Spring naar bijdragen

1 Kor 3: 13-17


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

In 1 Kor3: 13-17 staat:

Quote:
Wat ieders werk waard is, zal blijken op de dag van het oordeel, want het vuur waarmee die dag verschijnt, zal ieders werk testen en de kwaliteit daarvan aantonen. Blijft iemands bouwwerk overeind, dan zal hij loon ontvangen. Maar brandt het af, dan zal hij de schade moeten dragen.
Zelf zal hij echter gered worden, als het ware door het vuur heen

U weet toch dat u Gods tempel bent en dat Gods Geest in u woont.
Als iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen
Want Gods tempel is heilig, en die tempel bent u.

Mijn vraag gaat over de twee vetgedrukte zinnen. Ten eerste, wat is het zelf dat door het vuur heen gered wordt? Dat lijkt tegenstrijdig met de leer dat iemand zal worden vernietigt in de hel.

Volgens de tekst zullen alleen de mensen die Gods tempel vernietigen door God vernietigt worden. Doelt men hier op (zelf)moordenaars? Maar hoe kunnen deze mensen vernietigt worden, wanneer een paar zinnen terug staat: "zelf zal hij echter gered worden, als het ware door het vuur heen"? Dat lijkt tegenstrijdig.

Heeft iemand een idee hoe ik dit vers moet interpreteren?

gr,

Kyran

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, Als je fundament goed is, zal je gered worden ook al is je bouwwerk slecht.. Dus door je geloof word je gered.

Als je fundament goed is en je bouwwerk ook krijg je een beloning..

Ja, dat is mij ook verteld. Wel bizar. Maar... de slechte dingen die we doen dan.. Is het een soort van optelsom.. Dat er weer iets af gaat van je schatten als je iets verkeerds doet puh2.gif Ik vind het wel een beetje vreemd hoor. Een beloning krijgen voor dingen die we hóren te doen en vergeving ontvangen voor de dingen die je niet had moeten doen. Bovendien moeten we zoiezo vrucht dragen anders sterft je geloof. En wij ook dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In 1 Kor3: 13-17 staat:

[...]

Mijn vraag gaat over de twee vetgedrukte zinnen. Ten eerste, wat is het
zelf
dat door het vuur heen gered wordt? Dat lijkt tegenstrijdig met de leer dat iemand zal worden vernietigt in de hel.

* RobertF haalt de Zangeres Zonder Naam erbij:

Vagevuur... vagevúúúúúúúúhúúúúúúúúr!

Even zonder gekheid weer: hier lijken drie dingen te spelen:

Iemand wordt geoordeeld.

Zijn bouwwerk brandt echter af.

Maar tóch wordt hij gered, maar door het vuur heen.

Aangezien hij gered wordt, blijkt hij dus volgeling van Christus te zijn geweest, bewust of onbewust. Toch moet hij door het vuur heen. De hel kan het niet wezen, want uit dat vuur kom je nooit meer vandaan. De hemel ook niet, want in de hemel is er geen lijden door wat voor vuur dan ook.

Het lijkt er dus op dat hij een vorm van reiniging moet ondergaan, waarbij alle schadelijke en zwakke bouwwerken bij hem moeten worden weggebrand. Zodat hij, groot of klein, toch als een volmaakt schepsel de hemel in kan komen. Het gedeelte lijkt dus te pleiten voor het purgatorium, oftewel het vagevuur. Een plaats van reiniging die in het vroege jodendom ook al gekend werd, en die dus door de katholieke Kerk geleerd wordt.

Quote:
Volgens de tekst zullen alleen de mensen die Gods tempel vernietigen door God vernietigt worden.

Wacht even, dat staat er niet. Er staat dat ze vernietigd zullen worden, niet dat zij alléén vernietigd worden.

Quote:
Doelt men hier op (zelf)moordenaars? Maar hoe kunnen deze mensen vernietigt worden, wanneer een paar zinnen terug staat:
"zelf zal hij echter gered worden, als het ware door het vuur heen"?
Dat lijkt tegenstrijdig.

Heeft iemand een idee hoe ik dit vers moet interpreteren?

Gods tempel vernielen was in die tijd toch echt niet iets wat je beter kon doen. Het was één van de meest ernstige zonden die je kon begaan, omdat God immers in de tempel verbleef. Wie de tempel vernielde, hoefde bepaald niet op Gods genade te rekenen. En nu is elke christen een tempel van de Geest, dus christenen uitmoorden kun je beter ook niet doen. Misschien doelt Paulus met dit gedeelte op het lot van de vervolgers van de christenen.

De katholieke Kerk gelooft dat moordenaars, ook zij die christenen om zeep helpen, genade in Gods ogen kunnen vinden, als ze met oprechte berouw alles eraan doen om met Hem te verzoenen. Anders staat hij lijnrecht tegenover God en dan werkt geen enkel purgatorium meer. Je kunt dus zwak bouwen, maar tóch bouwen, zodat je gered door het vuur kunt worden. Maar je kunt ook helemaal níét bouwen, of volledig afbreken, zodat niets je nog kan redden van het Oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Kor 3:13-17

Quote:
Wat ieders werk waard is, zal blijken op de dag van het oordeel, want het vuur waarmee die dag verschijnt, zal ieders werk testen en de kwaliteit daarvan aantonen.Blijft iemands bouwwerk overeind, dan zal hij loon ontvangen. Maar brandt het af, dan zal hij de schade moeten dragen. Zelf zal hij echter gered worden, als het ware door het vuur heen.

Ik denk dat je hier ook de elders in de Bijbel gegeven vergelijking met het louteren van goud en zilver kunt lezen (ook RobertF verwijst hier al min of meer naar). De erts wordt in het vuur gelegd om alle vuil etc eraf te branden en zo het pure goud/zilver over te houden. Zo wordt de mens door het bloed van Jezus en het vuur van zijn Geest gelouterd en schoongebrand van alle vuil die om de kern, de scheppings-ik, is heengegroeid. Die schone, zuivere kern is ook waarnaar in het vervolg verwezen wordt:

Quote:
U weet toch dat u Gods tempel bent en dat Gods Geest in u woont.

Wel ligt hier dan nog het vraagstuk open waarom de een wel en de ander niet. Ik denk dat Princess net als Paulus in vers 11 de juiste verwijzing maakt naar Jezus' beeldspraak over het huis op het zand en het huis op de rots. De zin over het behoud door vuur heen is vanuit deze context wel gericht op die mens die zijn fundament vindt in Jezus. Wie Jezus aanneemt zal gered worden.Maar

Quote:
Als iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen Want Gods tempel is heilig, en die tempel bent u.

Jezus niet aannemen betekent eigenlijk wegblijven bij je doel. En osn doel hier op aarde is vanaf den beginne Gods beelddrager/rentmeester hier op aarde zijn. Zijn schepping onderhouden, inclusief onszelf. Alleen we hebben door voor onszelf te kiezen onze tempel gemaakt tot een ruïne. In die zin zijn we allen moordenaars, al is het alleen al van onszelf.

Een echte optelsom is er niet voorzover ik het kan bezien. Of het moet de optelsom zijn van -x -/- nog meer x = genade door loutering in het bloed van Jezus en het vuur van Zijn Geest. Er is loutering nodig om van erts edelmetaal te maken en daarvoor hebben we een brander nodig buiten onszelf. Dit is mijns inziens een proces waarin we ons in het hier en nu al begeven en in die zin zie ik geen vagevuur voor me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1 Kor 3:13-17

[...]

Dit is mijns inziens een proces waarin we ons in het hier en nu al begeven en in die zin zie ik geen vagevuur voor me.

Ja, ik heb soms ook het idee dat ik al middenin het vagevuur zit. God wil ons nú toch al heiligen. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar Zijn Geest kan mij aardig van mijn zonden overtuigen. En als dat geen reinigend vuur is weet ik het ook niet meer. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid