Spring naar bijdragen

De Patstelling van Jezus Christus


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Verkondig gewoon simpel het evangelie, dat wij geschapen zijn tot eer van God

en dat wij zondaren zijn geworden doordat de mens 1x had gezondigd en dat God zoveel van ons hield dat Hij zijn eniggeboren Zoon zondt om te sterven aan het kruis, zodat God verheelijkt zou worden

en dat Jezus voor onze zonde stierf om die te betalen en dat Hij opgestaan is en dat wij na de dood met Hem mogen zijn na een leven dat steeds moeilijker werd als christen

en dat we aan Hem gelijk mogen zijn, en dat alles tot eer van God de vader.

(genoeg ge-en dat
puh2.gif
)

En God doet de rest wel.

Maak het evangelie niet aantrekkelijk voor mensen, je kunt beter zwijgen als je een half evangelie verkondig, je moet ze vertellen dat ze moeten stoppen zichzelf of satan de eer te geven en Jezus moeten volgen en zichzelf verloochenen.

Eerlijk gezegd, en dan spreek ik alleen voor mezelf, was het dit soort praat wat mij voordat ik christen was juist afstootte. Zodra ik de woorden Jezus in combinatie met de woorden; Zoon van God, zondaren of vergeving door het kruis en dergelijke hoorde gingen mijn oren op slot.

De eerste persoon die mij aanzette tot het op zoek gaan naar God, vertelde me helemaal niets over het evangelie. Maar hij had "iets" waar ik mijn vinger niet op leggen, maar wat me wel fascineerde.

Nu betekent dat natuurlijk niet dat het, het één of het ander zou moeten zijn; of vertellen of leven. Maar ik denk dat we ons wel moeten hoeden voor het "overspoelen" van andere mensen van woorden die ze niet begrijpen, en waar ze ook niet van gediend zijn.

"Kennis van de mens, alleen op grond van wat empirisch en meetbaar is, miskent de eigenlijke diepte van de mens. De mens kent zichzelf alleen wanneer hij vanuit Gods perspectief leert kijken. Hij kent een ander alleen, als hij in die ander Gods geheim weerspiegeld ziet." Benedictus XVI

Ik denk dat het de kunst is om zo met je medemensen om te gaan. Hij is geen "nog-niet-gelovige" of "christen-to-be" maar een uniek mens en een drager van Gods beeld net zoals iedereen. Ik denk dat je moet proberen te appeleren aan het goede in ieder mens, en ja, ik geloof dat iedere goede gave uiteindelijk een gave van God is. Maar dat betekent dus dat je zonder het evangelie te vertellen (om welke reden dan ook) toch mensen kan helpen en God kan eren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarnaast is het trouwens absoluut geen "halve" evangelieverkondiging als je het evangelie probeert uit te leggen zonder het gebruikelijke jargon. Zowieso omdat dat sommige mensen al gewoon de stuipen op het lijf jaagt. Daarnaast is het voor niet christenen ook gewoon (vaak) totaal niet te begrijpen. Onze Heer was zelf meester in het gebruiken van het alledaagse in zijn tijd om diepere geloofsgeheimen te duiden. Ik denk dat wij verplicht zijn hetzelfde te doen.

Ik denk het dat het onze taak is het evangelie te verkondigen, maar even belangrijk dit begrijpelijk te doen. Het voorbeeld van St. Paulus op de Areopagiet is natuurlijk overbekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoe verloochen je jezelf?

verloochen heet in het grieks "aparneomai"

en dat betekend: om jezelf te vergeten en jezelf niet meer richten op jezelf en niet je eigen intresses in het oog houden.

Dus jezelf verloochenen en je kruis op je nemen (Mat 16:24) betekend gewoon niet meer op je eigen behoeftes richten en niet meer je eigen wil volgen maar dat van God en dat is Jezus volgen.

Zoals Paulus zegt: "Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij." (Gal 2:20)


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Eerlijk gezegd, en dan spreek ik alleen voor mezelf, was het dit soort praat wat mij voordat ik christen was juist afstootte. Zodra ik de woorden Jezus in combinatie met de woorden; Zoon van God, zondaren of vergeving door het kruis en dergelijke hoorde gingen mijn oren op slot.

De eerste persoon die mij aanzette tot het op zoek gaan naar God, vertelde me helemaal niets over het evangelie. Maar hij had "iets" waar ik mijn vinger niet op leggen, maar wat me wel fascineerde.

Nu betekent dat natuurlijk niet dat het, het één of het ander zou moeten zijn; of vertellen of leven. Maar ik denk dat we ons wel moeten hoeden voor het "overspoelen" van andere mensen van woorden die ze niet begrijpen, en waar ze ook niet van gediend zijn.

"Kennis van de mens, alleen op grond van wat empirisch en meetbaar is, miskent de eigenlijke diepte van de mens. De mens kent zichzelf alleen wanneer hij vanuit Gods perspectief leert kijken. Hij kent een ander alleen, als hij in die ander Gods geheim weerspiegeld ziet."
Benedictus XVI

Ik denk dat het de kunst is om zo met je medemensen om te gaan. Hij is geen "nog-niet-gelovige" of "christen-to-be" maar een uniek mens en een drager van Gods beeld net zoals iedereen. Ik denk dat je moet proberen te appeleren aan het goede in ieder mens, en ja, ik geloof dat iedere goede gave uiteindelijk een gave van God is. Maar dat betekent dus dat je zonder het evangelie te vertellen (om welke reden dan ook) toch mensen kan helpen en God kan eren.

God werkt natuurlijk bij een ieder anders omdat iedereen uniek is, ik evangeliseer zelf ook door mijn daden en woorden, op mijn werk heb ik vaak dat ik het evangelie nog niet durf te verkondigen, (de vrees verdwijnt al aardig, gelukkig.)

maar ik ben er bijna zeker van dat ze door mijn daden en woorden zien dat ik anders ben, ze zien Christus glorie door mij heen schijnen.

Bij sommige mensen spreken de levenstijl van christenen aan, bij sommige de woorden uit het evangelie dat gebracht wordt, zoals liefde en dat God een vader wil zijn, dat kan erg aanspreken tot iemand die nooit een echte vader heeft gehad en God werkt daardoor.

Bij jou stootte het evangelie af, op een andere manier heeft God jou gegrepen en gezegd: jou heb Ik lief volg Me.

Quote:

Daarnaast is het trouwens absoluut geen "halve" evangelieverkondiging als je het evangelie probeert uit te leggen zonder het gebruikelijke jargon. Zowieso omdat dat sommige mensen al gewoon de stuipen op het lijf jaagt. Daarnaast is het voor niet christenen ook gewoon (vaak) totaal niet te begrijpen. Onze Heer was zelf meester in het gebruiken van het alledaagse in zijn tijd om diepere geloofsgeheimen te duiden. Ik denk dat wij verplicht zijn hetzelfde te doen.

Ik denk het dat het onze taak is het evangelie te verkondigen, maar even belangrijk dit begrijpelijk te doen. Het voorbeeld van St. Paulus op de Areopagiet is natuurlijk overbekend.

Ik bedoel dat je beter stil kun houden als je bijv. zeg: 'Volg Christus dan zul je blijdschap hebben en zul je nooit alleen zijn.' en niet erbij zeggen: 'Het kost je leven, je moet jezelf verloochenen, dat is wat wij moeten doen om die prijs onder andere geldig te maken.'

God heeft liever dat je iemand tot Hem breng die tot eer van Hem wil leven dan dat je iemand bij Hem brengt die voor zichzelf wil leven.

Het maakt niet uit of je mensen afschrik, God doet Zijn werk wel in die persoon, het is beter een kleine groep christenen tot eer van God dan een grote groep die tot eer van hunzelf leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

God werkt natuurlijk bij een ieder anders omdat iedereen uniek is, ik evangeliseer zelf ook door mijn daden en woorden, op mijn werk heb ik vaak dat ik het evangelie nog niet durf te verkondigen, (de vrees verdwijnt al aardig, gelukkig.)

maar ik ben er bijna zeker van dat ze door mijn daden en woorden zien dat ik anders ben, ze zien Christus glorie door mij heen schijnen.

Bij sommige mensen spreken de levenstijl van christenen aan, bij sommige de woorden uit het evangelie dat gebracht wordt, zoals liefde en dat God een vader wil zijn, dat kan erg aanspreken tot iemand die nooit een echte vader heeft gehad en God werkt daardoor.

Bij jou stootte het evangelie af, op een andere manier heeft God jou gegrepen en gezegd: jou heb Ik lief volg Me.

smile.gif

Quote:
[...]Ik bedoel dat je beter stil kun houden als je bijv. zeg: 'Volg Christus dan zul je blijdschap hebben en zul je nooit alleen zijn.' en niet erbij zeggen: 'Het kost je leven, je moet jezelf verloochenen, dat is wat wij moeten doen om die prijs onder andere geldig te maken.'

God heeft liever dat je iemand tot Hem breng die tot eer van Hem wil leven dan dat je iemand bij Hem brengt die voor zichzelf wil leven.

Het maakt niet uit of je mensen afschrik, God doet Zijn werk wel in die persoon, het is beter een kleine groep christenen tot eer van God dan een grote groep die tot eer van hunzelf leven.

Ik denk, of hoop, dat de zelfverloochening eigenlijk vanzelf wel komt. Immers, als je zo vol bent van het goede nieuws van de liefde van God, wil je toch ook niets liever dan onze Heer volgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Stelling:

Het Christelijk geloof stelt ons keer op keer in een patstelling tegen andere geloven en "ongelovigen".

Wij geloven in een persoon die zei "IK BEN DE ENIGE JUISTE WEG EN NIEMAND ANDERS". Hoe ga je daarmee om naar andere geloven en houdingen toe?.

Want...

Precies, het christelijk geloof van een beperkte groep orthodoxe christenen interpreteert deze ene uitspraak van de late evangelie-versie van Johannes op deze merkwaardige manier. Het is dus NIET de patstelling van Jezus, maar de patstelling van mensen die niets begrijpen van Jezus en Zijn leringen.

Quote:

Hoe zeg jij tegen een new age persoon heej alléén jezus!. Of tegen een hindoe verspil je tijd niet met het aanbidden van 1000 goden alleen jezus is genoeg!. Hoe zeg jij tegen een niet christen dat al die andere religies en denkbeelden onzin zijn in het licht van Christus?.

eigenlijk zeggen wij keer op keer ...wij weten het beter....

Dit is hetzelfde kortzichtige gezeur dat je ook bij veel moslims aantreft en het toont het ernstige en gevaarlijke tekort aan van dergelijke religies.

Je zal heel goed moeten zoeken om een theoloog te vinden die de uitspraak van "Ik ben de weg, de waarheid en het leven" anders ziet dan een persoonlijke interpretatie van Jezus door de mystieke ogen van de late schrijver van het Johannes evangelie. In de oudere evangelien is die uitspraak helemaal niet terug te vinden en het is mogelijk maar zeer onwaarschijnlijk dat Jezus deze uitspraak ooit gedaan heeft.

Jezus is voor de mystieke christen de verpersoonlijking van de levende God en in die zin aanbidden ze God via Jezus. Maar als Jezus hier spreekt vanuit Zijn hoedanigheid als verpersoonlijking van God, dan wordt die uitspraak ineens helemaal niet meer een "patstelling" die andere wegen uitsluit, want ook andere goeroes dan Jezus kunnen immers 1 zijn met Hun Vader en zo "de Weg, de Waarheid en het Leven" zijn. Hoezo Hindoes die 1000 goden aanbidden? Ook Hindoes aanbidden de ene Vader via hun persoonlijke goeroe. In die zin zijn ze niks anders dan christenen. Alleen zeuren die niet dat je bij de verkeerde goeroe zit.

In de uitspraak wordt ook NIETS gezegd over NIEMAND ANDERS. Dat is de kleinzielige interpretatie van christenen die niets begrijpen van de mystieke visie in het Johannes evangelie. Het is het gebruikelijke "lekker puuuuhh!-denken" dat je ook in de Islam aantreft en me meer doet denken aan het gedoe in een peuterspeelzaal dan aan echte spiritualiteit. Dat stadium zijn die "zielige new age figuren" dan tenminste gepasseerd. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kan je 100 procent zeker zijn van je geloof? Je kan 100 procent zeker geloven in God, maar hoe kan je 100 procent oordelen dat de invulling die je eraan geeft juist is en de enige ware? En hoe kan je zeggen dat het ene geschrift de volkome waarheid is en het andere niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe kan je 100 procent zeker zijn van je geloof? Je kan 100 procent zeker geloven in God, maar hoe kan je 100 procent oordelen dat de invulling die je eraan geeft juist is en de enige ware? En hoe kan je zeggen dat het ene geschrift de volkome waarheid is en het andere niet?

Geloof krijg je door Gods woord gewoon te lezen, je komt er zelf achter hoe waar het woord van God is, begin gewoon in mattheus te lezen en lees helemaal naar Openbaringen en dan van Genesis tot Openbaringen telkens, God zal je wel helpen te begrijpen wat er staat, al is het niet nu, dan zal het een paar boeken verder misschien wel zijn of direct.

Lees ongeveer een half uur per dag ofzo of een uur.

Uiteindelijk kun je dan tegen een moslim met alle zekerheid het geloof verkondigen of tegen een new age kerel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is toevallig dat ik dit topic lees, want een paar dagen geleden heb ik in zo'n situatie gezeten en die was best heftig.

Ik zat met een vriendin op een bankje in Arnhem na het werk en we hadden het over bepaalde levensvragen (dat doen we nogal vaak
puh2.gif
)

En zij vroeg op een gegeven moment; Jij denkt écht van jezelf dat wat jij zegt, de waarheid is hé? Zit er niet ergens iets in jouw hoofd dat zou kunnen denken dat het ook wel iets anders zou kunnen zijn dan Jezus of überhaubt God? En wáárom moet je alles in je leven op Hem betrekken? Er zijn toch wel meer dingen in het leven dan God?

Dit waren een paar vragen van de ontzettend veel. De eerste raakte me het meeste; Ik kom volgens haar namelijk soms over alsof ik het allemaal weet en de anderen gewoon God nog niet gevonden hebben.

Zoals Kenny; Hij zegt dat hij tegen anderen zegt dat hij ook op zoek is. Maar hoeveel eer doe je God aan als je gaat zeggen dat je ook zoekende bent? Ik snap het aan de andere kant wel om niet betweterig over te komen, want ik hou daar absoluut niet van. Maar als iemand mij levensvragen gaat stellen dan móet ik wel richting God gaan. Dit betekent niet dat ik daarmee wil zeggen dat iedereen dát ook moet gaan geloven, maar als ik dan een persoonlijke vraag krijg zoals:

"Oke, dus als ik in Jezus ga geloven dan zou ik me beter gaan voelen, of beter tot mijn recht komen?" Dan moet ik toch wel "ja" zeggen of heeft iemand daar een andere manier voor?

widegrin.gif

het lijkt me wel dat je hier bij ja zegt, het is toch ook zo.

je voelt je toch ook prettiger door te leven met God dan zonder.


Samengevoegd:

Ik vind namelijk dat God de eer moet krijgen in alles en natuurlijk lukt me dat niet altijd, maar als iemand vraagt wat mij het meest gelukkigst maakt, dan kan ik toch geen ander antwoord geven?

maar het is toch ook zo dat een leven met God je gelukkig maakt?! waarom zou je dan een ander antwoord moeten geven?

je zou dan eventueel wat meerdere antwoorden kunnen geven, wat je nog meer gelukkig maakt dan alleen een leven met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geloof krijg je door Gods woord gewoon te lezen, je komt er zelf achter hoe waar het woord van God is, begin gewoon in mattheus te lezen en lees helemaal naar Openbaringen en dan van Genesis tot Openbaringen telkens, God zal je wel helpen te begrijpen wat er staat, al is het niet nu, dan zal het een paar boeken verder misschien wel zijn of direct.

Lees ongeveer een half uur per dag ofzo of een uur.

Uiteindelijk kun je dan tegen een moslim met alle zekerheid het geloof verkondigen of tegen een new age kerel.

Ik heb al vaak in de bijbel gelezen, maar meestal raak ik nogal teleurgsteld als ik grove dingen lees. Ik ben al vele jaren met geloof bezig en ik kom tot het punt dat ik niet kan zien dat 1 geloof de absolute waarheid is.

En er is nog niemand geweest die me dat kan bewijzen ook. Ik kan nog zoveel boeken lezen...een boek is een boek en hoe kan ik nu weten dat God dat ook werkelijk verlangt en wilt. Want als je dat echt gelooft, dat is niet zomaar iets natuurlijk! Want dan moet je dat geloof verkondigen en iedereen duidelijk maken hoe fout ze wel zijn en dat jouw geloof het echte is.

Ik kan dat niet, ik heb nog geen absoluut bewijs gezien. geloof en God zijn het belangrijkste van alles, en ik ga niet zomaar een geloof uitpikken zonder dat ik 100 procent zeker weet dat het waar is.

Je kan dan nog zoveel lezen als je maar wilt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Precies, het christelijk geloof van een beperkte groep orthodoxe christenen interpreteert deze ene uitspraak van de late evangelie-versie van Johannes op deze merkwaardige manier. Het is dus NIET de patstelling van Jezus, maar de patstelling van mensen die niets begrijpen van Jezus en Zijn leringen.

Mat alle respect, maar er zitten een paar haken en ogen aan je verhaal. Misgien kan je deze voor mij verduidelijken?

Ten eerste verklaard de meerderheid van de christenen dat Jezus de Weg de Waarheide n het Leven is. en niet een beperkte groep orthodoxe christenen, maar eerder een beperkte groep vrijzinnige christenen. Waar haal je vandaan dat de christenen het citaat van een laat Johannes evangelie hebben? Hoezo wil Johannes zijn lezers niet op een patstelling brengen? Wat is het doel van het Johannes evangelie dan volgens jou?

Quote:
[...]

Dit is hetzelfde kortzichtige gezeur dat je ook bij veel moslims aantreft en het toont het ernstige en gevaarlijke tekort aan van dergelijke religies.

Hoe weet je dat een religie een tekort heeft? Waaraan met jij dat?

Quote:
Je zal heel goed moeten zoeken om een theoloog te vinden die de uitspraak van "Ik ben de weg, de waarheid en het leven" anders ziet dan een persoonlijke interpretatie van Jezus door de mystieke ogen van de late schrijver van het Johannes evangelie. In de oudere evangelien is die uitspraak helemaal niet terug te vinden en het is mogelijk maar zeer onwaarschijnlijk dat Jezus deze uitspraak ooit gedaan heeft.

Ik heb een aantal naslagwerken erop nageslagen, maar ik heb niet kunnen vinden da deze uitspraak in oudere versies niet is terug te vinden. Misgien kan je me wat bronnen geven waar je dit argument op gebasseerd heb? Is het niet totaal onlogisch te beweren dat deze uitspraak er oorspronkelijk niet in voorkomt in relatie tot de andere Ik Ben uitspraken? Wat maakt de uitspraak zo onwaarschijnlijk?

Quote:
Jezus is voor de mystieke christen de verpersoonlijking van de levende God en in die zin aanbidden ze God via Jezus. Maar als Jezus hier spreekt vanuit Zijn hoedanigheid als verpersoonlijking van God, dan wordt die uitspraak ineens helemaal niet meer een "patstelling" die andere wegen uitsluit, want ook andere goeroes dan Jezus kunnen immers 1 zijn met Hun Vader en zo "de Weg, de Waarheid en het Leven" zijn. Hoezo Hindoes die 1000 goden aanbidden? Ook Hindoes aanbidden de ene Vader via hun persoonlijke goeroe. In die zin zijn ze niks anders dan christenen. Alleen zeuren die niet dat je bij de verkeerde goeroe zit.

Maar hoe verklaar je dan de hele zin joh 14:6? je gebruikt alleen het eerste gedeelte van het vers.

"Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij".

Jezus legt hier een duidelijke claim op zichzelf, of niet? Door alle Ik Ben uitspraken, laat de bijbel zien dat Jezus op gelijke voet staat met de God van Israel. Alleen door Hem kunnen we tot de Vader komen? Wat natuurlijk duidelijk wordt in de kruisdood en de opstanding van de Heer.

Quote:
In de uitspraak wordt ook NIETS gezegd over NIEMAND ANDERS. Dat is de kleinzielige interpretatie van christenen die niets begrijpen van de mystieke visie in het Johannes evangelie. Het is het gebruikelijke "lekker puuuuhh!-denken" dat je ook in de Islam aantreft en me meer doet denken aan het gedoe in een peuterspeelzaal dan aan echte spiritualiteit. Dat stadium zijn die "zielige new age figuren" dan tenminste gepasseerd.
knipoog_dicht.gif

Hoezo is de interpretatie kleinzielig? De apostelen tonen aan dat de Messias de enig ware Heer over hemel en aarde is? Dat is niet alleen gebasseerd op dit vers.

Waarom nou weer lekker puh denken, dit is denk ik meer een beeld wat jij van orthodoxe christenen hebt. Een beetje denigrerend niet? Want nu verhef jij je boven deze christenen door te zeggen da jij aan ware spiritualiteit doet? Wat houdt spiritualiteit voor jou in? Wat maakt jou zo zeker dat de interpretaties van 'mystieke' christenen de juiste interpretatie is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ja, da's natuurlijk wel zo, maar er zijn altijd wel christenen die geloven om in de hemel te komen en niet voor de Heer zelf, die zullen het eerst afvallen zodra er vervolging is, maargoed dat begint offtopic te raken.

Ik denk dat je daar bedoeld of onbedoeld een heel aparte vraag stelt. Volgen wij de heer om de heer of om zijn verlossing?

Ik was vroeger (toen ik een tiener was en rebels als ieder ander) helemaal vol van Duivels en demonen en Horror etc toen droomde ik op een dag concreet over de hel. op dat moment werd ik vervuld met angst en begon in God te geloven puur uit angst voor de Hel.

Dit is nooit weggegaan. Mijn hoofdrede om me naar God te keren was een eeuwige Hel ipv de aantrekkingskracht van zijn Liefde. De ironie is dat zijn liefde pas kwam na eerst door zijn hel te zij gegaan. Ik kan dus nu ook niet zeggen dat het de liefde voor God is dat ik me aan zijn wetten probeer te houden.

Sterker nog ik hem niet eens zoveel met God. Voor mij is God een onwillekeurigheid die een boek heeft nagelaten waar ik absoluut ik geloof. Wat wij nu doen is het ontdekken daarvan. Jezus (i know is ook God) is concreet net als maria. Met hen kan ik daarom ook veel meer.

Als men zou vragen wie is God dan moet ik net zo goed bekennen dat ik dat nog niet precies weet. Want geeft God garanties voor een beter leven?...wie het weet mag het zeggen.

Wat ik absoluut geloof is trouwens Het Geloof. gek he!.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb al vaak in de bijbel gelezen, maar meestal raak ik nogal teleurgsteld als ik grove dingen lees. Ik ben al vele jaren met geloof bezig en ik kom tot het punt dat ik niet kan zien dat 1 geloof de absolute waarheid is.

En er is nog niemand geweest die me dat kan bewijzen ook. Ik kan nog zoveel boeken lezen...een boek is een boek en hoe kan ik nu weten dat God dat ook werkelijk verlangt en wilt. Want als je dat echt gelooft, dat is niet zomaar iets natuurlijk! Want dan moet je dat geloof verkondigen en iedereen duidelijk maken hoe fout ze wel zijn en dat jouw geloof het echte is.

Ik kan dat niet, ik heb nog geen absoluut bewijs gezien. geloof en God zijn het belangrijkste van alles, en ik ga niet zomaar een geloof uitpikken zonder dat ik 100 procent zeker weet dat het waar is.

Je kan dan nog zoveel lezen als je maar wilt...

Alleen God kan dat bewijzen aan jou, dat dit de ware weg is, (dat kan door mij of door een ander die de heilige Geest in zich heeft,) het christendom is afgezondert van alle andere geloven, in alle andere geloven wordt er gepraat over in de hemel komen omdat de mens het verdient, maar het christendom is dat anders, wij verdienen de hemel niet, wij zijn zondaar en verdienen de hel, we kunnen onmogelijk door onze daden in de hemel komen, maar God zelf kwam om te sterven en datgene te verdienen voor ons en zodat wij naar de hemel kunnen door in Jezus alleen te geloven, maar dat betekend wel dat wij ons leven verliezen en de wereld moeten haten en zij zal ons haten, omdat God in ons is en de wereld haat God. (niet de mensen in de wereld, maar de wereld zelf met zijn machten en daden.)

Geen enkel geloof is hetzelfde als het christendom, al het andere is uit satan, het komt bij die andere geloven uiteindelijk op IK neer inplaats van God, satan heeft er een hekel aan dat iemand God centraal heeft staan, hij wil dat je je ik of hem centraal heb staan, zolang het God maar niet is, want dat is vreugde.

Je weet dat je elke dag dingen verkeerd doe:

Je hebt misschien wel eens gelogen - dat maakt je een leugenaar.

Je hebt misschien wel eens een snoepje of wat dan ook gestolen - dat maakt je een dief.

Je hebt misschien wel eens iemand gehaat - dat maakt je een moordenaar. (1 Joh 3:11-17)

Als je al 1 van deze dingen gedaan heb dan is het onmogelijk om in de hemel te komen, het is onmogelijk de hemel te verdienen, omdat 1 zonde je al direct veroordeeld, kijk maar naar Adam en Eva, de mens zondigde en de mens stierf door zijn zonde.

Maar God hield zo erg van ons dat Hij kwam om te sterven zodat wij dit leven mogen verliezen en daardoor leven mogen ontvangen. Alleen door geloof wordt je gered. (Mat 16:25, Mar 8:35, Luk 9:24, Luk 17:33, Joh 12:25)

Zie je nu ook in dat het christendom geheel anders is dan andere geloven, God staat centraal en niks anders.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik denk dat je daar bedoeld of onbedoeld een heel aparte vraag stelt. Volgen wij de heer om de heer of om zijn verlossing?

Ik was vroeger (toen ik een tiener was en rebels als ieder ander) helemaal vol van Duivels en demonen en Horror etc toen droomde ik op een dag concreet over de hel. op dat moment werd ik vervuld met angst en begon in God te geloven puur uit angst voor de Hel.

Dit is nooit weggegaan. Mijn hoofdrede om me naar God te keren was een eeuwige Hel ipv de aantrekkingskracht van zijn Liefde. De ironie is dat zijn liefde pas kwam na eerst door zijn hel te zij gegaan. Ik kan dus nu ook niet zeggen dat het de liefde voor God is dat ik me aan zijn wetten probeer te houden.

Sterker nog ik hem niet eens zoveel met God. Voor mij is God een onwillekeurigheid die een boek heeft nagelaten waar ik absoluut ik geloof. Wat wij nu doen is het ontdekken daarvan. Jezus (i know is ook God) is concreet net als maria. Met hen kan ik daarom ook veel meer.

Als men zou vragen wie is God dan moet ik net zo goed bekennen dat ik dat nog niet precies weet. Want geeft God garanties voor een beter leven?...wie het weet mag het zeggen.

Wat ik absoluut geloof is trouwens Het Geloof. gek he!.

Het is God die je eigenlijk centraal moet hebben staan en Zijn Geest die jou helpt, want daar gaat het leven om, Hij heeft alles geschapen zodat wij uiteindelijk Hem de eer zullen geven.

Wij zijn geschapen om een demostratie van Zijn liefde en grootheid en genade en alles wat Hij is te zijn, wij moeten niet gedreven zijn uit angst, maar uit liefde en genade die Hij ons heeft gegeven, anders zul je uiteindelijk vallen, omdat je moet moet moet, want anders ga je naar de hel, nee je moet alles in Zijn handen leggen en Hem vertrouwen en geloven en geloof krijg je als je Zijn woord lees.

Hij geeft je gegarandeert een beter leven als je Hem heb aangenomen als je verlosser en Heiland en in Hem geloof en je zonden beleid heb. (en blijf beleiden, wie een goed werk begint zal het ook afmaken)

Laat je niet drijven door emotie of door wat dan ook, laat je drijven door God, bid en lees Zijn woord, zodat Hij ook tot jou kan spreken.

Anders is het alleen religie geweest met allerlij rituelen en dat brengt je nergens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hoe zeg jij tegen een new age persoon heej alléén jezus!.
Of tegen een hindoe verspil je tijd niet met het aanbidden van 1000 goden alleen jezus is genoeg!

Even een misverstand uit de weg ruimen. Hindoes geloven dat die 1000 goden verschijningsvormen zijn van de Ene God. Deze noemt men Brahman. Zoals ook christenen niet in drie verschillende goden geloven.

Quote:

Hoe zeg jij tegen een niet christen dat al die andere religies en denkbeelden onzin zijn in het licht van Christus?

In het licht van Christus zijn religies en denkbeelden geen onzin. Hoe kan er duisternis bestaan in het licht van Christus? Dan ben jezelf waarschijnlijk niet liefdevol genoeg tegenover de naaste?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Even een misverstand uit de weg ruimen. Hindoes geloven dat die 1000 goden
verschijningsvormen
zijn van de Ene God. Deze noemt men
Brahman
. Zoals ook christenen niet in drie verschillende goden geloven.

[...]

In het licht van Christus zijn religies en denkbeelden geen onzin. Hoe kan er duisternis bestaan in het licht van Christus? Dan ben jezelf waarschijnlijk niet liefdevol genoeg tegenover de naaste?

Zegt heel het Hindoeisme dat of alleen enkele stromingen? Ten eerste kan je niet zo algemeen spreken over Hindoes omdat je ontiegelijk veel stromingen hebt. Er zijn namelijk ook veel stromingen die dit niet beweren. Zo heb je dan eigelijk Hindoes die 'monotheistisch' zijn en hindoes die polytheistisch zijn.

Hoe bedoel je precies in het licht van Christus zijn religies en denkbeelden geen onzin?

In Christus kan er idd geen duisternis zijn en dwaling. Zijn de andere religies dan in Christus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even een misverstand uit de weg ruimen. Hindoes geloven dat die 1000 goden
verschijningsvormen
zijn van de Ene God. Deze noemt men
Brahman
. Zoals ook christenen niet in drie verschillende goden geloven.

Alles is een verschijningsvorm van Brahman, er is namelijk niets anders als Brahman. Wij zijn ook Brahman, net als de bomen in het bos en de visjes in de vijver. Het geloof is Brahman is dus geen monotheïsmee. Het lijkt veel meer op het gnostische geloof in Bythos als op het christendom. Je kunt het dus moeilijk (niet) met elkaar combineren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid