Spring naar bijdragen

Mattheus 22 1t/m14


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Een vriendin en ik kwamen laatst deze gelijkenis tegen waar we niet helemaal uitkwamen.

1 Daarop vertelde Jezus hun opnieuw een gelijkenis: 2 Het is met het koninkrijk van de hemel als met een koning die een bruiloftsfeest gaf voor zijn zoon. 3 Hij stuurde zijn dienaren erop uit om de bruiloftsgasten uit te nodigen, maar die wilden niet komen. 4 Daarna stuurde hij andere dienaren op pad met de opdracht: Zeg tegen de genodigden: Ik heb een feestmaal bereid, ik heb mijn stieren en het mestvee laten slachten. Alles staat klaar, kom dus naar de bruiloft 5 Maar ze negeerden hen en vertrokken, de een naar zijn akker, de ander naar zijn handel. 6 De overigen namen zijn dienaren gevangen, mishandelden en doodden hen. 7 De koning ontstak in woede en stuurde zijn troepen erop af, hij liet de moordenaars ombrengen en hun stad in brand steken. 8 Vervolgens zei hij tegen zijn dienaren: Alles staat klaar voor het bruiloftsfeest, maar de gasten waren het niet waard genodigd te worden. 9 Ga daarom naar de toegangswegen van de stad en nodig voor de bruiloft iedereen uit die je tegenkomt. 10 De dienaren gingen de straat op en brachten zo veel mogelijk mensen samen, zowel goede als slechte. En de bruiloftszaal vulde zich met gasten voor de maaltijd. 11 Toen de koning binnenkwam om te zien wie er allemaal aanlagen, zag hij iemand die zich niet in bruiloftskleren gestoken had, 12 en hij vroeg hem: Vriend, hoe ben je hier binnengekomen terwijl je niet eens een bruiloftskleed aanhebt. De man wist niets te zeggen. 13 Daarop zei de koning tegen zijn hofdienaars: Bind zijn handen en voeten vast en gooi hem eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt. 14 Velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren.

Wie kan mij deze gelijkenis uitleggen?

De koning en de zoon zijn God en Jezus neem ik aan.

De \"genodigden\" zijn God Zijn volk Israel?

En waar staat het bruiloftskleed symbool voor?

De laatste zin begrijp ik ook niet: \"velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren\"

Dus je wordt uitverkoren door God? En de mensen die geroepen zijn dan, wie zijn dat? Of zijn dat de mensen die wel van het Evangelie gehoord hebben maar er niks mee doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn eerste interpretatie... corrigeer me gerust.

De Joden beriepen zich sterk op hun afkomst van Abraham, het houden van de wet, etc.

De koning is inderdaad God

De zoon is inderdaad Jezus

De genodigden zijn de Joden, het volk Israël. Zij geven geen gehoor aan Jezus oproep, waardoor deze roep ook zal gaan/gaat naar de heidenen. Bedenk: Mattheus was zelf tollenaar, iemand op wie het volk neer kijkt.

Het bruiloftskleed staat symbool voor de vergeving van onze zonden door het bloed van Christus. God ziet niet de smerigheid van onze zonden, maar in het bloed van Christus zijn we rein. God ziet ons dus alsof we nooit zonden gedaan zouden hebben.

De laatste zin is vooral gericht tot de Joden en schriftgeleerden die zich beriepen op hun afkomst en het houden van de wet. Zij worden allen geroepen, maar slechts weinigen bekeren zich tot Hem.

Je zit volgens mij goed in de richting. Jezus waarschuwt hier dus hen die het evangelie horen, besneden/gedoopt zijn, lid van de kerk zijn, de wet houden, etc.. dat dat niet automatisch betekend dat je ook uitverkoren bent. Een persoonlijke geloof in Christus is beslist nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De laatste zin wordt vooral misbruikt in de zwaardere kringen. Ze linken deze tekst aan datgene wat Paulus oppert in Romeinen 8:28 en 29. Hier betekent het woord geroepen echter uitgenodigd in de oorspronkelijke taal. Dit betekent dat in dit geval heel Israël want daar is deze gelijkenis voor bedoeld is uitgenodigd. In Openbaringen 19:6-10 komt de bruiloft ook voor waar iedereen voor is uitgenodigd. Toch zullen er uiteindelijk maar enkelen zijn die op de uitnodiging in gaan omdat zij simpelweg niet geloven in het offer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

inderdaad. Die tekst is bedoeld als 'activeringstekst'. Heb het pas zo gehoord: als er zou staan, velen zijn geroepen, velen uitverkoren, had iedereen gedacht: Prima, ik hoor er toch wel bij, het maakt allemaal weinig uit. De bedoeling van deze tekst is dus: Zorg dat je erbij hoor, doe er je best voor, geloof vast en zeker, wees bezig met de dingen van boven, Zoek Hem, etc smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

inderdaad. Die tekst is bedoeld als 'activeringstekst'. Heb het pas zo gehoord: als er zou staan, velen zijn geroepen, velen uitverkoren, had iedereen gedacht: Prima, ik hoor er toch wel bij, het maakt allemaal weinig uit. De bedoeling van deze tekst is dus: Zorg dat je erbij hoor, doe er je best voor, geloof vast en zeker, wees bezig met de dingen van boven, Zoek Hem, etc
smile.gif

euh nee...ik denk dan: oh, wsch ben ik er wel niet bij dan :S en vervolgs voel ik me slecht en dan denk ik dat ik nooit goed genoeg ga zijn. Van dat soort teksten kan ik echt "depressief" worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De natie Israël kwam het eerst toe om een natie van koningen en priesters te worden,doch de grote meerderheid heeft toentertijd de messias verworpen.Van het jaar 36 met de doop van Cornelius konden mensen uit andere natiën ook deelhebbers worden in het hemelse koninkrijk,zij konden ook deel beginnnen uit maken van de slechts "weinig" uitverkorenen 144000,die tezamen met Christus 1000 jaar zullen regeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een vriendin en ik kwamen laatst deze gelijkenis tegen waar we niet helemaal uitkwamen.

1 Daarop vertelde Jezus hun opnieuw een gelijkenis: 2 Het is met het koninkrijk van de hemel als met een koning die een bruiloftsfeest gaf voor zijn zoon. 3 Hij stuurde zijn dienaren erop uit om de bruiloftsgasten uit te nodigen, maar die wilden niet komen. 4 Daarna stuurde hij andere dienaren op pad met de opdracht: Zeg tegen de genodigden: Ik heb een feestmaal bereid, ik heb mijn stieren en het mestvee laten slachten. Alles staat klaar, kom dus naar de bruiloft 5 Maar ze negeerden hen en vertrokken, de een naar zijn akker, de ander naar zijn handel. 6 De overigen namen zijn dienaren gevangen, mishandelden en doodden hen. 7 De koning ontstak in woede en stuurde zijn troepen erop af, hij liet de moordenaars ombrengen en hun stad in brand steken. 8 Vervolgens zei hij tegen zijn dienaren: Alles staat klaar voor het bruiloftsfeest, maar de gasten waren het niet waard genodigd te worden. 9 Ga daarom naar de toegangswegen van de stad en nodig voor de bruiloft iedereen uit die je tegenkomt. 10 De dienaren gingen de straat op en brachten zo veel mogelijk mensen samen, zowel goede als slechte. En de bruiloftszaal vulde zich met gasten voor de maaltijd. 11 Toen de koning binnenkwam om te zien wie er allemaal aanlagen, zag hij iemand die zich niet in bruiloftskleren gestoken had, 12 en hij vroeg hem: Vriend, hoe ben je hier binnengekomen terwijl je niet eens een bruiloftskleed aanhebt. De man wist niets te zeggen. 13 Daarop zei de koning tegen zijn hofdienaars: Bind zijn handen en voeten vast en gooi hem eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt. 14 Velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren.

Wie kan mij deze gelijkenis uitleggen?

De koning en de zoon zijn God en Jezus neem ik aan.

De "genodigden" zijn God Zijn volk Israel?

En waar staat het bruiloftskleed symbool voor?

De laatste zin begrijp ik ook niet: "velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren"

Dus je wordt uitverkoren door God? En de mensen die geroepen zijn dan, wie zijn dat? Of zijn dat de mensen die wel van het Evangelie gehoord hebben maar er niks mee doen?

Als je engels kun dan heb je hier vast veel aan.

link

Als ik iets niet snap dan bid ik meestal of God me wil helpen door Zijn Geest in mij en vaak doet Hij dat ook wel, maar soms moet ik het telkens overlezen en andere teksten erbij proberen te zoeken en als ik het niet snap dan ga ik naar deze site.

typ de tekst in en dan voor de tekst op een vierkant knopje 'L' dan kun je preken uitzoeken waarin die tekst wordt uitgelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb er zeker wat aan! Op zich zat ik dus inderdaad aardig in de goede richting maar jullie reacties hebben het nog wat helderder gemaakt.
smile.gif

Graag gedaan!

Quote:

De natie Israël kwam het eerst toe om een natie van koningen en priesters te worden,doch de grote meerderheid heeft toentertijd de messias verworpen.Van het jaar 36 met de doop van Cornelius konden mensen uit andere natiën ook deelhebbers worden in het hemelse koninkrijk,zij konden ook deel beginnnen uit maken van de slechts "weinig" uitverkorenen 144000,die tezamen met Christus 1000 jaar zullen regeren.

Ben ik toch benieuwd wie er allemaal in Nineve bekeerd werden. En hoe het dan ook alweer zit met de samaritaanse vrouw. Maw.. ik ben het niet helemaal eens met het jaar 36 als 'grens'. Wel lijkt de evangelisatie onder niet-joden na dat jaar meer georganiseerd plaats te vinden.

En degene die interesse heeft in een discussie over de 144.000 en 1000 jaar kan wat mij betreft beter een topic openen over pre-/postchiliasme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Jezus geeft hier al aan dat het over het koninkrijk van de hemel gaat (vers 2). Het gaat hier over een bruilofstfeest, en welke zou dat anders zijn dan de bruiloft tussen Christus en de Kerk?

Dienaren ('evangelisten') gaan erop uit om het 'goede nieuws' van de bruiloft te verkondigen en mensen uit te nodigen. Ofwel, ingang tot het koninkrijk van de hemel.

Dan wordt er beschreven hoe mensen weigeren en zich bezighouden met hun eigen, wereldse zaken. Er komt nog een stukje over vervolging onder de christenen. De vader straft de vervolgers met de dood. Dan laat hij de 'niet-waardigen' uitnodigen. Dat betekent dat eerst de waardigen werden uitgenodigd, zou je kunnen zien als het volk van Israël. Er waren meerdere profeten, maar deze werden vervolgd. Toen kwam Jezus om zich om de zondaren/heidenen te bekommeren en deze luisterden wel.

Dan wordt er iemand gevonden met verkeerde kleren aan. Dit zou je kunnen zien als gebrek aan respect voor de bruidegom, maar ook als het vuil (zonde?) wat er nog is.

Er is nog een opmerking over: velen zijn uitgenodigd, maar weinig welkom. Dit is een twistpunt. Er zijn genoeg mensen die geloven in een uitverkiezing, en die baseren dat o.a. hier op. Dat zou dan betekenen dat God van te voren uitkiest wie er mogen komen, wat betekent dat hij mensen heeft uit laten nodigen die niet welkom zijn. verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De laatste zin wordt vooral misbruikt in de zwaardere kringen. Ze linken deze tekst aan datgene wat Paulus oppert in Romeinen 8:28 en 29. Hier betekent het woord geroepen echter uitgenodigd in de oorspronkelijke taal. Dit betekent dat in dit geval heel Israël want daar is deze gelijkenis voor bedoeld is uitgenodigd. In Openbaringen 19:6-10 komt de bruiloft ook voor waar iedereen voor is uitgenodigd. Toch zullen er uiteindelijk maar enkelen zijn die op de uitnodiging in gaan omdat zij simpelweg niet geloven in het offer.

Die laatste zin wordt niet misbruikt in zwaardere kringen, hij wordt hooguit niet in zijn context geplaatst en dan komt het over als een grote bangmakerij..

Dit was de eerste gelijkenis die een verschil in benadering gaf tussen mij als (bevindelijk-gereformeerde, die dus separeren in de prediking) en mijn gereformeerd-vrijgemaakte vriendin waar ze dat niet doen).. Wel met de notitie dat we het allebei zo van de predikanten hadden gehoord)..

Bij mijn vriendin zien ze het vooral zo: God heeft een bruiloftsmaaltijd (Heilige Avondmaal is dat ook een beetje) en nodigt het volk Israël uit, ze willen echter niet komen en hebben allemaal smoesje, dan gaat hij naar de 'volkeren' en roept die mensen om te komen op de bruiloft van het Lam en die mensen komen. Van hen is er één die het bruiloftskleed niet wil aantrekken (TS: dat is dus, wel het feest vieren maar niet leven naar de wil van God of zoals ze dat in mijn kerk zo mooi zeggen 'wel sterven als Gods kinderen, maar niet leven als Gods kinderen' (Bileam zij dat ook). Kortom, men plaatst deze gelijkenis in de context van Israël <-> Kerk.. Israël (de Joden) kwamen niet op de bruiloft dus ging Christus buiten Israël opzoek.

Daar zit heel wat in, deze uitleg is voor mij ook geloofwaardig, daarom geloof ik gewoon in meerdere toepassingen en betekenissen van de Bijbel.

In mijn kring ziet men het wat anders. Wij geloven niet zo in Israël <-> Kerk, wij geloven dat de Kerk er altijd is geweest de Kerk zijn dan de uitverkoren (of gewoon de gelovigen), niet alle Israëlieten waren in die Kerk.

Wij zetten de nodiging tot de bruiloft binnen de muren van de kerk neer (kerk met een kleine k = het instituut). De nodiging tot het heil wordt gehoord door alle kerkgangers, ze komen niet omdat ze andere prioriteiten hebben. De mensen waren druk want ze waren rijk en boerden zelf goed. Daarom zegt de Heer van het Huis, breng de kreupelen, de armen, verminkten en blinden hier.

Vooral dat treft ons dan heel erg diep. Alle mensen in de kerk worden geroepen, maar slechts de armen, verminkten, kreupelen en blinden komen tot de bruiloft. (Zij die gezond zijn, hebben de Medicijnmeester niet nodig of Komt allen gij dorstigen, komt tot de wateren). Dan nog iets opmerkelijks, wij zien hier dat wij als mensen uit onszelf (daar komt de gebonden vrije wil weer om de hoek kijken) niet tot God zullen en kunnen komen. God roept ze en brengt ze..

Want denk eens na, hoe kan een kreupele ergens komen, of een blinde zonder geholpen te worden? God ziet om naar die mensen, zij die Hem nodig hebben zullen tot Hem gebracht worden. Niet uit eigen kracht, maar gebracht door Gods Geest.

Dan de opmerking 'Ik heb gedaan zoals u bevolen had, er is nog plaats', dat zien wij als een roeping tot alle mensen die in de kerk zitten, zie je eigen blindheid toch in, zie dat je dood bent zonder Christus zie dat je kreupel bent, verminkt en arm want God heeft een maaltijd voor die mensen die in zichzelf niets zijn, maar in Hem alles..

Dan zegt de Heere 'Ga dan nog een keer en dwing ze om te komen, want mijn huis is nog niet vol', en weer gaat God met de boodschap door de kerk, komt tot de wateren, kom tot het bruiloftsmaal wat voor u bereid is..

Dan op het laatste nog een waarschuwing 'want ik zeg u, dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.' Al die mensen die elke keer genodigd worden tot de maaltijd, of tot het Heil dat in Christus is, ze komen niet want ze hebben geen behoefte aan die maaltijd. Daarom, stel dat ze gekomen waren, dan hadden ze de maaltijd niet lekker gevonden. (Net als het idee dat alle mensen naar de hemel zouden willen, dat willen ze niet want in de Hemel is God dan wil je daar heel niet zijn)..

Kortom, wij als bevindelijken zien deze tekst wat dieper en passen hem ook toe binnen de kerk als instituut en zijn van mening dat alleen de Kerk (de verkorenen) tot de maaltijd zullen komen, maar dat allen genodigd worden.

Ja Michie23, ik weet er zijn predikanten in mijn kring die heel erg uitgaan van de verkiezing waarbij je eerst moet weten of je verkoren bent voordat je mag geloven dat God jou nodigt tot zijn maaltijd, dat zijn ze echter lang niet allemaal gelukkig smile.gif

Nu nog kort even de vragen van de Topicstarter:

Quote:

De "genodigden" zijn God Zijn volk Israel?

De genodigden zijn alle mensen die het Woord horen, binnen het verbond. Toen Jezus dit uitsprak was dat Israël (Joden alleen) nu is dat nog steeds Israël (waar de kerk bij inbegrepen is).

Quote:

En waar staat het bruiloftskleed symbool voor?

Voor de rechtvaardigmaking (en/of heiligmaking). God geeft jou een nieuw kleed, je gaat je anders gedragen (praat, daad en gewaad). De man wilde dat niet, hij wilde leven als de wereld en sterven als een christen dat kan niet).

Quote:

Dus je wordt uitverkoren door God? En de mensen die geroepen zijn dan, wie zijn dat?

Iedereen in de kerk wordt geroepen (net als iedereen die deze gelijkenis heeft gehoord uit de mond van Jezus Christus). Zoals de Zoon van de Heer des Huizes veel mensen riep, die druk waren, tot de schooiers ging, en nog een keer ging. Ze werden allemaal geroepen.

Quote:

Of zijn dat de mensen die wel van het Evangelie gehoord hebben maar er niks mee doen?

De mensen die het Evangelie horen zijn geroepen, de mensen die er wat mij doen waren dus blijkbaar uitverkoren.


Samengevoegd:

Een tip: lees de Bijbelverklaringen van:

John Gills (http://bible.crosswalk.com/commentaries/gillsexpositionoftheb ible/)

Matthew Henry

(http://bible.crosswalk.com/Commentaries/MatthewHenryComplete /)

Treffend bij John Gills is dat beide visies door elkaar heen gebruikt worden, zowel het 'Israel <-> Heidenen' als het kerk <-> Kerk (niet met die bewoordingen hoor).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

euh nee...ik denk dan: oh, wsch ben ik er wel niet bij dan :S en vervolgs voel ik me slecht en dan denk ik dat ik nooit goed genoeg ga zijn. Van dat soort teksten kan ik echt "depressief" worden.

Maar gelukkig weet je dan ook dat die angst nooit waar kan zijn toch?

wanneer dergelijke teksten zouden beweren wat jij denkt, dan zijn die teksten gewoon Of flauwekul, Of je interpreteert ze verkeerd.

Want de werkelijkheid kan nooit beangstigend zijn.

En wie nog angstkent, kent God[de werkelijkheid] niet.

En de volmaakte liefde drijft alle vrees uit.

Als God liefde is en in Hem geen angst is, hoe zou je dan in Godsnaam niet kunnen voldoen?

Dus of die tekst is onzinnig of het is verdraait, of hij is zo bedoelt dat het altijd overeenkomt met volmaakte liefde.

M.a.w. angst of minderwaardigheidsgevoelens zijn per definitie niet gegrond en nooit waar!

Anders kan je die zo genaamde blijde boodschap zo de prullenbak in mieteren, en iedereen die beweerd dat angst of minderwaardigheid gevoelens wel gegrond zijn op basis van uit zijn verband gerukte Bijbelse teksten, moet je dan maar volkomen negeren want ze weten niet wat ze zeggen.

Aangezien van ons maar 1 ding gevraagd wordt en dat is simpelweg lief te hebben, en daarvoor hoeven wij helemaal niets te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een vriendin en ik kwamen laatst deze gelijkenis tegen waar we niet helemaal uitkwamen.

1 Daarop vertelde Jezus hun opnieuw een gelijkenis: 2 Het is met het koninkrijk van de hemel als met een koning die een bruiloftsfeest gaf voor zijn zoon. 3 Hij stuurde zijn dienaren erop uit om de bruiloftsgasten uit te nodigen, maar die wilden niet komen. 4 Daarna stuurde hij andere dienaren op pad met de opdracht: Zeg tegen de genodigden: Ik heb een feestmaal bereid, ik heb mijn stieren en het mestvee laten slachten. Alles staat klaar, kom dus naar de bruiloft 5 Maar ze negeerden hen en vertrokken, de een naar zijn akker, de ander naar zijn handel. 6 De overigen namen zijn dienaren gevangen, mishandelden en doodden hen. 7 De koning ontstak in woede en stuurde zijn troepen erop af, hij liet de moordenaars ombrengen en hun stad in brand steken. 8 Vervolgens zei hij tegen zijn dienaren: Alles staat klaar voor het bruiloftsfeest, maar de gasten waren het niet waard genodigd te worden. 9 Ga daarom naar de toegangswegen van de stad en nodig voor de bruiloft iedereen uit die je tegenkomt. 10 De dienaren gingen de straat op en brachten zo veel mogelijk mensen samen, zowel goede als slechte. En de bruiloftszaal vulde zich met gasten voor de maaltijd. 11 Toen de koning binnenkwam om te zien wie er allemaal aanlagen, zag hij iemand die zich niet in bruiloftskleren gestoken had, 12 en hij vroeg hem: Vriend, hoe ben je hier binnengekomen terwijl je niet eens een bruiloftskleed aanhebt. De man wist niets te zeggen. 13 Daarop zei de koning tegen zijn hofdienaars: Bind zijn handen en voeten vast en gooi hem eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt. 14 Velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren.

Vers 10 laat zien dat onze daden niet van belang zijn om uitgenodigd te worden. Zowel de goede als de slechte mensen kwamen, iedereen die het bruiloftskleed accepteert (de rechtvaardigheid van Christus) mag aanschuiven. De enige man die eruit wordt gegooid is iemand die niet gelooft in Christus en dus niet rechtvaardig is, alleen die wordt buitengesloten.

De rest mag blijven zitten en zoals vers 10 al aangaf, dat waren ook slechte mensen. Vraag je dus eens af waarom die niet buiten worden gegooid? smile.gif

Het gaat bij God namelijk niet meer om onze eigen werken (de wet) maar om de genade door Zijn Zoon. Jezus sprak dit tegen de Joden die toen nog onder de wet leefde en liet ze zien dat door de wet niemand rechtvaardig wordt verklaard.

Het bruiloftskleed wordt je aangeboden, accepteer je dat of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar gelukkig weet je dan ook dat die angst nooit waar kan zijn toch?

wanneer dergelijke teksten zouden beweren wat jij denkt, dan zijn die teksten gewoon Of flauwekul, Of je interpreteert ze verkeerd.

Want de werkelijkheid kan nooit beangstigend zijn.

En wie nog angstkent, kent God[de werkelijkheid] niet.

En de volmaakte liefde drijft alle vrees uit.

Als God liefde is en in Hem geen angst is, hoe zou je dan in Godsnaam niet kunnen voldoen?

Dus of die tekst is onzinnig of het is verdraait, of hij is zo bedoelt dat het altijd overeenkomt met volmaakte liefde.

M.a.w. angst of minderwaardigheidsgevoelens zijn per definitie niet gegrond en nooit waar!

Anders kan je die zo genaamde blijde boodschap zo de prullenbak in mieteren, en iedereen die beweerd dat angst of minderwaardigheid gevoelens wel gegrond zijn op basis van uit zijn verband gerukte Bijbelse teksten, moet je dan maar volkomen negeren want ze weten niet wat ze zeggen.

Aangezien van ons maar 1 ding gevraagd wordt en dat is simpelweg lief te hebben, en daarvoor hoeven wij helemaal niets te doen.

smile.gif Ik hoop dat je gelijk hebt. Anywway, ik doe mijn best niet zo negatief over mezelf te denken, en de laatste tijd gaat het wel al beter. Maarja, je weet nooit denk ik dan... Het komt ook vooral op als mensen ze zo tegen me uitleggen, doen of je niks goeds kan doen etc...

Bedankt voor je post allesinds, hij is wel bemoedigend smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

smile.gif
Ik hoop dat je gelijk hebt. Anywway, ik doe mijn best niet zo negatief over mezelf te denken, en de laatste tijd gaat het wel al beter. Maarja, je weet nooit denk ik dan... Het komt ook vooral op als mensen ze zo tegen me uitleggen, doen of je niks goeds kan doen etc...

Bedankt voor je post allesinds, hij is wel bemoedigend
smile.gif

Misschien moet je het eens voor jezelf gaan vaststellen wat nu waarheid is, en ontdekken wat nou die rots is waar je op bouwen kan.

Want nu krijg je even een verademend gevoel, maar straks zegt iemand anders weer wat en schiet je weer in een angst.

zo blijf je heen en weer slingeren.

misschien moet je die angsten eens onder ogen komen door er eerlijk en met volle aandacht naar te kijken.

durf jezelf vragen te stellen, [en ook antwoorden erop te geven] als;

Hoe kan een God die liefde is zoiets scheppen als een hel?

Als God zuivere, en dus onvoorwaardelijke liefde is, hoe kan er dan zoiets bestaan als een gebod of zelfs een zonde?

Hoe kunnen zaken geschieden tegen Gods wil, als God almachtig is?

Denk je werkelijk dat het antwoord vrije wil van de mens is?

is dat dan wat jij werkelijk wil?

of mischien kan je de volgende stellingen tegenspreken, zonder het argument te gebruiken [ omdat het in de bijbel staat];

Een God die zuivere liefde is, stelt geen voorwaarden aangezien zuivere liefde onvoorwaardelijk en voor iedereen is;

Een God die almachtig is, ziet niets tegen diens wil geschieden;

Een God die almachtig is, heeft niets van de mensen nodig en heeft aan niets behoefte;

Een almachtige God is onkwetsbaar en kan dus niet worden beledigd of op andere wijze gekwetst;

Een God die overal is, is nooit niet bij je. Die is in jou en om jou heen.

Wellicht helpt het je de kaft van koren te scheiden, en de angst die je steeds maar weer de hel in wil trekken en houden ten toon te stellen en op te laten lossen tot wat het is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid