Spring naar bijdragen

Tekst deze week: 1 Korintiërs 11


Aanbevolen berichten

Nieuwe week, nieuwe tekst, jullie kennen het zo onderhand wel. smile.gif

Hoofdstuk 11

[1] Wees mijn navolgers, zoals ik het ben van Christus.

Man en vrouw in de eredienst

[2] Ik vind het prijzenswaardig dat u bij alles aan mij blijft denken, en dat u zich houdt aan de overleveringen die ik u heb doorgegeven. [3] Maar* ik verzoek u wel te bedenken dat Christus het hoofd is van iedere man, maar de man het hoofd van de vrouw, en God het hoofd van Christus. [4] Een man die onder het bidden of profeteren* het hoofd bedekt houdt, doet zijn hoofd schande aan. [5] Een vrouw daarentegen brengt schande over haar hoofd wanneer zij blootshoofds bidt of profeteert; ik vind dat even erg als wanneer haar hoofd kaalgeschoren was. [6] Als een vrouw geen sluier hoeft te dragen, kan ze net zo goed haar haar laten afknippen. Maar als het voor haar een schande is om kortgeknipt of kaalgeschoren te zijn, laat haar dan wel een sluier dragen.

[7] Een man hoeft zijn hoofd niet te bedekken, want hij is het beeld van Gods glorie, maar de vrouw is de glorie van haar man. [8] De man komt niet voort uit de vrouw, maar de vrouw uit de man; [9] ook is de man niet geschapen omwille van de vrouw, maar de vrouw omwille van de man. [10] Daarom moet de vrouw een teken van gezag* op het hoofd dragen, omwille van de engelen*. [11] Overigens kan in de Heer de vrouw niet buiten de man, en de man niet buiten de vrouw: [12] zoals de vrouw uit de man voortkomt, zo is de man er door de vrouw, en alles is uit God. [13] Zeg nu zelf: is het passend dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? [14] Leert de natuur zelf u niet dat het voor een man een schande is het haar lang te dragen, [15] terwijl het voor de vrouw juist een sieraad is? Want het haar is de vrouw gegeven bij wijze van sluier.

[16] En als iemand meent dit te moeten betwisten: wij kennen zo’n gewoonte niet, en de gemeenten van God evenmin.

De maaltijd van de Heer

[17] Nu ik toch bezig ben voorschriften te geven: ik vind het niet prijzenswaardig dat uw bijeenkomsten meer kwaad dan goed doen. [18] Om te beginnen hoor ik dat er bij u verdeeldheid heerst tijdens de samenkomsten van uw gemeente, en ik ben geneigd het te geloven: [19] onenigheid is bij u nu eenmaal onvermijdelijk, wil het duidelijk worden wie van u betrouwbaar zijn.

[20] Zoals u nu samenkomt, kan er geen sprake zijn van de maaltijd van de Heer*. [21] Want iedereen gebruikt bij het eten vlug zijn eigen* maal, met als gevolg dat sommigen honger lijden en anderen dronken zijn. [22] U kunt toch thuis eten en drinken? Of minacht u de gemeente van God, en wilt u hen die niets hebben beschaamd maken? Wat moet ik hierop zeggen? Kan ik u prijzen? Op dit punt zeker niet.

[23] Zelf heb ik van de Heer de overlevering ontvangen die ik u op mijn beurt heb doorgegeven: dat de Heer Jezus in de nacht waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, [24] het dankgebed sprak, het brood in stukken brak en zei: ‘Dit* is mijn lichaam; het is voor jullie. Blijf dit doen om Mij te gedenken.’ [25] Na de maaltijd zei Hij zo ook van de beker: ‘Deze beker is het nieuwe verbond door mijn bloed. Blijf dit doen om Mij te gedenken, telkens wanneer jullie eruit drinken.’

[26] Telkens als u dus dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer totdat Hij komt. [27] Wie dan op onwaardige wijze het brood eet of uit de beker van de Heer drinkt, bezondigt zich aan het lichaam en het bloed van de Heer. [28] Iedereen moet zichzelf onderzoeken alvorens van het brood te eten en uit de beker te drinken. [29] Wie eet en drinkt zonder het lichaam te onderkennen, eet en drinkt zijn eigen vonnis. [30] Daarom zijn er onder u zo velen ziek en zwak, en is een aantal van u gestorven. [31] Als wij onszelf zouden beoordelen, vielen wij niet onder dit oordeel. [32] Maar het oordeel van de Heer tuchtigt ons, opdat wij niet met de wereld veroordeeld worden.

[33] Daarom, broeders en zusters, wanneer u samenkomt voor de maaltijd, wacht op elkaar. [34] Als iemand honger heeft, moet hij thuis maar eten; anders leidt uw bijeenkomst tot uw veroordeling. De rest zal ik regelen wanneer ik kom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

[4] Een man die onder het bidden of profeteren* het hoofd bedekt houdt, doet zijn hoofd schande aan. [5] Een vrouw daarentegen brengt schande over haar hoofd wanneer zij blootshoofds bidt of profeteert; ik vind dat even erg als wanneer haar hoofd kaalgeschoren was.

Geloven jullie dat mannen en vrouwen ook nu nog profeteren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben een beetje bang dat dit topic zal ontaarden in een discussie over hedendaagse profeten...

Ik geloof er echt wel in, maar ik ben wel een critische vrucht-kijker.

Ik heb het zo onderhand wel gehad met al die ongetwijfeld goedbedoelende profeten die mij en de rest van Christelijk Nederland namens God de ene boodschap na de andere komen brengen.

Ik heb genoeg persoonlijke profetieën gekregen om er wijs mee om te gaan. Als ze allemaal zouden zijn uitgekomen was ik nu iig al "iets met kinderen" aan het doen. Dat ik inmiddels oom ben, heeft daar volgens mij vrij weinig mee te maken.

Ik weet gewoon niet zo goed wat ik er nou mee moet. Heb ik zelf wel eens een profetie gehad voor iemand anders? Ik weet het niet. Ik heb wel meer dan eens "een woord van bemoediging" mogen doorgeven.

[tale Kanaäns]Woord van beoediging = Je bent aan het bidden en je hebt het sterke gevoel dat God van je vraagt een bepaalde bijbeltekst aan iemand door te geven[/tale Kanaäns]

Dat was wel gaaf maar ik voel me er niet een geweldig veel beter Christen door. Het maakt me veeleer dankbaar en nederig door te weten dat die Grote God mij wil gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar wat vinden jullie dan van:

Quote:
[3] ik verzoek u wel te bedenken dat Christus het hoofd is van iedere man, maar de man het hoofd van de vrouw, en God het hoofd van Christus.

[7] Een man hoeft zijn hoofd niet te bedekken, want hij is het beeld van Gods glorie, maar de vrouw is de glorie van haar man. [8] De man komt niet voort uit de vrouw, maar de vrouw uit de man; [9] ook is de man niet geschapen omwille van de vrouw, maar de vrouw omwille van de man.

Dit is zo'n vaak misbruikte tekst. Vanaf de Romeinse tijd tot in de jaren '60 van de vorige eeuw is deze tekst gebruikt om vrouwen ondergeschikt aan mannen te verklaren. Pas de 1e en 2e feministische golf hebben hier verandering in aangebracht. Gelukkig zijn er vrijzinnige christenen die niet alles uit de Bijbel meer letterlijk nemen en erkennen dat grote gedeelten gewoon volledig verouderd zijn qua moraal(zie bijvoorbeeld ook de door God geboden bloedvergieten en doodstraffen in het OT).

Maar hoe denken jullie hier op het forum erover? Zijn de teksten die ik hier citeer inderdaad achterhaald?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar wat vinden jullie dan van:

[...]

Dit is zo'n vaak misbruikte tekst. Vanaf de Romeinse tijd tot in de jaren '60 van de vorige eeuw is deze tekst gebruikt om vrouwen ondergeschikt aan mannen te verklaren. Pas de 1e en 2e feministische golf hebben hier verandering in aangebracht. Gelukkig zijn er vrijzinnige christenen die niet alles uit de Bijbel meer letterlijk nemen en erkennen dat grote gedeelten gewoon volledig verouderd zijn qua moraal(zie bijvoorbeeld ook de door God geboden bloedvergieten en doodstraffen in het OT).

De wetten in het OT hebben afgedaan door het grote bloed vergieten van Christus op Golgotha. Dat is geen vergelijking met vrijzinnig Christenen die "alles" wegrelativeren omdat het maar moet passen in "deze tijd".

Quote:
Maar hoe denken jullie hier op het forum erover? Zijn de teksten die ik hier citeer inderdaad achterhaald?

De tekst is niet achterhaald, je moet hem niet uit context halen van de brief aan Korinthe en de motivaties achter het schrijven. En dat heeft niets te maken met vrijzinnig zijn of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid