Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Op mijn werk zijn er tussentijdse verkiezingen voor de OR (ondernemingsraad). Afgelopen donderdag ben ik naar een voorlichtingsbijeenkomst geweest, erg interessant, zeker omdat het aansluit bij mijn huidige opleiding.

Nu vroeg ik mij af of er meer mensen ervaring hebben met een OR en wat die ervan vonden?

Ik vraag me af of het niet teveel wordt naast studie, werk en prive leven...

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoor wel verhalen dat OR mensen hun studie moeten verlengen, door achterstand die ze oplopen.

Maar laatst las ik ook een kritisch artikel van iemand die dankzij de onderwijsvernieluwingen toch niks meer voor school hoefde te doen, dus voor hem kon het prima naast die paar contact uren per week.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Happy one,

De OR van het bedrijf waar ik werk is denk ik van een hoog niveau, in hoeverre ik dat kan boordelen. Er zijn ongeveer 15 OR leden nodig, die advies kunnen geven/ besluiten nemen omtrent het overnemen van kleinere kinderopvang organisaties, arbo zaken, beleidszakene enz...

Van het voorlichtingsverhaal begreep ik dat de stukken die je vooraf krijgt ter informatie soms vraagt om 5 keer gelezen te hebben omdat het een ingewikkelde kwestie is. Het bedrijf groeit snel, door overnamens en uitbreiding en ondergaat dus veel ontwikkeling en de OR moet dan in staat zijn om ook op een redelijk snelle manier tot een beslissing te komen.

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tip: laat de werkgever voor goed leesbare documenten danwel samenvattingen zorgen. Er mag niet zondermeer verwacht worden dat elke werknemer zomaar even beleidsdocumenten doorneemt en begrijpt waar zelfs MT-leden en ambtenaren nog geregeld moeite hebben het allemaal direct te bevatten.

Verder is het inderdaad goed om te bezien welke positie de OR inneemt als schakel tussen werkgever en werknemer. Hoe kijkt het personeel naar de OR? Hoe serieus neemt de werkgever de OR? Bij dit laatste gaat het vooral ook om het aanleveren van voldoende inzichtelijke informatie (zie eerdere punt) en het tijdig informeren van en advies vragen aan de OR, waar het nogal eens aan mankeert in de praktijk van menig OR. Deze punten bepalen wel een groot deel van de inschatting hoeveel werk erin zit.

Tevens is het goed om, zeker bij een OR van 15 mensen goed te informeren naar werkverdeling in de OR: doet iedereen alle onderwerpen of wordt er gewerkt met deelcommissies die zich richten op bepaalde onderwerpen. En hoeveel ruggespraak wordt er op welke manier gehouden met de achterban (het personeel dus)?

Laat je vooral niet opjagen door een werkgever in allerlei reorganisatieperikelen. Want het argument dat de OR nogal eens voor vertraging zorgt door niet snelle advisering, heeft vooral te maken met het informatieprobleem naar de OR toe. Vroegtijdig de OR informeren met leesbare informatie, het is net al genoemd, is eerder het probleem dan een trage OR. Een werkgever die de OR werkelijk serieus neemt, houdt bij het besluitvormingsproces (zeg maar de P&C-cyclus (planning & control) rekening met een voortraject met de OR.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid