Spring naar bijdragen

Tekst deze week: 1 Korintiërs 6


Aanbevolen berichten

Hoofdstuk 6

Rechtszaken in eigen kring

[1] Is het waar dat sommigen van u hun recht gaan zoeken bij de onrechtvaardigen*, en niet bij de heiligen*, als zij een kwestie hebben met een medechristen? [2] Weet u dan niet dat de heiligen over de wereld zullen oordelen? En als het oordeel over de wereld bij u berust, zou u dan niet bevoegd zijn voor de meest onbeduidende rechtszaken? [3] Weet u niet dat wij over engelen zullen oordelen? Hoeveel te meer dan over alledaagse zaken! [4] Voor alledaagse geschillen laat u hen* die in de gemeente niet in tel zijn zitting houden? [5] Om u te beschamen zeg ik dit. Is er onder u niet één verstandig man die tussen broeders uitspraak kan doen? [6] Moet dan de ene broeder tegen de andere procederen, en dat nog wel ten overstaan van ongelovigen? [7] Dat u tegen elkaar processen voert, is al treurig genoeg. Waarom lijdt u niet liever onrecht? Waarom laat u zich niet liever benadelen? [8] Maar u pleegt zelf onrecht, zelf berokkent u schade, en nog wel aan broeders. [9] Weet* u niet dat zij die onrecht plegen, geen deel zullen hebben aan het koninkrijk van God? Maak uzelf niets wijs! Hoerenlopers, afgodendienaren, echtbrekers, schandknapen, knapenschenders, [10] dieven, uitbuiters, dronkaards, lasteraars, oplichters, zij zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. [11] Sommigen van u zijn dat wel geweest, maar nu bent u schoon gewassen*; u bent geheiligd, u bent gerechtvaardigd in de naam van de Heer Jezus Christus en door de Geest van onze God.

Het lichaam als tempel van de Geest

[12] ‘Alles is mij geoorloofd.’* Ja, maar niet alles is goed voor mij. ‘Alles mág ik.’ Ja, maar ik moet mij door niets laten knechten. [13] ‘Het* voedsel is er voor de buik en de buik voor het voedsel, en God zal aan allebei een eind maken.’ Het lichaam is er echter niet voor de ontucht, maar voor de Heer, en de Heer voor het lichaam. [14] God heeft niet alleen de Heer opgewekt, Hij zal* ook ons laten opstaan door zijn kracht. [15] U weet toch dat uw lichamen lichaamsdelen zijn van Christus? Zou ik dan van die lichaamsdelen van Christus lichaamsdelen van een hoer maken? Dat nooit! [16] Of weet u niet dat hij die met een hoer omgang heeft, één met haar wordt? De Schrift zegt immers: Die twee zullen één zijn. [17] Maar wie zich met de Heer verenigt, is met Hem één geest. [18] Vlucht weg van ontucht. Elke andere zonde die een mens bedrijft, gaat buiten het lichaam om; maar de ontuchtige zondigt tegen zijn eigen lichaam. [19] U weet het: uw lichaam is een tempel van de heilige Geest die in u woont, die u van God hebt ontvangen. U bent niet van uzelf. [20] U* bent gekocht en de prijs is betaald. Eer God dus met uw lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En nu mag je je eigen bedenkingen bij deze tekst formuleren, zoals wekelijks gedaan wordt bij de Bijbeltekst van de week, het subforum waar dit topic dan ook in staat. Van iemand die zo veel post als jij verbaast het me dat je dat subforum nog niet ontdekt hebt. knipoog_dicht.gif Maar ik moet het er misschien weer duidelijker bij schrijven, daar denk ik niet altijd aan, maar het gebeurt wel eens dat mensen niet merken in welk subforum een topic staat doordat ze via de AT-lijst kijken enzovoort, dus eigenlijk zou ik er aan moeten denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(1 Korinthiërs 6:12) . . . Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn heilzaam. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal mij door niets onder autoriteit laten brengen. 

Paulus had het hier wel over voedsel toen hij zei: „Ik zal mij door niets onder autoriteit laten brengen†.

Hoe staat het dan als iemand niet met het roken van tabak of drugs kan stoppen?Hij staat dan beslist „onder autoriteit†ervan.Ik denk dat het best is geen slaaf van een gewoonte te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hfst 6:9 ...schandknapen...

Is de vertaling die je gebruikt niet een n'beetje verouderd?

Hmmm, was me zelf niet eens opgevallen, ik heb het nochthans ooit allemaal wel doorgelezen (niet volgens m'n eigen weekrooster hier bloos.gif). Ik gebruik de nieuwste willibrordvertaling, maar de term doet inderdaad tamelijk oubollig aan, verbaast me ergens dat die erin staat. Ik lees helaas geen Grieks, anders zou ik even kunnen checken van welk woord het eigenlijk komt. Als het je echt intrigeert kan ik het morgen ook wel eens opzoeken in een bijbelcommentaar, maar nu is het veel te laat daarvoor, ik hoor het wel als je dat graag zou willen weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid