Spring naar bijdragen

zelfmoord niet goed?


Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af, weet een van jullie misschien hoe je de bijbel zo uit kunt leggen dat zelfmoord tegen de wil van god in gaat? Of is dat alleen af te leiden uit het gebod dat doden slecht is?

Even ter verduidelijking: ik ben niet suicidaal ofzo hoor, dit is meer een vraag in het algemeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Behalve inderdaad het gebod; 'Gij zult niet doden',

is je lichaam een tempel waar God woont: 1Kor.3:16-17

16 Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont?

17 Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen,

want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Uhm, God maakt leven en niet dood. Ik weet geen bijbelteksten maar dat zegt voor mij al genoeg dat zelfmoord niet goed is. Je ontneemt jezelf het leven. Of je nou jezelf vermoord of iemand anders vermoord maakt niet uit. Je moord en dat is tegen de wil van God.

God maakt leven en neemt leven, mag je dat wel zeggen dan engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

IN de 10 geboden staat: gij zult niet doodslaan..

Toch zijn het de 10 geboden, ons gegeven om bewust te worden van zonde..

Het brengt ons terug naar de wet van Mozes, het oude verbond.

Vergeet niet dat er na de komst van Jezus en Zijn kruisiging, waarin ALLE zonden (dus ook zelfmoord, wat ik op zichzelf wel als een zonde zie) zijn vergeven, ook die nog komen gaan. Paulus schrijft ook: laat je niet leiden door de wet, want de letter doodt. MAAR: de Geest maakt levend!

Als iemand nu de keuze, de werkelijke keuze tot bekering maakt en zich aan Jezus geeft, dan ben je gewoon vrijgekocht. Bedenk dat Gods genade groter is dan ons verstand te boven gaat.. Wat je ook doet. Lees goed: WAT je ook doet. Eenmaal gekocht door het bloed van Jezus, is betaald. Ik denk dat je nog verbaasd bent welke mensen je in de hemel zou zien zitten uiteindelijk. Ik ben ervan overtuigd dat een wedergeboren christen na zelfmoord wel in de hemel komt. Echter zal hij verantwoording moeten afleggen.

Vergeet niet.. God kijkt veel verder en dieper dan wij. God is geen God van oordeel, maar van geweldige diepgaande genade

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Ze' zeggen zoveel.

Mijn visie: Zelfmoord (willen!) plegen is een zonde. Er staat in de Bijbel dat het niet mag. Iemand aanranden is ook een zonde. Stelen is ook een zonde. Voor alle zonden kun je vergeving krijgen. Als jij écht geloofd in God, echt géén uitweg meer ziet in dit leven en het gevoel hebt, ja, nu is het genoeg, en je vraagt God vergeving voor je zonden, en je meent het oprecht, zal God dit niet weigeren. Ik geloof dan niet dat God je naar de hel stuurt alleen omdat je zelfmoord hebt gepleegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Ze' zeggen zoveel.

Mijn visie: Zelfmoord (willen!) plegen is een zonde. Er staat in de Bijbel dat het niet mag. Iemand aanranden is ook een zonde. Stelen is ook een zonde. Voor alle zonden kun je vergeving krijgen. Als jij écht geloofd in God, echt géén uitweg meer ziet in dit leven en het gevoel hebt, ja, nu is het genoeg, en je vraagt God vergeving voor je zonden, en je meent het oprecht, zal God dit niet weigeren. Ik geloof dan niet dat God je naar de hel stuurt alleen omdat je zelfmoord hebt gepleegt.

Ik kan je een heel eind volgen, maar hoe kan je oprecht vergeving vragen voor een zonde die je nog gaat plegen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zou het niet kunnen?

Op het moment dat je het niet meer ziet zitten, dan ben je zo, moedeloos, down, intens verdriet, gevoelloos, alles door elkaar heen.. Je wilt niet meer leven, het enige wat je zoekt is veiligheid bij God, je kunt écht niet meer, dus vraag je vergeving voor wat je zult gaan doen omdat je geen andere uitweg ziet.

Hoe kan God je dan op zo'n moment weigeren? Als Zijn kind in tranen en totaal uitgeput bij hem komt?

Kan het me niet voorstellen dat Hij dan zou weigeren eerlijk gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Beste Mystique, een persoon die het niet meer ziet zitten

moet hulp zoeken bij God en God zal dat persoon leiden

tot het juiste pad om weer het leven op te pakken.

Zelfmoord is een zonde en zal aangemoedig worden door de duivel.

Volg nooit het pad van de duivel en ga absoluut niet vanuit

dat God je zal vergeven, want je hebt geen garantie in je handen. Een ieder persoon ligt anders in elkaar, zo kan men van een mug een olifant maken.

Om de juiste voorbeeld te zijn, adviseer ik je naar wat God zegd,

en hoe de profeten ermee omgingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom zou het niet kunnen?

Op het moment dat je het niet meer ziet zitten, dan ben je zo, moedeloos, down, intens verdriet, gevoelloos, alles door elkaar heen.. Je wilt niet meer leven, het enige wat je zoekt is veiligheid bij God, je kunt écht niet meer, dus vraag je vergeving voor wat je zult gaan doen omdat je geen andere uitweg ziet.

Hoe kan God je dan op zo'n moment weigeren? Als Zijn kind in tranen en totaal uitgeput bij hem komt?

Kan het me niet voorstellen dat Hij dan zou weigeren eerlijk gezegd.

Nou ja, inderdaad, er kunnen verzachtende omstandigheden zijn, maar dan ook alleen als je zoiets in een verwarde bui doet denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, bedankt voor de antwoorden, dan volgt nu de reden dat ik dit topic opende. Het ging mij in eerste instantie namelijk om het verhaal van simson.

Ik weet niet goed hoe ik dit nu op moet vatten. Het gaat om het einde van het verhaal van Simson.

Hier staat het geciteerd uit een grootnieuwsbijbel van internet:

"Toen riep Simson tot de Heer: ‘Heer, denk toch aan mij. O God, geef me nog één keer mijn kracht terug om met één slag mijn beide ogen op de Filistijnen te wreken.’ Daarop greep Simson de twee middelste pilaren vast, waar de hele tempel op rustte. Met zijn rechterhand tegen de ene en zijn linker tegen de andere, zette hij zich schrap en riep uit: ‘Mijn dood zal de dood van de Filistijnen zijn.’ Uit alle macht duwde hij en de tempel stortte in, boven op de stadskoningen en alle andere aanwezigen. Zo maakte Simson bij zijn dood meer slachtoffers dan tijdens heel zijn leven." ( link )

Er staat niet letterlijk dat god hem die kracht geeft, maar aangezien Simson god erom vraagt zijn kracht terug te geven, vind ik het aannemelijk dat Simson op het moment dat hij om die kracht vroeg, die kracht zelf nog niet(niet meer) bezat. Ik denk dat ik dan ook wel aan kan nemen dat god hem die kracht gaf.

Waarom ik dit niet kan plaatsen:

1: De held Simson pleegt zelfmoord. Een grote zonde. Iets wat ook letterlijk ingaat tegen dit citaat uit korinthiërs:

"U weet toch dat u Gods tempel bent en dat Gods Geest in u woont. Als iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen. Want Gods tempel is heilig, en die tempel bent u." ( link )

2: God helpt hem. Simson vraagt letterlijk of hij de kracht mag om (onder andere) zichzelf te doden.

Wat voor lering trekken jullie hieruit? Zie je dit als een rechtvaardiging voor euthanasie? Zie je dit als een rechtvaardiging voor zelfmoord in bepaalde situaties(misschien zelfs zelfmoordterrorisme?) Of neem je dit verhaal niet serieus/letterlijk? Of is er een andere manier om dit verhaal op te vatten?


Samengevoegd:

ps. ik wilde hier eigenlijk een nieuw topic voor openen, maar dat lukte op de een of andere manier niet, vandaar dat ik het zo doe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vond het een erg interessante vraag en was (/ben) ook erg benieuwd naar reacties knipoog_dicht.gif

zelf vind ik het idd een vreemde situatie. God geeft Simson kracht om zich te wreken (hoe zit het dan met vergeving?) en zichzelf daarbij ook om het leven te brengen.

Zo op het eerste gezicht staat dit lijnrecht tegenover de dingen die Jezus in het nieuwe testament predikt.

Maargoed, het OT is wel vaker moeilijk te rijmen met het NT nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
zelf vind ik het idd een vreemde situatie.

Je mag iets niet doen met de intentie om daar zelf bij dood te gaan. Jezelf van het leven beroven gaat in tegen het idee dat God gaat over leven en dood, Simson vraagt aan God of Hij nog een keer zijn krachten terug mag krijgen zodat hij zichzelf kan wreken ookal sterft hij daarzelf bij. God heeft hem die krachten, een goekeuring dus.

Waarom? Weet ik niet goed, misschien omdat Gods kinderen de oogappels van God worden genoemd?

Quote:
God geeft Simson kracht om zich te wreken (hoe zit het dan met vergeving?) en zichzelf daarbij ook om het leven te brengen.

God had Israel toch bevolen álle heidenen te doden omdat hun zonden. Dit was omdat Israel daar kwam wonen, het speciale, verkoren volk van God, om hen niet van God te laten afkeren moesten de heidenen gedood worden, waaronder de Filistijnen.

Quote:
Zo op het eerste gezicht staat dit lijnrecht tegenover de dingen die Jezus in het nieuwe testament predikt.

Ik zou het andersom benaderen, wat Jezus zei stond lijnrecht tegenover 'de God van het Oude Testament'...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
1: De held Simson pleegt zelfmoord. Een grote zonde. Iets wat ook letterlijk ingaat tegen dit citaat uit korinthiërs:

"U weet toch dat u Gods tempel bent en dat Gods Geest in u woont. Als iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen. Want Gods tempel is heilig, en die tempel bent u." ( link )

2: God helpt hem. Simson vraagt letterlijk of hij de kracht mag om (onder andere) zichzelf te doden.

Wat voor lering trekken jullie hieruit? Zie je dit als een rechtvaardiging voor euthanasie? Zie je dit als een rechtvaardiging voor zelfmoord in bepaalde situaties(misschien zelfs zelfmoordterrorisme?) Of neem je dit verhaal niet serieus/letterlijk? Of is er een andere manier om dit verhaal op te vatten?

Het lijkt me dat Simson niet zo ver in de toekomst kon kijken dat hij in 1500 voor Christus al wist wat Paulus rond 50 na Christus ging schrijven. Als hij al iets overtreden kon dan waren het de geboden.

Simson werd door God aangesteld als richter over Zijn volk. Hij was de leider van een volk dat onderdrukt werd door vijanden. Alle leiders van alle volken hebben gedood.

Het lijkt me een behoorlijk staaltje inlegkunde om hier iets te lezen over zelfmoordterrorisme of euthenasie.

Het is een bijzonder verhaal en het past misschien niet in het Gods beeld van vandaag de dag, maar Simson straft de Filistijnen die Gods volk hebben aangevallen. Dat is een no-no. Bovendien Simsons einde is een ander einde dan de bedoeling was. Hij was van God afgedwaald door zijn geheim prijs te geven aan Delila, op het laatste moment komt hij tot zijn zinnen en vraagt God om hem nog één keer te helpen om zijn taak te volbrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Simson beschouw ik als een soort krijger, die sneuvelde in de strijd. Hij kegelde een gebouw om en werd zelf ook bedolven, hij was blind dus hij kon het gevaar denk ik voor zijn eigen leven niet geheel inschatten. Bij een aardbeving halen ze nu nog vaak mensen levend onder het puin vandaan.

Dat is wat anders dan zelfmoord plegen, wat inderdaad tegen alle levens wetten indruist, of godswetten, hoe je het ook wil noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het lijkt me dat Simson niet zo ver in de toekomst kon kijken dat hij in 1500 voor Christus al wist wat Paulus rond 50 na Christus ging schrijven. Als hij al iets overtreden kon dan waren het de geboden.

Simson werd door God aangesteld als richter over Zijn volk. Hij was de leider van een volk dat onderdrukt werd door vijanden. Alle leiders van alle volken hebben gedood.

Het lijkt me een behoorlijk staaltje inlegkunde om hier iets te lezen over zelfmoordterrorisme of euthenasie.

Het is een bijzonder verhaal en het past misschien niet in het Gods beeld van vandaag de dag, maar Simson straft de Filistijnen die Gods volk hebben aangevallen. Dat is een no-no. Bovendien Simsons einde is een ander einde dan de bedoeling was. Hij was van God afgedwaald door zijn geheim prijs te geven aan Delila, op het laatste moment komt hij tot zijn zinnen en vraagt God om hem nog één keer te helpen om zijn taak te volbrengen.

Bedankt voor je reactie. Maar wat is nu precies je positie met betrekking tot simsons zelfmoord? Dat is me niet helemaal duidelijk. Ik begrijp dat simson de filistijnen mocht/moest straffen, dat is niet heel opmerkzaam, maar dat hij zichzelf daarbij wellicht bewust ook doodde, dat vind ik zo apart. Zou god het dan niet heel erg gevonden hebben om simson op te offeren om zo veel filistijnen dood te krijgen, omdat hij was afgedwaald? Ondanks dat simson "tot zijn zinnen" gekomen was?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid