Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

(Lukas 11:50-51) ...zodat het bloed van alle profeten, dat vergoten is sinds de grondlegging der wereld, van dit geslacht geëist zal worden, 51 vanaf het bloed van A̱bel tot het bloed van Zachari̱a, die gedood werd tussen het altaar en het huis.’ Ja, ik zeg U, het zal van dit geslacht worden geëist.

Wat verstaan jullie onder "de grondlegging der wereld"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn nog teksten die het erover hebben:

(Mattheüs 25:34) . . . Dan zal de koning tot die aan zijn rechterhand zeggen: ’Komt, GIJ op wie de zegen van mijn Vader rust, beërft het koninkrijk dat sedert de grondlegging der wereld voor U is bereid. 

(Mattheüs 13:35) . . . opdat vervuld zou worden hetgeen door bemiddeling van de profeet was gesproken, die zei: „Ik wil mijn mond opendoen met illustraties, ik wil dingen verkondigen die sinds de grondlegging verborgen zijn geweest.â€

(Hebreeën 9:26) 26 Anders zou hij dikwijls moeten lijden sinds de grondlegging der wereld. Maar nu heeft hij zich in het besluit van de samenstelsels van dingen eens voor altijd gemanifesteerd om zonde weg te doen door middel van het slachtoffer van zichzelf. 

(Mattheüs 25:34) . . . Dan zal de koning tot die aan zijn rechterhand zeggen: ’Komt, GIJ op wie de zegen van mijn Vader rust, beërft het koninkrijk dat sedert de grondlegging der wereld voor U is bereid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

'De grondlegging der wereld'duidt op het begin van de mensheid en niet op het begin van de onbezielde schepping of van de dierenwereld.

Hebreeën 4:3 maakt duidelijk dat Gods scheppingswerken sedert de grondlegging der wereld voleindigd waren en niet begonnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grodnlegging >> basis

der wereld >> schepping!

Dus basis der schepping


Samengevoegd:

@Aimé

Quote:
Hebreeën 4

3 Toen door de schepping der wereld de werken voltooid waren...

Leg nu je opmerking eens uit, want ik zie het er niet echt in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was eigenlijk voor Dingo bedoeld:

link

Hij redeneerde dat vóór de schepping = grondlegging der wereld.

Maar dit is niet zo.

De grondlegging der wereld is het moment dat Adam en Eva nageslacht kregen.Dit blijkt uit de verschillende bijbelteksten die ik hierboven vermeld heb.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aimé, waar blijkt dat dan precies uit dat het niet kan gaan om de basis der schepping als er gesproken wordt over de grodnlegging van de wereld? Want ik lees het echt niet in al die teksten......

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

ben het met aime eens.Er is voormij een verschil tussen aarde en wereld.

Jezus zei ik neem jullie uit de wereld.Oh Halleluja.Hij zei ik neem jullie uit de wereld.En zoals de vader mij uitzend zo zend ik jullie uit.

Is dat niet prachtig???

Nu zijt gij uit God geboren.Naar aarde gestuurd om het evangelie te brengen.De wereld is vol met zonde.Als Jezus zegt ik haal jullie uit de wereld,weten we het antwoord wel?

God is te mooi om te beschrijven in Woorden.

God zegen jullie sjoerule.gif


Samengevoegd:

Doch in Johannes staat wel 1:10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend.Hij kwam tot het zijne en de zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:

In de grondtekst staat voor wereld 'kosmou'. Dit betekent systeem of wereld. Ik vermoed dat dit betekent sinds de mensheid.

Het wijst eerder op het ordenen van God in den beginnen...de chaos die er was werd geordend...en ja, daarbij kwam er ook een mens tevoorschijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de grondtekst staat voor wereld 'kosmou'. Dit betekent systeem of wereld. Ik vermoed dat dit betekent sinds de mensheid.

In de Hebreeuwse grondtekst staat 'erets, (gen 1,1) wat o.a. het tegenovergestelde van hemel en ook land betekent.

@ Aimé

Ik denk ook dat Genesis niet het absolute begin beschrijft zie het topic: Beschrijft Genesis het begin

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat hier om Lukas 11 en niet om Genesis 1. In Lukas 11 gaat het over de Kosmos, wat slaat op het Universum (Pythagoras heeft die term waarschijnlijk als eerste gebruikt om daarmee het Universum aan te duiden als iets met orde, wat wij christenen ook geloven).

Vanaf het begin zijn er profeten geweest binnen het verbond, Abel en Zacharia worden genoemd, het Volk van God luisterde maar weinig naar Hem, en op het moment van schrijven is er een Jezus de Christus op de Aarde die zegt de Zoon van God te zijn. In deze context staat drie keer een 'Wee U' ..

Wee U gij Farizeeën & Schriftgeleerden, gij Farizeeën en Wee u gij Schriftgeleerden. Jezus Christus wijs hen er op dat ze gezien willen worden op de kansels en gegroet willen worden op straat. Jullie zijn als verborgen graven (waarin verrotting en verderf is), maar de mensen weten dat niet en vertrouwen jullie. Jullie oordelen de mensen op basis van jullie eigen wetten.

Een wetgeleerde zegt dan tegen Jezus Christus, dat hij hun 'smaadheid aandoet' ofwel, hun goede naam bezoedeld. Jezus antwoord dan 'Wee ook jullie, wetgeleerden, jullie leggen mensen lasten op die te zwaar zijn en niet te dragen en zelf houden jullie je niet aan die lasten!'.

Jullie bouwen de graven voor de profeten (en) jullie voorvaderen hebben de profeten gedood. Jullie laten gewoon zien dat jullie niets anders zijn dan jullie voorvaderen. Jullie vaderen doden ze en jullie begraven ze (misschien bedoeld hij wel dat ze ook de woorden van de profeten proberen te verdoezelen door ze te begraven in het wetticisme).

Van jullie (de leraren van het volk, de ouderlingen, diakenen & predikanten van nu) maar ook van het volk wordt het bloed ge-eist. Jezus Christus wijst hier op de noodzaak van 'rechtheid in de leer' omdat leraren zo'n grote verantwoordelijkheid hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verband tussen ko′smos en de mensenwereld helpt ons te begrijpen wat er bedoeld wordt met de uitdrukking „de grondlegging der wereldâ€, die in een aantal schriftplaatsen voorkomt.

In deze teksten wordt gesproken over bepaalde dingen die zich hebben voorgedaan „sinds de grondlegging der wereldâ€. Daartoe behoren het ’vergieten van het bloed van de profeten’ vanaf de tijd van Abel, het ’bereiden van een koninkrijk’ en het ’schrijven van namen op de boekrol des levens’ (Lu 11:50, 51; Mt 25:34; Opb 13:8; 17:8; vgl. Mt 13:35; Heb 9:26).

Zulke dingen hebben te maken met menselijk leven en menselijke activiteiten, en derhalve moet „de grondlegging der wereld†betrekking hebben op het begin van de mensheid en niet op het begin van de onbezielde schepping of van de dierenwereld.

Hebreeën 4:3 maakt duidelijk dat Gods scheppingswerken „sedert de grondlegging der wereld voleindigd†waren en niet begonnen. Aangezien Eva klaarblijkelijk als het laatste van Jehovah’s aardse scheppingswerken tot bestaan kwam, kan de grondlegging der wereld dus niet hebben plaatsgevonden voordat zij bestond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid