Spring naar bijdragen

profeet Ezechiel


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, waarom wordt het de profeet Ezechiel zo moeilijk gemaakt? Ik snap dat dat is vanwege Israel en Juda, maar waarom wordt ook hij ter verantwoording geroepen wanneer hij iemand niet waarschuwt? Waarom moet hij allerlei dingen doen die voor een normaal mens ondraaglijk zouden zijn? Had hij iets op zijn kerfstok ofzo dat hij dat allemaal moest doen? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel grappig dat jij best regelmatig iets wil weten knipoog_dicht.gif

Ik geloof dat God er heel serieus mee is dat Hij wil dat niemand verloren gaat, dus geloof ik dat Hij ook nu nog gelovigen ter verantwoording kan roepen als gelovigen anderen niet waarschuwen of hen over God vertellen.

2 Petr 3,9

De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.

Ãls we dan over het geloof hebben verteld, zijn we ook van de verantwoordelijkheid af. We hoeven niet iedereen te waarschuwen en daarna met de last blijven lopen. Als we mensen waarschuwen en ze verwerpen het, dan is het hun eigen verantwoordelijkheid geworden.

Hand. 18

6 Maar toen dezen zich verzetten en lasterden, schudde hij zijn kleren uit en zeide tot hen: Uw bloed zij op uw hoofd; ik ben er rein van, voortaan zal ik mij tot de heidenen wenden.

Hand. 20

26 Daarom verklaar ik u op de dag van heden, dat ik rein ben van aller bloed;

Hier gaat het dus om het einde van de verantwoordelijkheid over iemand anders.

Ook hebben mensen in een leidinggevende positie (zoals Ezechiel) in het koninkrijk van God een grotere verantwoordelijkheid dan andere gelovigen.

Jak 3,1

Laat niet zovelen uwer leraars zijn, mijn broeders; gij weet immers, dat wij er des te strenger om geoordeeld zullen worden.

Heb 13,17

17 Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt u (aan hen), want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen. Laten zij het met vreugde kunnen doen en niet al zuchtende, want dat zou u geen nut doen.

In het NT staat over eigen verantwoordelijkheid (rekenschap) het volgende.

Mat 12,36

Maar Ik zeg u: Van elk ijdel woord, dat de mensen zullen spreken, zullen zij rekenschap geven op de dag des oordeels,

Rom 14,12

Zo zal [dan] een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven [aan God].

Heb 4,13

en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen.

1 Petr 3,15

Maar heiligt de Christus in uw harten als Here, altijd bereid tot verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop, die in u is, doch met zachtmoedigheid en vreze,

1 Petr 4,5

maar zij zullen daarvan rekenschap moeten geven aan Hem, die gereed staat om levenden en doden te oordelen.

In mijn tekstverwijzing in Ezechiel staat nog:

Joh. 8:21, 24

21 Hij zeide dan wederom tot hen: Ik ga heen en gij zult Mij zoeken en in uw zonde zult gij sterven; waar Ik heenga, kunt gij niet komen.

24 Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik het ben, zult gij in uw zonden sterven.

(In Jer. 31 wordt geprofeteerd over de tijd waarin iemand niet meer om de zonden van de voorvaderen zullen worden gestraft, maar waarin mensen alleen nog maar te lijden hebben onder de gevolgen van hun eigen fouten.

"29 In die dagen zal men niet meer zeggen: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten en de tanden der kinderen zijn slee geworden. 30 Maar ieder zal om zijn eigen ongerechtigheid sterven; ieder die onrijpe druiven eet, diens tanden zullen slee worden."

Hier wordt verwezen naar Ez. 18.

Er veranderd in die tijd dus wel iets ten positieve. Zonden van de vaderen zijn geen last meer, maar er blijft dus nog wel -tot op zekere hoogte- een verantwoordelijkheid over voor de mensen die hij moet waarschuwen.)

Ik geloof niet dat hij iets op zijn kerfstok had. Ik geloof dat hij gewoon een heel serieuze roeping op zijn leven had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, waarom wordt het de profeet Ezechiel zo moeilijk gemaakt? Ik snap dat dat is vanwege Israel en Juda, maar waarom wordt ook hij ter verantwoording geroepen wanneer hij iemand niet waarschuwt? Waarom moet hij allerlei dingen doen die voor een normaal mens ondraaglijk zouden zijn? Had hij iets op zijn kerfstok ofzo dat hij dat allemaal moest doen? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

gr. mackie

Dat staat al in Ezechiël zelf, namelijk doordat het volk Israël een hard voorhoofd heeft een een stug hart.

3:7 maar het huis Israël:

zij zijn niet van zins om naar jou te horen

omdat ze niet van zins zijn

om naar mij te horen;

want allen van Israëls huisgezin

zijn verstrakt van voorhoofd

en hard van hart;

Verder waren er in de ballingschap ook "profeten" die voorspellingen deden over de ondergang van Babel. Deze profeten spraken de mensen naar hun mond en vertelde hen wat zij wilde horen. Ezechiël brengt een heel andere boodschap en gaat daarmee in tegen deze valse profeten, wat weerstand oplevert.

Ezechiël brengt een boodschap van loutering voor het volk, hij verkondigt een nieuw begin en de val van Jeruzalem. Ezechiel predikt over de gang van de onreine mens naar de reine mens. Vergelijk hierbij de uittocht uit Egypte (Exodus 14): de on-mens Egypte moet dood, opdat er ruimte komt voor de mens naar Gods beeld (Israël). Zie ook Jozua 3. Ook de doortocht door de Jordaan is een gang door de dood heen. Het is de overgang van woord (Torah) naar de nieuw mens. De woorden van Ezechiël zijn in al hun scherpte toch troostwoorden. Zij wijzen de weg naar een nieuwe toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(In Jer. 31 wordt geprofeteerd over de tijd waarin iemand niet meer om de zonden van de voorvaderen zullen worden gestraft, maar waarin mensen alleen nog maar te lijden hebben onder de gevolgen van hun eigen fouten.

"29 In die dagen zal men niet meer zeggen: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten en de tanden der kinderen zijn slee geworden. 30 Maar ieder zal om zijn eigen ongerechtigheid sterven; ieder die onrijpe druiven eet, diens tanden zullen slee worden."

Hier wordt verwezen naar Ez. 18.

Er veranderd in die tijd dus wel iets ten positieve. Zonden van de vaderen zijn geen last meer, maar er blijft dus nog wel -tot op zekere hoogte- een verantwoordelijkheid over voor de mensen die hij moet waarschuwen.)

De erfzonde staat in de wet en goldt tot het 4e geslacht (Ex 34,7) dus de tijd waar Jeremia over profeteerde was wanneer de wet niet langer van kracht was (Dan 9,27) en de hemel en de aarde dus voorbij gegaan.

Want Jezus zei:

'Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied (mat 5,18)'

Wanneer de erfzonde niet meer geldt, is dat omdat de wet voorbij is, zodat wij kunnen concluderen dat er nog mensen zullen leven en sterven, nadat hemel en aarde voorbij gegaan zijn.

Ezechiel was een voorafbeelding van wat komen zou net als alle andere profeten. Schoolvoorbeeld is David die de letterlijke schapen hoede en Jezus die de mensen hoedt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Ezechiël 3:18) 18 Wanneer ik tot een goddeloze zeg: ’Gij zult beslist sterven’, en gij hem niet werkelijk waarschuwt en niet werkelijk spreekt ten einde de goddeloze voor zijn goddeloze weg te waarschuwen om hem in het leven te houden, zal hij, daar hij goddeloos is, in zijn dwaling sterven, maar zijn bloed zal ik van uw eigen hand terugeisen. 

Blijven de 'beginselen' die we aantreffen in het boek Ezechiël niet bestaan?

Is men als Christen ook niet verplicht mensen te waarschuwen dat en bepaalde levenshouding fataal zal aflopen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(Ezechiël 3:18) 18 Wanneer ik tot een goddeloze zeg: ?Gij zult beslist sterven?, en gij hem niet werkelijk waarschuwt en niet werkelijk spreekt ten einde de goddeloze voor zijn goddeloze weg te waarschuwen om hem in het leven te houden, zal hij, daar hij goddeloos is, in zijn dwaling sterven, maar zijn bloed zal ik van uw eigen hand terugeisen.?

Blijven de 'beginselen' die we aantreffen in het boek Ezechiël niet bestaan?

Is men als Christen ook niet verplicht mensen te waarschuwen dat en bepaalde levenshouding fataal zal aflopen?

Nee, integendeel, want mensen die de werken niet gezien hebben zijn zonder zonde (Joh 15,24)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid