Spring naar bijdragen

Valse berichtgeving in de media?


Aanbevolen berichten

In Katholiek Nieuwsblad van vandaag (nja, gisteren knipoog_dicht.gif) stond een artikeltje over een demonstratie voor het gezin, die 30 december in Madrid is gehouden. Het viel me op dat er zulke enorm grote verschillen zaten tussen de genoemde aantallen demonstranten:

Op [...] 30 december hebben bijna twee miljoen Spanjaarden in Madrid een demonstratie er ondersteuning van het gezin gehouden. [...] Opvallend genoeg werd in veel Nederlandse media slechts gsproken over \"tienduizenden\" demonstranten.[...]

De foto bij 't artikel leek me niet mogelijk bij tienduizenden mensen, maar ik ben slecht in het schatten daarvan (ik werk niet bij de politie knipoog_dicht.gif) Dat zegt dus nog niet zoveel.

kn2501.jpg

OK, toen maar ff Google aangezwengeld. Ik vond het volgende berichtje:

Tienduizenden mensen zijn op de laatste zondag van het jaar in het centrum van Madrid de straat op gegaan om te demonstreren voor het behoud van traditionele familiewaarden.

(Bron: De Pers)

en ook op een katholieke site:

Tienduizenden Spanjaarden hebben vandaag op het feest van de Heilige Familie in Madrid gedemonstreerd tegen het libertaire beleid van de regering-Zapatero. De katholieke betogers eisen de bescherming van het traditionele christelijke gezin.

(Bron: Katholiek Nederland)

Verder googlen, maar ... Mijn Spaans is niet zo goed (as in: non-existing), maar beginnende bij de naam van de Madrileense bisschop kon ik toch wat vinden:

Cerca de dos millones de personas* se congregaron en la madrileña plaza de Colón y alrededores, para celebrar el día de la Familia Cristiana coincidiendo con la festividad de la Sagrada Familia.

(Bron: camineo.info)

* Circa 2 miljoen mensen

Dat is een katholieke site, dus niet onpartijdig. Daarom heb ik geprobeerd een seculiere Spaanse krant te vinden. Ik vond 20minutos.es (een soort Metro, geloof ik) en het 'archivo' was ook niet ver weg.

Alrededor de 180.000 personas se congregan en la plaza de Colón.

[...]A este acto, organizado por el Arzobispado de Madrid e impulsado por distintos movimientos católicos, han asistido más de dos millones de personas, según la propia organización.

(Bron: 20minutos.es)

Volgens deze krant waren het ong 180.000 mensen, en zei de organisatie zelf, dat er meer dan 2 miljoen mensen aan mee hebben gedaan (pfft, is die cursus Latijn toch nog ergens goed voor geweest knipoog_dicht.gif)

OK, er zijn dus de volgende getallen:

- tienduizenden (Nederlandse pers - waarschijnlijk een ANP-bericht)

- 180.000 (Spaanse seculiere pers)

- 2.000.000 (de organisatie zelf, overgenomen door bovengenoemde Spaanse katholieke site en door Katholiek Nieuwsblad).

Wie oh wie heeft er gelijk! :D Ik bedoel, zo'n verschil moet toch nogal opvallen? Er moet toch politie ofzo geweest zijn die dat geschat heeft? Het onderwerp van die demonstratie ligt erg gevoelig in Spanje - dus van beide kanten is het mogelijk dat men bewust heeft overdreven naar boven of naar beneden toe. En in Nederland zie ik de seculiere pers er ook wel voor aan om naar beneden te willen overdrijven, als het gaat om een demonstratie tegen abortus en tegen homohuwelijk.

Is er hier iemand die (echt) Spaans kan lezen en die zin heeft om nog wat verder te googlen? Niet alleen vanwege deze demonstratie is het interessant, maar ook en vooral m.b.t. hoe nou eigenlijk de pers werkt/zich gedraagt. Ik ben in ieder geval geschrokken van deze enorme verschillen. Soms zie je wel eens inconsistenties in nieuwsberichten, maar ik heb het nog nooit zó erg gezien!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Wie oh wie heeft er gelijk!
:D
Ik bedoel, zo'n verschil moet toch nogal opvallen? Er moet toch politie ofzo geweest zijn die dat geschat heeft?

ja, er moet toch iemand geweest zijn die al die mensen één voor één geteld heeft? knipoog_dicht.gif

Quote:
Het onderwerp van die demonstratie ligt erg gevoelig in Spanje - dus van beide kanten is het mogelijk dat men bewust heeft overdreven naar boven of naar beneden toe. En in Nederland zie ik de seculiere pers er ook wel voor aan om naar beneden te willen overdrijven, als het gaat om een demonstratie tegen abortus en tegen homohuwelijk.

zou heel goed kunnen. Aan de andere kant is 180 duizend wel ongeveer "tienduizenden". Het is niet onjuist, alleen heel grof én heel suggestief, want "tienduizenden" is meestal 30 of 40 duizend, en niet "een paar honderdduizend".

De schattingen van de organisatoren zijn bijna altijd hoger dan die van de politie, dat zie je hier in nederland ook wel eens, maar vaker hoor je het op het nieuws als het over van dit soort massademonstraties gaat: dan worden er twee aantallen genoemd, ééntje van de autoriteiten, ééntje van de organisatie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ja, er moet toch
iemand
geweest zijn die al die mensen één voor één geteld heeft?
knipoog_dicht.gif

Als ik zo'n organisatie was (of er een van toepassing zijnde functie in had, liever gezegd), had ik toch wel even met Google Earth gekeken wat nou precies de oppervlakte was van waar allemaal mensen stonden (en dat kun je onderling met mobieltjes wel uitvinden) en vervolgens op foto's tellen hoeveel mensen er ong. op een bepaalde oppervlakte-eenheid staan. Zo moeilijk is dat toch niet?

Quote:
zou heel goed kunnen. Aan de andere kant is 180 duizend wel ongeveer "tienduizenden". Het is
niet
onjuist, alleen heel grof én heel suggestief, want "tienduizenden" is meestal 30 of 40 duizend, en niet "een paar honderdduizend".

Precies: het is mathematisch gezien geheel correct (overigens zijn 2,000.000 mensen er dan ook tienduizenden - een kniesoor die erop let, dat het dan om 200 tienduizenden gaat smile.gif), maar als dit over een pro-choice demonstratie was gegaan, hadden de Ned. media het ongetwijfeld heel anders beschreven.

Quote:
De schattingen van de organisatoren zijn bijna altijd hoger dan die van de politie, dat zie je hier in nederland ook wel eens

Maar dan ook met een factor > 10?!

Quote:
maar vaker hoor je het op het nieuws als het over van dit soort massademonstraties gaat: dan worden er twee aantallen genoemd, ééntje van de autoriteiten, ééntje van de organisatie

Dat is inderdaad zo. Katholiek Nieuwsblad heeft dat ook niet helemaal correct gedaan - maar dan andersom (ik ga er ook een brief over schrijven naar hen)


Samengevoegd:

Quote:

Schrijf 'De Leugen regeert' aan, die zijn weliswaar Vara maar willen van dit soort feiten vaak wel (kort) melding maken.

Ga 'k 'ns naar kijken, bedankt voor de tip.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iemand op een ander forum verwees me naar deze site

Although the government of Madrid estimated that one million people had participated in the event, and organizers gave an estimate of two million, the international mainstream media repeatedly chose to report that "hundreds of thousands" or even "tens of thousands" had come. Others claimed that no attendance figures were available. No explanation was given by the agencies, which included Reuters and the Associated Press, for deflating the official figures.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kleuring door de media vind je overal. Leuke tip om de media met andere ogen te volgen is het lezen van het boek van Joris Luijendijk - Het zijn net mensen. Daarom wordt op een soms confronterende manier duidelijk hoe de media ons het meest bekende plaatje voorschotelt omdat ze te lui/onwetend zijn over de ware toedracht.

En voor mensen die overal iets achter (willen) zien: link knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik zo'n organisatie was (of er een van toepassing zijnde functie in had, liever gezegd), had ik toch wel even met Google Earth gekeken wat nou precies de oppervlakte was van waar allemaal mensen stonden (en dat kun je onderling met mobieltjes wel uitvinden) en vervolgens op foto's tellen hoeveel mensen er ong. op een bepaalde oppervlakte-eenheid staan. Zo moeilijk is dat toch niet?

De demonstranten hebben belang bij een zo hoog mogelijke schatting, de autoriteiten bij een zo laag mogelijke schatting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]De demonstranten hebben belang bij een zo hoog mogelijke schatting, de autoriteiten bij een zo laag mogelijke schatting.

De Madrileense autoriteiten hebben blijkbaar ong 1 miljoen geschat, toch is op de één of andere manier dat getal van 180.000 de wereld ingekomen en dit is vervolgens nog eens extra verdraaid (niet feitelijk onjuist, maar wel erg suggestief, zoals Nunc hierboven ook postte) naar 'tienduizenden'. Daar hebben de autoriteiten niets mee van doen gehad.

By the way, bedenk ik me ineens ... Die demonstratie was wel écht iets voor ons (= het Antwerpse groepje) geweest zeg! Vooral voor Pius, had ie ook lekker kunnen scanderen: Abortus is moord puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Schrijf 'De Leugen regeert' aan, die zijn weliswaar Vara maar willen van dit soort feiten vaak wel (kort) melding maken.

Nou, nu maar even afwachten of ze er iets mee gaan doen smile.gif

Beste redactie,

In Katholiek Nieuwsblad van 4 januari las ik over een demonstratie voor gezinswaarden die op zondag 30 december j.l. in Madrid is gehouden. Het viel me op dat er zulke enorm grote verschillen zaten tussen de genoemde aantallen demonstranten: "Op [...] 30 december hebben bijna twee miljoen Spanjaarden in Madrid een demonstratie er ondersteuning van het gezin gehouden. [...] Opvallend genoeg werd in veel Nederlandse media slechts gsproken over "tienduizenden" demonstranten.[...]"

Daarom ben ik op internet gaan zoeken naar andere berichtgeving hierover. De demonstratie had een sterk traditioneel karakter, waarbij zaken als homohuwelijk en abortus radicaal werden afgewezen. Het lijkt erop, dat de westerse seculiere media hun best hebben gedaan om het aantal demonstranten flink naar beneden af te ronden in verschillende stappen. Hieronder leest u hoe ik tot deze conclusie bent gekomen:

In De Pers en op Katholiek Nederland worden inderdaad de bovengenoemde "tienduizenden" genoemd (zie link en link ). Op Spaanse sites vond ik de getallen 2 miljoen (van de organisatie zelf, zie link ) en 180.000 (uit de seculiere Spaanse pers, zie link ). Verdere navraag bracht me op een Amerikaanse site waar men zich ook vraagtekens stelde over de integriteit van de media bij het noemen van het aantal demonstranten: link Van die site:

"Although the government of Madrid estimated that one million people had participated in the event, and organizers gave an estimate of two million, the international mainstream media repeatedly chose to report that "hundreds of thousands" or even "tens of thousands" had come. Others claimed that no attendance figures were available. No explanation was given by the agencies, which included Reuters and the Associated Press, for deflating the official figures."

De Madrileense autoriteiten hebben blijkbaar ong. 1 miljoen geschat, toch is op de één of andere manier dat getal van 180.000 de wereld ingekomen en dit is vervolgens nog eens extra verdraaid (niet feitelijk onjuist, maar wel erg suggestief) naar 'tienduizenden'. Normaliter worden de schattingen van overheid en organisatie beide vernoemd in nieuwberichten over demonstraties, of alleen die van de overheid. Katholiek Nieuwsblad heeft met 2 miljoen (zonder te vermelden dat het om de schatting van de organisatie ging) overdreven naar boven toe. De seculiere media die ik heb kunnen vinden, hebben juist sterk overdreven naar beneden toe, zonder bronvermelding (en link heeft blijkbaar een algemeen bericht - van het ANP? - overgenomen zonder verdere navraag).

Zou u dit verder willen uitzoeken en hierin in de uitzending van De Leugen Regeeert aandacht aan willen besteden? Bij voorbaat hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid