Spring naar bijdragen

Gelovigen in Hoogstraten


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben dus zeer gelovig, maar ik ga eigenlijk zelden naar de Kerk. Het is niet dat ik niet wil, maar het valt me nogal zwaar om daar helemaal alleen binnen te stappen, als enige jongere tussen al de ouderen, want in Hoogstraten zijn er amper gelovigen van ongeveer mijn leeftijd waar ik mee kan omgaan. Dus ik vraag me af of er hier iemand in de buurt woont die me kan vergezellen bij mijn eerste, niet verplichte, bezoek aan de Kerk. Of vinden jullie dat ik de stap alleen moet zetten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo denbacker,

Misschien is Oosterhout (Noord-Brabant, Nederland) ook een optie? Hier komen ook jongere mensen en is grote Kracht van God aanwezig:
of
.

(En als er verder niemand met je meegaat, zou ik inderdaad toch alleen naar een kerk gaan. God gaat in ieder geval met je mee
smile.gif
)

Ik zal eens kijken of ik in Oosterhout kan geraken. Bedankt voor de tip. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oosterhout lijkt niet echt katholiek puh2.gif

(@Dosto, idd ja widegrin.gif)

Er zijn wel een aantal katholieke credusers in Noord-Brabant en België (al heb ik geen idee waar precies) die vast wel zo vriendelijk willen zijn smile.gif

Succes met je zoektocht smile.gif De eerste keer dat ik hier in Oldenzaal naar de kerk ging, in m'n uppie... dooodeng nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

het liefst zou ik wel een katholiek kerk willen bezoeken ja.

Het is natuurlijk erg jammer dat er weinig jeugd is in de kerk in jouw woonplaats. Maar toch kan ik je aanraden er wel heen te gaan. Als je niet goed weet hoe de Mis gaat, ga dan gewoon enkele keren tamelijk ver achterin zitten en kijk/luister goed wat er gebeurt. Je raakt dan vanzelf wat meer vertrouwd ermee. Ook kun je lezen over wat er gebeurt - als je linkjes wilt: roept u maar smile.gif En dan het contact met de anderen. Als er bij jullie na de Mis koffie gedronken wordt of als er veel mensen blijven 'hangen' op het plein voor de kerk, is dat een goede gelegenheid om mensen aan te spreken of als je dat niet durft, gewoon bij een groepje gaan staan en 'aanhaken'. Wordt dat niet gedaan, dan is het wat moeilijker. Je zou eens contact op kunnen nemen met de pastoor en hem je probleem voorleggen. Wie weet kent hij wel regionale jongerengroepen, of doordeweekse activiteiten in de parochie waarbij je mensen kunt leren kennen. Als je graag zingt, zou je bijv. kunnen overwegen om (te zijner tijd) bij een koor te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 't zelf ook gedaan, zo'n kerk binnenstappen die vrij klein is, met weinig leeftijdgenoten, en waar ik helemaal niemand kende. Dat is wat eng, je moet je over een drempel heenzetten. Maar er zijn dan twee opties:

1. Niemand spreekt je aan - en dan is het dus eigenlijk ook niet eng.

2. Iemand spreekt je aan - dat is best leuk, mensen zijn vrijwel altijd erg vriendelijk, en dat is dus ook niet eng.

Link naar bericht
Deel via andere websites

njah ik ga proberen na de exaams de kerk binnen te stappen. Gelukkig weet ik wel hoe een mis gaat want toen ik wat jonger was ben ik wel eens gegaan bij belangrijke missen samen met mijn gezin, maar aangezien we nu verhuisd zijn ligt het ook allemaal wat moeilijker

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb 't zelf ook gedaan, zo'n kerk binnenstappen die vrij klein is, met weinig leeftijdgenoten, en waar ik helemaal niemand kende. Dat is wat eng, je moet je over een drempel heenzetten. Maar er zijn dan twee opties:

1. Niemand spreekt je aan - en dan is het dus eigenlijk ook niet eng.

2. Iemand spreekt je aan - dat is best leuk, mensen zijn vrijwel altijd erg vriendelijk, en dat is dus ook niet eng.

optie 3: je weet niet hoe het eraan toegaat, je spreekt de gastpredikant aan om te vragen of het uitmaakt waar je zit, je gaat uiteindelijk ergens zitten waar je weer weggestuurd wordt omdat er al iemand zat. Na die tijd wil haast iedereen met je praten. Wie je bent, waar je woont, of je vaker gaat komen, wat je van dienst vond, of je mee wil doen aan de jeugdgroep.. dooooooooooooooooooooooodeng ..... ik wist niet hoe gauw ik weg moest komen. widegrin.gif

(al kom ik er nu wel elke week hoor engel.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

optie 3: je weet niet hoe het eraan toegaat, je spreekt de gastpredikant aan om te vragen of het uitmaakt waar je zit, je gaat uiteindelijk ergens zitten waar je weer weggestuurd wordt omdat er al iemand zat. Na die tijd wil haast iedereen met je praten. Wie je bent, waar je woont, of je vaker gaat komen, wat je van dienst vond, of je mee wil doen aan de jeugdgroep.. dooooooooooooooooooooooodeng ..... ik wist niet hoe gauw ik weg moest komen.
widegrin.gif

(al kom ik er nu wel elke week hoor
engel.gif
)

De kans dat dat in een katholieke kerk (vooral 'onder de rivieren', waar Vlaanderen toch ook ligt smile.gif) gebeurt, is echter heel erg klein. De kans is heel groot, dat niemand je aanspreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja de eerste keer zal niet erg simpel zijn. maar zoals Jezus zei :"Jullie zullen het zwaar te verduren krijgen in de wereld, maar houd moed: ik heb de wereld overwonnen"(joh.16,33 voor de geïnteresseerden.) en aangezien dit gewoon God opzoeken is, zal het wel niet zo zwaar zijn als de rest van de dingen in de wereld widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van de ene kant is het niet zo leuk, maar je krijgt ook de kans om de kat uit de boom te kijken. Als je een keer of 3, 4 ben geweest, voel je je al meer op je gemak. En dan is denk ik ook wel de tijd gekomen om - als er gelegenheid voor is - mensen aan te spreken na de Mis, of anders gewoon een keer de pastoor bellen (die bijt niet en al zeker niet door de telefoon widegrin.gif) en eens met hem te bespreken wat te doen.

En leuk dat je ook naar Antwerpen komt! thumbsup.gif


Samengevoegd:

Tip: kijk ook op jongkatholiek.nl (maar vervolgens niet wegblijven hier, hè puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

goed nieuws. Ik heb iemand gevonden om mee te gaan. Ze is wel niet echt gelovig, maar ze zong vroeger altijd in die kerk dus ja. We gaan naar de kerstviering en daarna zal ik het alleen proberen.

thumbsup.gif

En een goeie tip: benader haar niet als 'niet echt gelovig' en wees ook niet té enthousiast - maar wel subtiel-enthousiast (als zoiets bestaat) - over je eigen geloof. En dan is het niet ondenkbaar dat de H. Geest ook haar raakt, juist door jullie gezamenlijke kerkbezoek smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

jha je hebt wel gelijk. Maar gisteren voelde ik me gewoon overmatig blij. Alle goede dingen kwamen gewoon gisteren samen. Daarom dat ik zo enthousiast reageerde. Ik degenen die er onderhand mee beginnen trouwens veel succes met de exaams stuutje.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

jha je hebt wel gelijk. Maar gisteren voelde ik me gewoon overmatig blij. Alle goede dingen kwamen gewoon gisteren samen. Daarom dat ik zo enthousiast reageerde.

Haha, dit klonk net alsof ik erbij was en precies wist hoe jij reageerde ... Nou, het was maar een wilde gok hoor (ook wel ingegeven door hoe ik zelf reageerde kort na mijn bekering, als het over het geloof ging en mensen ook maar het kleinste beetje interesse toonden ... knipoog_dicht.gif). Maar zat blijkbaar niet ver bezijdens de waarheid. Nou, dat hoort er allemaal bij in het begin - het is op velerlei gebied evenwicht vinden. Goed dat je je ervan bewust bent, zodat je haar niet IRL volledig onderspamt met hoe goed God en de Kerk wel niet zijn smile.gif

Nog een tip, deze week van iemand gekregen: bel naar het secretariaat van de parochie in je woonplaats om te vragen of ze - lokaal of regionaal - iets voor jongeren organiseren. Misschien zit er een RKJ ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dankje voor de tip. Ja ik begin zo langzamerhand wel een evenwicht te vinden. Ik ben nu ongeveer mezelf weer, maar dan heel wat geloviger natuurlijk.

Wil je misschien vertellen hoe 't zo gekomen is (kan in het subforum getuigenissen). Hoeft niet natuurlijk - voel je nergens toe verplicht! Maar ik ben gewoon erg benieuwd, that's all. Als je 't niet wilt opschrijven, wil je 't wellicht wel vertellen in Antwerpen? Wederom: niet verplicht smile.gif In het kader van 'voor wat hoort wat' kun je hier mijn verhaal lezen (het heeft daarna nog wel even geduurd voordat ik met hart en ziel katholiek geworden ben).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik zal het graag een keer vertellen. Maar via de forums ofzo vind ik het nogal moeilijk. Misschien tijdens een volgende bijeenkomst van de forumleden dat ik de tijd vind om het je te vertellen. (Het is namelijk nogal een redelijk lang verhaal, met mijn jonge leeftijd zou je kunnen zeggen dat het tot nu toe een klein levensverhaal isknipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid