Spring naar bijdragen

Waar staat dat je in de hemel komt


Aanbevolen berichten

Mij is altijd verteld dat als je sterft, dat je dan in de hemel komt (of niet, maar dan toch in de hel)

Hoe weten wij dit? Waar staat dit in de bijbel. Men citeert graag Jezus aan het kruis: ...heden zult gij met mij in het paradijs zijn. Maar Jezus ging niet naar het paradijs. Volgens de catechismus ging hij zelfs "ter helle"!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms moet je de Bijbel niet letterlijk nemen, maar zijn woorden heenwijzingen naar iets anders.

Doch Jezus, dit horende, zeide tot hem: Nog één ding ontbreekt u; verkoop alles, wat gij hebt, en deel het onder de armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij. Gaat volgens mij duidelijk over de hemel. Ook heeft Jezus gezegt dat Zijn Koninkrijk niet van deze aarde is (het koninkrijk der hemelen).

Je andere vraag. Jezus zegt tegen de moordenaar aan het kruis inderdaad 'heden zult gij met mij in het paradijs zijn', het paradijs kan de hemel zijn, maar dan is het heden niet letterlijk. Aannemelijk is dat het paradijs het 'koninkrijk der hemelen is, wat in het hart is opgericht', de moordenaar werd 'heden' bekeerd en zal naar zijn dood dan ook naar de hemel gaan.

Jezus Christus stierf en naar zijn menselijke natuur was hij in het graf (dodenrijk/helle) (helle kan ook 'de helse pijnen en angsten doorstaan, ook die moest hij wegnemen als Borg en Middelaar). Naar zijn Goddelijke natuur is Hij direct tot Zijn Vader gegaan (naar de Hemel). *alleen al omdat een God niet dood kan zijn*.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Op een forum met een aantal stromingen die dit blasfemie zouden noemen, vind ik dit wel van moed getuigen.
worshippy.gif

Ik hoop niet dat 'een aantal stromingen die dit blasfemie zouden noemen' Hooglied letterlijk nemen, het is pas blasfemisch om de borsten van je vriendin 'twee welpen, tweelingen van een ree, die onder de leliën weiden.' te noemen.

Dat bedoelde ik met 'letterlijk', de Bijbel is onfeilbaar, maar het lijk mij logisch dat niet alles letterlijk is. (De bergen zullen vol van vreugde springen?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mij is altijd verteld dat als je sterft, dat je dan in de hemel komt (of niet, maar dan toch in de hel)

Hoe weten wij dit? Waar staat dit in de bijbel. Men citeert graag Jezus aan het kruis: ...heden zult gij met mij in het paradijs zijn. Maar Jezus ging niet naar het paradijs. Volgens de catechismus ging hij zelfs "ter helle"!

Ik als Jehovah's Getuige geloof dat er inderdaad mensen zijn die naar de hemel gaan ,dit om de volgende specifieke reden:

(Mattheüs 19:28) . . . Jezus zei tot hen: „Voorwaar, ik zeg U: In de herschepping, wanneer de Zoon des mensen plaats neemt op zijn glorierijke troon, zult GIJ die mij zijt gevolgd, ook zelf op twaalf tronen zitten en de twaalf stammen van I̱sraël oordelen. 

(Openbaring 20:6) . . . maar zij zullen priesters van God en van de Christus zijn en zullen de duizend jaar met hem als koningen regeren.

Dus sommige mensen zijn inderdaad uitgekozen om met Christus in zijn regering te zetelen.Maar waarover zou die regering of dat koninkrijk nu regeren?

Wat was eigenlijk het voornemen van God met Adam en Eva?

Dit was dat zij voor eeuwig zouden leven op de aarde, en de aarde bevolken met volmaakte nakomelingen die op hun beurt eeuwig zouden leven.

Om dit voornemen (die tijdelijk door Satan is gedwarsboomd)te verwezenlijken gaan er mensen naar de hemel,(nieuwe hemelen),om straks over de "nieuwe aarde" te regeren.

(2 Petrus 3:13) . . . Maar er zijn nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, die wij overeenkomstig zijn belofte verwachten, en daarin zal rechtvaardigheid wonen.

Volgens mijn opvatting kan niemand hier op het forum de hoop koesteren naar de hemel te gaan om als koning en priester te regeren.Maar wel om straks eeuwig op de aarde te leven,de aarde te zien veranderen in een paradijs,en dan onze gestorven geliefden te ontvangen uit de opstanding.

(Johannes 5:28) Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Here Jezus noemt onder andere de geschiedenis van de rijke man en Lazarus

Quote:
Lc16:19 Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. 20 Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. 21 Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. 22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.†25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. 26 Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.†27 Toen zei de rijke man: “Dan smeek ik u, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt, 28 want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.†29 Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!†30 De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.†31 Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.â€â€™

Daarnaast hebben we inderdaad dat de Here Jezus die de al genoemde woorden op aan het kruis zei. Ik zie zelf de catechismus niet als gezaghebbend, maar om beide punten in stand te houden. Ik ben ook wel eens (bijna iedere dag) op twee plaatsen geweest op een dag.

Dan nog een paar teksten

Quote:
Fil1:22 Als ik blijf leven, kan ik vruchtbaar werk doen, maar toch weet ik niet wat ik moet kiezen. 23 Ik word naar twee kanten getrokken: enerzijds verlang ik ernaar te sterven en bij Christus te zijn, want dat is het allerbeste;

Quote:
2kor5:6 Dus wij blijven altijd vol goede moed, ook al weten we dat zolang dit lichaam onze woning is, we ver van de Heer wonen. 7 We leven in vertrouwen op God; wat komen gaat is nog niet zichtbaar.

Quote:
Op6:9 Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis.

Quote:
Hebr3:1 U allen, heilige broeders en zusters, die deel hebt aan de hemelse roeping, richt uw aandacht op Jezus, de apostel en hogepriester van het geloof dat wij belijden,

Link naar bericht
Deel via andere websites

De afdaling van Jezus naar de Sjeool zou je af kunnen leiden uit de volgende teksten:

1 Petrus 3:18 Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt. 19 Hij is naar de geesten gegaan die gevangen zaten, om dit alles te verkondigen.

Handelingen 2:27 want u zult mij niet overleveren aan het dodenrijk

en het lichaam van uw trouwe dienaar zal niet tot ontbinding overgaan.

28 U hebt mij de weg naar het leven getoond,

Uw nabijheid zal mij vervullen met vreugde.â€

29 Broeders en zusters, u zult mij wel toestaan dat ik over de aartsvader David zeg dat hij gestorven en begraven is; zijn graf bevindt zich immers nog steeds hier. 30 Maar omdat hij een profeet was en wist dat God hem onder ede beloofd had dat een van zijn nakomelingen zijn troon zou bestijgen, 31 heeft hij de opstanding van de messias voorzien en gezegd dat deze niet aan het dodenrijk zou worden overgeleverd en dat zijn lichaam niet tot ontbinding zou overgaan.

Matteüs 12:39 Hij antwoordde: ‘Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona. 40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.

Wat minder eenduidig:

Romeinen 10:6 En over de rechtvaardigheid die op grond van geloof geschonken wordt staat geschreven: ‘Zeg niet bij uzelf: Wie zal opstijgen naar de hemel?’ – en dat betekent: wie zal Christus naar beneden brengen? 7 Of: ‘Wie zal afdalen naar de onderwereld?’ – en dat betekent: Christus bij de doden vandaan naar boven brengen.

Efeziërs 4:9 Hij steeg op’ – wat betekent dat anders dan dat hij ook is afgedaald naar wat lager ligt, naar de aarde? 10 Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid