Spring naar bijdragen

Trouwen in de kerk


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo,

Ik woon in Zweden momenteel en volgend jaar gaan mijn vriend en ik trouwen. Ik ben zelf altijd gelovig opgevoed, maar heb geen belijdenis gedaan. Intussen ben ik geemigreerd en leef ik samen met mijn zweedse vriend. Hij is ondertussen wel gelovig en samen gaan we vaak naar de PKN kerk hier in Zweden. We gaan in Nederland trouwen en willen ook graag in de kerk trouwen, ook omdat we verder willen gaan met ons geloof en erg graag een zegen willen ontvangen, maar zijn geen lid. We willen wel misschien binnen nu en twee jaar weer terug naar nederland en ons weer aansluiten bij een kerk. Is het mogelijk om in de kerk te trouwen? Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Elvira

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat hangt ervan af wat de kerkenraad ter plaatse aanhoudt of je belijdenis gedaan moet hebben of niet. Je zal wel lid moeten zijn van de kerk zelf om daar te trouwen, maar je kan altijd in een kerk trouwen door de kerk te huren. Als je lid bent ligt dat anders en vergoed de kerk de Dominee anders moet je die zelf betalen als je de kerk huurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zit de PKN ook in Zweden? Leuk om te horen. Ik dacht dat de PKN enkel in Nederland zat (vandaar ook Protestantse Kerk Nederland, dat dacht ik tenminste) smile.gif

Ik denk trouwens wel dat het mogelijk is om in een Nederlandse PKN kerk te trouwen/in te laten zegenen. Ik zou als ik jou was contact opnemen met de PKN of met een dominee van de PKN. Kans is wel dat het een financiele vergoeding wordt gevraagd die hoger is dan normaal aangezien je geen lid bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je pietje precies bent kan je zeggen dat protestanten in de kerk bevestiging van het huwelijk hebben.

Er is in ieder geval een ceremonie/plechtigheid/ritueel of wat voor woord je wil kiezen, in de kerk.

edit: ik zie dat thorgrem en pius hier ongetwijfeld allang over geboomd

hebben, linkje naar die discussie? knipoog_dicht.gif

De meeste protestantse kerken hebben wel als regel dat je lid moet zijn. Wanneer je niet lid bent is het denk ik, zoals al eerder gezegd, het beste om een dominee binnen de PKN te benaderen of die de het huwelijk in de kerk wil bevestigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Protestanten trouwen niet in de Kerk.

Dat is een verschil in interpretatie en ik meen dat we daar toch redelijk uitgekomen waren destijds. Alsook trouwen Rooms-Katholieken ook in het gemeentehuis, ook al erkennen ze dat niet als dusdanig. De staat erkent in Nederland geen kerkelijk huwelijk, dus moet een ieder die in trouw verbonden wil worden voor de staat langs het gemeente huis. Verder spreekt de topicstarter duidelijk over inzegenen van het huwelijk en is het niet nodig om dan het onderscheid aan te stippen/ te bespreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Geweldig, al deze reakties van jullie, bedankt! De kerk in Zweden is geen PKN, maar ik noemde het zo voor de duidelijkheid. Het is een soort van protestantse kerk. Lijkt een beetje op de evangelische kerk. Zelf ben ik opgegroeid in een gereformeerde kerk en daar wil ik me ook graag weer bij aansluiten als we eventueel weer naar nederland emigreren.

Het is idd waar dat we niet in de kerk trouwen, dat kan ALLEEN in het gemeentehuis. Het is idd alleen voor de zegen. Ik denk dat ik dan maar eens een dominee ga bellen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid