Spring naar bijdragen

Je innerlijke stem.


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, misschien dat we er door discussieren en een hoop bijbelkennis achter kunnen komen. Ik heb het in ieder geval nog niet gevonden in de bijbel, maar wat niet is kan nog komen, dus ik sta open voor alle bijbelteksten.

De vraag: Kan God ook spreken door je gedachten, als een soort innerlijke stem.

Ik geloof het wel, maar wil graag zekerheid hebben doordat het iemand in de bijbel ook al eens is overkomen omdat ik geloof dat de bijbel Gods Woord is.

Technisch gezien is de Bijbel zelf eigenlijk het bewijs dat God tot mensen spreekt door hun gedachten, want zo is de bijbel ontstaan, doordat God mensen riep om die dingen op te schrijven, maarja dat zou ook weer gebeurd kunnen zijn door dromen of visioenen.

Kom maar op knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik denk van wel. Kan je er zo geen bewijs voor geven maar ik denk eigenlijk wel dat als er in de Bijbel staat dat God tot iemand sprak zonder dat er specifiek bij staat hoe Hij sprak dat Hij tot diegene door zn gedachten sprak.

Soms denken we dat God in de Bijbel altijd zo duidelijk met een donderde stem sprak ofzo maar ik denk dat Hij ook gewoon vaak door de gedachten van mensen sprak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja ik denk van wel. Kan je er zo geen bewijs voor geven maar ik denk eigenlijk wel dat als er in de Bijbel staat dat God tot iemand sprak zonder dat er specifiek bij staat hoe Hij sprak dat Hij tot diegene door zn gedachten sprak.

Soms denken we dat God in de Bijbel altijd zo duidelijk met een donderde stem sprak ofzo maar ik denk dat Hij ook gewoon vaak door de gedachten van mensen sprak.

Dank je voor je reactie!

Ik geloof dat inderdaad ook, maar ik zou het zooo fijn vinden als iemand met een bijbeltekst aankwam waar dat concreet instaat, als die bijbeltekst er is knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dank je voor je reactie!

Ik geloof dat inderdaad ook, maar ik zou het zooo fijn vinden als iemand met een bijbeltekst aankwam waar dat concreet instaat, als die bijbeltekst er is
knipoog_dicht.gif

"Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden." (Hebreeën 4:12)

Ik ben eigenlijk niet zo goed in bijbelteksten dus ik heb het hiervan: link (2e kopje)

'k Geloof t trouwens zelf ook knipoog_dicht.gif.

Misschien helpt t, kijk maar.

*edit; zie het laatste kopje van die site

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen het gereformeerde-protestantisme legt men sterk de nadruk op de stem van God in heel veel (normale) dingen, niet om ze te zoeken, maar ze zijn aanwezig. Bijvoorbeeld een overlijden in je gemeente is een Stem van God die jou er op wijst dat je op reis bent naar je eeuwige Huis.

Binnen het christendom komt nog een duidelijke 'stem' naar voren dit wordt vaak je geweten of concientie genoemd. Deze stem komt ook van God, maar kan door de mens tot zwijgen gebracht worden. Bij het doen van zonden zul je de stem van je geweten horen, je wilt niet luisteren en gaat door. Dan spreekt op een bepaald moment je geweten niet meer, het is dichtgeschroeid.

Ook dat is een stem van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Binnen het gereformeerde-protestantisme legt men sterk de nadruk op de stem van God in heel veel (normale) dingen, niet om ze te zoeken, maar ze zijn aanwezig. Bijvoorbeeld een overlijden in je gemeente is een Stem van God die jou er op wijst dat je op reis bent naar je eeuwige Huis.

Binnen het christendom komt nog een duidelijke 'stem' naar voren dit wordt vaak je geweten of concientie genoemd. Deze stem komt ook van God, maar kan door de mens tot zwijgen gebracht worden. Bij het doen van zonden zul je de stem van je geweten horen, je wilt niet luisteren en gaat door. Dan spreekt op een bepaald moment je geweten niet meer, het is dichtgeschroeid.

Ook dat is een stem van God.

Hoewel wij erkennen dat men ook persoonlijke openbaringen kan krijgen (die echter per definitie niet met de algemene in strijd kunnen zijn), is het bovenstaande toch wel het meest belangrijk. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Wij' erkennen dat ook hoor. God openbaard immers meerdere wijsheid van Christus aan Zijn kinderen. Daarnaast staat er geschreven dat ouderen dromen zullen dromen en jongeren gezichten zullen zien. (Of andersom
knipoog_dicht.gif
)

Ja, ik vermoedde dus wel zoiets, maar ik wist het niet zeker, vandaar dus het voorbehoudt. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Wij' erkennen dat ook hoor. God openbaard immers meerdere wijsheid van Christus aan Zijn kinderen. Daarnaast staat er geschreven dat ouderen dromen zullen dromen en jongeren gezichten zullen zien. (Of andersom
knipoog_dicht.gif
)

Ik dacht dat het was: Ouderen zullen dromen zien en jongeren zullen gaan profeteren..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een interessante passage uit Gaudium et Spes: (16)

Quote:
In het diepst van zijn geweten ontdekt de mens een wet, die hij zich zelf niet gegeven heeft, maar waaraan hij moet gehoorzamen. De stem van deze wet spoort hem voortdurend aan, het goede lief te hebben en te doen, en het kwade te vermijden, en op het juiste ogenblik zegt ze hem diep in zijn hart: doe dit, doe dat niet. Want de mens heeft een wet, die door God in zijn hart geschreven is, en het maakt zijn waardigheid uit, aan deze wet te gehoorzamen en volgens deze wet zal hij geoordeeld worden. Het geweten is de meest verborgen kern en het heiligdom van de mens, waar hij alleen is met God, wiens stem klinkt in zijn binnenste.

Door het geweten openbaart zich op wonderbare wijze die wet, welke haar vervulling vindt in de liefde tot God en de naaste. Het trouw volgen van het geweten doet de christenen samen met de andere mensen zoeken naar de waarheid en naar de juiste oplossing van zovele morele problemen, die zich voordoen in het persoonlijke en in het sociale leven. Hoe sterker dus het goede geweten zich doet gelden, des te minder zullen personen en groepen zich laten leiden door blinde willekeur en des te meer zullen zij er naar streven, zich te richten naar de objectieve normen van de zedelijkheid. Dikwijls echter dwaalt het geweten ten gevolge van een onoverkomelijke onwetendheid, zonder dat het daardoor zijn waardigheid verliest. Dit is echter niet het geval, wanneer de mens zich weinig moeite geeft om te onderzoeken, wat waar en goed is, en het geweten langzamerhand zo goed als blind wordt door de gewoonte van het zondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En de Heidelberger Cathechismus:

Quote:
Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?

Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus a; alzo dat,
al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb
b, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben c, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds d, uit louter genade e mij de volkomen genoegdoening f, gerechtigheid en heiligheid van Christus g schenkt en toerekent h, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft i, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem

Ik denk dat je innerlijke stem (geweten of conciëntie) je eerst in de schuld zal brengen, gewerkt door de heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is juist net heel nauw contact met God hebben, dat je inuitief aanvolet wat God je wil zeggen. Ik heb het wel eens in het gebed. EEns heb ik het ook gehad op het werk, ik moest eenstuk schrijven wat heel belangrijk was en had helemaal geen inspiratie. Toen heb ik 5 minutes geben en kreeg ik opeens heel goede inspiratie. een vriend van me, burgerlijk ingenieur had het onlangs ook zo aan de hand op zijn werk...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zondag 22 juli 2007 20:06:55 schreef Marjella het volgende:

Quote:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, misschien dat we er door discussieren en een hoop bijbelkennis achter kunnen komen. Ik heb het in ieder geval nog niet gevonden in de bijbel, maar wat niet is kan nog komen, dus ik sta open voor alle bijbelteksten.

De vraag: Kan God ook spreken door je gedachten, als een soort innerlijke stem.

Ik geloof het wel, maar wil graag zekerheid hebben doordat het iemand in de bijbel ook al eens is overkomen omdat ik geloof dat de bijbel Gods Woord is.

Technisch gezien is de Bijbel zelf eigenlijk het bewijs dat God tot mensen spreekt door hun gedachten, want zo is de bijbel ontstaan, doordat God mensen riep om die dingen op te schrijven, maarja dat zou ook weer gebeurd kunnen zijn door dromen of visioenen.

Kom maar op

Onlangs las ik in een kerkelijk blad:'De kerk moet de religieuze zoekers naar iets serieus nemen'. Uit een bevolkingsonderzoek bleek namelijk, dat 40% van de Nederlanders niet meer in een God gelooft, maar wel in iets. Wat dat 'iets' dan is, kan of wil men niet zeggen. Nu is het wellicht zo, dat 'De Waarheid' niet ge-identiceerd kan worden. Die 'stem' van God is nu eenmaal geen ding of geluid, en toch is het de diepste Waarheid van al wat bestaat. De vraag is dus: Als er sprake is van een innerlijke stem, wat of wie is dat dan?Is het God? In Romeinen 2.14 en 15en 16a staat:

'Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet. Immers zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is....'

En aangezien de Spreukendichter zegt, dat uit het hart de uitgangens des levens zijn, mogen we toch wel van 'de stem Gods in ons' spreken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja en elders staat ook dat uit het hart voortkomen 'boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen'. Dus ja, God spreekt door ons geweten heen, dat kunnen wij echter afsluiten.

Zonder wedergeboorte kun je nog zoveel Goddelijke stemmen hebben in je hart, het zal je in het oordeel niet helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De stem van je hart zal spreken naar wat er in het hart te vinden is. Als jouw hart enkel en alleen vervuld is met Gods Heilige Geest, dan zal het ook alleen God zijn die je hoort als de stem van je hart. Is het echter een andere geest die in jouw hart woont, of meerdere, dan zul je die geesten horen. Ben je in je hart nog helemaal vervuld van jezelf, dan zul je vooral jezelf horen. En over het algemeen is het een mix van dit alles wat je hoort als de stem van je hart.

Kortom, God kan zeker door je hart spreken, maar niet elke stem die uit je hart komt is van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid