Spring naar bijdragen

Hoe zie jij God?


Aanbevolen berichten

Ik was wel benieuwd wat het Godsbeeld is van de mensen hier op Credible. De stromingen zijn mij grotendeels bekend, maar ik ben wel benieuwd hoe de personen zelf tegen God aankijken.

Om even te verduidelijken wat ik precies bedoel, met Godsbeeld bedoel ik hoe jij God ziet, Zijn persoonlijkheid, werkwijze, wat Hij ons wel of niet graag ziet doen om Hem te eren, geneest Hij of niet, maakt Hij mensen wel eens ziek of niet, etc...

Barst los zou ik zeggen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige en waarachtige God, en Jezus Christus die Gij gezonden hebt.

Een deel van mijn godsbeeld bestaat eruit dat ik denk dat je God niet echt kunt kennen, niet echt kunt weten hoe en wie Hij is. Ik denk zelfs dat we maar een heel klein deel van God kunnen leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:33:34 schreef NienkeJ het volgende:

Een deel van mijn godsbeeld bestaat eruit dat ik denk dat je God niet echt kunt kennen, niet echt kunt weten hoe en wie Hij is. Ik denk zelfs dat we maar een heel klein deel van God kunnen leren kennen.

Betekent dat ook dat jij alles kunt verwachten van God, dus zou jij er bijvoorbeeld van staan te kijken als je een visioen zou krijgen, of zijn er toch dingen die God volgens jou niet is of doet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:33:34 schreef NienkeJ het volgende:

Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige en waarachtige God, en Jezus Christus die Gij gezonden hebt.

Een deel van mijn godsbeeld bestaat eruit dat ik denk dat je God niet echt kunt kennen, niet echt kunt weten hoe en wie Hij is. Ik denk zelfs dat we maar een heel klein deel van God kunnen leren kennen.

Ik denk dat, door de bijbel te lezen, je toch aardig in de buurt kan komen van hoe God Zijn character is.

Mijn Godsbeeld is een God die een diepe relatie met de mensheid wil. Hij wil dat wij Hem zoeken, en is bereid om ons te zegenen zodra wij naar Hem toe komen. Ik geloof dat God iedereen wil genezen ( Kijk maar naar Jezus, Hij weigerde nooit om iemand te genezen ). En geloof ook niet dat God mensen ziek maakt. Voor mij is God die het allerbeste met de mensheid voorheeft. Maar daartegenover staat wel dat wij eerst naar Hem toe moeten komen. Te meer je naar Hem toe gaat, te meer je Hem openingen geeft om je te zegenen en Zijn liefde te geven

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal zelf ook maar eens even reageren smile.gif

Als ik aan God denk, denk ik eigenlijk meteen aan liefde. Klinkt heel cliché misschien, maar voor mij is gewoon duidelijk dat God alles uit liefde doet. God is ontzettend veel, al in het oude testament wordt Hij geneesheer genoemt, God is een God van wonderen en tekenen, maar bovenal een God die een ontzettend intieme relatie wil aangaan met ons.

Het is zo mooi om te beseffen hoeveel God van de mensen houdt. Jezus is gestorven voor onze zonden en ziekten, maar dat kruis gaat zo ontzettend veel dieper dan heel veel mensen beseffen. Het is gewoon zo ontzettend veelzijdig. Jezus is gestorven zodat wij weer een intieme relatie kunnen hebben met Hem. Doordat Adam en Eva van de verboden vrucht aten konden ze niet meer met God wandelen, maar omdat God daar zo naar verlangde gaf Hij Zijn eigen Zoon om voor ons te sterven aan het kruis, zodat wij weer bij Hem konden komen.

Ik dien een God die met ons wil leven, die vol genade zit. Wat je ook doet, God vergeeft. Ik geloof ook in een rechtvaardige God, die de zonde haat. Ik geloof in een God die ons de weg wil wijzen, en ons wil helpen, in een God die Zijn Geest heeft gestuurd om ons te onderwijzen, helpen, troosten, op het rechte pad te leiden en ons de onmetelijke liefde van God kenbaar te maken. Wij hebben de Geest van Christus hier op aarde, dat vergeten veel mensen vaak.

Ik geloof in Jezus als advocaat. Ik geloof dat wij continue worden aangeklaagd, maar dat Jezus altijd voor ons zal pleiten. Zodoende geloof ik ook in God als leraar. Ik geloof dat God ons soms op de proef zal laten stellen, maar dat Hij het ook nooit te ver zal laten gaan, en er altijd zal zijn om ons weer op te vangen.

Ik geloof dat God vandaag de dag nog tot ons spreekt, dat Hij Zijn kennis met ons wil delen om jezelf of anderen te bemoedigen. Hij wil je doelen geven in je leven en verlangens. Hij wil je hart breken voor bepaalde mensen, landen, of andere dingen, om jouw Zijn koninkrijk te laten bouwen hier op aarde. Hij wil je laten merken dat Hij van je houdt. Niet alleen door de Bijbel, alhoewel daar wel de allergrootste uitting van Zijn liefde in staat natuurlijk.

Ik geloof dat God krachtig werkt door gebed. Hij vraagt ons om onze verlangens kenmaar te maken door gebed, en Hij zal daar op reageren. Ik geloof dat als wij in Christus blijven, dat onze wil 1 zal worden met die van Hem, en zodoende alles kunnen vragen, en het zal ons gegeven worden. Alles ja! Ik geloof dat dan zieken zullen genezen, doden zullen opstaan, en eten altijd in overvloed zal zijn, want God maakt het immers zelf. Ik geloof sowieso dat er altijd genoeg zal zijn. Dat is wel gebleken in landen als Mozambique.

Ik geloof nog ontzettend veel meer, maar dan kan ik wel 10 pagina's vullen geloof ik, dus ik zal het hier maar bij laten knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Taal is niet geschikt om antwoord te geven. Maar met (geleende!) poezie kom ik het dichtste bij een antwoord, denk ik.

Nu het seizoen gesloten is, de vrienden zijn vertrokken,

het water kil geworden, en de lege lucht,

bevochtigd van miljoenen tranen, zwijgt,

verheft zich God in eindeloze majesteit

(GR)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:39:14 schreef Mark1987 het volgende:

[...]

Betekent dat ook dat jij alles kunt verwachten van God, dus zou jij er bijvoorbeeld van staan te kijken als je een visioen zou krijgen, of zijn er toch dingen die God volgens jou niet is of doet?

Ik geloof dat God Zich wel in de Bijbel geopenbaard heeft. Dus zal Hij niet iets doen of zijn wat tegen de Bijbel ingaat.

Ik zou er wel van staan te kijken als ik een visioen zou krijgen, maar ik zou het niet uitsluiten, nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 17:05:53 schreef Hj het volgende:

God is alles.

Klaar, dat was het. Te simpel en lang niet spannend genoeg voor de meesten.

Ik neem aan dat je wel een voorstelling maakt van God? Ik snap dat Hij niet in 1 verhaaltje te vatten is, maar ik denk dat iedereen wel een beeld heeft van hoe of wie God is?

Sommigen zien God als een man met een lange baard op een wolkje mensen straffen bijvoorbeeld...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat mij er vooral ook om hoe jij tegen God aankijkt. Heeft God zich alleen door de Bijbel geopenbaard en doet Hij dit nu niet meer bijvoorbeeld? Kan God alles of is het toch beperkt? Doet God bovennatuurlijk dingen of is alles wat Hij doet/gedaan heeft wetenschappelijk te verklaren? Geneest Hij mensen, en zoja, geldt dat voor iedereen of zijn er uitzonderingen? Maakt Hij mensen wel eens ziek, met of zonder reden?

Dat soort dingen zijn ook welkom en volgens mij wel goed onder woorden te brengen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 18:06:06 schreef Mark1987 het volgende:

Heeft God zich alleen door de Bijbel geopenbaard en doet Hij dit nu niet meer bijvoorbeeld?

Zo af en toe zal hij dat nog wel doen.

Quote:
Kan God alles of is het toch beperkt?

Kan alles

Quote:
Doet God bovennatuurlijk dingen of is alles wat Hij doet/gedaan heeft wetenschappelijk te verklaren?

Veel van wat God zou doen is wetenschappelijk te verklaren, niet alles.

Quote:
Geneest Hij mensen, en zoja, geldt dat voor iedereen of zijn er uitzonderingen?

Vast wel, maar niet op afroep of door veel bidden of goed christen zijn.

Quote:
Maakt Hij mensen wel eens ziek, met of zonder reden?

vast ook wel, alleen hoor je daar weinig mensen over, genezen worden door God is veel leuker, spannender en geeft veel meer rechtvaardiging aan je geloof.

HJ

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben bezig met te ontdekken wie God is, op het specifieke lijstje met vragen heb ik dus nog geen antwoorden, sorry. ik vind het ook moeilijk om te zeggen wie God nou precies is. Maar ik heb wel wat. Toen ik dit schreef was het vooral een lesje wat in mijn hoofd zit, het is heel cliché maar het is misschien wel wat God is

Wat is God?

God is hoop

God is geloof

God is liefde

Maar wat is God echt?

God is het leven

God is veiling

God is onze vader

Wat is Jezus?

Jezus is de zoon van God

Jezus is de zoon van het goede

Ook Jezus steunt ons

Wat is de Heilige Geest?

De Heilige Geest is het goede in ons

De Heilige Geest is het goddelijke in ons

De Heilige Geest maakt ons beter

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 18:02:20 schreef Mark1987 het volgende:

[...]

Ik neem aan dat je wel een voorstelling maakt van God? Ik snap dat Hij niet in 1 verhaaltje te vatten is, maar ik denk dat iedereen wel een beeld heeft van hoe of wie God is?

Sommigen zien God als een man met een lange baard op een wolkje mensen straffen bijvoorbeeld...

Jaren geleden mocht ik samen met andere studenten spreken met een oude broeder trappist, die dezelfde vraag kreeg voorgelegd. Zijn antwoord kwam een beetje neer op: vroeger, toen ik jong was, wist ik precies hoe God was, ik kon Hem bijna uittekenen. En in de loop van de jaren, naarmate mijn geloof groeide, mijn relatie met Hem dieper werd, ik meer en meer doordrong in de Bijbel, meer en meer vanuit gebed ging leven, werd het beeld van God minder en minder helder. En nu kan ik werkelijk geen antwoord meer geven op die vraag.

Ik heb dat altijd wijze woorden gevonden. En nu ik zelf over de helft ben, merk ik dat ik dezelfde ontwikkeling meemaak. Ik zie God zoveel scherper dan 20 jaar geleden, maar mijn Godsbeeld is er alleen maar minder scherp van geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 00:05:30 schreef diakio het volgende:

[...]

Jaren geleden mocht ik samen met andere studenten spreken met een oude broeder trappist, die dezelfde vraag kreeg voorgelegd. Zijn antwoord kwam een beetje neer op: vroeger, toen ik jong was, wist ik precies hoe God was, ik kon Hem bijna uittekenen. En in de loop van de jaren, naarmate mijn geloof groeide, mijn relatie met Hem dieper werd, ik meer en meer doordrong in de Bijbel, meer en meer vanuit gebed ging leven, werd het beeld van God minder en minder helder. En nu kan ik werkelijk geen antwoord meer geven op die vraag.

Ik heb dat altijd wijze woorden gevonden. En nu ik zelf over de helft ben, merk ik dat ik dezelfde ontwikkeling meemaak. Ik zie God zoveel scherper dan 20 jaar geleden, maar mijn Godsbeeld is er alleen maar minder scherp van geworden.

Dat is toch zo logisch als glas? (zoals Johan Cruijff dat zou zeggen widegrin.gif ) Als ik op vijftig meter afstand van je sta, dan kan ik je helemaal zien. Als ik op vijf meter van je afsta, dan ksan je gelaatstrekken zien, maar ik kan je niet meer in een oogopslag zien. Als ik je zou omarmen echter, zie ik niks meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het niet echt logisch eigenlijk. Als je een partner hebt zul je die ook steeds beter en beter leren kennen na verloop van tijd, of je die persoon nu omhelst of niet heeft daar niets mee te maken.

Maarja, we gaan wat off-topic zo, misschien stof voor een nieuw topic. Ik zal morgen even een lijstje met vragen samenstellen zodat de vraagstelling wat minder breed wordt, duidelijker en specifieker smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 00:22:55 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Maar jij bent dan ook nog maar van 1987 he?
devil.gifwidegrin.gifknipoog_dicht.gif

Haha, ik ben ook van 1987 maar ik denk wel dat ik snap wat Diakio bedoelt. Ik kom net terug van discipelschapcursus en toevallig ook hierover gehad.

Hoe meer ik lees, hoe meer ik leer, besef ik ook meer dat ik God nooit 100% zal leren kennen, maar dat vind ik ook zo mooi aan Hem.

Ik vind het moeilijk om zo neer te zetten hoe ik God zie, omdat ik soms bang ben om er te minderwaardig over te praten, maar Hij weet hoe ik het bedoel en hoeveel ik van Hem houd, dus ik probeer het toch maar smile.gif

Ik zie God als onze Heilige Vader, de Vader van elke ziel op deze aarde. Ik zie God als de basis van elk hart op de aarde. Ik bedoel daarmee dat Hij degene is waar we altijd op terugkomen, hoe ver we ook afgedwaald zijn. Maar daarnaast zie ik Hem ook als een rechtvaardige God die ons ook laat zien/voelen wanneer we verkeerd bezig zijn.

Ik denk ook dat God zich buiten de Bijbel openbaart; Gebeurtenissen die geen "toeval" kunnen zijn, dat Hij gebeden verhoort en altijd bij ons is.

Bovenal zie ik God als een liefdevolle God die altijd met Zijn armen wijd open staat om Zijn kinderen te ontvangen als wij moedeloos, rusteloos, verward (noem maar op) en zondig bij Hem komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid