Spring naar bijdragen

Tom & Jerry, afl. reli-kunstjes


Aanbevolen berichten

Nu ik dan toch aan het schrijven ben, nog een kort verhaaltje over Tom & Jerry, aflevering reli-kunstjes. De komende maanden zal ik veel, veel minder tijd hebben voor dit forum, vandaar dat ik het verhaal toch maar lanceer.

Het verhaal heb ik ooit eens gehoord tijdens een Bijbelstudie.

Er was eens een man die een kat had. Hij was niet alleen blij met z'n kat, maar vond het ook een leuk idee de kat een kunstje te leren. Op z'n achterwerk gaan zitten, pootjes over elkaar gevouwen net als 'ie aan het bidden was. Het aanleren lukte en dus ging de man zeg maar op tournee. Tijdens bijvoorbeeld verjaardagen vertoonde de kat z'n kunstje. En de reacties laten zich raden. Oh!!! Aaahhh!!!

Tot op een bepaalde verjaardag. De kat ging op z'n achterwerk ziten en deed z'n kunstje. Alleen deze keer liep er een muis voorbij. Wat er toen gebeurde is het volgende: Tom vergat prompt alles wat 'ie geleerd had en ging achter Jerry aan.

De moraal van het verhaal: Vroeg of laat wordt de ware aard van het beestje echt wel weer zichtbaar. Ongeacht wat we hebben geleerd, zoals religieuze kunstjes, aangeleerd gedrag.

In de bijbel lees je dat God ons een nieuw hart wil geven, wat ernaar verlangt Zijn wil te doen. link

Ook lees je in de Bijbel dat wie in Christus is een nieuwe schepping is. link

Dat heeft te maken met de aard van het beestje. Die er onvermijdelijk uitkomt.

Maar, we lezen ook dat we weerstand moeten bieden tegen zonde.

En tegelijk weten we dat aangeleerde kunstjes geen zin hebben.

Wij kunnen niet doen wat alleen God kan doen, de aard van het beestje veranderen.

Maar we worden wel opgeroepen ons te gedragen op een manier die overeenstemt met waarvoor we geroepen zijn.

Hoe gaan we dat aanpakken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je religieuze kunstjes aanleert moet je niet de nadruk op de handeling leggen maar op het achterliggende principe. Het is net zoals op mijn middelbare school eigenlijk gebeurde met de exacte vakken: je leerde niet de som oplossen maar je leerde een manier van denken om dat soort sommen aan te pakken en ze te snappen en doorgronden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal het verhaal zo uitleggen:

Je kunt niet meer liefde geven dan hetgene wat je in je gevoel kan meedragen. Tenzij je moet gaan leven op je tandvlees.

Zo'n persoon kun je dat dan ook niet kwalijk nemen.


Samengevoegd:

Quote:

Als je religieuze kunstjes aanleert moet je niet de nadruk op de handeling leggen maar op het achterliggende principe. Het is net zoals op mijn middelbare school eigenlijk gebeurde met de exacte vakken: je leerde niet de som oplossen maar je leerde een manier van denken om dat soort sommen aan te pakken en ze te snappen en doorgronden.

Das een hele mooie.

Doet me denken aan mijn neefje.

Die lost sommen op. Op zijn eigen manier en hij scoort er hoge cijfers mee op zijn rapport. Voorheen bepaalde de meester hoe hij de sommen moest doen en toen waren het lage cijfers.....

Er zijn meerder manieren om een som op te lossen; dan die éne moderne lesmethode. Zoek de methode die bij jezelf hetbeste past!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid