Spring naar bijdragen

Romeinen, reden van wet en zonde


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Laten we maar ophouden Dave, ik heb geen zin in een discussie te verzandden die meer weg heeft van gekibbel
smile.gif

Hmm, ik zie geen gekibbel. Alleen duidelijke uitleg van Dave. De context waar hij de door jou aangehaalde verzen uitlegd zijn ook uitstekend te volgen. Vervolgens vraagt hij aan jou om verduidelijking, want nu moet de lezer naar je bedoeling raden. En dan gooi je opeens de handdoek in de ring? nosmile.gif

(eerlijk gezegd kon ik ook geen touw vastknopen aan de door jou aangehaalde verzen en uitleg)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het duurde even voor ik begreep wat je hier bedoelde. Ik bedoelde dat het gevolg van jou redeneerwijze is dat etc
knipoog_dicht.gif
.

Ik bedoelde eigenlijk of God niet de vrije wil heeft geschapen en dat er daardoor kwaad in de wereld kwam.

zo klinkt het vaag, ik ga even nadenken over een betere formuleringsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hmm, ik zie geen gekibbel. Alleen duidelijke uitleg van Dave. De context waar hij de door jou aangehaalde verzen uitlegd zijn ook uitstekend te volgen. Vervolgens vraagt hij aan jou om verduidelijking, want nu moet de lezer naar je bedoeling raden. En dan gooi je opeens de handdoek in de ring?
nosmile.gif

(eerlijk gezegd kon ik ook geen touw vastknopen aan de door jou aangehaalde verzen en uitleg)

De toon van Dave zijn laatste post ontnam mij de zin wat om er verder nog op in te gaan.

Ter verduidelijking:

Voordat Mozes de wet opschreef, waren er al mondelingen wetten, beginnend bij (Gen 2,17) Adam en vervolgens kreeg Kain een gebod:

'En de HERE zeide tot Kaïn: Waarom zijt gij toornig en waarom is uw gelaat betrokken? Moogt gij het niet opheffen, indien gij goed handelt? Doch indien gij niet goed handelt, ligt de zonde als een belager aan de deur, wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie gij moet heersen.(gen 4,6)'

Daarna ging God een mondeling verbond met Noach (gen 6,18) en zijn nageslacht (Gen 9,9) aan. Ook met Abraham ging God een verbond aan (Gen 15,18) en onthulde tevens een stukje van de wet:

'Dit is mijn verbond, dat gij zult houden tussen Mij en u en uw nageslacht: dat bij u al wat mannelijk is besneden worde(gen 17,10)'

Dit verbond zou gelden voor Abraham en zijn 'nageslacht, in hun geslachten (17,9)'

Dave stelde dat er geen wetten waren voor Mozes ze opschreef, maar dat klopt dus niet. Ik hoop dat je het nu wel snapt. Pleeg geen overspel staat ook in de wet, hetgeen de Farao zich ook aan hield.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid