Spring naar bijdragen

'Het is zoals het is'


Aanbevolen berichten

Ik was wat aan het lezen over de \'natuurtoestand\' zoals Hobbes het beschreef. Ik denk dat hij voor een groot deel gelijk had voor wat betreft de beschrijving van die toestand. Kijk ook maar eens naar het wereldbeeld dat in het OT naar voren komt. Al die slachtpartijen die we eigenlijk maar nauwelijks kunnen bevatten. Hetzelfde geldt voor ons beeld van de kruistochten, de goelag-archipel, Rwanda en de holocaust. We kunnen het niet bevatten. Ik heb voor de aardigheid wel eens een openbaar gedachten-experimentje uitgevoerd, en wat daar uit kwam, lijkt m'n vermoedens alleen nog maar te bevestigen;

We beredeneren nog veel te vaak vanuit de gedachtegang: 'het is zoals het zou moeten zijn', nou ja, niet helemaal dan, de wereld is niet perfect, maar toch een heel eind.

Ik denk dus dat dat harstikke misleidend is. Als je beredeneert vanuit de 'natuurlijke toestand', dit in Christelijke termen gooit, dan zitten we juist ontzettend in een uitzonderingssituatie. Een vrij algemeen aanvaarde visie op de eindtijd in onze Kerk is dat de satan nu gebonden is, we leven nu in het millenium. Overal waar het Christelijk geloof is, is een beperkte opheffing van de 'natuurtoestand', op de éne plek meer dan op de ander, maar overal waar ze afwezig is, duurt het niet lang of de 'natuurtoestand' herstelt zich. Maar toch zien we het niet. Je merkt het ook aan atheisten en/of ietsisten, De één citeert ruimschoots uit Dawkins, en wentelt zich helemaal in de evolutionaire psychologie, maar zal toch niet de beker leeg drinken zoals een Stalin dat deed. De ander schrapt van alle geloven wat bijelkaar, waarbij de eigen ik uiteindelijk doorslaggevend is, maar toch verandert men niet meteen in een Himmler. Dat komt omdat dit land, qua mentaliteit nog door en door Christelijk is qua cultuur. Dat klinkt raar op het eerste gezicht, maar ik geloof wel dat dat zo is. Ik heb dat iets meer uitgewerkt in dat andere topic.

Maar toch vind je nog overal sporen van de 'natuurtoestand'. Juist door het seculariseringsproces komt het steeds meer aan het licht. Ik geloof dat het bij de Nazi's en bij de communisten het meest overduidelijk was, maar er is ergens al weer iets nieuws in de maak, daar hoef je niet eens allerlei Bijbelvoorspellingen voor te gebruiken, dat proef je gewoon. Wat dat betreft vond ik de titel van een boek van de filosoof Ad Verbrugge heel treffend; 'Tijd van onbehagen'.

Nou ja, om terug te keren naar m'n punt, ik denk dat wij geen flauw idee meer hebben van het beeld van de wereld 'zoals het is' als Christus er niet was geweest, en dat dat ook aan de basis ligt van veel van onze dwalingen, klein en groot. We kunnen ons simpelweg niet meer voorstellen hoe diep de zondeval is. Dat is dus de stelling. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid