Spring naar bijdragen

Het geloof en geloven


Aanbevolen berichten

Kennen jullie (of in jullie kerk) ook een verschil in 'het geloof' en 'het geloven'. In onze kerk is daar namelijk een verschil in, dit in navolging van vooral Comrie (theoloog uit de Nadere Reformatie).

Het geloof

Is de schenking van God. Zie dat als een kant en klaar pakket wat bij de wedergeboorte wordt ingeplant in de persoon.

Het geloven

Is daar het gevolg van, zonder de schenking door Gods genade kun je niet geloven. Dat kant en klare pakket van het geloof is in je wedergeboorte dan wel in jou geplant, dat moet alleen uitgepakt worden en jou leven gaan beheersen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kennen jullie (of in jullie kerk) ook een verschil in 'het geloof' en 'het geloven'. In onze kerk is daar namelijk een verschil in, dit in navolging van vooral Comrie (theoloog uit de Nadere Reformatie).

Het geloof

Is de schenking van God. Zie dat als een kant en klaar pakket wat bij de wedergeboorte wordt ingeplant in de persoon.

Het geloven

Is daar het gevolg van, zonder de schenking door Gods genade kun je niet geloven. Dat kant en klare pakket van het geloof is in je wedergeboorte dan wel in jou geplant,
dat moet alleen uitgepakt worden en jou leven gaan beheersen.

Moet je dat zelf uitpakken? Dan is het toch hetzelfde als dat het geloof iets is dat je onvangt en dat geloven een werkwoord is? Of wordt dat voor je uitgepakt zodat zowel het geloof als het behouden van dat geloof een geschenk is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is maar van welke kant je het wilt bekijken. Als God alleen dat pakket in jou zou 'storten' heb je alsnog niets (in jou beleving). Je zou dit 'het geloof' dus kunnen zien als een zaadje wat God plant bij jou wedergeboorte. Het gaat groeien door het Woord van God (preken bijvoorbeeld, maar ook Credible misschien wel knipoog_dicht.gif).

Jij bent de persoon die verantwoordelijk is voor het bezoeken van diensten. Ofwel, zorg dat je 'op de akker' bent waardoor God jou met zijn Geest kan besproeien. Het is dus van beide kanten eigenlijk, God gebruikt jou daarvoor.

Verder sla je de spijker op zijn kop. Het geloof is wat je ontvangt, het geloven is een werkwoord. Alleen wanneer je niet het onderscheid tussen die twee 'accepteert' kun je een probleem krijgen. Jij kunt nog zo hard geloven dat Christus gestorven is, dat maakt het nog niet 'het geloof'. (Als je begrijpt wat ik bedoel).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, omdat 'het geloof' niet is wat je zelf kunt bewerkstelligen. Maar dan kun je je afvragen of het geloven dat Jezus gestorven en weer opgestaan is niet een gevolg is van het ontvangen van het geloof. Dus je kunt niet geloven (in de zin van het werkwoord) zonder 'het geloof' (de schenking) ontvangen te hebben. Dat het eruit voortvloeit zegmaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het goed is, is 'het geloven' inderdaad een voortvloeien uit de schenking van 'het geloof'. Dan kun je het ook eigenlijk pas geloof noemen. In onze kerk wordt daar onderscheid in gemaakt (wat overigens voortkomt uit de gereformeerde traditie).

1. Historisch geloof -> De 'historische waarheden' van de Bijbel accepteren (daar kan dus 'ik geloof dat Jezus Christus Gods Zoon is' onder vallen).

2. Wondergeloof -> Op basis van een bepaalde gebeurtenis geloven dat je gered bent (bijvoorbeeld het opeens beter worden van een persoon).

3. Tijdgeloof -> een overtuiging van een bepaalde tijd, op basis waarvan je geloofd gered te zijn. Denk bijvoorbeeld aan Demas die heeft geëvangeliseerd maar later 'de tegenwoordige wereld heeft lief gekregen'.

4. Waarzaligmakend geloof (dat komt dus voort uit 'het geloof'). Ik weet alleen nooit zo goed hoe ik nou kan weten dat ik het 'waarzaligmakend geloof' heb ontvangen..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ja ik denk wel dat het geloof al in je zit. Maar je moet het uipakken zoals je zei.

Vaak heeft de omgeving en je opvoeding grote invloed erop. Maar elke mens heeft een verstand die hij moet gebruiken.

Dan ga je geloven in iets, en het geloven word versterkt door kennis en handelingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid