Spring naar bijdragen

Christelijk geloof &chakra's, yoga.


Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

Een tijdje terug las ik een verhaal over chakra's. Wat mijn interesse heeft gewekt.

Ten eerste even een stukje info van internet:http://nl.wikipedia.org/wiki/Chakra

Chakra's (Sanskriet: cakram: wiel, cirkel) zijn volgens de yogafilosofie centra van levensenergie binnen het menselijk wezen, die de \"verbindingen\" vormen tussen de verschillende energieniveaus waarop dit wezen zich manifesteert (spiritueel, mentaal, emotioneel en fysiek). Chakra's in combinatie met yogafilosofie wordt ook wel chakra yoga genoemd.

Deze chakra's zouden tevens de zetels vormen van de nog onuitgedrukte samskara's, die tezamen het karma van de persoonlijkheid uitmaken. De Chakra's, aura's en meridianen (Nadi's) vormen tezamen het etherische lichaam.

Chakra's worden beschouwd als de centrale plaatsen van de levensenergie, of prana, en vormen als zodanig grotere en kleinere knooppunten, waarin de energiekanalen, of nadi's samenkomen. De grootste chakra's worden gezegd verantwoordelijk te zijn voor de activering van de diverse lichaamsfuncties zoals ademen, spreken, uitscheiden, lopen etc., zowel als voor de diverse vormen van perceptie via de zintuigen.

De levensenergie stroomt, naar verluidt, het wezen binnen vanuit het hoogste chakra, dat in de yoga als de poort naar het Goddelijke, of het Kosmisch Bewustzijn, wordt beschouwd.

Er is tegenwoordig veel aandacht voor een veronderstelde correlatie tussen de werking van chakra's en de rol van de klieren in het endocriene systeem. In de yoga filosofie wordt verondersteld dat beïnvloeding van de activiteit van de chakra's invloed zou hebben op de productie van endocriene afscheidingen of hormonen en zo op de daarmee samenhangende intensiteit van de diverse karaktereigenschappen en emoties. Ook wordt verondersteld dat er veel meer klieren zijn dan er tot op heden anatomisch zijn aangetoond en dat die allemaal een relatie zouden hebben met de vele chakra's in het lichaam.

hatha yoga oefeningen zijn er onder andere op gericht deze klieren door middel van subtiele drukfluctuaties meer in balans brengen, wat zou leiden tot een betere fysieke gezondheid en tevens tot een betere beheersing van de emoties in verband met de mystieke levenswijze.

tot zover..

Ikzelf doe een medische opleiding en weet dat het zo is dat ons zenuwstelsel een groot netwerk is dat communiceert via electriciteit. Electriciteit is energie en dus is het logisch dat op de zgn knooppunten er veel energie samen komt. Als dit energie zorgt voor je functioneren is het dus ook logisch dat een disbalans in deze energie ervoor kan zorgen dat je dus 'uit balans' raakt. Ik geloof persoonlijk dat God ons heeft geschapen dus inclusief deze zenuwbanen. Ik geloof dus ook dat je ivm bijvoorbeeld yoga deze zenuwbanen in balans kan houden en je zo beter in je vel kan voelen.

Alleen word dit door veel van mijn christelijke vrienden als occult gezien..

Wat vinden jullie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

aha, intersant.

kijk, er is helemaal niks mis met zeuwen, electronische energien of dingen om het te ontladen.

waar volgens mij HET grote probleem zit is hoe je het noemt. zijn het zenuwen met stroompjes? of zijn het levens energien?

En juist omdat het als "levens energien" wordt gezien, vinden mensen eht snel occult.

die boedhisten of whatever die deze dingen uitgezocht hebben wisten gewoon veel van zenuwen zonder te weten dat het zenuwen waren.

Omdat ze niet wisten wat zenuwen waren, en het niet uit konden leggen is het gewoon als "levens energie" genoemd.

ik vind het dus eigenlijk een hoop zweverig doen over het zenuwstelsel. alleen zou ik niet snel een yoga cursus doen vanwege de "mystieke" insteek ervan.

(p.s. ik blaat niet een beetje, ik heb ook zo m'n kennis over het zenuwstelsel)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

TEKSt

Wat vinden jullie...

ik ben het geddeltelijk met je eens, God heeft ons geschapen en ook onze zenuwbanen. MAAR!! satan is een na-aper, en kopieert dingen.

een van die dingen is chakra's.

waarom?

hierom:

ik heb het gevonden:

exodus 23

-13 Houd je verre van alles waarvoor ik jullie heb gewaarschuwd. Roep geen andere goden aan, laat hun naam niet over je lippen komen.

exodus 23

-24 Neem hun gebruiken niet over, kniel niet neer voor hun goden en vereer ze niet; haal hun godenbeelden omver en verbrijzel hun gewijde stenen.

bovendien is yoga gewoon een godsdienst. je begint namelijk met de zonnegroet hiermee nodig je god uit in je ''ding''.

nee het klopt dat dit niet bij iedere yoga ''opleiding/les'' of thuisstudie gedaan word, maar net als bij het christendom, je kan katholiek zijn of protestant en dan geloof je absoluut niet dat die andere het bij het rechte eind heeft, maar uit eindelijk dien je toch dezelfde God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Yoga is gewoon een hypothese voor een biologisch proces. Vroeger dachten ze dat er een of andere god ergens tegenaansloeg met een hamer en dat je daarom donder en bliksem kreeg. Niks geen Satan die de door God gecreeërde originele donder en bliksem na-aapte, gewoon een hypothese...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

hello everybody...

kijk je kan wel zeggen dat satan niks heeft te maken met yoga. Maar satan bemoeit zich met zoveel dingen zonder dat wij het vaak doorhebben. Satan is the master deceiver, dat is wat hij doet. hij liegt en hij kopieert de dingen van God en geeft er een iets andere draai aan. de bijbel is het woord van God en dus de waarheid. Het is niet zomaar een verhalen boek. door de bijbel kan je Gods hart en wil leren kennen, hoe Hij denkt over dingen en hoe Hij dingen ziet. Yoga komt niet voor in de bijbel. nog komt het voor in de bijbel dat we aan dergelijke dingen mee kunnen of moeten doen om onze energie of aura of zenuwstelsel of wat dan ook op pijl of in balans te houden of wat dan. de bijbel spreek of God die ons kracht en genezing geeft. niemand in de bijbel zie je aan die spirituele dingen doen of wat dan ook. God was degene die Zijn mensen kracht gaf. Er is een geestelijke wereld, en in die geestelijke wereld zijn er twee bronnen. het kan gegeven zijn door God of door satan. wij moeten kunnen onderscheiden. het is belangrijk om te weten dat satan mensen probeert te misleiden en vervolgens te onderdrukken op allerlei manieren. wij moeten zorgen dat alles wat we doen in lijn is met Gods wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De zonnegroet is de naam van een serie houdingen, omdat je deze het beste doet bij het ontwaken is de naam dus zonnegroet, het verfrist het hele lichaam. Opstaan, de zon begroeten, de dag begroeten, daar heeft het mee te maken, niet met religie en zonaanbidding.

Stel dat jullie kerk in de strijd tegen obesitas nu eens opneemt dat voorafgaand aan de kerkdienst enige ochtengymnastiek gedaan wordt...en adviseert om voor elk gebed ook even te gymnastieken. Gewoon, omdat je lichaam een geschenk van God is en het minste wat je kunt doen is goed voor dat lichaam zorgen en aangezien een goede gelovige iedere dag minstens éénmaal bidt...is dit een mooie geheugensteun.

Als jaren later iemand dan eens komt kijken bij die kerk, dan is die gymnastiek een wezenlijk onderdeel van het dagpatroon geworden. Vol onbegrip kijkt hij naar dat gespring gehups en gestrek combineert dat met het gebed dat er op volgt en concludeert dat deze gymnastiek onderdeel is van het geloof....

Yoga ia gewoon gebaseerd op een gezonde geest en een gezond lichaam, yoga is geen religie, maar kan binnen een religie gebruikt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf geleerd dat yoga eigenlijk eerder een soort filosofie, levenshouding, manier van omgaan met het hogere of hoe je het ook wilt noemen kan zijn die in verschillende religies een plaats kan hebben (boeddhisme en hindoeisme zijn de religies waar onze lesgever toen op in gegaan is, maar als ik me goed herinner was hij zelf christen), waarvan deze 'gymnastiekoefeningen' eigenlijk maar een klein deel uitmaken. Deze oefeningen zijn geen doel op zich maar staan ten dienste van de meditatie/gebed. In het westen bestaat nogal sterk de neiging om die oefeningen om allerlei redenen te doen en dat yoga te noemen, maar eigenlijk zijn die oefeningen op zich niet echt yoga, gewoon leuke oefeningetjes die ontleend zijn aan yogapraktijken.

Nuja, dit is geen echt antwoord op de oorspronkelijke post, ik wou gewoon even inpikken op de yoga-discussie. Zelf ben ik ook geneigd om chakra's gewoon te zien als een bepaalde benaming van/ visie op knooppunten van energie in het lichaam, maar dan religieus ingevuld, en of je die invulling als christen wel moet meenemen weet ik toch niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk is echte Yoga veel meer dan wat gymnastiek. Yoga is de toestand van het bewustzijn, wanneer de waarneming gericht is op het niet-iets, dat zich bevindt tussen twee opeenvolgende gedachten.

En je kunt op veel manieren bereiken dat dit beleven van het niet-iets er gewoon is. Yoga laat zich er alleen niet exact over uit hoe en wat dat niet-iets ervaren wordt. Een religie kan yoga gebruiken, om ruimte te scheppen, want in de ruimte kan geluisterd worden en ervaren worden...maar eigenlijk gebruik je Yoga dan verkeerd, je weet namelijk zeker dat er geen niet-iets is, maar dat God er is en je hebt een verwachting over hoe God is en over hoe je dat zou kunnen ervaren, waardoor je het effect teniet doet en je idd slechts fysieke/geestelijke oefening doet in met name stilte.

daarom is Yoga ook niet het goede woord om in het Westen te gebruiken, met echte Yoga heeft het weinig te doen. Westerse Yoga (of althans het meest beoefende aspect ervan)is echt slechts fysieke oefening.( Daarmee wil ik niet zeggen dat er niet hier en daar scholen zijn die meer de diepere (niet religieuze) gedachten achter Yoga incorporeren)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hello everybody...

kijk je kan wel zeggen dat satan niks heeft te maken met yoga. Maar satan bemoeit zich met zoveel dingen zonder dat wij het vaak doorhebben. Satan is the master deceiver, dat is wat hij doet. hij liegt en hij kopieert de dingen van God en geeft er een iets andere draai aan. de bijbel is het woord van God en dus de waarheid. Het is niet zomaar een verhalen boek. door de bijbel kan je Gods hart en wil leren kennen, hoe Hij denkt over dingen en hoe Hij dingen ziet. Yoga komt niet voor in de bijbel. nog komt het voor in de bijbel dat we aan dergelijke dingen mee kunnen of moeten doen om onze energie of aura of zenuwstelsel of wat dan ook op pijl of in balans te houden of wat dan. de bijbel spreek of God die ons kracht en genezing geeft. niemand in de bijbel zie je aan die spirituele dingen doen of wat dan ook. God was degene die Zijn mensen kracht gaf. Er is een geestelijke wereld, en in die geestelijke wereld zijn er twee bronnen. het kan gegeven zijn door God of door satan. wij moeten kunnen onderscheiden. het is belangrijk om te weten dat satan mensen probeert te misleiden en vervolgens te onderdrukken op allerlei manieren. wij moeten zorgen dat alles wat we doen in lijn is met Gods wil.

Niemand in de bijbel gaat naar een fysiotherapeut, betekent dat dat ik niet naar een fysio mag als ik mn knie overbelast heb? Niemand in de Bijbel doet aan voetbal, volleybal, zwemmen of wat voor sport dan ook, dus wil iedereen even ophouden met sporten! (ga niet zeggen dat dit om het lichamelijke gaat en niet om het geestelijke, het is algemeen bekend dat mensen die sporten ook geestelijk beter in hun vel zitten)

Dat Yoga niet in de bijbel voorkomt, is misschien omdat het toen nog niet bekend was in die streken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Alleen word dit door veel van mijn christelijke vrienden als occult gezien..

Wat vinden jullie...

Ik vind dat je rustig mag zoeken naar waarheid, ook als die je door de Boeddha of door Lao Tze wordt aangereikt. Werkelijke spiritualiteit is niet gebonden aan een bepaalde religie, de mystici van elke religie laten zien dat de Geest het verschil tussen Oost en West overbrugt.

Occult heeft etymologisch gezien geen andere betekenis dan 'verborgen' en in die zin zijn ook de mysterieën die Jezus leerde voor velen occult.

Voor zover ik weet kunnen er geen twee oneindigheden bestaan, noch twee absoluten. Dus ik zou de gelovigen die geloven dat hun God oneindig en absoluut is willen aanraden hun Moslim en Hindoe-broeders te begroeten in een geest van tolerantie en vrede. Wie weet valt er nog wat van ze te leren, hún (Oosterse) spiritualiteit is immers duizenden jaren rijper dan het 'jonge' Christendom.

Met groet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Voor zover ik weet kunnen er geen twee oneindigheden bestaan, noch twee absoluten. Dus ik zou de gelovigen die geloven dat hun God oneindig en absoluut is willen aanraden hun Moslim en Hindoe-broeders te begroeten in een geest van tolerantie en vrede. Wie weet valt er nog wat van ze te leren, hún (Oosterse) spiritualiteit is immers duizenden jaren rijper dan het 'jonge' Christendom.

ik dacht dat de islam jonger was dan het christendom? verbaasd.gif

eerst was er toch Jezus, en daarna pas mohammed?

oww, en ik begrijp het wel, maar kan je de volgende keer jip-en-janneke taal gebruiken? nou lijk je zo inteligent stuutje.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind dat je rustig mag zoeken naar waarheid, ook als die je door de Boeddha of door Lao Tze wordt aangereikt. Werkelijke spiritualiteit is niet gebonden aan een bepaalde religie, de mystici van elke religie laten zien dat de Geest het verschil tussen Oost en West overbrugt.

Occult heeft etymologisch gezien geen andere betekenis dan 'verborgen' en in die zin zijn ook de mysterieën die Jezus leerde voor velen occult.

Voor zover ik weet kunnen er geen twee oneindigheden bestaan, noch twee absoluten. Dus ik zou de gelovigen die geloven dat hun God oneindig en absoluut is willen aanraden hun Moslim en Hindoe-broeders te begroeten in een geest van tolerantie en vrede. Wie weet valt er nog wat van ze te leren, hún (Oosterse) spiritualiteit is immers duizenden jaren rijper dan het 'jonge' Christendom.

Prachtig en helder gezegd en niks moeilijks aan toch?

Yoga is gewoon een woord voor een-wording en de weg naar die eenwording of de heerschappij (Koninkrijk) van God wordt door Jezus onderwezen.

De fundamentele negativiteit (misschien zou je dat dan als "Satan" kunnen omschrijven?), bevindt zich in de onderste chakra bij je stuitje en de fundamentele positiviteit of de Heerschappij (Koninkrijk) van God bevind zich boven de hoogste chakra onder je kruin. De weg van Jezus is die van de fundamentele negativiteit naar de fundamentele (absolute) positiviteit waarin geen verdeeldheid meer bestaat.

Religieuze fundamentalisten zullen altijd blijven wijzen op de verschillen tussen religies en zullen de verdeeldheid tussen mensen blijven aanmoedigen. Dat is de echte Satan en mensen die het goede voor alle mensen willen zullen die Satan moeten helpen bestrijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De zonnegroet is de naam van een serie houdingen, omdat je deze het beste doet bij het ontwaken is de naam dus zonnegroet, het verfrist het hele lichaam. Opstaan, de zon begroeten, de dag begroeten, daar heeft het mee te maken, niet met religie en zonaanbidding.

Haha, ja, als de zonnegroet al zonaanbidding is, dan doe ik ook aan zonaanbidding. Bidden in de richting van het oosten rond zonsopgang (nu met die korte dagen een stuk ervoor boosrood.gif ) met teksten als

O licht, verlicht ons binnenin

verdrijf de slaap uit ziel en zin

ons eerste lied zij U gewijd

en onze trouw en dankbaarheid

rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De zonnegroet is de naam van een serie houdingen, omdat je deze het beste doet bij het ontwaken is de naam dus zonnegroet, het verfrist het hele lichaam. Opstaan, de zon begroeten, de dag begroeten, daar heeft het mee te maken, niet met religie en zonaanbidding.

mag ik u even een bron vermelding geven:

De Zonnegroet (Sanskriet: SÅ«rya namaskÄra of Surya Namaskar) is de bekendste yogaserie in hatha yoga en ashtanga vinyasa yoga (poweryoga). Surya is Sanskriet voor zon en Namaskar betekent groet. Surya Namaskar kan daarom vertaald worden als eerbiedige buigingen voor de zon of zonnegebed.[1]

De Zonnegroet is oorspronkelijk een ochtendritueel, als groet aan de opkomende zon die zijn energie aan de aarde komt brengen, hoewel de serie in de praktijk op alle momenten van de dag wordt uitgevoerd. Wanneer hij vijftien tot twintig minuten achter elkaar wordt beoefend, zou de Zonnegroet al een volledig yogaprogramma vormen.[2]

Surya is ook de zonnegod uit de Veda's die net als Apollo uit de Griekse mythologie een door zeven paarden getrokken Hemelswagen bestuurt. Voor veel yogi's in India is de Zonnegroet daarom de groet aan Surya en wordt hij niet puur als fysieke oefening gezien. Zo zou het volgens Sri Pattabhi Jois noodzakelijk zijn, voorafgaand aan het uitvoeren van de Zonnegroet eerst te bidden naar de Zonnegod Surya.[3] De Radja van Aundh schreef hierover dat de Hindoes en Parsi's de Zonnegroet als een religieuze plicht beschouwen, maar dat het voor velen oefeningen zijn voor de gezondheid die enkel de vorm hebben van religieuze riten.

bron: onze goede vriend wikipedia:

link

De grootste truc van satan was de wereld laten geloven dat hij niet bestond knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

In het kort:

Het klopt dat mensen bestaan uit energy en wanneer deze verstoort

raakt zal de gezondheid van de mens achteruit gaan.

Om te voorkomen dat de energy niet verstoort kan raken doen de moslims tijdens hun gebed (5 maal per dag) ook bewegingen wat goed voor de lichaam is en reciteren verzen vanuit de heilige Koran, welke goed voor de geest is. De reiniging met water voor het gebed is ook een vorm van reiniging van het lichaam en geest.

De energy in het lichaam kan verstoort raken door andere negatieve energy. Wij noemen deze soort van energy ''Jhinns''. link

Het gebed verrichten zorgt dus ervoor dat de energy van de mens niet verstoort raakt door andere negatieve energy waaronder zwarte magie. In de heilige Koran staan aparte verzen voor bescherming.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor veel yogi's in India is de Zonnegroet daarom de groet aan Surya en wordt hij niet puur als fysieke oefening gezien.
Zo zou het volgens Sri Pattabhi Jois noodzakelijk zijn, voorafgaand aan het uitvoeren van de Zonnegroet eerst te bidden naar de Zonnegod Surya.
De Radja van Aundh schreef hierover dat de Hindoes en Parsi's de Zonnegroet als een religieuze plicht beschouwen, maar dat het voor velen oefeningen zijn voor de gezondheid die enkel de vorm hebben van religieuze riten.

Uit dat stukje over Sri Pattabhi Jois blijkt, dat die blijkbaar het aanbidden van de zonnegod apart ziet van het uitvoeren van de zonnegroet. Als het gaat om het begroeten van de zon/dag, is dat natuurlijk niet hetzelfde als de zon aanbidden.

Quote:
De grootste truc van satan was de wereld laten geloven dat hij niet bestond
knipoog_dicht.gif

Maar hoe reëel de satan ook is; het is beter en constructiever voor je geloofsleven om je op de liefde van God te richten dan achter elke boom (of elke zuil - van een bepaalde niet nader te noemen kerk - Ann en LaRosa weten waar dit over gaat, mochten ze meelezen widegrin.gif) de duivel te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid