Spring naar bijdragen

Hoe zie jij God?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 00:43:11 schreef Mr. Emilio het volgende:

[...]

Moet ik dit echt gaan uitleggen???
nooo.gif

Doe toch niet zo tegendradig zeg. De TS vraagt toch of je een uitleg wil geven hoe je God ziet en of je dat wat meer kan toelichten? Als je dan alleen "Jezus" zegt, kan je toch beter niet reageren? Daar zeg ik niet mee dat het niet onjuist is, integendeel, maar dat was de insteek van de TS niet. Correct me if i'm wrong Mark flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 00:45:48 schreef Liset het volgende:

[...]

Doe toch niet zo tegendradig zeg. De TS vraagt toch of je een uitleg wil geven hoe je God ziet en of je dat wat meer kan toelichten? Als je dan alleen "Jezus" zegt, kan je toch beter niet reageren? Daar zeg ik niet mee dat het niet onjuist is, integendeel, maar dat was de insteek van de TS niet. Correct me if i'm wrong Mark
flower.gif

Dit is anders wel heel basic evangelie hoor... Wie mij heeft gezien heeft de vader gezien (oid)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Liset en alle anderen die zeggen God niet volledig te kennen en dat nooit zullen doen

Maar willen jullie wel alles te weten komen over God, of heb je er vrede mee dat je nooit alles te weten zult komen, en ben je er niet of weinig naar op zoek?

Om voor mezelf te spreken, ik weet ook wel dat ik God nooit volledig zal leren kennen, maar ik weet wel dat God wil dat ik Hem leer kennen. En leren kennen gaat veel dieper dan kennis, zeker theologische kennis waar ik me vrij weinig voor interesseer. In de KJV wordt het zelfs het werkwoord 'kennen' gebruikt, waar wij in de bijbel 'gemeenschap' lezen. Kennen heeft denk ik heel veel verschillende niveaus en soorten, en natuurlijk zul je nooit alles te weten komen over God, maar ik vind het wel interessant om te weten hoe jullie er tegenaan kijken smile.gif

En trouwens, het is al echt heel waardevol dat ik nu heb geleeerd dat er mensen zijn die God niet kunnen beschrijven, dat zegt mij ook al een hoop van iemands Godsbeeld.

Samengevoegde post 28-2-2007 0:58:50:

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 00:48:35 schreef Mr. Emilio het volgende:

[...]

Dit is anders wel heel basic evangelie hoor... Wie mij heeft gezien heeft de vader gezien (oid)

Het gaat mij niet om God zien, het gaat mij er om wie jij denkt dat God is. Wie Hij is voor jou, maar bovenal hoe Zijn werkwijze is. Ik heb al genoeg voorbeelden genoemd, bijvoorbeeld geloof jij dat God geneest, geloof jij dat Hij ziekmaakt, geloof je dat God vandaag nog tot ons spreekt in de vorm van profetie, hoe zie je de relatie tussen God en mens (letterlijk als vader/zoon of meer als de afstandelijke God die je met alle eerbied en respect moet behandelen, of iets ertussenin).

Ik weet gewoon uit ervaring dat er heel verschillend over dit soort dingen gedacht wordt, en ik ben gewoon benieuwd naar de gedachten van de mensen hier daarover smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 00:22:55 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Maar jij bent dan ook nog maar van 1987 he?
devil.gifwidegrin.gifknipoog_dicht.gif

so puh2.gif ik ben van 1986 en ik ervaar het zoals jullie, God niet kunnen verklaren in woorden.

vroeger was dat bij mij ook anders, rond mijn 16 jaar zou ik een hele uitleg opgeschreven hebben, nu kan ik dat niet meer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 00:56:23 schreef Mark1987 het volgende:

@Liset en alle anderen die zeggen God niet volledig te kennen en dat nooit zullen doen

flower.gif

Quote:
Maar willen jullie wel alles te weten komen over God, of heb je er vrede mee dat je nooit alles te weten zult komen, en ben je er niet of weinig naar op zoek?

Ik vermeldde ook in mijn verhaal dat ik op dit moment de discipelschapcursus volg, dat blijkt toch wel dat ik meer van Zijn woord wil leren knipoog_dicht.gif Ik heb er wel vrede mee dat ik Hem niet 100% niet zal leren kennen, maar ik heb natuurlijk wel het verlangen om hem beter te leren kennen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 17:13:13 schreef diakio het volgende:

Nu het seizoen gesloten is, de vrienden zijn vertrokken,

het water kil geworden, en de lege lucht,

bevochtigd van miljoenen tranen, zwijgt,

verheft zich God in eindeloze majesteit

(GR)

worshippy.gif

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 00:16:42 schreef Mark1987 het volgende:

Ik vind het niet echt logisch eigenlijk. Als je een partner hebt zul je die ook steeds beter en beter leren kennen na verloop van tijd, of je die persoon nu omhelst of niet heeft daar niets mee te maken.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hoe dichter je bij iemand komt, hoe minder je een zelfgemaakt (niet negatief bedoeld) beeld aan die ander kan opleggen. Van veraf zie je een concept, van dichtbij zie je rijkdom. Van iemand die ik niet ken kan ik zeggen ´ik vind hem verlegen.´ Van mijn partner kan ik zoiets niet zeggen, ik weet het gewoonweg niet. Van een ander weet ik het in feite ook niet, maar denk ik het te weten. Juist hoe meer ik mijn partner leer kennen, hoe meer ik woorden tekort vind schieten, hoe minder ik hem in een beeld kan vangen. En dat is nog miljoen keer erger bij God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 09:43:24 schreef Hester het volgende:

[...]
worshippy.gif
[...]Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hoe dichter je bij iemand komt, hoe minder je een zelfgemaakt (niet negatief bedoeld) beeld aan die ander kan opleggen. Van veraf zie je een concept, van dichtbij zie je rijkdom. Van iemand die ik niet ken kan ik zeggen ´ik vind hem verlegen.´ Van mijn partner kan ik zoiets niet zeggen, ik weet het gewoonweg niet. Van een ander weet ik het in feite ook niet, maar denk ik het te weten. Juist hoe meer ik mijn partner leer kennen, hoe meer ik woorden tekort vind schieten, hoe minder ik hem in een beeld kan vangen. En dat is nog miljoen keer erger bij God.

Lijkt ook erg op de ethiek van Levinas trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 28 februari 2007 00:56:23 schreef Mark1987 het volgende:

Maar willen jullie wel alles te weten komen over God, of heb je er vrede mee dat je nooit alles te weten zult komen, en ben je er niet of weinig naar op zoek?

Degene met wie ik een liefdesrelatie heb, kan niet tegelijk onderwerp van analyse zijn. Om alles van mijn geliefde te weten te komen, zou ik een fileermes nodig hebben, en dan nog zal ik niet alles weten. Maar meer dan nu. Alleen, aan het einde van de analyse is mijn geliefde niet meer, wat resteert zijn onderdelen, dood en nutteloos.

Nee, over mijn geliefde wil ik niet alles weten. Wat ik wil is totale eenheid met mijn geliefde, niet langer twee losse individuen, maar één volmaakte eenheid. Dat is waar ik naar streef. En dan ga ik een niet-weten binnen dat kennen van de analytische soort doet overgaan in kennen van de Bijbelse soort. Niet langer mijn intrusieve kennis vergaren, maar het bekennen van mijn geliefde, zoals ik mij aan mijn geliefde beken. In dat niet-weten schuilt de kennis die de relatie volmaakt maakt.

Quote:
Het gaat mij niet om God zien, het gaat mij er om wie jij denkt dat God is. Wie Hij is voor jou, maar bovenal hoe Zijn werkwijze is. Ik heb al genoeg voorbeelden genoemd, bijvoorbeeld geloof jij dat God geneest, geloof jij dat Hij ziekmaakt, geloof je dat God vandaag nog tot ons spreekt in de vorm van profetie, hoe zie je de relatie tussen God en mens (letterlijk als vader/zoon of meer als de afstandelijke God die je met alle eerbied en respect moet behandelen, of iets ertussenin).

Ik vind boeiend dat je zegt dat theologische kennis je niet boeit, dat je de Bijbelse betekenis van kennen aanstipt, en vervolgens alleen maar naar dit soort analytische kennis vraagt. Imho nogal tegenstrijdig.

Ik weet niet wat de "werkwijze" van God is, ik weet niet of God geneest of ziek maakt, ik weet niet hoe God tot anderen spreekt, ik weet niet welke relatie anderen aangaan met God, ik weet het niet en het interesseert me niet bovenmatig.

Daarmee wil ik niets negatiefs zeggen over je nieuwsgierigheid, maar het lastige is dat je nieuwsgierig bent naar mensen, terwijl het antwoord dat je vraagt over God zou moeten gaan. Ik zie die tegenstrijdigheid nog niet zomaar opgelost worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 11:31:39 schreef diakio het volgende:

[...]Degene met wie ik een liefdesrelatie heb, kan niet tegelijk onderwerp van analyse zijn. Om
alles
van mijn geliefde te weten te komen, zou ik een fileermes nodig hebben, en dan nog zal ik niet alles weten. Maar meer dan nu. Alleen, aan het einde van de analyse is mijn geliefde niet meer, wat resteert zijn onderdelen, dood en nutteloos.

Nee, over mijn geliefde wil ik niet alles weten. Wat ik wil is totale eenheid met mijn geliefde, niet langer twee losse individuen, maar één volmaakte eenheid. Dat is waar ik naar streef. En dan ga ik een niet-weten binnen dat kennen van de analytische soort doet overgaan in kennen van de Bijbelse soort. Niet langer mijn intrusieve kennis vergaren, maar het bekennen van mijn geliefde, zoals ik mij aan mijn geliefde beken. In dat niet-weten schuilt de kennis die de relatie volmaakt maakt.

Ok, duidelijk. Ik zal deze discussie verder laten rusten knipoog_dicht.gif

Quote:
[...]Ik vind boeiend dat je zegt dat theologische kennis je niet boeit, dat je de Bijbelse betekenis van kennen aanstipt, en vervolgens alleen maar naar dit soort analytische kennis vraagt. Imho nogal tegenstrijdig.

Hmm, ja, heb je ook wel weer gelijk in eigenlijk. Ik ben helaas vaak zelf een en al tegenstrijd, moet ik echt eens aan gaan werken puh2.gif

Maar ik heb dan waarschijnlijk een verkeerd beeld van theologie, want daaronder versta ik namelijk de bijbel en God meer als objecten behandelen en uitdiepen. Dingen als creationisme vallen bij mij meer onder theologie, maar dat is dus blijkbaar een verkeerde opvatting dan puh2.gif

Quote:
Ik weet niet wat de "werkwijze" van God is, ik weet niet of God geneest of ziek maakt, ik weet niet hoe God tot anderen spreekt, ik weet niet welke relatie anderen aangaan met God, ik weet het niet en het interesseert me niet bovenmatig.

Ok, duidelijk.

Quote:
Daarmee wil ik niets negatiefs zeggen over je nieuwsgierigheid, maar het lastige is dat je nieuwsgierig bent naar mensen, terwijl het antwoord dat je vraagt over God zou moeten gaan. Ik zie die tegenstrijdigheid nog niet zomaar opgelost worden.

Ik ben nieuwsgierig naar hoe mensen God zien. De Bijbel kan zoals je weet op zo ontzettend veel manieren worden opgevat, en veel mensen hebben daardoor dus een ander godsbeeld. Ik dacht dat iedereen toch wel een mening had over bepaalde zaken, en eigenlijk denk ik ook wel dat het van belang is een mening te vormen over bepaalde dingen.

Ik vind het zelf bijvoorbeeld enorm belangrijk om te weten dat God geneest, zodat als ik of iemand anders ziek is ik weet dat ik daarvoor kan bidden, en dat de persoon geneest. Ik vind het belangrijk te weten dat mijn God wonderen verricht, zodat ik weet dat als ik ooit in Afrika zit met een pannetje spaghetti ik weet dat ik daarvan een paar honderd man te eten kan geven die nog veel hongeriger zijn.

Maar ik weet ook dat er mensen zijn die geloven dat God niet geneest, dat God geen wonderen en tekenen verricht, dat Hij geen Papa genoemd mag worden bijvoorbeeld, want dat past niet in het godsbeeld dat die mensen hebben. Daar komt dus ook eigenlijk mijn vraag vandaan... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe zie je God. Niet natuurlijk widegrin.gif De bijbel is nogal duidelijk dat we geen beeld van God moeten maken, dus ik doe mijn uiterste best ook innerlijk niet met een bepaald beeld rond te lopen. Als ik besef dat ik dat wel doe, dan onderzoek ik mijn behoefte. Waarom heb ik dat beeld nodig.

Dat betekent overigens niet dat ik God niet kan ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij heeft de TS dit topic gestart met de insteek van hou je God ziet op de niet visuele manier. Je hebt natuurlijk gelijk dat we geen beeld van hem moeten schetsen.

Ook ik heb totaal geen flauw idee van hoe ik God zou 'zien'. Daar denk ik ook niet aan, want het kost allemaal energie en is nergens voor nodig.

Wel 'zie' ik God als mijn vaderfiguur die altijd bij mij is, en ook altijd bij mij zal blijven. Af en toe vind ik het wel lastig, want als ik mensen zie/hoor praten over het feit dat ze zoveel van God houden, dan denk ik bij mezelf of ik ook zoveel van God houd.

Maar volgens mij is het toch echt een ander soort houden van, dan van je ouders bijvoorbeeld.

Hoe ervaren jullie dat? Op wat voor manier houden jullie van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 maart 2007 09:30:03 schreef DannyZ het volgende:

Volgens mij heeft de TS dit topic gestart met de insteek van hou je God ziet op de niet visuele manier. Je hebt natuurlijk gelijk dat we geen beeld van hem moeten schetsen.

Ook ik heb totaal geen flauw idee van hoe ik God zou 'zien'. Daar denk ik ook niet aan, want het kost allemaal energie en is nergens voor nodig.

Wel 'zie' ik God als mijn vaderfiguur die altijd bij mij is, en ook altijd bij mij zal blijven. Af en toe vind ik het wel lastig, want als ik mensen zie/hoor praten over het feit dat ze zoveel van God houden, dan denk ik bij mezelf of ik ook zoveel van God houd.

Maar volgens mij is het toch echt een ander soort houden van, dan van je ouders bijvoorbeeld.

Hoe ervaren jullie dat? Op wat voor manier houden jullie van God?

Dat is een hele goeie vraag, ik bedoel, ik hou heel veel van Hem, maar idd wel op een hele andere manier dan dat ik van mijn ouders hou. Iemand zei me eens dat het een beetje op verliefdheid lijkt, vooral als je net tot geloof komt. Ik kan dat alleen niet beamen, want ik eet niet hoe het is om verliefd te zijn big-smile.gif

En hoe ik God zie, dat vind ik een nog veel moeilijkere vraag... Ik zou Hem op duizend-en-een manieren kunnen omschrijven, maar dan is het waarschijnlijk nog niet goed genoeg...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid