Spring naar bijdragen

Zonde te groot maken voor de genade


Aanbevolen berichten

Quote:

Jep, en daar heb ik lekker lak aan, omdat ik vooral het idee heb dat je me gewoon niet wilt begrijpen. Ik heb hier al veel vaker over geschreven. Dat de mens niet goed kan doen is de gereformeerde theologie (en nee niet alleen bij die Zwarte-Kouse-Raido) altijd 'goed als in medewerkende aan je eigen zaligheid, of iets waarmee je genade zou kunnen verdienen'.

Ja, dit is ook tamelijk, als je voorbij de semantische verschillen gaat kijken, die wél groot zijn af en toe, en naar de kern gaat, ook de katholieke theologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hj, iets meer inlevingsvermogen mag wel.
flower.gif

Ik zie dagelijks grotere problemen en mensen die hun problemen wegschuiven, bij die laatste categorie toon ik geen inlevingsvermogen, maar dit terzijde.

Quote:
Hoe vond je die balans dan zoals ik 'm omschreef? Raido en ik zeggen met veel verschillende woorden tamelijk hetzelfde hoor.

Er zal inderdaad een balans zijn, maar als je het 'zwart/wit' gaat stellen slaat de balans altijd naar 1 kant door en is er altijd sprake van hoogmoed of whatever. Dat betekend dat er altijd sprake is van zonde, maar goed, dat wisten we al want elk mens is zondig.

Wat ik verder van de verhalen vind, ik denk niet dat de problemen die jullie omschrijven bij God neergelegd moeten worden. Daarvoor zijn ze te futiel, je schakelt de eigen verantwoordelijkheid uit en legt je problemen bij God neer terwijl je de oplossing al weet. Dat is geen hoogmoed, maar gewoon lui (overigens herkenbaar).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hj, ik zou graag willen geloven dat de mens goed is (gebleven) maar helaas zie ik dagelijks dat als het erom spant zoveel mensen niet de goede dingen doen en dat het enorm opvalt als iemand dan wel goed doet.

Welnee, het is gewoon zo, dat goed nieuws geen nieuws is puh2.gif

Maar ik ben gezegend met geen zondebesef... Natuurlijk besef ik dat ik wel eens dingen doe die niet zo handig zijn, of zelfs ronduit niet goed. Ik geef mezelf dan een hamer.gif bekijk het waarom stuutje.gif van mijn handelen, maak indien vna toepassing mijn apk_worry-rose.gif geef mezelf een copper2.gif of mondhouden.gif maar ook pet.gif

En let op of ik niet in herhaling muur.gif val.En soms bid ik of God een poosje mijn mentale elastiekje wil zijn en of ie a.j.b. veel van dergelijke situaties waar ik vaak de mist in ga op mijn pad stuurt widegrin.gif Schijnt ie overigens met veel plezier te doen puh2.gif

Yup, God is erg vrijgevig, je krijgt waar je om vraagt rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zit toch een beetje met een vraagje, rond zonde en genade.

Ik heb nog al wat negatieve dingen meegemaakt, God heeft me daarna van heel veel dingen genezen en bevrijd en daar ben ik Hem serieus ontzettend dankbaar voor. Ik ben op dit moment best gelukkig met mijn leventje, ik heb mn studie, mn werk, mn collegas vrienden familie, de kerk waar ik heel blij mee ben, ik ben voor het eerst van mijn leven echt blij met mezelf. Maar wat ik me afvraag is, Gods genade is vast wel een keertje afgelopen toch? God heeft zo ontzettend veel toffe dingen in mijn leven gedaan, dat het nu toch wel een keertje klaar is? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat God nog meer genade zou willen geven en nog meer zou willen doen, zeker omdat ik nog een beetje stijl achter overgeslagen ben (mentaal dan) van Hij allemaal al recht heeft gezet uit mijn verleden. En ik zou zo veel terug willen doen, maar daar ben ik tot in de eeuwigheid mee bezig. Het duizelt allemaal een beetje.

En als ik zondig, ik durf echt niet meer naar God toe, want het duizelt echt te veel, om te bedenken dat ik Hem teleurgesteld heb.

Maar houdt Gods genade een keertje op?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

[...]

Wat Corien zegt, en misschien zit hier nog iets herkenbaars bij?
smile.gif

ja zeker wel, maar ik denk dat God weer overtuigender is. Het is zo gek, maar hij laat elke keer weer merken dat hij echt met mij bewogen is. yes.gif Ik snap het niet, maar ok, misschien moet ik me er is bij neer gaan leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid