Spring naar bijdragen

De tijd na Jezus geboorte


Aanbevolen berichten

Leviticus 12 : 8 Als ze zich geen ram kan veroorloven, moet ze twee tortelduiven meebrengen of twee jonge gewone duiven, één als brandoffer en één als reinigingsoffer. De priester voltrekt voor haar de verzoeningsrite en zij is weer rein.

Lucas 2 : 22 Toen de tijd was aangebroken dat ze zich overeenkomstig de wet van Mozes rein moesten laten verklaren, brachten ze hem naar Jeruzalem om hem aan de Heer aan te bieden, 23 zoals is voorgeschreven in de wet van de Heer: Elke eerstgeboren zoon moet aan de Heer worden toegewijd. 24 Ook wilden ze het offer brengen dat de wet van de Heer voorschrijft: een koppel tortelduiven of twee jonge gewone duiven.

Matteus 2 :10 Toen ze dat zagen, werden ze vervuld van diepe vreugde. 11 Ze gingen het huis binnen en vonden het kind met Maria, zijn moeder. Ze wierpen zich neer om het eer te bewijzen. Daarna openden ze hun kistjes met kostbaarheden en boden het kind geschenken aan: goud en wierook en mirre. 12 Nadat ze in een droom waren gewaarschuwd om niet naar Herodes terug te gaan, reisden ze via een andere route terug naar hun land.

13 Kort nadat zij op die manier de wijk genomen hadden, verscheen er aan Jozef in een droom een engel van de Heer. Hij zei: Sta op en vlucht met het kind en zijn moeder naar Egypte. Blijf daar tot ik je weer roep, want Herodes is naar het kind op zoek en wil het ombrengen. 14 Jozef stond op en week nog diezelfde nacht met het kind en zijn moeder uit naar Egypte. 15 Daar bleef hij tot de dood van Herodes, en zo ging in vervulling wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen.

Lucas 2 : 39 Toen ze alles overeenkomstig de wet van de Heer hadden gedaan, keerden ze terug naar Galilea, naar hun woonplaats Nazaret. 40 Het kind groeide op, werd sterk en was begiftigd met wijsheid; Gods genade rustte op hem.

Als ik de bovenstaande teksten met elkaar vergelijk, dan vallen er mij verschillende dingen op, nl. het volgende:

1. Als ik de 1e 2 teksten lees dan valt af te leiden dat Jozef en Maria het niet al te breed hadden. Bij de 3e tekst worden ze met de duurste cadeaus overladen die je in die tijd maar kon voorstellen. Hadden ze daar geen ram of een schaap voor kunnen kopen?

2. In de bovenstaande teksten zie ik nog een tegenstelling: In Lucas gingen ze na de geboorte, na een bepaalde tijd om weer rein te worden een offer brengen. In Matteus echter vluchten ze linea recta naar Egypte, brengen ze geen offer en groeit Jezus op in Egypte en niet in Nazaret zoals hierboven in de tekst van Lucas staat.

Is er een verklaring voor waarom en hoe deze discrepanties zijn ontstaan? Of ziet iemand er juist geen discrepantie in?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik de bovenstaande teksten met elkaar vergelijk, dan vallen er mij verschillende dingen op, nl. het volgende:

1. Als ik de 1e 2 teksten lees dan valt af te leiden dat Jozef en Maria het niet al te breed hadden. Bij de 3e tekst worden ze met de duurste cadeaus overladen die je in die tijd maar kon voorstellen. Hadden ze daar geen ram of een schaap voor kunnen kopen?

De geschenken werden aan de Here Jezus gegeven. Misschien dat de ouders daar geen gebruik van wilde maken.

Quote:
2. In de bovenstaande teksten zie ik nog een tegenstelling: In Lucas gingen ze na de geboorte, na een bepaalde tijd om weer rein te worden een offer brengen. In Matteus echter vluchten ze linea recta naar Egypte, brengen ze geen offer en groeit Jezus op in Egypte en niet in Nazaret zoals hierboven in de tekst van Lucas staat.

Vaak wordt er van uit gegaan dat de herders er vrij lang over deden om bij de Here Jezus te komen. De tijd is niet erg duidelijk. De kans is dus best aanwezig dat Jezus eerst geboren is, toen naar Jeruzalem gebracht is. Vervolgens de wijzen kwamen en ze daarna gevlucht zijn. De kinderen die omgebracht werden waren twee jaar en jonger. Dus Jezus was in die tijd tussen de 0 en 2 jaar.

De rede waarom dit niet genoemd wordt in Lucas heeft waarschijnlijk te maken met het onderwerp van het evangelie. Mattheus is er namelijk op gericht om te laten zien dat de profetieën uit gekomen zijn.

Quote:
Is er een verklaring voor waarom en hoe deze discrepanties zijn ontstaan? Of ziet iemand er juist geen discrepantie in?

Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid