Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo luitjes,

Dit is een eerste post na registratie. Wij wonen in het buitenland en hebben een zoon van 15 jaar. Periodiek zijn we in Nederland. We wonen in een land waar nagenoeg geen christenen wonen, een land waarin behoorlijk weerstand leeft t.o.v. het christendom.

Onze zoon loopt er tegenaan dat hij behoefte heeft aan opbouwende contacten en vriendschappen met - laten we het breed zeggen, Europese - leeftijdgenoten, maar op het moment niet weet waar hij het moet zoeken. Ook hebben we met hem een discussie gehad over waar hij zijn toekomstige vrouw mogelijk zou kunnen tegenkomen. Ja, ver weg, maar voor hem een issue. Gekscherend hebben we weleens gezegd dat hij misschien moet "afreizen naar het land van zijn voorvaderen om zich aldaar een vrouw te zoeken".

Goed, hij is op het moment 15 en zou graag vriendschappen willen aangaan en onderhouden met leeftijdgenoten die daadwerkelijk als een discipel van Jezus door het leven zouden willen gaan. Dat is een belangrijke kern voor hem, die hij mist in veel online fora. We hebben samen gezocht naar fora gericht op die leeftijdgroep en vooral doelgroep, maar vooralsnog niets geschikts kunnen vinden. Dat was de reden om vandaag eens verder rond te struinen, de aanleding dit forum te vinden en de hamvraag hier te deponeren: Wie kan fora aanraden die hij zou kunnen gebruiken als startpunt?

Tips van harte welkom dus...

Groetjes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

credible is zeker een leuk startpunt, credible is net een thuis voor heeel veel mensen van hier. Persoonlijk heb ik aantal vriendschappen opgedaan hier!

Het is natuurlijk nog ver van jullie misschien, maar er zitten op credible ook wat mensen vanuit buitenland, dus misschien wel hetzelfde buitenland smile.gif

Succes iig!

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://forum.credible.nl engel.gif -> Toen ik voor de registratie wat aan het rondlezen was, kreeg ik de indruk dat de meeste gebruikers toch wat ouder zijn. Hoewel jij aardig in de buurt van onze zoon komt (geboortejaar 1992 zag ik in je profiel). Wat denk je, zou het voor hem zin hebben om zich hier eens voor te stellen?

http://forum.refoweb.nl/ -> Uh... sorry, maar hier gaat hij geen zin in hebben. Ik ken hem een beetje knipoog_dicht.gif

--> Dit soort sites zijn we ook tegengekomen. Die gaan meer over de inhoud van wat je gelooft en zijn minder gericht op gewoon contacten en vriendschappen.

link emid=26 --> Die ziet er leuk uit. Ik zag daar ook een link naar http://www.jesusradicals.com, dat zal 'ie interessant vinden. Helaas zijn de fora gericht op een geografisch niet interessant gebied, maar de topics zijn aardig.

engel.gif

Dat was ook hoe ik hier terecht ben gekomen knipoog_dicht.gif

Misschien moet ik in dit topic toch iets meer vertellen, zodat de "smaak" van wat we zoeken wat duidelijker is.

Ik was ooit fanatiek anti-religie, in het bijzonder anti-christendom. Na de nodige belevenissen en een radicale bekering, werd alles overhoop gegooid. Mijn vrouw dacht eerst dat ik gek geworden was, besloot een paar jaartjes toch ook bij Jezus in de leer te gaan. We hebben ervaringen gekregen met de kerkelijke wereld, ons verdiept in theologie enz. Toch kregen we - en vooral eerst mijn vrouw - de indruk dat wat we om ons heen zagen niet echt overeen komt met wat we in de Bijbel lezen. Zo las ik bijv. een boek van Frank Viola (http://www.ptmin.org), Pagan Christianity. M'n spreekwoordelijke broek zakte behoorlijk af toen ik langzaam in de gaten kregen waar zgn. christelijke tradities nu echt vandaan komen. Daarom hebben we ons losgemaakt van het "georganiseerde christendom". We willen volgelingen van Jezus zijn, deel uitmaken van het organisme "gemeente" en niet lid zijn van een organisatie genaamd kerk. Zware termen, ik weet het, maar zo ligt dat bij ons. Onze zoon wilde graag gedoopt worden, al jaren. We hebben bewust gewacht, totdat hij de leeftijd had dat hij de gevolgen van die keuze kon overzien. De Joden kennen de leeftijd van Bar Mitswa, die grens hebben we gehanteerd. Na onze verhuizing naar het buitenland kwam de vraag weer terug en heb ik hem in een meer ergens midden in een bos gedoopt. Plons. Hij weet wat hij wil en daar ben ik dankbaar om. Het maken van discipelen begint wat mij betreft al in ons gezin knipoog_dicht.gif

Onze zoon is - vind ik - behoorlijk rijp voor zijn leeftijd. Dat komt misschien omdat hij met een lichte lichamelijke handicap leeft en meer met volwassenen te maken heeft als kinderen. Hij heeft verdriet van gevolgen van zonde wanneer hij bepaalde gebeurtenissen om zich ziet. Zijn inzicht in allerlei zaken verbaast me geregeld. Leeftijdgenoten denken vaak anders als hem, ik merk denk dat hij verlangt naar "rijpere" reacties, serieuzer, diepgaander. Toen we spraken over een toekomstige vrouw, zei hij dat hij het liefst een vrouw zou tegenkomen die ongeveer rondom dat moment tot bekering is gekomen. Waarom? Geen ballast van kerkelijke tradities, omdat mensen vaak de neiging hebben de tradities en bijv. activiteiten meer aandacht te geven als God onze Vader en Jezus onze Leider. Dat zou laatste zou hij echt niet willen. Toegegeven, je moet niet alles over 1 kam scheren en onbevooroordeeld iemand tegemoet treden, maar de voorzichtigheid leeft bij hem wel. Daarom tijfelt hij; moet hij contact zoeken met meiden die al christen (of misschien christeLIJK) zijn, of dat nu juist vermijden. Daarnaast ziet hij de gevolgen van sexueel verkeer en verbroken relaties. De trauma's van meiden die op dat front feitelijk gebruikt zijn en vervolgens voor een deel stuk. Ook daar heeft hij moeite mee. Het is in zijn (en ook onze) ogen beter om jong een relatie aan te gaan en gewoon trouw te blijven. Dat bespaart een enorme berg ellende, maar vergt ook zorgvuldigheid met partnerkeuze.

Oh ja, onze zoon gaat komend schooljaar via eLearning een Amerikaanse High School doen, heeft dan na 3 jaar zijn diploma en zal vervolgens doorgaan naar de Open Universiteit om ICT opleiding te gaan doen. Kortom, hij heeft naast een lichamelijke handicap ook een goed werkend verstand knipoog_dicht.gif

Goed, ik heb zo wat opgeschreven wat de smaak aangeeft.

Als iemand op dit forum vindt dat het zinvol is voor onze zoon hier te registreren hoor ik dat graag. Het hangt grotendeels af van de leeftijden op dit forum.

Mocht iemand zich afvragen, waarom ik m'n naam en de naam van onze zoon hier niet noem; dat heeft te maken met mijn werk en omgeving. Ik wil als het even kan rondom bepaalde onderwerpen geen digitale sporen achterlaten die later via Google te herleiden zijn. Dit kan wellicht paranoia klinken, maar is helaas noodzakelijk.

Groetjes !!

Link naar bericht
Deel via andere websites

vriendschap heb je met iemand waarmee je het goed kan vinden smile.gifniet zo zeer de leetijd toch?

er is ergens een topic met de mensen en leeftijd hier op credible, maar kan hem ff niet vinden...


Samegevoegd:

Quote:

Sorry voor de kapotte links in de tekst, ik moet nog even wennen aan de markup taal van dit forum. En, het gaat ons op dit moment primair om vriendschappen. De toekomstige vrouw komt nog wel
knipoog_dicht.gif

rechtsboven in staat icoontje voor edit: dan kan je bewerken smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

link hier is dat topic smile.gif

Het leuke opzich van credible vind ik dat, je vormt in je hoofd een beeld van iemand aan de hand van de posts die je leest.

Gebeurt vaak dat ik door een profiel erachter kom dat sommige mensen mannelijk zijn ipv vrouwelijk (dat beeld had ik dan). Of ouder of jonger smile.gif

Ben benieuwd wat hij er van vind smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je voor de link. Idd, er zijn er max. 13 die ongeveer in de voor hem interessante leeftijdscategorie zitten. Ik vond credible interessant, omdat ik veel interessante topics tegenkom. Het elkaar leren kennen via een forum heeft trouwens voor- en nadelen. Iemand kan zich anders voordoen als 'ie is, tegelijk kan een forum een leuke aanloop zijn naar een goede vriendschap. Eerst inhoudelijk kennismaken, de uiterlijkheden spelen daarbij geen rol. En, idd bij vriendschap hoeft leeftijd geen rol te spelen, ook al is het leuk (als je jong bent) te maken te hebben met ongeveer leeftijdgenoten. Voor mij zelf maakt leeftijd geen bal uit, waar het mij om gaat is meer hoe iemand is. Dat is waar het om gaat. Ik kom jongen mensen tegen met een scherpe geest en ouderen die het waarschijnlijk nooit gaan leren. En anderom natuurlijk knipoog_dicht.gif Maar goed, ik zit niet op dit forum voor mezelf, primair om te kijken of ik onze zoon een nuttige bal kan toespelen.

Annie13 en Dwarrel, jullie allebei hartelijk bedankt zover voor jullie reacties!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi sniffing_around,

ik denk dat credible.nl een erg leuk forum kan zijn voor je zoon. Het hangt er natuurlijk ook een beetje van af wat hij er zelf van verwacht, wat zijn eigen bijdragen zijn en hoe hij zich daarbij opstelt tegenover de andere deelnemers.

Dingen die ik zelf waardeer aan credible zijn:

- Breed scala van overtuigingen onder de deelnemers,

- Redelijk brede oriëntatie qua leeftijd,

- Veel verschillende discussieonderwerpen, door bovenstaande factoren

- Goede moderators en (meestal knipoog_dicht.gif ) goede sfeer.

Zelf ben ik een tijdlang minder actief geweest door mijn werk, maar ik lees nog regelmatig mee. Vraagje echter: waarom bekijken jullie als ouders de fora eerst, in plaats van je zoon zelf dingen te laten onderzoeken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dr. Strangelove; ook bedankt voor de reactie. Onze zoon heeft wat rondgesnuffeld, maar is afgeknapt op zeg maar het niveau wat hij gewoonlijk tegenkomt. Ik was vandaag extreem vroeg wakker en dacht, misschien vind ik wel wat. Gewoon wat helpen. Inmiddels is 'ie wakker, heeft deze thread zojuist meegelezen en zal straks gaan zeggen wat ' ie vindt. Uiteraard is de keuze volledig aan hem knipoog_dicht.gif

Marliesje; dank je! Deze waren we nog niet tegengekomen. We gaan eens rondkijken.

Groetjes uit Oost Europa.


Samegevoegd:

OK folks... Hij heeft meegekeken, zal eerst nog wat rondstruinen en dan beslissen of hij gaat registreren. We hebben de thread van Samantha over hoogbegaafdheid met veel belangstelling zitten doorlezen. Heel herkenbaar. Vanaf hier geef ik het estafettestokje door aan onze zoon. Zelf blijf ik toch wat meelezen op credible.nl, want persoonlijk lijkt me dit een opbouwende ontmoetingsplaats. Wordt vervolgt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

engel.gif
-> Toen ik voor de registratie wat aan het rondlezen was, kreeg ik de indruk dat de meeste gebruikers toch wat ouder zijn. Hoewel jij aardig in de buurt van onze zoon komt (geboortejaar 1992 zag ik in je profiel). Wat denk je, zou het voor hem zin hebben om zich hier eens voor te stellen?

Ik denk van wel, ja... Er zitten hier toch vrij veel mensen van 13 tot 16 jaar. Maar natuurlijk ook ouderen, ouders van jongeren die willen weten wat dit allemaal inhoudt, maar ook mensen die gewoon over het geloof willen praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid