Spring naar bijdragen

Jesaja, oorlog in Irak.


Aanbevolen berichten

Sinds kort lees ik af en toe wat stukjes uit de bijbel. Niet in een bepaalde volgorde (netjes vanaf het begin) ik kies steeds iets wat me interessant lijkt. Op het moment lees ik uit het OT Jesaja en het volgende stuk uit \"niet Egypte brengt bevrijding maar de Heer\" viel me op.

-----

Op de dag van het bloedbad, wanneer de torens vallen, zullen er beken en waterstromen neervloeien van iedere hoge berg en van elke heuvel die zich verheft.

Dan is het licht van de maan als het licht van de zon, en het zonlicht wordt verzevenvoudigd, als het licht van zeven dagen tegelijk.

op die dag verbindt de Heer de wond van zijn volk en geneest hij de striemen die het zijn toegebracht.

De Heer zelf komt van ver in brandende toorn:

uit zijn neus stijgt dichte rook omhoog, vervloeking ligt op zijn lippen, zijn tong is als een verterend vuur, zijn adem als een kolkende watervloed die tot de hals rijk.

Hij komt de volken opschudden met een bedriegelijke wan, de naties geeft hij een misleidend bit tussen de kaken. Maar bij jullie zullen leideren klinken, zoals in de nacht van heiliging voor een feest.

Jullie zullen verheugd zijn al seen pelgrim die op de schalmei speelt op zijn tocht naar de berg van de Heer, de rots van Israël.

Dan zal de Heer zijn machtige stem laten horen en laten zien hoe zijn arm neerkomt, in grimmige toorn: met verterend vuur, met wolkbreuken, stortbuien en hagelstenen. Zijn stem zal Assyrië verlammen, de Heer zal het slaan met een stok.

-----

Volgens de inleiding leefde Jesaja in de periode 750 - 700 v Chr en speelde de politieke omstandigheden in die tijd een rol. Juda en Israël werden bedreigd door Assyrië.

Assyrië werd in 612 v Chr verovert door volkeren uit het huidige Iran. De profetie lijkt dus op die gebeurtenis te wijzen. Mij valt op hoe herkenbaar deze profetie voor onze tijd is. (Als je je realiseert dat het Assyrische rijk grotendeels in het huidige Irak lag)

Misschien zelfs meer dan voor de periode in 612 v Chr.

Ik heb een aantal dingen op een rij gezet.

1. De torens die vallen kan wijzen op 11 september.

2. Het bloedbad op het groot aantal slachtoffers van de aanslag en de aanval op Afganistan als reactie op de aanslag

3. De beken en waterstromen die vloeien van iedere berg en heuvel, kunnen wijzen op de smeltende gletsjers waar we op dit moment mee te maken hebben. De klimaatsverandering is op dit moment het onderwerp van de dag.

4. Hetzelfde geld voor het toenemende licht van maan en zon. Hoewel de hoeveelheid licht niet toeneemt kan het ook duiden op de toenemende temperatuur. Zowel overdag als 's nachts.

Met de tekst over de Heer die Assyrie komt vernietigen, wordt volgens mij degenen die Assyrie aanvallen bedoeld. Dus niet de Heer in eigen persoon.

Als je deze tekst verder leest lijkt het meer een beschrijving van het huidige VS dan van de volkeren uit Iran in 612 v Chr

5. 'de Heer zelf komt van ver' (de VS liggen ver van Irak, Assyrie werd verovert door volkeren uit een buurland)

6. Hij komt de volken opschudden met een bedriegelijk wan (een instrument om het kaf en stof van het graan te scheiden)

7. De naties geeft hij een misleidend bit (een bit wordt gebruikt om een paard een bepaalde kant op te sturen) tussen de kaken.

punt 6 en 7 kunnen wijzen op het feit dat de VS andere landen wisten te overtuigen met onjuiste argumenten. Er zouden massavernietigingswapens zijn en S. Hoessein zou banden hebben met de terroristen van 11 sept.

De rest van de tekst kan wijzen op de oorlog die daarop volgde.

Er staan in de hele tekst van \"niet Egypte brengt bevrijding maar de Heer\" ook dingen in die je niet in deze tijd kunt plaatsen. Zoals het zoeken van hulp in Egypte. Maar toch .......

Zijn er meer bij wie dit is opgevallen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Jesaja is zeker nog steeds profetisch. Op m'n webblog heb ik, naar aanleiding van het folkfestival in Dranouter, een clip gezet van Sinnead O'Connor, uit haar nieuwste cd Theology.

Ze legt er de link tussen Jes.5 en de situatie in het Midden-Oosten. Ook al heb ik het niet echt voor O'Connor, toch vond ik het wel mooi.

Check it out!

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jesaja is zeker nog steeds profetisch. Op m'n webblog heb ik, naar aanleiding van het folkfestival in Dranouter, een clip gezet van Sinnead O'Connor, uit haar nieuwste cd Theology.

Ze legt er de link tussen Jes.5 en de situatie in het Midden-Oosten. Ook al heb ik het niet echt voor O'Connor, toch vond ik het wel mooi.

Check it out!

Oh, in brede zin klopt dat wel, ook Openbaringen kun je als sjabloon op heel veel gebeurtenissen leggen bijvoorbeeld. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sinds kort lees ik af en toe wat stukjes uit de bijbel. Niet in een bepaalde volgorde (netjes vanaf het begin) ik kies steeds iets wat me interessant lijkt. Op het moment lees ik uit het OT Jesaja en het volgende stuk uit \"niet Egypte brengt bevrijding maar de Heer\" viel me op.

-----

Op de dag van het bloedbad, wanneer de torens vallen, zullen er beken en waterstromen neervloeien van iedere hoge berg en van elke heuvel die zich verheft.

Dan is het licht van de maan als het licht van de zon, en het zonlicht wordt verzevenvoudigd, als het licht van zeven dagen tegelijk.

op die dag verbindt de Heer de wond van zijn volk en geneest hij de striemen die het zijn toegebracht.

De Heer zelf komt van ver in brandende toorn:

uit zijn neus stijgt dichte rook omhoog, vervloeking ligt op zijn lippen, zijn tong is als een verterend vuur, zijn adem als een kolkende watervloed die tot de hals rijk.

Hij komt de volken opschudden met een bedriegelijke wan, de naties geeft hij een misleidend bit tussen de kaken. Maar bij jullie zullen leideren klinken, zoals in de nacht van heiliging voor een feest.

Jullie zullen verheugd zijn al seen pelgrim die op de schalmei speelt op zijn tocht naar de berg van de Heer, de rots van Israël.

Dan zal de Heer zijn machtige stem laten horen en laten zien hoe zijn arm neerkomt, in grimmige toorn: met verterend vuur, met wolkbreuken, stortbuien en hagelstenen. Zijn stem zal Assyrië verlammen, de Heer zal het slaan met een stok.

-----

Volgens de inleiding leefde Jesaja in de periode 750 - 700 v Chr en speelde de politieke omstandigheden in die tijd een rol. Juda en Israël werden bedreigd door Assyrië.

Assyrië werd in 612 v Chr verovert door volkeren uit het huidige Iran. De profetie lijkt dus op die gebeurtenis te wijzen. Mij valt op hoe herkenbaar deze profetie voor onze tijd is. (Als je je realiseert dat het Assyrische rijk grotendeels in het huidige Irak lag)

Misschien zelfs meer dan voor de periode in 612 v Chr.

Ik heb een aantal dingen op een rij gezet.

1. De torens die vallen kan wijzen op 11 september.

2. Het bloedbad op het groot aantal slachtoffers van de aanslag en de aanval op Afganistan als reactie op de aanslag

3. De beken en waterstromen die vloeien van iedere berg en heuvel, kunnen wijzen op de smeltende gletsjers waar we op dit moment mee te maken hebben. De klimaatsverandering is op dit moment het onderwerp van de dag.

4. Hetzelfde geld voor het toenemende licht van maan en zon. Hoewel de hoeveelheid licht niet toeneemt kan het ook duiden op de toenemende temperatuur. Zowel overdag als 's nachts.

Met de tekst over de Heer die Assyrie komt vernietigen, wordt volgens mij degenen die Assyrie aanvallen bedoeld. Dus niet de Heer in eigen persoon.

Als je deze tekst verder leest lijkt het meer een beschrijving van het huidige VS dan van de volkeren uit Iran in 612 v Chr

5. 'de Heer zelf komt van ver' (de VS liggen ver van Irak, Assyrie werd verovert door volkeren uit een buurland)

6. Hij komt de volken opschudden met een bedriegelijk wan (een instrument om het kaf en stof van het graan te scheiden)

7. De naties geeft hij een misleidend bit (een bit wordt gebruikt om een paard een bepaalde kant op te sturen) tussen de kaken.

punt 6 en 7 kunnen wijzen op het feit dat de VS andere landen wisten te overtuigen met onjuiste argumenten. Er zouden massavernietigingswapens zijn en S. Hoessein zou banden hebben met de terroristen van 11 sept.

De rest van de tekst kan wijzen op de oorlog die daarop volgde.

Er staan in de hele tekst van \"niet Egypte brengt bevrijding maar de Heer\" ook dingen in die je niet in deze tijd kunt plaatsen. Zoals het zoeken van hulp in Egypte. Maar toch .......

Zijn er meer bij wie dit is opgevallen?

Egypte wordt de wereld mee bedoeld, Niet de wereld brengt bevrijding maar de Heer.

En Israël kun je ook plaatsen in ons, de gemeente van Christus.

De gemeente heeft Christus ook centraal staan zoals Israël de tabernakel in het midden van het kamp hadden staan, de glorie van God staat centraal.

In psalmen heb je ook een hoop profetisch woord, zoals in Psalm 10:8-9

Kun je bijv. zien van de oorlog in Libanon in 2006, hier staat beschreven hoe de Hezbollah en Hamas gehandeld hebben.

Ik weet niet of die oorlog ermee bedoeld werdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sinds kort lees ik af en toe wat stukjes uit de bijbel. Niet in een bepaalde volgorde (netjes vanaf het begin) ik kies steeds iets wat me interessant lijkt. Op het moment lees ik uit het OT Jesaja en het volgende stuk uit \"niet Egypte brengt bevrijding maar de Heer\" viel me op.

-----

Op de dag van het bloedbad, wanneer de torens vallen, zullen er beken en waterstromen neervloeien van iedere hoge berg en van elke heuvel die zich verheft.

Dan is het licht van de maan als het licht van de zon, en het zonlicht wordt verzevenvoudigd, als het licht van zeven dagen tegelijk.

op die dag verbindt de Heer de wond van zijn volk en geneest hij de striemen die het zijn toegebracht.

De Heer zelf komt van ver in brandende toorn:

uit zijn neus stijgt dichte rook omhoog, vervloeking ligt op zijn lippen, zijn tong is als een verterend vuur, zijn adem als een kolkende watervloed die tot de hals rijk.

Hij komt de volken opschudden met een bedriegelijke wan, de naties geeft hij een misleidend bit tussen de kaken. Maar bij jullie zullen leideren klinken, zoals in de nacht van heiliging voor een feest.

Jullie zullen verheugd zijn al seen pelgrim die op de schalmei speelt op zijn tocht naar de berg van de Heer, de rots van Israël.

Dan zal de Heer zijn machtige stem laten horen en laten zien hoe zijn arm neerkomt, in grimmige toorn: met verterend vuur, met wolkbreuken, stortbuien en hagelstenen. Zijn stem zal Assyrië verlammen, de Heer zal het slaan met een stok.

-----

Volgens de inleiding leefde Jesaja in de periode 750 - 700 v Chr en speelde de politieke omstandigheden in die tijd een rol. Juda en Israël werden bedreigd door Assyrië.

Assyrië werd in 612 v Chr verovert door volkeren uit het huidige Iran. De profetie lijkt dus op die gebeurtenis te wijzen. Mij valt op hoe herkenbaar deze profetie voor onze tijd is. (Als je je realiseert dat het Assyrische rijk grotendeels in het huidige Irak lag)

Misschien zelfs meer dan voor de periode in 612 v Chr.

Ik heb een aantal dingen op een rij gezet.

1. De torens die vallen kan wijzen op 11 september.

2. Het bloedbad op het groot aantal slachtoffers van de aanslag en de aanval op Afganistan als reactie op de aanslag

3. De beken en waterstromen die vloeien van iedere berg en heuvel, kunnen wijzen op de smeltende gletsjers waar we op dit moment mee te maken hebben. De klimaatsverandering is op dit moment het onderwerp van de dag.

4. Hetzelfde geld voor het toenemende licht van maan en zon. Hoewel de hoeveelheid licht niet toeneemt kan het ook duiden op de toenemende temperatuur. Zowel overdag als 's nachts.

Met de tekst over de Heer die Assyrie komt vernietigen, wordt volgens mij degenen die Assyrie aanvallen bedoeld. Dus niet de Heer in eigen persoon.

Als je deze tekst verder leest lijkt het meer een beschrijving van het huidige VS dan van de volkeren uit Iran in 612 v Chr

5. 'de Heer zelf komt van ver' (de VS liggen ver van Irak, Assyrie werd verovert door volkeren uit een buurland)

6. Hij komt de volken opschudden met een bedriegelijk wan (een instrument om het kaf en stof van het graan te scheiden)

7. De naties geeft hij een misleidend bit (een bit wordt gebruikt om een paard een bepaalde kant op te sturen) tussen de kaken.

punt 6 en 7 kunnen wijzen op het feit dat de VS andere landen wisten te overtuigen met onjuiste argumenten. Er zouden massavernietigingswapens zijn en S. Hoessein zou banden hebben met de terroristen van 11 sept.

De rest van de tekst kan wijzen op de oorlog die daarop volgde.

Er staan in de hele tekst van \"niet Egypte brengt bevrijding maar de Heer\" ook dingen in die je niet in deze tijd kunt plaatsen. Zoals het zoeken van hulp in Egypte. Maar toch .......

Zijn er meer bij wie dit is opgevallen?

nu ik dit zo lees wil ik het best wel geloven.

het word ook steeds erger in de wereld het zal mij dus ook niets verbazen als t waar is wat je schrijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hele volkstammen.
yes.gif

Voorbeeldje:

Deze site gaat eerder over samenzweringstheorieen over 11 september Pius. Ik heb geen informatie over de profetie van Jesaja kunnen vinden.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Egypte wordt de wereld mee bedoeld, Niet de wereld brengt bevrijding maar de Heer.

Wat bedoel je met dat met Egypte de wereld wordt bedoeld Bronze?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Deze site gaat eerder over samenzweringstheorieen over 11 september Pius. Ik heb geen informatie over de profetie van Jesaja kunnen vinden.


Samengevoegd:

[...]

Wat bedoel je met dat met Egypte de wereld wordt bedoeld Bronze?

Dit schreef je

Quote:
Er staan in de hele tekst van \"niet Egypte brengt bevrijding maar de Heer\" ook dingen in die je niet in deze tijd kunt plaatsen. Zoals het zoeken van hulp in Egypte. Maar toch .......

Je zei dat je 'Het zoeken van hulp in Egypte' niet in deze tijd kon plaatsen, Egypte wordt ook als wereld bedoeld.

Dus deze tekst en misschien ook andere, kun je wel in deze tijd plaatsen, door de betekenis te ontdekken, zoals Egypte of Israël.

Het volk Israël is als wij en wij zijn uit Egypte, uit de wereld gehaald door God en door de dode zee gegaan (kun je zien als doop) en nu zijn wij in de woestijn met dit leven, met als uitzicht het beloofde land de hemel.

Ik hoop dat ik wat duidelijker ben nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Raido,

Jesaja 30:25-31.

Vanaf elke hoge berg en elke hoge heuvel stromen beken vol water,

op de dag van de grote slachting, als de versterkte torens ineenstorten.

Het licht van de maan zal als het licht van de zon zijn,

en het licht van de zon is zevenmaal sterker,

even sterk als het licht van zeven dagen,

op de dag dat de HEER de wonden van zijn volk verbindt

en het geneest van de opgelopen kwetsuren.

Zie, van verre nadert de naam van de HEER,

Hij ziedt van toorn, Hij is in dichte rook gehuld;

zijn lippen spuwen verontwaardiging

en zijn tong is een verterend vuur.

Zijn adem is als een gezwollen bergbeek,

die tot aan de hals reikt.

Hij komt de naties ziften in de zeef van de vernieling,

en de volken krijgen een bit tussen de kaken

dat hen op een dwaalspoor brengt.

Dan zullen liederen bij u weerklinken

als in de nacht van het heilige feest;

er zal vreugde heersen in uw hart,

zoals bij hen die onder fluitspel

optrekken naar de berg van de HEER,

de rots van Israël.

De HEER zal zijn machtige stem laten horen

en zijn striemende arm laten zien,

in hevige toorn en in vlammen van verterend vuur,

in wolkbreuken, stortregens en hagelbuien.

Assur raakt in paniek bij het horen van de stem van de HEER,

als het wordt getuchtigd met zijn roede.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De tekst heb ik uit de nieuwe bijbelvertaling. Ziet er iets anders uit dan de tekst van RobertF

Jesaja 30,1-33

25 Op de dag van het bloedbad, wanneer de torens vallen, zullen er beken en waterstromen neervloeien van iedere hoge berg en van elke heuvel die zich verheft.

26 Dan is het licht van de maan als het licht van de zon, en het zonlicht wordt verzevenvoudigd, als het licht van zeven dagen tegelijk. Op die dag verbindt de HEER de wond van zijn volk en geneest hij de striemen die het zijn toegebracht.

27 De HEER zelf komt van ver, in brandende toorn: uit zijn neus stijgt dichte rook omhoog, vervloeking ligt op zijn lippen, zijn tong is als een verterend vuur,

28 zijn adem als een kolkende watervloed die tot de hals reikt.

Hij komt de volken opschudden met een bedrieglijke wan, de naties geeft hij een misleidend bit tussen de kaken.

29 Maar bij jullie zullen liederen klinken, zoals in de nacht van heiliging voor een feest. Jullie zullen verheugd zijn als een pelgrim die op de schalmei speelt, op zijn tocht naar de berg van de HEER, de rots van Israël.

30 Dan zal de HEER zijn machtige stem laten horen en laten zien hoe zijn arm neerkomt, in grimmige toorn: met een verterend vuur, met wolkbreuken, stortbuien en hagelstenen.

31 Zijn stem zal Assyrië verlammen, de HEER zal het slaan met een stok.

32 Elke keer dat de HEER de gesel van het noodlot op zijn rug laat neerkomen, zullen de trommels en de lieren klinken. Met een regen van slagen gaat hij Assyrië te lijf.

33 De offerplaats is sinds lang gereed, dezelfde als voor Moloch

met een vuurhaard diep en ruim, en vuur en hout in overvloed.

Als een stroom van zwavel steekt de adem van de HEER hem in brand.


Samengevoegd:

Quote:
Het volk Israël is als wij en wij zijn uit Egypte, uit de wereld gehaald door God en door de dode zee gegaan (kun je zien als doop) en nu zijn wij in de woestijn met dit leven, met als uitzicht het beloofde land de hemel.

Oke ik begrijp wat je bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid