Spring naar bijdragen

reformatorische esthetica


Aanbevolen berichten

wat ik me nou afvroeg is, of er nou echt geen reformatorische esthetiek bestaat? In mijn omgeving merk ik dat er vanuit christelijk (protestants) oogpunt gekeken wordt naar kunst op een ethische manier? Dus zeg maar dit kunstwerk is goed en die andere is fout.

Ik ben de gelukkige geweest die afgelopen jaar het keuzevak esthetiek van een theoloog heeft mogen volgen (jep, aan de VU wordt de leerstoel esthetiek door een theoloog opgevuld widegrin.gif), wat ik serieus geweldig vond. Maar daar werd ook de theoloog Paul Tillich behandeld waar ik niet zo heel erg van gecharmeerd was, omdat hij begrippen zodanig uitrekte, dat alle kunst die enigzins met zingeving te maken had als religieuze kunst benoemd kon worden.

Verder heb ik me persoonlijk al verdiept in wat boeken van de calvinistische professor Rookmaaker (kunsthistoricus) en in de werken van de theoloog Francis Schaeffer, die op een apologetische manier om ging met kunst en cultuur.

Maar zeker door gesprekken met personen bij mij in de kerk en het schrijven van mijn scriptie, begin ik me serieus af te vragen of er binnen de reformatorische kringen/wijsbegeerte echt niet wordt nagedacht over schoonheid, en over wat kunst nu eigenlijk is. Ik merk zeker in de krantenartikelen die ik lees vanuit de reformatorische hoek nog steeds een angst voor kunst omdat het de grenzen van realiteit overschreidt.

Verder heb ik ooit een proefschrift moeten lezen van Geluk, die een proefschrift heeft geschreven over Calvijn en cultuur. Hij beargumenteerde dat er voor Calvijn best ruimte was buiten de eredienst om kunst en cultuur te kunnen waarderen, hetzei binnen kaders. Dit kon omdat volgens Calvijn de kunst en wetenschap tot de algemene genade behoren, dwz, dat het vermogen om je bezig te houden met kunst, cultuur en wetenschap ook een van God gekregen gave is, om te zorgen dat de mensheid niet in een keer de wereld verpest. Ook had Calvijn een definitie van het begrip schoonheid (weliswaar Middeleeuws, maar het was er wel).

Na deze hele lange inleiding een vraag aan jullie:

Weten jullie misschien titels van boeken van mensen die zich binnen de Reformatorische wijsbegeerte met esthetica hebben beziggehouden, of titels van boeken van mensen die zich beziggehouden hebben met de leer van de algemene genade van Calvijn, waar misschien handvaten in te vinden zijn voor een reformatorische visie op kunst. Ik heb namelijk ontzettend veel zin om me daar in te verdiepen.

Een gewone discussie over esthetiek vind ik ook prima hoor knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar zeker door gesprekken met personen bij mij in de kerk en het schrijven van mijn scriptie, begin ik me serieus af te vragen of er binnen de reformatorische kringen/wijsbegeerte echt niet wordt nagedacht over schoonheid, en over wat kunst nu eigenlijk is. Ik merk zeker in de krantenartikelen die ik lees vanuit de reformatorische hoek nog steeds een angst voor kunst omdat het de grenzen van realiteit overschreidt.

True. Ik heb er wel ideeen over, maar misschien is het wel interessant om jezelf de vraag te stellen: wat in het protestantisme zou ervoor kunnen zorgen dat men zich weinig met (kunst)filosofie bezig wil houden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

knipoog_dicht.gif

document geprint

* marliesje heeft weer wat leesvoer voor in de trein terug naar huis

tnx


Samengevoegd:

Quote:

[...]True. Ik heb er wel ideeen over, maar misschien is het wel interessant om jezelf de vraag te stellen: wat in het protestantisme zou ervoor kunnen zorgen dat men zich weinig met (kunst)filosofie bezig wil houden?

heel kort door de bocht, de angst voor de wereld en haar zondige neigingen

Verder denk ik dat men binnen de protestantse wereld op zoek is naar veiligheid en naar een manier om staande te blijven in deze "goddeloze" wereld. Op het moment dat je je met kunstfilosofie en esthetiek gaat bezig houden dan kom je er achter dat de kunstwereld ontzettend ondoorzichtig is en dat je niet zomaar een ethisch oordeel kan geven.


Samengevoegd:

en natuurlijk de angst voor "het beeld", dat speelt ook enorm mee binnen de orthodoxe protestantse wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid