Spring naar bijdragen

vermoorde volken in hemel?


Aanbevolen berichten

hallo allen,

ik las gister Deuteronomium 3 daar staat een stukje tekst dat het volk Israël het land Basan van koning Og inneemt en alle inwoners doden.

1 Daarna zijn we verder getrokken, in de richting van Basan. Maar koning Og van Basan trok tegen ons ten strijde. Hij rukte met zijn voltallige leger op naar Edreï. 2 Toen zei de HEER tegen mij: ?Je hoeft niet bang voor hem te zijn, want ik lever hem aan je uit, met heel zijn leger en zijn land. Doe met hem hetzelfde als wat je gedaan hebt met Sichon, de koning van de Amorieten, die in Chesbon zetelde.? 3 En zo leverde de HEER, onze God, koning Og van Basan met zijn voltallige leger aan ons uit. We versloegen hem en doodden al de zijnen ? niemand van hen bleef in leven. 4 We veroverden al zijn steden, zestig in getal, en bezetten het hele gebied van Argob, het rijk waarover Og in Basan heerste. Er was geen stad die we hem niet afnamen 5 ? zonder uitzondering steden die met hoge muren en poorten met grendels waren versterkt ?, en verder een zeer groot aantal nederzettingen. 6 We doodden alle inwoners, zoals we eerder hadden gedaan bij Sichon, de koning van Chesbon. In elke stad doodden we de mannen, vrouwen en kinderen.

mijn vraag is nu, komen de vermoorde inwoners in de hemel?

zelf denk ik van niet, anders had God ze niet uitgeroeid.

maar de kleine kinderen die nog niets weten van goed of kwaad, die komen toch in de hemel?

dat staat in de bijbel (weet zo uit me hoofd niet precies waar)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of je gereformeerd bent, maar anders staat het in de Dordtse Leerregels dat kinderen die geen weet hadden van goed of kwaad inderdaad naar de hemel gaan indien hun ouders gelovig zijn, waardoor ze toch kinderen van het verbond zijn, dan ziet God ze daarin aan.

Maar dit hoeft niet het geval met kinderen van ongelovige mensen te zijn, daarover staat geloof ik niet wat in de Bijbel; schijnbaar is he niet belangrijk om te weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Petrus 4:6 Met dat doel is het evangelie ook aan de doden verkondigd. Want naar het inzicht van de mensen is over hun aards bestaan het vonnis al geveld, maar voor God mogen zij leven door de Geest.

1 Petrus 3:18 Ook Christus heeft eens voor al geleden voor de zonden; de onschuldige heeft geleden ter wille van de schuldigen om u bij God te brengen. Hij is lichamelijk gestorven, maar tot leven gewekt door de Geest. 19 En zo is hij zijn overwinning gaan bekendmaken aan de zielen die in de onderwereld gevangen zaten. 20 Zij hadden destijds gehoorzaamheid geweigerd aan God, toen hij een groot geduld aan de dag legde, ten tijde van Noach, toen de ark werd gebouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat de dood van mensen iets tijdelijks is, het eind van ons aardse leven. Maar dat we voor God allemaal leven (en geoordeeld worden), zodat iedereen het evangelie mag horen.

In 1 Petrus 3 zie je ook dat Jezus zijn overwinning bekend heeft gemaakt aan zielen die ten tijde van de vloed ongehoorzaam waren geweest. Ook dit waren mensen die door God vernietigd waren.

Samengevat: De menselijke dood is niet het uiteindelijke oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor een gedeelte ben ik het met Dan eens. Jezus daalde inderdaad af naar het Limbus patrum om de zielen die daar meteen na hun dood terecht kwamen of na het uitzitten van hun zondestraf in het purgatorium, om ze in de hemel op te nemen. Wel is het zo dat volgens ons op het tijdstip van de dood je bestemming al vast staat. Wél is het zo dat er nog een hoop mitsen en maren zijn waardoor ongelovigen/andersgelovigen ook in de hemel zouden kunnen komen. Bijna-kardinaal Hans Urs von Balthasar hield de opinie dat de helweliswaar bestond, maar dat deze leeg zou zijn. Ik deel die opinie niet, de huidige Paus ook niet, maar het geeft op z'n minst aan dat er nog behoorlijk war speelruimte zit. Maar goed, het oordeel is sowieso niet aan ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid