Spring naar bijdragen

Radioheads nieuwste album


Aanbevolen berichten

Of tsja, album, eigenlijk het het meer \"Radiohead nieuwste download\". In 2000 had de band al enigszins een primeur doordat het album Kid A uitlekte en nog voor het in de winkels lag via Napster te downloaden was.

Dan in 2003, Hail to the thief zou bijna uitkomen en wederom: alles op internet. En nu alle nummers in de nog niet voltooide versies en dat was duidelijk te horen.

Dat moet ze aan het denken hebben gezet, want op 1 oktober jl. kondigden ze aan dat hun langverwachte 7e album vanaf 10 oktober te downloaden is via de website http://inrainbows.com. De grap is: je mag zelf de prijs bepalen en als je geen creditcard hebt ben je zelfs gedwongen om In Rainbows voor 0 euro te downloaden.

Ik vind dit wel een aardige actie: het zet je als muziekluisteraar stil bij het feit dat muziek een product is waarvan de artiesten moeten leven, iets wat dus geld kost. Ze laten het aan je eigen geweten over hoeveel je ervoor neertelt. (Ik heb 1 pond betaald, omdat ik nu toch al weet dat ik straks de gewone CD koop, maar die ligt pas volgend jaar in de winkels.)

Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden, aangezien de meningen nogal verschillen en er ook andere artiesten zijn met kritiek (o.a. James Blunt).

Bijkomstigheid: Radiohead brengt deze CD helemaal zelf uit. Hun contract met de platenmaatschappij verliep na het vorige album en ze waren blij toe, want dergelijke contracten schijnen ondingen te zijn. Dus door in eigen beheer hun muziek uit te brengen, delen ze ook een forse klap uit aan de maatschappijen. Een sneeuwbaleffect dreigt, want genoeg andere bands kijken vol belangstelling hoe dit gaat uitpakken.

Ik vind 't wel amusant allemaal. En bovenal is het een mooie CD, niet dat ze wezenlijk nog vernieuwend zijn zoals met OK Computer en Kid A, dit is eerder een synthese van hun laatste vier à vijf albums, maar dan anders, rustiger. Ze zijn, vermoed ik, qua creativiteit voorbijgestreefd door Sigur Rós. In 2000 zag ik die nog in het voorprogramma van Radiohead, ze zijn min of meer de knuffelbeertjes van Radiohead geweest, maar tot mijn verbazing hoor ik op In Rainbows een nummer (All I need) en denk: dit lijkt Sigur Rós wel! De leermeester imiteert zijn leerling. Enfin, ik vind Sigur Rós geweldig, dus alweer: geen probleem.

Maar... het ging me vooral om dat eerste en ik ben nu al een halve recensie aan het schrijven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

James Blunt, the three million-selling singer songwriter said that Radiohead’s approach could undermine the principle that artists should be rewarded for their work.

“I definitely think there is value in music,†he said. “I don’t think they should devalue it. I’ve got to pay a band and a producer and a mixer. I don’t know how I’d necessarily pay them if I sold my albums for 1p. I’d have to work it out, but maybe they know how this works in practice.â€

Johnny Marr, the former Smiths guitarist, now a member of US cult band Modest Mouse, is an enthusiastic supporter. “I think it’s a really fantastic idea because it puts the responsibility back on people’s own consciences and deals with people as grown ups,†he said.

Bands will have to up their game, predicted Marr. “Everyone knows you can get your music for free, so let’s see if you really want to show the band your appreciation.â€

Artists such as David Bowie, a web pioneer who has one further album to deliver on his current record deal, are said to be taking a close interest in the Radiohead project.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las hier iets over 1,5 week geleden, toen ze het aankondigden

Hello everyone.

Well, the new album is finished, and it's coming out in 10 days;

We've called it In Rainbows.

Love from us all.

Jonny

Ik vind het een geniale actie. Hulde! Ik download hem nu gratis (heb geen creditcard) maar ga wel de originele versie kopen volgend jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klinkt een beetje in het verlengde van Hail to the Thief, aan de ene kant jammer, ze beginnen misschien toch voorspelbaar te worden, aan de andere kant vond ik dat ook wel een erg lekker album, duzzz....

Albums die ik okee vind, die koop ik meestal wel. Dus dit album ga ik waarschijnlijk ook wel kopen. Ik denk dat veel mensen hetzelfde idee hebben: eerst willen weten of het wel de moeite waard is om aan te schaffen. Het schijnt overigens dat om die reden bands die gratis downloads aanbieden meer verkopen. Ook een handige truc is wat Tool heeft gedaan met hun laatste album: een enorm mooi doosje met 3d brilletje + 3d plaatjes. Dat kan je niet downloaden.

Radiohead heeft overigens toegegeven dat ze destijds zelf Hail to the Thief hebben laten lekken om zo te kunnen peilen of de fans het wel cool zouden gaan vinden. En dan lekker doen alsof ze verontwaardigd zijn dat het is uitgelekt, grapjassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

James Blunt moet z'n mond houden met z'n kattengejank.

Mjah zoiets heb ik ook. Het is een beetje jammer dat hij gelijk in geld denkt, niet in principes. Wat mij betreft mogen meer artiesten 2 jaar doen over een album en ondertussen krom liggen om hun album te dokken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Radiohead heeft overigens toegegeven dat ze destijds zelf Hail to the Thief hebben laten lekken om zo te kunnen peilen of de fans het wel cool zouden gaan vinden. En dan lekker doen alsof ze verontwaardigd zijn dat het is uitgelekt, grapjassen.

Lijkt me erg onwaarschijnlijk, want het is een erg ruwe, onafgewerkte versie die is uitgelekt. Als je wilt peilen of de fans je nieuwe album cool vinden, dan lek je wel de goede versie lijkt me. Bij het lekken van Kid A zijn er wel altijd geruchten geweest dat de band er zelf achter zat.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

op het forum praten we nederlands
engel.gif

Wie geen Engels verstaat heeft in een topic over Radiohead sowieso niks te zoeken. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kid A wel eens geluisterd?

Maar ik moet zeggen, de creativiteit van Radiohead heeft wel z'n grenzen ja. En hoewel ik jarenlang een groot fan ben geweest, denk ik dat ze in mijn top-lijst inmiddels zijn voorbijgestreefd door o.a. Portishead en David Eugene Edwards. Niet dat die creatiever zijn overigens...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kid A wel eens geluisterd?

yes.gif Ene oor in, andere er weer uit.

Quote:
Maar ik moet zeggen, de creativiteit van Radiohead heeft wel z'n grenzen ja. En hoewel ik jarenlang een groot fan ben geweest, denk ik dat ze in mijn top-lijst inmiddels zijn voorbijgestreefd door o.a. Portishead en David Eugene Edwards. Niet dat die creatiever zijn overigens...

Al teveel creativiteit is ook niet goed trouwens. Neem zo'n Robert Fripp, dié is creatief, maar z'n publiek loopt wel 50 jaar achter op hem. Dat is ook niet alles.

Maar ja, qua depri-muziek gaat er voor mij nog niets boven Peter Hammill denk ik. yes.gif Ik moet zeggen dat ik dat 'Woven hand' trouwens ook best aardig vond. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]
yes.gif
Ene oor in, andere er weer uit.[...]

Aha, door je associatie met Dire Straits dacht ik: die kent vast alleen het Radiohead van de jaren negentig. knipoog_dicht.gif Vanaf Kid A is het toch wat anders vind ik, hoewel ze in dat "anders" ook gruwelijk blijven hangen inmiddels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid