindt, kun je maar beter nu afhaken....smile.gif

Ok de secret vertelt je drie dingen: 1. creatie door visualisatie en 2. liefdevol/ positief denken d.m.v. uitschakeling negatieve/ kwade gedachten en 3. overtuigd zijn dat je het \"al\" (je wens) hebt ontvangen.

Verder hoef je niets te doen. Om een voorbeeld te geven: je kon een zelfgemaakte cheque invullen met je eigen naam en een bedrag. Die hing je dan boven je bed zodat je elke morgen, wanneer je wakker werd of voor het slapengaan, eraan herinnerd werd. Deed je dit vaak dan werd het een automatisme en hoefde je er niet veel aandacht meer in te steken en bleven de cheques (letterlijk) in je brievenbus stromen. Je moest dan alleen ook nog \"goed\" denken en overtuigd zijn dat je de cheque al had ontvangen (ook vooral veel \"dank u wel\" zeggen) en natuurlijk alleen maar aan geld denken, want hetzelfde in gedachten trekt hetzelfde in werkelijkheid aan. Je kan dus in feite gewoon je hele leven op de bank blijven liggen zonder iets te doen (ja visualiseren) en het geld zou binnen blijven stromen.

Voor de echte New-Age-ers zoals Charles F Haanel is dit natuurlijk zeer onvolledig en pure uitmelking. Charles F Haanel ken je hem niet dan hier: link (tevens 33ste graads vrijmetzelaar).

Er bestaat nog een laatste deel, die niet in de secret wordt verteld, maar min of meer toch belangrijkste is:

Je zult wel degelijk veel moeten doen (actie), wil je bereiken wat je in gedachten had. Ten eerste moet iedereen die met je wens te maken heeft er een voordeel mee hebben. Oftewel het mag geen negatieve invloed hebben, want de creator is liefde en heeft niets aan haat, egoisme of kwaad. Via de solar plexus sta je in contact met deze creator en ben je van dezelfde aard als de creator in de zin dat je onderdeel van het geheel bent en deels uit hetzelfde gemaakt als de creator. Oftewel je bent zelf een createur en klein godje.

Om te krijgen wat je wilt moet je de dingen doen die in de secret staan beschreven, maar ook een paar dingen die daar niet staan beschreven (weggelaten waarschijnlijk). Dit zijn vooral mentale opdrachten door bijvoorbeeld zo goed mogelijk te visualisren dat een battleship wordt doorgezaagd door een cirkelzaag (moet je visualiseren in chapter eight bijv.).

Willen jullie meer uitleg hierover moeten jullie me maar mailen, want de cursus op zich duurt alleen al minimaal een half jaar (ik heb een online pdf van dit boek, kan ik zo opsturen). Als ik de hele gedachtengang hier nu moet uitleggen, ben ik morgen nog bezig. In ieder geval leent de secret kennis uit vele grotere en oudere New-Age boeken. 1 ervan is the master key system van CFH, think and grow rich van Napoleon Hill, the science of getting rich Wallace Wattles etc. etc.

Ik persoonlijk vind het best wel zuur dat ik dit allemaal (zeer sterk) heb geloofd en dat ik er helemaal in zat, omdat dit min of meer blasphemie is naar mijn mening. Ik zal uitleggen hoe het komt dat ik er helemaal in zat (had trouwens al een verleden aangezien ik een paar jaar daarvoor helemaal in het buitenaardse/ spirituele zat, link bijv.)

Charles F Haanel lijkt ten eerste te zeggen dat zijn boek min of meer Bijbel verantwoord is aangezien hij veel verzen aanhaalt die van Jezus afkomstig zijn (ook van andere profeten). Ten tweede is liefde de bron van alles en is geen enkele kracht sterker dan liefde. Zonder dat je zelf liefdevol bent, heeft de creator niets aan je, want je trekt dan alleen maar negatieve/ kwade zaken aan (vandaar dat hij ook de vers aanhaalt \"wat je zaait, zul je oogsten\"). Ook sta je direct in contact met het opperwezen dmv van de solar plexus en ben je onderdeel van hem en naar zijn eigen wezen gemaakt (vandaar dat Haanel uit de Bijbel haalt dat je lichaam een tempel van God is en Genesis dat je naar Gods gelijkenis bent gemaakt). Goed zo kun je nog een tijdje doorgaan....Hij meent dus zich voor christenen min of meer verantwoord te hebben (Haanel is van 1866-1949 dus kijk ook naar die tijd). Dit doet hij ook volgens mij voor moslims en joden. Uiteraard ook voor de oorstere religies, maar dat hoeft niet zozeer aangezien die oosterse religies min of meer een onderdeel vormen van Haanel's leer en van alle andere new agers (feng shui bijv. op het gebied van relaties).

Ook moet je dus vooral positief denken, visualiseren en

iedereen die in het proces zit om jou te geven wat je wilt, moet er baat bij hebben. Iedereen moet er in het proces bij winnen zeg maar...Eerste zin MKS Charles F Haanel: \"That much gathers more is true on every plane of existince and that loss leads to greater loss is equally true\".

De werken van Haanel en co vallen onder het occulte schijnbaar en hebben links met Madame Blavatsky link

en Aleister Crowley http://en.wikipedia.org/wiki/Aleister_Crowley. Wat ik mijn ten eerste afvraag is waarom de methoden die hierboven staan (positief denken en liefdevol zijn) nu in een keer duivels/ occult zijn? Ik snap dat het blasphemie is, maar wat is er uberhaupt verkeerd met positief denken en je gedachten controleren en sturen (weten wat je denkt en negatieve gedachten uitschakelen)?

Waar ik meer een probleem mee heb, is het feit dat er wel degelijk dingen uitkomen. Dit botst aangezien dit betekent dat ik zelf wel kan manifesteren/ creeeren. Ik heb heel lang over 1 woord gedacht/ gevisualiseerd etc. etc. die je bijvoorveeld nooit meer hoort, leest, ziet of spreekt. Visualiseer dit woord en doe het zoals Haanel het zegt en je zult het op den duur tegenkomen. Ik heb een keer gehad dat ik zo'n woord plotseling in de Belgische krant tegenkwam of dat zelfs vrijwel direct erna iemand in mijn omgeving het woord tegen me hoor zeggen. Best wel freaky eigenlijk....Als blijkt dat dit waar is, kun je dus misschien niet geheel je eigen toekomst creeeren, maar iig dus wel sturen. Als dit met woorden kan, waarom dan niet met andere zaken? Ik kom er dus niet meer uit omdat de Bijbel hier niets over zegt (dat je zelf kan manifesteren/ creeren) en omdat het misschien godslasterlijk is. Indien dat zo is dan kan ik er niet veel meer aandoen omdat het soms ook gebeurd zonder dat ik het expres doe.

Dus waarom is het Newage niet goed naast dat het godslasterlijk is? En is het zo dat de leer ervan dan ook perse niet werkt (de methode die je krijgt aangeleerd om dingen te manifesteren)? Met andere woorden: kan de leer van het Newage (vaak zelfmanifestatie/ creatie) wel waar zijn en werken (dit idee heb ik zelf namelijk wel). Of dit goed voor de mens is, is een tweede vraag.

Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven aangezien vrijwel niemand het MKS kent behalve niet-christenen volgens mij... Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 'The Secret' gezien en ik vond 't eigenlijk meteen onzin. Als het echt zou werken, zou het wel wat algemener bekend zijn dan van die video voor... Het is allemaal prachtig natuurlijk, maar je kunt zolang visualiseren als je maar wilt. 't Is eigenlijk hetzelfde als met bidden: je moet er gewoon in geloven. En inderdaad, 'The Secret' staat nogal bol van egoïsme: ik wil dat huis, ik wil die auto, ik wil die partner, etc.

En zo vreemd is het niet dat als je een woord constant in gedachte neemt, je het dan ook vaker gaat zien. Je let er nl. op, terwijl het je normaal onbewust voorbij gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik kan je wel vertellen dat The Secret echt niet goed is.

Ik geloof dat je je bezig houd met occulte zaken op dat moment.

Jij bent echt niet zelf de gene die zorgt dat die cheques binnen komen. Ik geloof dat Satan en zijn trawanten daarvoor zorgen, om je dat te laten geloven, en je bij God weg te halen.

Satan is sluw, slinks en absoluut niet te vertrouwen. Hij plaatst andere religies en dit soort gedachtestromen om er voor te zorgen dat je bij God weggaat. Trap hier dus niet in, en laat je helemaal niet in met deze occulte zaken.

Blijf in het licht van God!

Michiel

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Michiel@life: Je zou 't occult kunnen noemen, want occult betekent 'verborgen' -> The Secret. smile.gif

Even serieus. Je zou het kunnen zien als magie: naar een doel werken met je gedachten, visualiseren. Daar zijn geen demonen voor nodig, het is gewoon onzin. Visualiseer maar een auto tot je een ons weegt, je krijgt 'm niet totdat je 'm zelf koopt.

En Michiel, satan zorgt niet voor die cheques, ze komen nooit. Als hij er wel voor zou zorgen, zou ik op slag satanist worden. Maar hij kan 't niet. flower.gif

@mackie: Ik geloof dat 't in de psychologie inderdaad bewezen is. Maar je kan het zelf ook proberen hoor. Neem een woord eens goed in gedachten elke dag, en je zult 'm ongetwijfeld vaker zien. 't Overkomt mij wel eens dat ik de betekenis van een of ander woord heb geleerd en dat ik die opeens twee keer op diezelfde dag zie, terwijl ik 'm normaal nooit zie. Pure selectie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid