Spring naar bijdragen

Verloven


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo,

Ik en mijn vriendin(gelovig) willen gaan verloven, dit vooral voor ons zelf maar ook voor de families enzo. laten zien hoe seriuus het is. Ik heb alleen geen idee hoe dit werkt (hoe maak je het officeel etc?) we willen dit jaar ook nog gaan samenwonen maar huushuisje is nou eenmaal niet zo snel gevonden.

Dit was het voor eerst,

Groeten,

Jalke

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

mijn zus ik ook verloofd maar ze praten nog niet over trouwen ofzo, met verloven laat je gewoon zien dat je wel serieus verder wil met je vriend/vriendin en dat trouwen er ergens ook wel aan zit te komen.

Ja goed maar HOE maak je dat officeel of is het gewoon iets wat je samen beslist en verloven noemt en dan mensen bij elkaar neemt en dan zegt dat wij bepaald hebben zeg maar dat we vanaf nu verloofd zijn en dat we over een 2 tal jaar bijvoorbeeld willen gaan trouwen? Hoe moet ik dat OFFICEEL opvatten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De verloving is de periode van een relatie waarin men toewerkt naar een burgerlijk huwelijk. In die periode vindt de verplichte ondertrouw plaats. De verloving zelf is een informele gebeurtenis, waarvoor geen officiële handelingen zijn vereist.

De verloving is bedoeld om publiekelijk aan te geven dat men van plan is te trouwen. Een trouwdatum hoeft echter niet noodzakelijk al bekend te zijn. Vaak gaat het gepaard met het dragen van een verlovingsring, vaak dezelfde als de (toekomstige) trouwring. Deze wordt gewoonlijk aan de ringvinger gedragen, traditioneel aan de rechterhand bij katholieken en aan de linkerhand bij niet-Katholieken.

Afhankelijk van het budget verhuist de ring tijdens het huwelijk naar de andere hand of wordt er een trouwring gekocht.

Tot in de jaren 70 werd er in Nederland nog regelmatig verloofd. In de 21e eeuw komt de verloving echter nog maar weinig voor. De precieze betekenis van verloven is daardoor niet langer strikt, en de verschillende verloofde stellen geven dan ook elk hun eigen betekenis aan het verloven.

link

Hatseflats...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is nogal een verschil tussen verloven en verloven. Ik ken zat mensen die met hun vriendje 'afgesproken' hebben om te trouwen en that's it. Vervolgens blijven ze een tijd lang verloofd, soms rustig een paar jaar, zonder dat er iets gebeurt. Ja, of ze gaan uit elkaar, dat kan ook.

Je hebt ook het verloven waarbij de ouders 'om de hand' gevraagd worden, de man op de knietjes gaat en de vrouw ten huwelijk vraagt. Er worden ringen uitgewisseld en de bruiloft wordt gepland. Familie en vrienden worden op de hoogte gesteld van het voornemen om te trouwen en soms worden er ook kaarten verstuurd en een feestje gegeven.

Om te mogen trouwen moet je dit minstens twee weken voor de trouwdatum bekend maken bij het gemeentehuis. Hierbij moet je papieren meenemen van beide partners, de getuigen en de trouwdatum doorgeven. Zonder ondertrouw mag je niet trouwen.

De ondertrouw is maximaal een jaar geldig en gebeurt vaak tijdens de verlovingsperiode.

Persoonlijk beschouw ik iemand als verloofd als je ook echt bezig gaat met het plannen van een bruiloft (al dan niet met het prikken van een datum) door informatie op te zoeken, dingen te regelen enz, familie en vrienden op de hoogte gesteld zijn en je een verlovingsring draagt.

Anders zou ieder stelletje waarbij er gezegd is: 'Ik wil voor altijd bij je blijven/met je trouwen/kinderen van je krijgen/oud met je worden/enz' verloofd zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf ben ik nu ook verloofd.

Verloven doe je gewoon samen. Het is eigenlijk aan iedereen laten zien dat je voor elkaar gaat en dat je het voornemen hebt om bij elkaar te blijven en te trouwen.

voor ons was dat een goede oplossing, omdat trouwen er voorlopig nog niet in zat (ivm huisvesting). Nu gaan we na 1.8 jaar na de verloving trouwen.

Ik ben achteraf heel blij dat we verloofd zijn, omdat je aan iedereen hiermee wel laat zien dat je bij elkaar blijft.

Bij ons was ook een feest en hebben we nu onze aanstaande trouwring al om. Hij gaat op de trouwdag avn links naar de rechterhand

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vriend wilde verloven maar ik vond het onzin dus toen ging het feest niet door puh2.gif

Oke, "onzin" is wel wat overdreven. Maar officieel verloven associeer ik met een situatie waarin je wel wilt trouwen maar dat voornamelijk vanwege het geld nog niet kunt. En dat is bij ons gewoon nooit het geval geweest. Daarnaast zag ik bij andere mensen dat iedereen zich dan bezig gaat houden met je bruiloft en je uitzet en je jurk en je huis enz... en dat hoefde van mij niet zo. Zelluf doen widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben ons ook eerst verloofd, we hadden nog niet in de planning liggen dat we binnenkort zouden gaan trouwen. Ondertussen zijn we wel actief bezig met de bruiloft, hij kwam eerder dan we hadden gedacht knipoog_dicht.gif

Anyway, bij ons ging het zo: hij vroeg mij ten verloving. Had de ringen al geregeld, mijn vader officieel gevraagd of het mocht, een aankondiging laten plaatsen op een vriendenforum... Romantisch toch?! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De eerste stap is de vader van de bruid vragen of je met zijn dochter mag trouwen. Als je toestemming hebt, dan kun je pas officieel de verloving aankondigen.

Als je je officieel verloofd, dan komt er ook een nette kaart/brief waarin de wederzijdse ouders kennisgeven van de verloving (en daarmee het voorgenomen huwelijk) Er worden ringen uitgewisseld of in sommige gevallen wordt alleen de vrouw geringd widegrin.gif

Je kunt er al dan niet een feestje in familie kring aan vastknopen. Dat is dan een gezellig gebeuren met wat drankjes hapjes en eventueel een maaltijd. sommigen houden een echt feest.

Suggestie: organiseer een grote verlovingsbarbeque deze zomer. Nodig je familie en liefste vrienden uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is echter wel zo netjes en respectvol naar de ouders toe om hen deelgenoot te maken van je voornemen. Mijn ouders hebben me al die tijd opgevoed, ondersteunt en alles voor me overgehad, en ik denk dat ze zich zeker gepasseerd gevoeld zouden hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk stel je je ouders op de hoogte van alles. Van je plannen en voornemens.

Dit hebben wij ze al wel een half jaar voor onze verloving bekend gemaakt. Toen kochten we namelijk ook ons huis.

Maar dat mijn vriend stiekum om mijn hand heeft gevraagd, dat was heeel speciaal voor mijn vader

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vindt verloven echt een heel mooi teken dat je serieus over elkaar en over de relatie nadenkt.

Maar ja, daarbij vindt ik ook wel dat het niet een te lange tussenstap moet zijn naar het trouwen toe.

Ik denk dat mijn vader het echt helemaal geweldig gaat vinden, en er, in eerste instantie een grapje van probeerd te maken, maar toch wel heel vereerd is als me vriend vraagt aan hem of ie met mij mag trouwen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid