Spring naar bijdragen

Meedogenloosheid van systemen


Aanbevolen berichten

Ik zou graag willen praten over de oorzaken en gevolgen van systemen.

Met een systeem bedoel ik o.a. zoiets als een wetboek en het handhaven daarvan. Ik vind het verkeerd gebruik van systemen kil voor de mensheid en zou ook jullie mening daarover willen horen.

Ook merk ik aan mezelf dat ik er heel erg aan gehecht ben om volgens een systeem te werk te gaan in de omgang met medemensen. Hebben jullie dat ook? En zouden jullie daarvan bevrijd willen zijn? Ik wel. En in dit topic zou ik de (on)mogelijkheden hierover bespreekbaar willen maken.

Wat zou ik kunnen doen om mensen correct te behandelen, zodat alle partijen hun recht verkrijgen?

Ik zou graag andermans ervaringen en/of ideeen willen horen over de gevolgen die systemen kunnen hebben, zowel positieve als negatieve.

Ik heb dit topic onder de categorie 'geloof algemeen' geplaatst, omdat er in het geloof soms ook gebruik wordt gemaakt van wettisisme en vanwege God's geboden. En aangezien ik bij het lezen van de bijbel de indruk krijg dat Jezus en de apostelen de vrijheid sterk aanprijzen, wil ik hier zo diep mogelijk op ingaan met medearbeiders in Christus.

Omdat ik het topic ook aangenaam toegankelijk wil stellen voor niet-christelijken, wil ik discussies over het wetboek van strafrecht toelaten, omdat ik benieuwd ben hoe jullie daar tegenover staan.

Ik vind het ego-centrisch en ik vermoed dat er op dit gebied veel gemeenschappelijkheid zou kunnen zijn in het denken van mensen die wel- en niet geloven. Ik hoop dat er meer begrip voor geloof en ongeloof kan ontstaan.

Ik vind een systeem kil, omdat ik mensen zou moeten straffen (of verwijten) als ik rechtvaardig wil zijn. En als ik barmhartigheid voel naar misdadigers toe, dan ben ik niet rechtvaardig als ik hun zou vergeven.

Ook als ik zelf overtreder ben, kan ik principieel gezien niet het recht hebben om eerst een ander te oordelen (of te verwijten). Dus vraag ik me af of jullie vinden dat wij een systeem nodig hebben in een wereld waarin iedereen toch enigszins spiritueel is aangelegd? En zo ja... Op welke manier zouden we daar dan het beste gebruik van kunnen maken?

Zo vind ik de 10 geboden nodig om daarin God's grootheid te zien en om met hulp van die wet mijn gevoelens te beproeven. Om een dieper inzicht in mezelf te krijgen en om mijn geweten te corrigeren. Maar zeer zeker niet om mezelf en/of anderen daarin te oordelen (ook niet in gedachte), maar helaas maak ik die fout wel vaker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid