Spring naar bijdragen

zon het middelpunt van het heelal


Aanbevolen berichten

Quote:

hmmm, ik moet ineens denken aan een ander topic; stel nu dat het heelal dan oneindig zou zijn, waar is dan het middelpunt...

En wat dacht je van de vraag; kan er een plaats bestaan die ruimte geeft aan een oneindig heelal? En hoe kan je genoeg ruimte creeren voor een oneindig iets? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

lastige vragen hepuh2.gif Ik vind ze wel leuk omdat je ze niet kan beantwoorden.

Het geeft me hetzelfde gevoel dan wanneer ik de vraag stel: stel je bent dood en er is niks, je bent niks, probeer je dat voor te stellen...je bent weg, nergens meer

dat kun je je ook echt niet voorstellen en dat geeft hetzelfde rare gevoel (bij mij allesinds)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Pius" schreef het volgende:

Nou we daar uit zijn, nog even een ander vraagje, in hoeverre kan je zeker weten dat de aarde om de zon draait en niet andersom?

Daar kun je vrij zeker van zijn. Er draaien nog meer planeten om de zon, als de zon om de Aarde zou draaien geldt dat ook voor die planeten, en wat voor extreem vreemde baan volgen die dan... zie dat maar eens fysisch te onderbouwen.

Quote:
"Ann" schreef het volgende:

stel je bent dood en er is niks, je bent niks, probeer je dat voor te stellen...je bent weg, nergens meer

Het absolute niets kunnen we ons idd niet voorstellen omdat er dan niets is om voor te stellen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Uitgaande van de bigbang theorie en het uitdijen van het heelal, is er dan een centraal punt te berekenen?

Quote:

[...]

En het vertrek- en eindpunt van de BB?

De uitdijing van het heelal wordt vaak vergeleken met het opblazen van een ballon. Deze vergelijking gaat op één heel belangrijk punt mank: Een ballon dijt uit in de ruimte. Met de oerknal is het zo dat de ruimte zelf uitdijt (sterrenstelsels bewegen zich niet van elkaar af in een vaste ruimte, ze staan stil in een ruimte die dynamisch is.) Een ballon is ingebed in ruimte en op grond van die ruimte kan je zeggen dat iets het middelpunt is van die ballon. Ruimte is nergens in ingebed je kan dus geen middelpunt aangeven.


Samegevoegd:

Quote:

lastige vragen he
puh2.gif
Ik vind ze wel leuk omdat je ze niet kan beantwoorden.

Het geeft me hetzelfde gevoel dan wanneer ik de vraag stel: stel je bent dood en er is niks, je bent niks, probeer je dat voor te stellen...je bent weg, nergens meer

dat kun je je ook echt niet voorstellen en dat geeft hetzelfde rare gevoel (bij mij allesinds)

O dat is gewoon dezelfde toestand als voordat je geboren bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[...]

De uitdijing van het heelal wordt vaak vergeleken met het opblazen van een ballon. Deze vergelijking gaat op één heel belangrijk punt mank: Een ballon dijt uit in de ruimte. Met de oerknal is het zo dat de ruimte zelf uitdijt (sterrenstelsels bewegen zich niet van elkaar af in een vaste ruimte, ze staan stil in een ruimte die dynamisch is.) Een ballon is ingebed in ruimte en op grond van die ruimte kan je zeggen dat iets het middelpunt is van die ballon. Ruimte is nergens in ingebed je kan dus geen middelpunt aangeven.

soms wordt de metafoor dan aangepast. Het oppervlak van de ballon is de ruimte. Als de ballon opgeblazen wordt, dan heeft het ballon-opervlak geen middelpunt ofzo. Alles beweegt van elkaar af, en 'de ruimte' wordt groter, maar er is geen plek op het oppervlak waarvan we kunnen zeggen dat het het middelpunt van alles is. Of eigenlijk kan elk punt dat zeggen, omdat op elke plek op het oppervlak van de ballon, alle andere punten (van het oppervlak) ervandaan bewegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid