Spring naar bijdragen

God houdt van de zondaar


Aanbevolen berichten

Een kreet die ik in het topic Homo in een christelijke wereld vaak tegen kom is de inmiddels door hj verafschuwde uitspraak: \"God haat de zonde, maar Hij houdt van de zondaar\".

Het lijkt er bij die uitspraak vooral om te gaan dat God de zonde haat. En dat er bijna als relativering daarvan ook nog gezegd wordt dat Hij wel van de zondaar houdt.

Maar het leek me leuk om de uitspraak eens om te draaien. \"God houdt van de zondaar, daarom haat Hij de zonde\".

Volgens mij doet de uitspraak dan meer recht aan Gods karakter. Ik ken God als een God die in de allereerste plaats liefde IS. Hij verlangt naar ons als een bruidegom naar zijn bruid. Zie hiervoor oa Jer 3:14 of Hooglied. God wil het beste voor ons en Hij weet, als onze Maker dat het ook het beste voor ons is om een relatie met Hem te hebben.

En juist die relatie wordt verstoord door de zonde. Zonde maakt ons kapot en schept verwijdering van onze kant naar God toe. Door te leven in zonde missen we Gods doel voor ons leven, een levende relatie met Hem hebben.

God ziet het en wordt niet in de eerste plaats boos op ons, maar Hij haat satan die ons, naar wie Gods hartverlangen uit gaat, bij God vandaan houdt met zonde. Jezus is er heel duidelijk over wat het lot is van degene die Zijn geliefden bij Hem weg houdt door ze te verleiden tot zonde. Zie hiervoor oa Mat 18:6-8, Mar 9:42 en Luc 17:2.

En natuurlijk is God een hoogheilig God die ons totaal verdient. Hij verdient onze volledige toewijding, elk moment van ons leven. Hoogheilig als God is, lijkt het alsof Hij niet de nadruk legt op Zijn heiligheid, maar op Zijn liefde. Zijn totaal zelfopofferende, onbaatzuchtige liefde. Dat doet overigens niets af aan Zijn mate van heiligheid, hooguit geeft het de context aan waarin die liefde staat. Als God zijn focus primair op Zijn heiligheid had gelegd, zou Hij Zijn handen al van de aarde hebben afgetrokken of deze totaal vernietigd. Maar Hij koos er juist voor om Zijn Godheid af te leggen ten bate van de liefde. Uit liefde voor ons stierf Hij. Niet zodat we Hem ervan kunnen overtuigen dat we dat niet waard zijn, maar om opnieuw een levendige relatie met ons te hebben.

Dit was gewoon iets waar ik laatst in mijn stille tijd aan zat te denken. Ik heb niet de illusie dat ik meteen de theorie sluitend heb en ik weet dat veel mensen door hun zondeleer het er niet mee eens zullen zijn. Het is ook niet een aanval op mensen die zo'n zondeleer hebben. Dit topic heb ik enerzijds geopend om mensen aan het nadenken te zetten over de Liefde van God, anderzijds om eens te kijken of de theorie een beetje stand kan houden.

Gods zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ohja, nog 1 opmerking.

Ik weet dat ik niet door het schrijven van deze woorden tot iemands hart door kan dringen. Je kan 1000x horen dat God oneindig veel van je houdt, je kan ermee worden doodgegooid zonder het te beseffen. Je kan het zelfs weten, je kan het ermee eens zijn, je kan het prediken. Maar echt beseffen hoeveel God van ons houdt... Daar is openbaring voor nodig. En uiteindelijk is de Heilige Geest degene die de boodschap dat God van je houdt als enige echt kan overbrengen.

Ik hoop dan ook dat Hij dat doet en een ieder een openbaring van Gods liefde geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet toch eerlijk zeggen dat er wel wat inzit, maar dat je wanneer je het zomaar rücksichtslos omdraait je een probleem hebt. God maakte de mens ten diepste om Zijn welbehagen (Hij had 'er zin in om mensen te maken (--&gtknipoog_dicht.gif en Zijn eer (die uit vrije wil Hem zouden dienen).

God haat de zonde omdat het anti-God is, zonde is een pijl die zijn doel mist en God in het hart raakt. God haat de zonde omdat het een aanval op Hem is, Hij haat de zonde omdat de mens voor een ander doel geschapen is. Dat is een beetje het punt.

Hij schiep de mens met een doel, dat kunnen wij door de val niet meer dus zondigen wij (allen in vele) we missen dat doel. Als je dan stelt dat God de zonde haat omdat Hij ons lief heeft stel je naar mijn overtuiging de mens boven God. Zet je het andersom, God haat de zonde omdat het doel mist én Hem raakt dan staat het naar mijn overtuiging God boven de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben me ervan bewust dat het lijkt alsof je de mens boven God stelt. Ik bedoelde dan ook niet dat de mens boven God staat, maar eerder dat God zich toch wel vaak nederig opstelt, uit liefde voor de mens. God die mens werd en Zijn Godheid aflegde, God die er vaak voor kiest om door ons (in vergelijking tot Hem nietige) mensen heen te werken.

En dan heb ik het er niet over dat God een soort speelbal zou zijn van onze menselijke noden ofzo. Of dat de mens boven God staat.

Wat je zegt klopt ook Raido. God haat de zonde omdat die ons van God weghoudt, want Hij verlangt onuitsprekelijk veel naar ons. En daarmee raakt zonde Hem persoonlijk, Zijn geliefde bruid wordt in feite geroofd door de zonde. En ja, die geliefde bruid kiest er vaak ook voor om zich te laten roven. Maar dat verandert niets aan de liefde van God...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...

Hij schiep de mens met een doel, dat kunnen wij door de val niet meer dus zondigen wij (allen in vele) we missen dat doel. ...

Dat doel was eeuwig leven op aarde ,en "Eden" uitbreiden over gans de oppervlakte van de aarde.

Inderdaad wij missen dit doel nog steeds.

Maar niet getreurd ,God stapt niet af van zijn voornemen.

(Romeinen 8:21) . . . dat ook de schepping zelf vrijgemaakt zal worden van de slavernij des verderfs en de glorierijke vrijheid van de kinderen Gods zal hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat je zegt klopt ook Raido. God haat de zonde omdat die ons van God weghoudt, want Hij verlangt onuitsprekelijk veel naar ons.

Volgens mij heb ik dat niet zo gezegd hoor knipoog_dicht.gif Niet erg overigens, het is denk ik wel waar, alleen liggen wat mij betreft de 'nadrukken' en nuances wat anders. En uiteraard zie ik niet in waarom je dit om zou willen draaien.

Quote:
En daarmee raakt zonde Hem persoonlijk, Zijn geliefde bruid wordt in feite geroofd door de zonde.

Nou nee engel.gif Zijn Bruid zal altijd tot Hem gebracht worden en natuurlijk heeft Hij er verdriet van dat Zijn Bruid zonde doet.

Quote:
En ja, die geliefde bruid kiest er vaak ook voor om zich te laten roven. Maar dat verandert niets aan de liefde van God

Echter ook niet aan Zijn Toorn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het is denk ik wel waar, alleen liggen wat mij betreft de 'nadrukken' en nuances wat anders.

En dat is ook helemaal geen probleem knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En dat is ook helemaal geen probleem
knipoog_dicht.gif

Toorn komt dus voort uit de Liefde van God hè knipoog_dicht.gif Alles komt namelijk voort uit de Liefde van God, Gods inborst is Liefde, Zijn 'Drijvende Kracht' net als dat bij ons bijvoorbeeld 'De Zonde' is (tenzij wij van nieuws geboren worden).

Je kunt God niet reduceren tot 'Houden van'-omdat Hij toch liefde is? Ook al wil God die hartelijke liefdesband met jou aangaan Hij kan niet om Zijn Recht heen, daarom daagt Hij jou ook voor Zijn Rechterstoel en zul je schuld moeten betuigen.

Ik begrijp je uitgangspunten, maar ik zou het gewoon laten staan zoals het *pakkembeet* 2000 jaar lang geleerd . Er zijn ook mensen die de 10 Geboden des Heeren willen omdraaien, om ze wat positiever te laten klinken (of iets dergelijks). Ik zie daar ook gewoon het nut niet van in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je dan stelt dat God de zonde haat omdat Hij ons lief heeft stel je naar mijn overtuiging de mens boven God. Zet je het andersom, God haat de zonde omdat het doel mist én Hem raakt dan staat het naar mijn overtuiging God boven de mens.

Ik zou juist andersom betogen. smile.gif Optie 1 zet juist God boven de mens. Maar ik ga er nog eens over nadenken, misschien mis ik wat nuances.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit ook nog wat te denken hoor. Wanneer je zegt dat God de zondaar liefheeft en daarom de zonde haat, week je dan niet de zonde wat los van de zondaar? Als er geen zondaar is, is er ook geen zonde. De zonde is geen losstaand entiteit wat ons beïnvloed waardoor wij zondigen, de zonde bestaat doordat wij ons doel missen.

Dat doel was 'volkomen gehoorzaamheid aan de wet Gods (ja die kende Adam, die was ingegraveerd in zijn hart)'. Maar dit is slechts een gedachte

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij klinkt dat best wel aannemelijk. Ik zeg niet dat het zo is, maar op het moment zie ik niet in wat er niet aan klopt.

Al denk ik eerder dat het doel dat God voor Adam had, een intieme relatie met God was. Het relationele aspect binnen het gehoorzamen was essentieel, anders had God net zo goed ons geen vrije wil kunnen geven, zouden we alleen doen wat Hij wou. Als een soort robots...

Dus Gods doel voor ons heeft ook zeker te maken met het hebben van een persoonlijke relatie met Hem, niet puur en alleen Zijn geboden gehoorzamen, maar die geboden gehoorzamen omdat we inzien dat ze goed zijn of vertrouwen op Gods inzicht boven het onze. Dat we de geboden houden omdat we van God houden, die ze heeft ingesteld.

Maar daarmee dwaal ik een beetje af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk wel grappig, we zijn het constant qua strekking wel eens, maar we hebben er andere bewoordingen voor en andere nuances bij.. smile.gif Maar uiteindelijk zijn we het wel eensch

Link naar bericht
Deel via andere websites

vooral om het in een ander licht te plaatsen. Het kan ertoe prikkelen om er eens opnieuw over na te denken

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid