Spring naar bijdragen

Moet je een godshuis bouwen? Nee!


Aanbevolen berichten

\"Alzo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon, en de aarde is de voetbank Mijner voeten; waar zou dat huis zijn, dat gijlieden Mij zoudt bouwen, en waar is de plaats Mijner rust?\" [Jesaja 66:1]

Waar zou je hem moeten plaatsen? Er is immers geen plek. Als je er toch een tempel, bedehuis, kerk, godshuis, whatever ter ere van God bouwt, dan speel je vals, want het kan niet.

\"De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt;\"

[Handelingen 17:24]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus God maakte zelf de belachelijke fout om Mozes te gebieden een tabernakel te bouwen zodat Hij onder hen kon wonen en doet exact hetzelfde nog een keer als David een tempel wil bouwen, en God David dat verbied en zegt dat Salomo dat moet doen?

Dan is God niet Drie-enig, maar een Paradox

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

\"Alzo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon, en de aarde is de voetbank Mijner voeten; waar zou dat huis zijn, dat gijlieden Mij zoudt bouwen, en waar is de plaats Mijner rust?\" [Jesaja 66:1]

Waar zou je hem moeten plaatsen? Er is immers geen plek. Als je er toch een tempel, bedehuis, kerk, godshuis, whatever ter ere van God bouwt, dan speel je vals, want het kan niet.

\"De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt;\"

[Handelingen 17:24]

als je met "godshuis" een huis bedoelt waar God woont, dan kunnen wij dat inderdaad niet bouwen.

als je met "godshuis" een huis bedoelt, waar mensen samenkomen om hun godsdienst te belijden, dan kunnen wij dat uiteraard wel bouwen.

Daarnaast ruk je het citaat uit Jesaja wat uit z'n verband, want God heeft wel zelf opdracht gegeven tot het bouwen van de tempel, waar God wel wilde wonen.

Het citaat uit Handelingen is ook uit z'n context gehaald. Paulus spreekt niet over de joodse tempel, maar over de tempels die de grieken (zijn publiek op dat moment) kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom bouwden de Joden dan wel een 'Huis van God' waarvan God zelf zei dat Hij onder hen zou wonen? In Ezechiel staat ook dat Hij vertrekt
smile.gif

interessant weetje: volgens de meeste teksten is het "Gods Naam" die in de tempel woont:

1 Kon 8,16 (ook 1 Kon.5;5, 1 Kon.8:29)

van de dag af, dat Ik mijn volk Israël uit Egypte leidde, heb Ik geen stad uit alle stammen van Israël verkoren om er een huis te bouwen, opdat mijn naam daar zijn zou, maar Ik heb David verkoren om over mijn volk Israël te heersen.

1 Kon 9,3

En de HERE zeide tot hem: Ik heb uw gebed en uw smeking gehoord, die gij voor mijn aangezicht opgezonden hebt; Ik heb dit huis dat gij gebouwd hebt, geheiligd door mijn naam daar voor altijd te vestigen, en mijn ogen en mijn hart zullen daar te allen tijde zijn.

Ps 74,7

uw heiligdom staken zij in brand, zij ontwijdden tot de grond toe de woning van uw naam;

Die "Naam" komt ook overeen met "de heerlijkheid des HEREN":

2 Kron 7,1-2 (zie ook 2 Kron 5,14)

Zodra Salomo zijn gebed geëindigd had, daalde vuur uit de hemel neer en verteerde het brandoffer en de slachtoffers; en de heerlijkheid des HEREN vervulde het huis. De priesters konden het huis des HEREN niet binnengaan, want de heerlijkheid des HEREN had het huis des HEREN vervuld.

en kort door de bocht kun je zeggen dat God in de tempel was:

Hab 2,20

Maar de HERE is in zijn heilige tempel. Zwijg voor Hem, gij ganse aarde!

Mat 23,21

En wie gezworen heeft bij de tempel, zweert daarbij en bij Hem, die erin woont.

Ps 5,8(idem Ps.65:5, etc)

Maar ik zal, dank zij uw grote goedertierenheid, uw huis binnengaan, mij nederbuigen naar uw heilige tempel in vreze voor U.

Ezra 1,5

Toen maakten de familiehoofden van Juda en Benjamin, ook de priesters en de Levieten, zich gereed, allen wier geest God had gewekt om op te trekken teneinde het huis van de HERE, die in Jeruzalem woont, te bouwen.

ik zou zeggen dat deze teksten aangeven dat God "deels" in de tempel woont. Zijn Naam, Zijn Heerlijkheid (Shekinah) is daar, en dus kunnen Jezus en de profeten gewoon zeggen: "God woont in de tempel". Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen dat het lichaam van de mens een tempel van God is, omdat de Geest van God in ons woont.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja... als je in de Eucharistie gelooft, dus ook in de werkelijke Aanwezigheid van Christus onder de gedaante van Brood, dan wil je de Heer toch een bijzondere plaats geven in een gebouw dat ook uitstraalt dat er het meest heilige te vinden is.

Heeft God dan een tempel of een kerk nodig? Jesaja zegt het al: nee. Is God echt gebonden aan die kleine tabernakel in elke katholieke Kerk, om aanwezig te kunnen zijn op aarde, en echt gebonden aan dat kleine stukje schijnbrood? Nee, dat toch ook niet.

Het is ook niet iets wat God nodig heeft, maar iets wat God wíl. God wíl op zo een directe wijze onder de mensen zijn, God wíl zo kwetsbaar en klein zich in de handen van de mensen leggen. God is niet klein, maar wil klein zijn voor ons. Zodat die vervloekte afstand tussen God en mens nu eindelijk eens weg is.

Natuurlijk maakt het God niet uit of zijn Lichaam onder de gedaante van brood nu in een sobere kerk of in een overdadig versierde kerk wordt bewaard. Wat Hem echter wél uitmaakt, is dat wij bijzonder respectvol en met de volle eerbied met zijn Lichaam omgaan. En dat we ons er ten volle van bewust zijn dat het echt niet een stukje brood is.

En daarvooor hebben wij tastbare aanwijzingen nodig die ons eraan herinneren dat (het Lichaam van) Christus hoogheilig is. De joden hadden zo'n enorme tempel vol pracht en praal al nodig om te beseffen dat Gods aanwezigheid daar was. Dus hebben wij ook speciale kerken nodig die ons aan Gods grootheid herinneren.

"Ja, maar zalig zij die geloven zonder te zien!" Ja, maar de Kerk is er niet voor die zaligen, maar voor de arme zondaars. Dus stelt de Kerk zich niet hooghartig op en draagt ze op om fatsoenlijke kerken te bouwen, die Gods heiligheid uitstralen en waarin het Lichaam van Christus met de allergrootste eerbied wordt behandeld. Dat maakt het voor ons gewoon een stuk gemakkelijker.

Daarnaast hebben mensen ook gewoon behóéfte om iets prachtigs voor God te maken. Het gegeven dat veel mensen het talent daarvoor hebben gekregen, bewijst al dat God daar beslist geen probleem mee heeft. Mensen bouwen, schilderen en boetseren graag, en in de Kerk is daar alle vrijheid, waardering en respect voor. Daarom ook dus bijvoorbeeld die schitterende kathedralen.

Een Kerk waar mensen geen mooie gebouwen, schilderijen, ornamenten en muziekstukken voor God mogen creëren, omdat God daar niet aan gebonden zou zijn, geeft haar gelovigen héél veel minder vrijheid en heel veel minder waardering dan God zelf doet.

Overigens gaat dit verhaal net zo goed op voor protestanten, die toch ook geloven dat God in elk geval tijdens elke kerkdienst op bijzondere wijze aanwezig is onder de gelovigen. En Gods geestelijke aanwezigheid is al zo bijzonder en heilig, dat het helemaal niet raar is als je daarvoor een mooie kerk wilt bouwen, om Gods heiligheid en je dankbaarheid daarvoor uit te drukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag het niet,...God vraagt het. Godshuis? Kan niet.Waar zou het moeten zijn ?

Staat er niet dat we ons moeten laten gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis? [1 petrus 2:5] Wat heb je dan aan een stenen huis? Niemand woont daar, niemand komt daar. Een bijeenkomst ok. Maar iets bouwen ter ere van God. Nee. Het idee dat je God eer geeft in een daarvoor speciaal gebouwd gebouw is belachelijk. Jezus zei niet voor niets ,ga naar huis. Bovendien zal het toch worden afgebroken,...Jezus liep er langs tijdens de opmerking van Zijn disciplen.Hij zei laat ze gaan, laat ze bouwen en afbreken, bouwen en afbreken.

Hij herbouwde een tempel in 3 dagen. Dat is pas een kerk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vraag het niet,...God vraagt het. Godshuis? Kan niet.Waar zou het moeten zijn ?

Staat er niet dat we ons moeten laten gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis? [1 petrus 2:5] Wat heb je dan aan een stenen huis? Niemand woont daar, niemand komt daar. Een bijeenkomst ok. Maar iets bouwen
ter ere
van God. Nee. Het idee dat je God eer geeft in een daarvoor speciaal gebouwd gebouw is belachelijk. Jezus zei niet voor niets ,ga naar huis. Bovendien zal het toch worden afgebroken,...Jezus liep er langs tijdens de opmerking van Zijn disciplen.Hij zei laat ze gaan, laat ze bouwen en afbreken, bouwen en afbreken.

Hij herbouwde een tempel in 3 dagen. Dat is pas een kerk!

En waar staat die tempel nu symbool voor? Waarom keur je het af dat mensen samen komen in een daartoe speciaal aangewezen gebouw om God te eren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid