Spring naar bijdragen

Zweedse kerk wil homo's trouwen


Aanbevolen berichten

Quote:

@Living stone, ben jij eigenlijk ook voor polygame huwelijken?

als iedereen binnen dit huwelijk daarmee kan leven zal ik de laatste zijn die het zou afkeuren, mijn voorkeur heeft het niet, omdat ik me liever hou bij 1 partner, maar wat mij betreft is ieder mens vrij om te doen wat goed is voor hem of haar...

In nederland is dit voor zover ik weet verboden, maar waarom zou ik het moeten afkeuren...

[


Samegevoegd:

Quote:

[...]

precies! Het is een contract. Het is niet meer dan een door mensen ingesteld administratieve overeenkomst.

volgens mij heb je het nu over z'n samenlevings contract en niet over het huwelijk... dat jij het niet ziet als een volledig huwelijk, omdat je de kerk er bij wilt betrekken...

hu·we·lijk (het ~, ~en)

1 wettelijk geregelde verbintenis tot het samenleven van twee personen => echtverbintenis, echtvereniging, huwelijksband, matrimonium

2 huwelijkssluiting

3 het samenleven van twee personen volgens het huwelijksrecht => de /echtelijke/gehuwde/huwelijkse/ staat

of je moet een andere vertaling voor het woord kennen, misschien willen ze het wel veranderen in het woordenboek...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

punt blijft: als je niet in de kerk gehuwd bent, ben je volgens de kerk niet gehuwd.

ahhh is alweer iets heel anders dan het huwelijk afdoen als een samenlevings contract... al heb ik op dit forum weleens begrepen dat dit niet helemaal waar is en dit niet voor iedere kerk geld...

huwelijk is dus gewoon huwelijk... met het verschil huwelijk voor de wet en huwelijk voor de kerk...

moet het eens opzoeken... nu niet meer, want ga zo pitten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

als iedereen binnen dit huwelijk daarmee kan leven zal ik de laatste zijn die het zou afkeuren, mijn voorkeur heeft het niet, omdat ik me liever hou bij 1 partner, maar wat mij betreft is ieder mens vrij om te doen wat goed is voor hem of haar...

In nederland is dit voor zover ik weet verboden, maar waarom zou ik het moeten afkeuren...

Ah, ok, dus de enige maatstaf die je hebt, is smaak?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

buiten dat vind ik het super arrogant en kleinerend naar iemand met die gevoelens toe om te zeggen dat de liefde tussen man en vrouw wel echt is... andere woorden die tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht niet...

jij bevestigd maar weer eens waarom k hier lange tijd niet ben geweest en ik me intresse in het christendom verloren ben...

Robert zei dat de liefde tussen man/man en vrouw/vrouw wel echt bestaat, dus je veroordeling is niet terecht.

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet zo dat de Christelijke gemeenschap enkel bestaat uit hetero's. (zie Zweden)

Stel dat een homosexuele kerkganger vraagt of hij of zij ook in de kerk mag trouwen waar die persoon altijd komt. Kan een kerkgemeenschap dat maken dat te weigeren?

Zo van, joh je hoort er helemaal bij, behalve op de dag dat je gaat trouwen. Dat mag bij ons niet. Beetje hard, vind ik.

Het is ook zo dat we kunnen lezen in het NT, dat Jezus toch duidelijk opkomt voor minderheden, of mensen die in de hoek staan omdat ze 'anders' zijn. Gelijke rechten binnen de kerk is juist iets waar je voor zou moeten strijden als Christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Robert zei dat de liefde tussen man/man en vrouw/vrouw wel echt bestaat, dus je veroordeling is niet terecht.

Groet,

Dave

dan heb ik die post mogenlijk verkeerd gelezen en 2 woorden over het hoofd gezien...

was trouwens geen veroordeling, maar een meningknipoog_dicht.gif


Samegevoegd:

Quote:

het is maar welke definitie je gebruikt he? Het is wel lastig dat God altijd gelijk heeft. Of je nou wel of niet gelooft; het doet uiteindelijk niet terzake... We zullen bij Het Oordeel wel merken wie het bij het rechte eind had...

je opmerking heeft helemaal niets te maken met of je gelooft ja of nee en wie gelijk heeft, maar wat de definitie van huwelijk is...

Hoef je niet eens creatief voor te zijn, want het wordt zelf voor ons voorgekauwd door een woordenboek... het ging om de definitie en niet om het soort huwelijk... of wilde jij afwijken en eigen definities gaan hanteren ?

buiten dat vraag ik me af wat de onderbouwing is voor een kerkelijk huwelijk ?


Samegevoegd:

Quote:

[...]

Ah, ok, dus de enige maatstaf die je hebt, is smaak?

meer de maatstaf dat een ieder vrij is om te doen wat hem of haar goed lijkt, zolang het maar geen andere schaad... vrijheid... zolang ik vind dat iets goed voor me is zal ik er naar leven, maar zal ook zeker in de gaten blijven houden of ik mensen van wie ik hou of onschuldigen geen schade toebreng...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is ook wat de bijbel leert, in genesis 3 regel 24:

...Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich zal hechten aan zijn vrouw, met wie hij één lichaam wordt.

Ik denk dat we moeten kijken vanuit God's ogen, en dan geloof ik dat God het anders bedoeld heeft, dan dat wij er van maken.

Blessings,

Ik denk dat je dit eerder geestelijk moet zien dan lichamelijk "eenzijn". De geest is immers ook belangrijker dan het lichaam.


Samegevoegd:

Quote:

[...]

Ik niet. De zweedse kerk gaat hiermee naar mijn mening lijnrecht tegen Gods woord in.

Waarom zouden zij het ook doen als de huwelijken wettelijk al erkend worden? Waarom zou je dan een relatie inzegenen die in Gods ogen een gruwel is?

Weet je dan wel zeker, dat alles wat in de Bijbel staat ook God's woord is en zijn wil is? Voor velen vanzelfsprekend; maar als ik de Bijbel lees, dan zie ik vaak dat er in die Bijbel oorlogen in worden gevoerd, terwijl er toch een gebod is, die ons verbiedt om te doden? En volgens mij is het geen polis van een verzekering, waar je kleine lettertjes goed moet lezen..... hamer.gif

Mischien heeft de Zweedse kerk dit inzicht ook wel en wil het met zijn tijd meegaan.

Persoonlijk heb ik niet zo veel met het homohuwelijk. Het komt voort volgens mij uit puur kopieergedrag.

Zelfs niet met het huwelijk tussen man en vrouw, want er wordt gescheiden bij de vleet. Wat is dan de waarde nog tegenwoordig van een huwelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid