Spring naar bijdragen

Katholieke Alpha Cursus


Aanbevolen berichten

Dames ende heren,

Een tijdje terug heb ik de Alpha cursus gedaan. Daarna nog als begeleider en wat me opviel is dat er een aantal 'typisch evangelische' dingetjes in zaten waar ik mijn twijfels bij had/heb.

Gezien mijn interesse in het katholieke geloof zou ik ook graag de katholieke variant van de AC doen.

Weet iemand wat deze cursus inhoudt en waar ik deze (in Twente) kan doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dames ende heren,

Een tijdje terug heb ik de Alpha cursus gedaan. Daarna nog als begeleider en wat me opviel is dat er een aantal 'typisch evangelische' dingetjes in zaten waar ik mijn twijfels bij had/heb.

Herken ik. Wellicht heb je iets aan deze site (al is het niet vanuit katholiek maar gereformeerd perspectief).

Quote:
Gezien mijn interesse in het katholieke geloof zou ik ook graag de katholieke variant van de AC doen.

Weet iemand wat deze cursus inhoudt en waar ik deze (in Twente) kan doen?

Daar kan ik je niet aan helpen, sorry smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Herken ik. Wellicht heb je iets aan
(al is het niet vanuit katholiek maar gereformeerd perspectief).

Het was niet mijn bedoeling, maar toch bedankt voor deze interessante site (die ook aardig aangeeft hoe ik tegen de cursus aan kijk).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanmorgen/middag heb ik geflyerd voor de Alpha's in Enschede die vanaf komende week van start gaan. Ook de RKversie stond in de folder, met contactpersoon en locatie e.d. erbij.

Het toeval wil alleen wel dat de RK z'n introductieavond afgelopen dinsdag al had. Als deze de lijn volgt van de rest van de cursussen begint de rest van de avonden niet direct achter die eerste avond aan, dus zou je nog wat tijd hebben om contact te zoeken enzo.

De contactgegevens staan ook op internet en in die folder, maar ik zal ze even overtikken:

Rooms Katholieke Kerk

G.J. van Heekstraat 414

Enschede

Paul van Blijswijk

074-3494815

emailimg.php?id=crcGNtdmFuYmxpanN3aWprQHdhbmFkb28ubmw=

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat overigens ook een optie is als je (nog) geen gelegenheid hebt om een alphacursus bij jou in de buurt te doen: Waarom Jezus? (internetcursus van 4 weken) op z'n katholieks. Natuurlijk weet je 90% al, maar je kunt aangeven, dat je flink (protestants) theologisch doortimmerd bent en nu juist op de typisch katholieke dingen wilt focussen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Joost waarom specifiek een Katholieke Alpha?

Omdat ik benieuwd ben hoe een dergelijke cursus is opgezet. Ik heb nu 3 keer de 'normale' alpha gedaan, waarbij 1 keer als begeleider. Wat me opviel is dat daar heel evangelisch wordt gedaan. Zo wordt er in het boek dat een begeleider krijgt ('Een kwestie van leven' van Nicky Gumbel) beweert dat iedereen in tongen kan bidden en dit wordt in de cursus ook als absolute waarheid gepresenteerd. Ditzelfde geldt voor 'gebedsgenezing' en dat soort zaken.

*edit: mijn bezwaren zijn dus feitelijk hetzelfde als op de site die E-line aangaf.

Door de alpha ben ik op die manier eigenlijk wat meer van het (evangelische) geloof af komen te staan.

Mede vanwege mijn interesse in het katholieke geloof (ik ben eigenlijk nog steeds zoekende...) wil ik me dus ook verdiepen in de RK-alpha.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...

bye.gif ben ik weer.

Het is inmiddels een tijdje geleden dat ik dit topic startte en de RK-versie van de internetcursus 'Waarom Jezus' heb gevolgd. Aan de cursus heb ik niet veel gehad, deze was niet anders dan dat ik al gevolgd had, er was niets katholieks aan en de 'nazorg' was minimaal tot niet (ondanks dat ik daar expliciet naar gevraagd had).

Nu heb ik echter een vraag waarbij ik me afvraag hoe anderen hier tegenaan kijken:

Onlangs ben ik verhuisd naar de wereldstad Enschede. Hier start binnenkort een 'Oecumenische Basiscursus Geloven'. Dit lijkt op de Alpha cursus maar komt me minder 'zweverig' over. Het is verdeeld over 8 avonden (en géén Heilige Geest weekend waarin ik de ervaring heb dat deze soms misleidend kan werken) waarin, zoals bij de Alpha, wordt begonnen met een maaltijd.

De thema's zijn:

· Geloven, wat is dat eigenlijk?

· Wat is de Bijbel voor boek?

· Wie is God?

· Wat zei Jezus?

· Wat is bidden?

· Hoe laat je zien wat je gelooft?

Nu ben ik zelf niet zo geneigd om wéér een cursus te gaan volgen. Van de basis van het christelijke geloof denk ik toch wel voldoende te weten knipoog_dicht.gif

Mijn vriendin, echter, is niet opgevoed met geloof. We hebben er gisteren over gepraat en zij vond het prima om samen naar een cursus te gaan, zodat ze in ieder geval meer inzicht krijgt in 'mijn' wereld.

Nu vraag ik me af: wat is wijsheid? De (in mijn optiek) 'zweverige' Alpha Cursus (met als risico dat dit afschrikt) of de wat behoudender basiscursus, gegeven door de wat tradionelere kerken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja... maar je zegt zelf dat zo'n weekend bijvoorbeeld misleidend kan werken. De kans is er dus dat ze uiteindelijk zo teleurgesteld wordt (als het halleluja-Heilige-Geest gevoel een beetje weg is) dat ze helemaal geen behoefte meer heeft om zich er verder in te verdiepen.

Bovendien: God heeft geen zweverige alpha nodig om iemand te bereiken knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het geen optie om haar mee te nemen naar je catechumenaat-dingen?

(geen idee wat die precies inhouden trouwens... Maar iig..)

Ik ben verhuisd en dat hele traject gaat opnieuw beginnen smile.gif

Maar goed, een basiscursus is sowieso wellicht wat laagdrempeliger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid