Spring naar bijdragen

Evangeliseren moeilijk?


Aanbevolen berichten

Dit is iets wat me al langer bezighoudt. Aan het eind van het evangelie van Matteüs wordt de apostelen (en ik ga er vanuit dat het ook voor ons geldt) de volgende opdracht meegegeven:

Gaat dan heden, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des heiligen Geestes en leer heb onderhouden al wat Ik u bevolen heb. (Mat. 28:19)

Maar mij zul je niet tegenkomen met een evangelisatie-actie midden in de stad ofzo. Zelfs tegen voor mij bekenden vind ik het af en toe erg moeilijk om van mijn geloof te getuigen, vooral als het niet-christenen betreft. Alsof ik dichtsla als het opeens over geloven gaat. Zijn er meer mensen die er moeite mee hebben en/of mensen die tips voor me hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wij (=bijbelstudie groep) gaan 14 februari in het centrum van Zaandam evangeliseren. Dit doen we door een door Peter Scheele ontwikkelde vriendschapstest. We stellen vragen over vriendschap en langzamerhand kom je dan op God uit. Het ziet er 'makkelijk' uit en als mensen niet geïnteresseerd zijn sta je ook niet met een mond vol tanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons gaan ze ook weleens zingen op straat, maar dat vind ik egt nix. De mensen zien je meer aan voor gek dan dat ze er door geraakt worden, komt ook door het niveau.

Wij hebben in de zomer een tent voor kinderen en 's avonds voor jongeren. We zingen, bijbelverhaal, knutselen, spelen. Voor jongeren film, survival. Enzovoort. Daar ben ik dan de hele week. Dat vind ik wel super en dan evangeliseer ik ook, maar net ff anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je Peeter Scheele dingen gaat doen dan wel de kameel meenemen! knipoog_dicht.gif

Evangeliseren kan op allerlei manieren. Uit Willow Creek is een verhaal bekend van iemand die 30 dopen op haar conto had, die 30 dopelingen over een bepaalde tijdspanne getuigden vanuit het doopvont dat zij hun grootste inspiratiebron was. En ze deed niks anders dan zonder ruchtbaarheid heel goed en nauwgezet haar werk doen en een vriendelijke uitstraling hebben. Ze wisten wel dat ze naar de kerk ging, maar ze sprak er maar weinig actief over met mensen. Kun je nagaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 18:20:42 schreef jmvriesen het volgende:

Glenn.. staat die vriendschapstest ook ergens op internet
verbaasd.gif
Wat dat zou wel es handig kunnen zijn
bloos.gif
aangezien ik meestal niet weet waar ik (bij vrienden) moet beginnen...

Binnenkort krijg ik'm op papier, dan wilk'm wel overtypen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hé allemaal...

Bid dat je kracht mag ontvangen om te evangeliseren...

Bid dat je vreugde mag ontvangen zodat je niet anders kan om die te delen...

Bid dat je een levende waterstroom mag zijn voor anderen...

Blijf verbonden met God...

Schaam je niet voor het evangelie...

Leef het...! widegrin.gif

Probeer... smile.gif

Succes! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 januari 2004 13:06:05 schreef Ruth het volgende:

Hé allemaal...

Bid dat je kracht mag ontvangen om te evangeliseren...

Bid dat je vreugde mag ontvangen zodat je niet anders kan om die te delen...

Bid dat je een levende waterstroom mag zijn voor anderen...

Blijf verbonden met God...

Schaam je niet voor het evangelie...

Leef het...!
widegrin.gif

Probeer...
smile.gif

Succes!
widegrin.gif

Heb ik al gedaan big-smile.gif

*kuch* ik moet wel bescheiden blijven bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms accepteren evangelisten het woord "nee" niet goed. Het is vaak geen discussie, want de evangelist wil alleen overtuigen en vaak niet de wijsheid van de ander inzien. Ik het principe van enavgeliseren echter wel interessant, omdat ik zelf tot een religie behoor dat alles wil behalve evangeliseren. Ik vind het een beetje vreemd dat god jullie opdraagt te evangeliseren. Is het niet beter als iemand zijn eigen weg vind tot het goddelijke, op zijn eigen manier?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 22 januari 2004 17:55:15 schreef Soliwo het volgende:

Soms accepteren evangelisten het woord "nee" niet goed. Het is vaak geen discussie, want de evangelist wil alleen overtuigen en vaak niet de wijsheid van de ander inzien. Ik het principe van enavgeliseren echter wel interessant, omdat ik zelf tot een religie behoor dat alles wil behalve evangeliseren. Ik vind het een beetje vreemd dat god jullie opdraagt te evangeliseren. Is het niet beter als iemand zijn eigen weg vind tot het goddelijke, op zijn eigen manier?

Mag ik vragen tot welke religie jij behoort? En waarom evangeliseren jullie niet? Dat is onze grootste opdracht.....zie het einde van Matthéüs 28!!!

Je schrijft dat je het vreemd vindt dat God ons opdraagt om het Evangelie uit te dragen....... waarom is dat vreemd? Heb jij een andere "god"?

Hoe denk je dat iemand zèlf God kan vinden? God vindt ons! Wij moeten dan wel antwoorden!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Mag ik vragen tot welke religie jij behoort? En waarom evangeliseren jullie niet? Dat is onze grootste opdracht.....zie het einde van Matthéüs 28!!!

Natuurlijk mag je dat vragen. Ik fixeer me eigenlijk niet op 1 religie, mijn basis ligt bij het keltisch Druidisme, maar ik zie ook veel terug in hekserij en de relgie van the Native Americans. Vrijwel allemaal natuurreligies. Ik en andere paganisten (hoofdstroming via allerlei natuurreligies) geloven dat ieder een eigen ((en verschillend)pad heeft en dat waarheden vaak subjectief zijn. Velen geloven dat alle goden 1 god zijn en dat alle religies een (ander gedeelte van het goddelijke waarnemen. Ik kan echter niet spreken voor iedereen.

Ik wist niet dat de evangelisatie jullie grootste opdracht was. Sorry daarvoor. Ik ben echter geinteresseerd in jullie religie, aangezien ik geinteresseerd ben in het verschijnsel reloigie en spiritualiteit in het algemeen.

Quote:
1 Je schrijft dat je het vreemd vindt dat God ons opdraagt om het Evangelie uit te dragen....... waarom is dat vreemd? 2 Heb jij een andere "god"?

3 Hoe denk je dat iemand zèlf God kan vinden? God vindt ons! Wij moeten dan wel antwoorden!!!

Ik heb even deze tekst in drieen opgedeeld om het overzichtelijk te houden.

1 Ik vind om de christelijke evangelisatie moeilijk te begrijpen. Ik geloof dat de bijbel is geschreven door een geinspireerd man, maar dat het niet de volledige waarheid kan bevatten. Ik denk dat het ervaren van het goddelijke in je hart en om je heen belangrijker is dan de leer van de bijvel. Verder staat bovenaan een deel van dit antwoord.

2 Ik geloof in een soort god, hetzij niet de christelijke god. Ik geloof in het Al, de Grote Geest, de kern van alle dingen, de beweging die leven en dood veroorzaakt, de zon, de maan ect. Ik herken deze kracht dus in mensen, de natuur, het universum, maar bijvoorbeeld ook in de oude keltsiche goden. Zij zijn beelden die culturen aan het hogere hebben gegeven, maar vooral archetypen en voorbeelden. Ik zie vooral de godin Brigid (die werd gekerstend tot St.Brigit) als een voorbeeld voor mij. Zij is voor mij een menselijk gezicht voor de Grote Geest/ kracht en mijn voorbeeld. Ik gebruik de keltische mythologie en andere verhalen zoals jullie sommige bijbelse verhalen gebruiken. Jullie verhaal van Christus is sterk verwant van die van zonnegoden die zich opofferden. Jullie maagd Maria heeft nog sommige aspecten van oude godinnen in zich (stamt eigenlijk af van Astarte en Isis)

3 Hier ben ik het met je eens. Ik wilde zeggen dat ik niet denk dat je iemand's beeld van het goddelijke moet veranderen. Natuurlijk kan je discussieren over geloof en religie. Ik denk dat alle reliies en persoonlijke geloven iets van de waarheid bevat.

Quote:
'Evangelisten' die te pusherig zijn, zijn net slechte verkopers, die vangen ook altijd bot. Je kunt werkelijk nooit verder gaan dan iemand vertellen wat hij of zij nodig heeft om zelf naar God te gaan, maar ik heb het vermoeden dat niet iedereen zich dat realiseert.

Dit kan ik wel bergijpen. Bedankt.

Liefs Soliwo

Link naar bericht
Deel via andere websites

evangeliseren?

Ik ben niet zo van straat evangelistatie. Als ik soms mensen zie hier in de stad vind ik het knap dat ze het doen, maar ook zie ik dat het nauwelijks de mensen op straat iets zegt en dat ze zichzelf een beetje voor gek zetten. (vind ik niet maar dat zijn de reacties op straat)

De opdracht tot evangeliseren betrek ik meer in mijn persoonlijke leven. Ik ga niet al mijn vrienden vertellen over God, maar probeer door mijn manier van leven wel uit te dragen dat ik voor Hem leef (ik geef toe dat alleen al is ontzettend moeilijk)

Toch heb ik het afgelopen half jaar al een stuk of 5 keer mee gemaakt dat goede vrienden van mij wel een beetje nieuwsgierig waren naar dat geloof van mij (de meeste wisten er ook wel iets vanaf) Door hun vragen te beantwoorden en te vertellen wat mijn ervaringen zijn, zonder enige schaamte en zonder dingen achter te houden/mooier te maken dan ze werkelijk zijn, heb het afgelopen jaar meegemaakt dat een aantal van die mensen aan het nadenken is geslagen en een paar zelfs tot geloof gekomen.

Niet alleen door mijn verhaal, hoor! Maar het was misschien wel iets dat meehielp.

Wat ik dus probeer te zeggen is dat evangeliseren volgens mij niet een opdracht is die je op een bepaalde manier moet vervullen, maar dat het meer een opdracht is van trouw blijven aan je geloof en als het erop aankomt daar open over te zijn.

Bijvoorbeeld ook hier op credible (al zijn de meeste mensen hier natuurlijk al tot God te komen)

Wat ik wel ervaar is dat hoe zekerder je zelf van je geloof bent, hoe makkelijker je ervan kan getuigen. Athans dat is mijn ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 23 januari 2004 00:22:02 schreef Marieke het volgende:

evangeliseren?

Ik ben niet zo van straat evangelistatie. Als ik soms mensen zie hier in de stad vind ik het knap dat ze het doen, maar ook zie ik dat het nauwelijks de mensen op straat iets zegt en dat ze zichzelf een beetje voor gek zetten. (vind ik niet maar dat zijn de reacties op straat)

Maar dat begrijp ik ook wel.......ik heb toch niet gezegd dat je dat persé op straat moet doen?!

Quote:
De opdracht tot evangeliseren betrek ik meer in mijn persoonlijke leven. Ik ga niet al mijn vrienden vertellen over God, maar probeer door mijn manier van leven wel uit te dragen dat ik voor Hem leef (ik geef toe dat alleen al is ontzettend moeilijk)

Dat is prima Marieke, er zijn zeer veel manieren om te evangeliseren, en iedereen moet dit doen op de manier die bij hem/haar past.

Quote:
Toch heb ik het afgelopen half jaar al een stuk of 5 keer mee gemaakt dat goede vrienden van mij wel een beetje nieuwsgierig waren naar dat geloof van mij (de meeste wisten er ook wel iets vanaf) Door hun vragen te beantwoorden en te vertellen wat mijn ervaringen zijn, zonder enige schaamte en zonder dingen achter te houden/mooier te maken dan ze werkelijk zijn, heb het afgelopen jaar meegemaakt dat een aantal van die mensen aan het nadenken is geslagen en een paar zelfs tot geloof gekomen.

Niet alleen door mijn verhaal, hoor! Maar het was misschien wel iets dat meehielp.

Geweldig!!! Je ziet dus dat God iedereen op zijn/haar eigen manier kan gebruiken.

Quote:
Wat ik dus probeer te zeggen is dat evangeliseren volgens mij niet een opdracht is die je op een bepaalde manier moet vervullen,

Daar waren we het inmiddels al over eens knipoog_dicht.gif.

Quote:
maar dat het meer een opdracht is van trouw blijven aan je geloof en als het erop aankomt daar open over te zijn.

Maar toch ook getuigen van wat Christus voor je betekent?!

Dat kan overigens op vele manieren, ook via internet bereik je mensen, en wat dacht je van het uitprinten en door vele brievenbussen doen van de folders die op www.gelooft.nl staan? Lijkt me een uitstekende manier van evangeliseren!

Quote:
Bijvoorbeeld ook hier op credible (al zijn de meeste mensen hier natuurlijk al tot God te komen)

Ja, maar er zijn hier ook zoekenden, net zoals op andere Christelijke sites.

Quote:
Wat ik wel ervaar is dat hoe zekerder je zelf van je geloof bent, hoe makkelijker je ervan kan getuigen. Athans dat is mijn ervaring.

Klopt.

Vraagje Marieke: Weet jij zeker dat jij het eeuwige leven bij God hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 00:41:04 schreef Kate het volgende:

Maar dat begrijp ik ook wel.......ik heb toch niet gezegd dat je dat persé op straat moet doen?!

nee hoor, maar daar moest ik wel gelijk aan denken en ik wilde in de loop van het verhaal mijn mening over verschillende manieren van getuigen gegeven

Quote:
Geweldig!!! Je ziet dus dat God iedereen op zijn/haar eigen manier kan gebruiken.

Ja dat is inderdaad een heel bijzondere en mooie ervaring. Een vriendin die eerst tegen je zegt dat ze er heel erg mee bezig is en vervolgens tijdens een gebed op een hele eenvoudige manier getuigde dat God het belangrijkste in haar leven is. Je zou willen huilen, lachen, zingen... Als of je uit je vel spring omdat het gevoel groter is dan jijzelf zo mooi.

Quote:
en wat dacht je van het uitprinten en door vele brievenbussen doen van de folders die op
staan? Lijkt me een uitstekende manier van evangeliseren!

mmm misschien is dat jou manier, mij heeft zulke dingen nooit echt aangesproken. Ik ga liever echt in gesprek met mensen, dan kan ik me beter uitdrukken, maar zoals eerder gezegd, ieder zijn eigen manier

Quote:
Vraagje Marieke: Weet jij zeker dat jij het eeuwige leven bij God hebt?

Ja, dat geloof ik, zolang ik tenminste bewust ervoor blijf kiezen voor Hem te leven.

Hoezo vraag je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid