Spring naar bijdragen

Werkt God door emotie heen?


Aanbevolen berichten

naar aanleiding van dit topic. heb ik de vraag of God veel door emoties werkt.

mijn visie:

Quote:

Emoties zijn iets menselijks denk ik, tuurlijk zal God ook door emoties heenwerken, maar God voelen is meestal geen emotie bij mij, God voelen is dieper, iets wat duidelijk niet van mezelf afkomt, en dat is het verschil, voor mij, dus het kan best zijn dat God bij jou zo werkt hoor
smile.gif

Jarenlang heeft mijn kerk een visie inclusief grondrollers (lachers) grondbrullers (huilers) en vallers gehad, ik heb weinig gevoeld, en veel mensen gaven later toe dat het grotendeels uit henzelf was, een aanraking met God was anders. Wil dat zeggen dat ze uit zichzelf lachten, huilden en vielen? nee, ik denk niet dat ze het bewust deden, emotie kan rare dingen met je doen, emotie kan je lichaam overnemen, maar ik vind niet dat je emotie en God samen kan zien.

Quote:

Overigens heb ik het idee dat je eigen emotie en God voelen 2 verschillende dingen zijn die makkelijk verward worden met elkaar. Je eigen emoties kunnen je aanbidding wel heftiger maken, maar God voelen is toch echt werkelijk wat anders, als God komt, verander ik, bij emoties ben ik na een uur weer dezelfde als altijd. Misschien praat ik alleen voor mezelf hoor, zou best kunnen
smile.gif
.

De visie van Mark1987

Quote:

Ik denk wel dat God emoties aanraakt hoor, meestal zelfs. Dat dit iets anders is dan emoties die niet door God worden opgewekt zeg maar, staat vast natuurlijk. Maar ik denk niet dat je emoties en God los van elkaar moet zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Emoties zijn bedrieglijk... het kan zeker heel veel meer diepte geven aan je geloofsleven, maar het kan niet de reden zijn van je geloof. Op emoties kun je niet bouwen. Geraakt worden kan een aanwijzing zijn dat God 'iets met je doet', maar daar zit een enorm stuk eigen interpretatie aan vast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan eigenlijk zelf niet anders concluderen dan dat God zeker ook vaak met emotie werkt. Door emoties heenwerken vind ik persoonlijk nogal een vaag begrip, maar wat ik dus bedoel is dat de Heilige Geest soms bepaalde emoties doet aanwakkeren. Als iemand een diep zondebesef krijgt bijvoorbeeld, zul je vaak zien dat deze op de grond valt en zijn zonden begint te belijden naar God, al huilend, een emotie dus, en de oorzaak is de Heilige Geest.

Dat is meer de manier waarop ik het zie. Als ik bijvoorbeeld God aan het aanbidden ben ervaar ik tegenwoordig vaak gewoon een intens gevoel van liefde. Ik weet dat ook dit van God komt, omdat ik op dat moment me volledig op Hem richt, en dat ik weet dat de Heilige Geest in me woont, en dit soort emoties dus ook kan veroorzaken.

Quote:

Emoties zijn bedrieglijk...

Klopt.

Quote:
het kan zeker heel veel meer diepte geven aan je geloofsleven,

Als ik niet blij kon zijn dat ik God heb leren kennen, als ik niet blij mag zijn dat ik zo'n geweldige God mag dienen, als ik niet blij mag zijn om Zijn genade, wat blijft er dan nog over? Een religie, waar je dus alleen nog maar regeltjes opvolgt zonder enige diepgaande relatie, waar gewoon altijd emoties bij komen kijken.

Quote:
maar het kan niet de reden zijn van je geloof.

Is het bij mij gelukkig ook niet

Quote:
Op emoties kun je niet bouwen.

Nope, vergelijkbaar met de man die zijn huis op zand bouwde. Een flinke golf en het was weg. Mijn geloof is gewoon gebouwd op Jezus hoor smile.gif

Quote:
Geraakt worden kan een aanwijzing zijn dat God 'iets met je doet', maar daar zit een enorm stuk eigen interpretatie aan vast.

Kijk naar de vruchten: brengt het je dichter bij God, op wat voor manier dan ook? Dan mag je best stellen dat het ook God is geweest die je dit heeft laten ervaren. Is het een opzichzelf staande ervaring, en gebeurt er verder niets mee, tja, dan zal het waarschijnlijk niet van God zijn geweest denk ik he. Maar dat hangt erg af van de situatie denk ik hoor. Als je geraakt wordt door een stuk muziek kan dat heel goed zijn doordat je het gewoon mooie muziek vindt natuurlijk. Als je geraakt wordt door een stuk (natuurlijk christelijke) tekst uit een nummer dat je eigenlijk helemaal niets vindt zou ik het persoonlijk al moeilijk vinden te geloven dat het 100% van jezelf komt. Maar zoals ik al eerder zei, kijk naar de vruchten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat er maar 1 emotie is die bij God hoort en dat is liefde. Liefde voor jezelf, voor de mensen om je heen, voor de wereld die God gecreeerd heeft en God zelf.

Als mens kun je veel emoties ervaren. Zowel positieve en negatieve. De emoties die je voelt, bepalen hoe je jezelf en je omgeving ervaart. Ervaringen uit je verleden bepalen hoe je emotioneel in het leven staat. Emoties als woede, jaloezie of verbittering zorgen voor een breuk tussen jou en andere mensen. Je bent boos op een ander, jaloers op wat een ander heeft of verbitterd door wat anderen je ooit aangedaan hebben. Door deze emoties ervaar je de ander niet meer als mens, of als zoon van God, maar als oorzaak van je woede, jarloersheid of verbittering. Deze emoties zorgen niet alleen voor een breuk tussen jou en andere mensen, maar ook tussen jou en God. (Omdat je vanuit deze emoties de ander op een vijandige manier ervaart, wordt je verleidt om de ander iets aan te doen. En daarmee ook een van de tien geboden te overtreden.)

Mijn mening is dat liefde de enige emotie is die ervoor zorgt dat je jezelf, de mensen om je heen, de wereld die God gecreeerd heeft en God zelf op de juiste manier ervaart, op juiste waarde schat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat er maar 1 emotie is die bij God hoort en dat is liefde.

De Heilige Geest overtuigd van zonde, oordeel, gerechtigheid en genade. Ik denk dat als wij openstaan voor wat God te zeggen heeft, we heel wat meer zullen voelen dan liefde. Liefde ligt ten grondslag aan alles wat God doet, maar door middel van een aai over de bol kan God ons niet heilig maken!

Jezus was in de tempel en joeg de wisselaars eruit. Jezus doorzag het ongeloof van de mensen en er staat 'Hij ergerde zich'. Jezus gaf de farizeers ook geen aai over de bol. Gods liefde is dus niet zo simpel dat het één emotie teweeg brengt.

Neem je nu eens voor. Je houdt ontzettend veel van iemand. Diegene gaat de fout in: je wordt bezorgd. Diegene kijkt alleen naar een ander: je wordt jaloers. Diegene luistert niet: je wordt boos. Diegene wordt geslagen: je neemt wraak.

Zo te zien kúnnen er een hoop emoties voortkomen uit liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God kan je emoties geven en daar kun je van genieten en ze kunnen je zekerheid geven.

Laat het alleen NOOIT andersom werken: een negatieve emotie (bv teleurstelling of verdriet) mag nooit de reden zijn dat je onzeker wordt. Emoties zijn zo veranderlijk. Als je onzeker wordt door je emotie moet je je verstand laten overwegen. Je verstand zal je dan weer zekerheid geven door wat je geleerd hebt uit de Bijbel en wat je voorheen met God hebt doorgemaakt.

God breekt je niet af, God bouwt je alleen maar op!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan eigenlijk zelf niet anders concluderen dan dat God zeker ook vaak met emotie werkt. Door emoties heenwerken vind ik persoonlijk nogal een vaag begrip, maar wat ik dus bedoel is dat de Heilige Geest soms bepaalde emoties doet aanwakkeren. Als iemand een diep zondebesef krijgt bijvoorbeeld, zul je vaak zien dat deze op de grond valt en zijn zonden begint te belijden naar God, al huilend, een emotie dus, en de oorzaak is de Heilige Geest.

Dat is meer de manier waarop ik het zie. Als ik bijvoorbeeld God aan het aanbidden ben ervaar ik tegenwoordig vaak gewoon een intens gevoel van liefde. Ik weet dat ook dit van God komt, omdat ik op dat moment me volledig op Hem richt, en dat ik weet dat de Heilige Geest in me woont, en dit soort emoties dus ook kan veroorzaken.

Oke, duidelijk, ben ik het ook mee eens.

Quote:
Als ik niet blij kon zijn dat ik God heb leren kennen, als ik niet blij mag zijn dat ik zo'n geweldige God mag dienen, als ik niet blij mag zijn om Zijn genade, wat blijft er dan nog over? Een religie, waar je dus alleen nog maar regeltjes opvolgt zonder enige diepgaande relatie, waar gewoon altijd emoties bij komen kijken.

Natuurlijk mag je blij zijn, maar niemand zegt toch ook dat dat niet goed is?

Quote:
Nope, vergelijkbaar met de man die zijn huis op zand bouwde. Een flinke golf en het was weg. Mijn geloof is gewoon gebouwd op Jezus hoor
smile.gif

Noem dat maar "gewoon"! knipoog_dicht.gif

Quote:
Kijk naar de vruchten: brengt het je dichter bij God, op wat voor manier dan ook? Dan mag je best stellen dat het ook God is geweest die je dit heeft laten ervaren. Is het een opzichzelf staande ervaring, en gebeurt er verder niets mee, tja, dan zal het waarschijnlijk niet van God zijn geweest denk ik he. Maar dat hangt erg af van de situatie denk ik hoor. Als je geraakt wordt door een stuk muziek kan dat heel goed zijn doordat je het gewoon mooie muziek vindt natuurlijk. Als je geraakt wordt door een stuk (natuurlijk christelijke) tekst uit een nummer dat je eigenlijk helemaal niets vindt zou ik het persoonlijk al moeilijk vinden te geloven dat het 100% van jezelf komt. Maar zoals ik al eerder zei, kijk naar de vruchten.

Ja en toch begin ik hier vraagtekens te stellen. Zet een groep christenen aan het aanbidden en zet een groep The Police-fans bij de revival-tour van The Police terecht... de gelijkenissen zijn treffend. Ik moest hier heel erg aan denken bij het topic "Bij welk nummer ervaar jij God?" Is God er ineens als jij een mooi liedje luistert? Is dat hoe God werkt? Marco Borsato staat met Afscheid nemen bestaat niet op nummer 1 in de begrafenis top 10. Mensen worden daardoor geraakt, voelen zich getroost, halen daar wat uit. Hetzelfde gevoel als een christen die een mooi nummer luistert en zegt "hier ervaar ik God." Is dat echt God ervaren? Of is dat gewoon de muziek die op je gevoelige snaren (die ieder mens heeft, vaak nog op dezelfde plek ook) heeft? Dat God invloed heeft op je emoties: natuurlijk! Maar om nu te zeggen dat je God ervaart bij een lied... ik weet het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Neem je nu eens voor. Je houdt ontzettend veel van iemand. Diegene gaat de fout in: je wordt bezorgd. Diegene kijkt alleen naar een ander: je wordt jaloers. Diegene luistert niet: je wordt boos. Diegene wordt geslagen: je neemt wraak.

Zo te zien kúnnen er een hoop emoties voortkomen uit liefde.

Oke, maar die emoties komen niet voort uit de liefde die je voor je partner voelt, maar uit bezorgdheid omdat je partner naar een ander kijkt. Wat op zich ook weer geen liefdevolle daad van je partner richting jou is.


Samegevoegd:

Quote:
Is God er ineens als jij een mooi liedje luistert? Is dat hoe God werkt? Marco Borsato staat met
Afscheid nemen bestaat niet
op nummer 1 in de begrafenis top 10. Mensen worden daardoor geraakt, voelen zich getroost, halen daar wat uit. Hetzelfde gevoel als een christen die een mooi nummer luistert en zegt "hier ervaar ik God." Is dat echt God ervaren? Of is dat gewoon de muziek die op je gevoelige snaren (die ieder mens heeft, vaak nog op dezelfde plek ook) heeft? Dat God invloed heeft op je emoties: natuurlijk! Maar om nu te zeggen dat je God
ervaart
bij een lied... ik weet het niet.

Persoonlijk ervaar ik op deze momenten niet de directe nabijheid van God. Ik ervaar het meer als de weg naar God. Momenten waarop ik me volledig gelukkig, liefdevol voel ervaar ik als de wereld die God met ons voor heeft. Een wereld waarin je je op ieder moment van de dag zo voelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heet geen Mark1987 maar ga hier toch op reageren

Quote:
Ja en toch begin ik hier vraagtekens te stellen. Zet een groep christenen aan het aanbidden en zet een groep The Police-fans bij de revival-tour van The Police terecht... de gelijkenissen zijn treffend.

ik zou dat niet op één lijn zetten, maar goed

Quote:
Ik moest hier heel erg aan denken bij het topic "Bij welk nummer ervaar jij God?" Is God er ineens als jij een mooi liedje luistert?

Nee...het grappige is ook dat hier nooit beweerd is...God ''roep''je niet op door muziek..God is er en God IS...daar heeft hij geen muziek voor nodig

Quote:
Is dat hoe God werkt? Marco Borsato staat met Afscheid nemen bestaat niet op nummer 1 in de begrafenis top 10. Mensen worden daardoor geraakt, voelen zich getroost, halen daar wat uit.

hoeft niet per se God te zijn, kunnen ook emoties opzich zijn

Quote:
Hetzelfde gevoel als een christen die een mooi nummer luistert en zegt "hier ervaar ik God." Is dat echt God ervaren? Of is dat gewoon de muziek die op je gevoelige snaren (die ieder mens heeft, vaak nog op dezelfde plek ook) heeft? Dat God invloed heeft op je emoties: natuurlijk! Maar om nu te zeggen dat je God ervaart bij een lied... ik weet het niet.

ach, ik ben opzich helemaal niet zweverig, maar bij sommige christelijke muziek ervaar ik God wel...zonder die muziek ook....ik denk niet dat dat ''raar'' is...en er is ook zat mooie muziek waarbij ik God niet ervaar

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je wat het is... als je een liefdesrelatie hebt met een partner, en je vertelt die persoon hoe mooi hij/zij is, dan komen daar ook emoties bij kijken, liefde bijvoorbeeld. Als ik God vertel hoe geweldig Hij is, hoe heilig, hoe mooi, etc... zouden daar geen emoties bij komen kijken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weet je wat het is... als je een liefdesrelatie hebt met een partner, en je vertelt die persoon hoe mooi hij/zij is, dan komen daar ook emoties bij kijken, liefde bijvoorbeeld. Als ik God vertel hoe geweldig Hij is, hoe heilig, hoe mooi, etc... zouden daar geen emoties bij komen kijken?

Nee, ben je verliefd op Hem?

Iets kan niet "hoe heilig" zijn, heilig is heilig en nog heiliger bestaat niet.

Hoe mooi Hij is kan ook niet want je hebt geen idee hoe Hij eruit ziet.

Kortom veel wollig geklets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nee, ben je verliefd op Hem?

Zeker! yes.gif

Quote:
Iets kan niet "hoe heilig" zijn, heilig is heilig en nog heiliger bestaat niet.

Ik maak God niet heiliger dan Hij is, dat kan ik niet... ik besef me gewoon hoe klein ik ben, en hoe groot en heilig God is, en dat doet wat met me, vooral omdat Hij gewoon van me houdt ondanks dat ik gewoon slecht ben...

Quote:
Hoe mooi Hij is kan ook niet want je hebt geen idee hoe Hij eruit ziet.

Nou het is ook maar een voorbeeld, maar ik stel me Jezus wel voor, ik probeer Hem voor me te zien, misschien niet als gezicht maar meer als persoon, zijn karakter zeg maar. Tja, vind het niet makkelijk uit te leggen, maar ik kan wel zeggen dat ik Jezus mooi vindt ja, niet qua uiterlijk, want daar geef ik niets om, maar Zijn innerlijk is gewoon beeldschoon.

Quote:
Kortom veel wollig geklets.

Ik hou ook van jou flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

óf je bent aseksueel, óf een leugenaar,óf een lichtend voorbeeld voor ons allen óf ik interpreteer dingen verkeerd

zeg het maar

Uhm, ik snap je niet helemaal denk ik... ik geef niets om uiterlijk, daarmee bedoel ik dat ik mensen niet leer kennen door hun uiterlijk, of mensen afreken of beoordeel naar hun uiterlijk, maar hun innerlijk, that's it smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik maak God niet heiliger dan Hij is, dat kan ik niet... ik besef me gewoon hoe klein ik ben, en hoe groot en heilig God is, en dat doet wat met me, vooral omdat Hij gewoon van me houdt ondanks dat ik gewoon slecht ben...

Wat voor slechts heb je allemaal gedaan dan, ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Quote:
Nou het is ook maar een voorbeeld, maar ik stel me Jezus wel voor, ik probeer Hem voor me te zien, misschien niet als gezicht maar meer als persoon, zijn karakter zeg maar.

Zijn karakter?

Quote:
Tja, vind het niet makkelijk uit te leggen, maar ik kan wel zeggen dat ik Jezus mooi vindt ja, niet qua uiterlijk, want daar geef ik niets om, maar Zijn innerlijk is gewoon beeldschoon.

Ik krijg sterk de neiging dat je mooie woorden en emoties nodig hebt om te kunnen geloven.

Admod note: Provocerende opmerking verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik God vertel hoe geweldig Hij is, hoe heilig, hoe mooi, etc... zouden daar geen emoties bij komen kijken?

Dat het emoties bij jou opwekt wil toch niet zeggen dat God emotie-opwekkende liedjes werkt? Mijn vriend houdt van mij, ongeacht of ik dat "voel" of niet. Natuurlijk merk ik dat en heb ik daar veel gevoelens bij, maar ik geloof hem ook op zijn woord. Als ik een mooi liedje hoor dan kan ik wel aan hem denken, maar dan zeg ik niet "ik ervaar mijn vriend nu door dit lied." Hetzelfde is, denk ik, bij God het geval. Jij kunt wel door dingen aan God denken, maar dat wil nog niet zeggen dat Hij wezenlijk aanweziger is dan anders op het moment dat je een ervaar-God-lied luistert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat het emoties bij jou opwekt wil toch niet zeggen dat God door emoties die opgeroepen worden door een lied werkt? Mijn vriend houdt van mij, ongeacht of ik dat "voel" of niet. Natuurlijk merk ik dat en heb ik daar veel gevoelens bij, maar ik geloof hem ook op zijn woord. Als ik een mooi liedje hoor dan kan ik wel aan hem denken, maar dan zeg ik niet "ik ervaar mijn vriend nu door dit lied." Hetzelfde is, denk ik, bij God het geval. Jij kunt wel door dingen aan God denken, maar dat wil nog niet zeggen dat Hij wezenlijk aanweziger is dan anders op het moment dat je een ervaar-God-lied luistert.

Ja daar heb je wel gelijk in op zich. Ach, ik ben ook nog aan het leren natuurlijk, en ik ben nogal moe op het moment en heb niet echt de moeite genomen precies te lezen wat ik nou geschreven heb hiervoor... bloos.gif

Maar goed, de vraag was dus of God door emoties heen werkt puh2.gif Ja ook dat doet God denk ik. Honger naar meer van God bijvoorbeeld is denk ik wel een emotie te noemen. Je verlangt naar iets, je verlangt naar meer van God in je leven, om meer van Hem te zien, om meer te ontvangen op wat voor manier dan ook. Dat is iets waardoor God gewoon heel krachtig werkt. Mensen ontvangen bijvoorbeeld doop/vervulling met de Heilige Geest door zo'n honger, iets wat je leven verandert... maar ook bepaalde gaven kunnen aan het licht komen, wonderen en tekenen kunnen gebeuren daardoor, noem maar op. Dat is denk ik wel het duidelijkste voorbeeld van iets wat in mijn ogen zeker dicht bij emotie komt, en waar God heel krachtig door kan werken.

Of het door een liedje is, tja, als je beseft wie God is kun je alleen nog maar meer naar Hem verlangen, het versterkt de emotie dus zeg maar.

Dit is even het enigste voorbeeld wat me zo te binnen schiet als ik er nu aan denk, zal kijken of ik morgen wat frisser kan antwoorden, als ik klaar ben met m'n 2e werkdag waar ik eigenlijk totaal geen zin in heb... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Uhm, ik snap je niet helemaal denk ik... ik geef niets om uiterlijk, daarmee bedoel ik dat ik mensen niet leer kennen door hun uiterlijk, of mensen afreken of beoordeel naar hun uiterlijk, maar hun innerlijk, that's it
smile.gif

Dat geloof ik dus niet helemaal, aangezien ieder mens toch wel naar uiterlijk kijkt en beoordeeld, de een meer dan de ander. Dat betekend natuurlijk niet dat het best wel eens zo kan zijn dat jij over uiterlijkheden heen kan kijken, zo bedoel ik dat ook niet.Trouwens ik bedoelde het geenzins aanvallend, mocht dat zo overgekomen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

als dat zo is... dan denk ik van wel. Ik heb niet echt een schitterende verklaring klaar ofzo. Maar God zonder emotie/gevoelens, dat zou toch maar dood zijn? Wat blijft er dan nog over? niks complete neutraliteit

God heeft alles geschapen, het lijkt mij logisch dat hij dat alles gebruikt.. hoe of wat weet ik niet maar dat lijkt me het meest logische

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

als dat zo is... dan denk ik van wel. Ik heb niet echt een schitterende verklaring klaar ofzo. Maar God zonder emotie/gevoelens, dat zou toch maar dood zijn? Wat blijft er dan nog over? niks complete neutraliteit

God heeft alles geschapen, het lijkt mij logisch dat hij dat alles gebruikt.. hoe of wat weet ik niet maar dat lijkt me het meest logische

Soms komt bijstand vanuit een onverwachte hoek. Mooi verwoord, ben het er helemaal mee eens smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid